Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین امروز (سه‌شنبه) گفت که روسیه در مورد اینکه آیا اوکراین می‌تواند به ناتو بپیوندد یا خیر، موضوعی که در مرکز گفت‌وگوهای بین غرب و مسکو در هفته جاری قرار دارد، نمی‌تواند اظهارنظر کند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کولبا به سایت خبری «آربی‌کِی» اوکراین گفت: روسیه در مورد موضوع عضویت اوکراین در ناتو حق رای ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خط قرمزی است که نه اوکراین و نه شرکای ما از آن عبور نمی‌کنند.

وی افزود: مجموع کشورهای غربی با ارائه ضمانت‌های قانونی به روسیه در خصوص عدم گسترش ائتلاف (ناتو) به سمت شرق موافقت نخواهد کرد، زیرا این شکست استراتژیک آن خواهد بود.

این اظهارات وی در حالی بیان شده که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه پیش از آغاز مذاکرات با غرب گفته بود مذاکرات آتی ژنو باید به طور کلی درباره عدم پیوستن اوکراین به ناتو باشد.

ریابکوف با تأکید بر اینکه روسیه هیچ امتیازی تحت فشارهای غرب نخواهد داد، افزود: این امر کاملاً منتفی است، این به معنای اقدام علیه منافع امنیتی خودمان است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد پس از دور اول مذاکرات با ایالات متحده درباره بحران اوکراین و درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی غرب، دلیلی برای خوش‌بینی نمی‌بیند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و وندی شرمن همتای آمریکایی او عصر روز دوشنبه مذاکرات امنیتی در ژنو را برگزار کردند. همچنین قرار است نمایندگان روسیه ۱۲ ژانویه با نمایندگان ناتو در بروکسل گفت‌وگو داشته باشند. بعد از آن نیز نشست گسترده‌تری شامل نمایندگان روسیه، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در ۱۳ ژانویه در وین برگزار خواهد شد.

به گزارش رویترز، مذاکره‌کنندگان روسیه و ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از کاهش اختلافات خود در کنفرانس‌های خبری پس از اولین جلسه در ژنو نشان ندادند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که به طرف آمریکایی نگرانی روسیه از توسعه ناتو را ابراز کرده و هشدار داد: به طرف آمریکایی توصیه می‌کنیم که خطر درگیری را دستکم نگیرد.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا هم با اشاره به مذاکرات هشت ساعته خود با معاون وزیر خارجه روسیه تهدید کرد در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال خواهد شد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص درخواست مسکو برای عدم عضویت کی‌یف در این ائتلاف نظامی گفت ناتو هرگز در خصوص سیاست عضویت درهای باز خود مصالحه نخواهد کرد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و ناتو را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌ صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: روسیه ناتو وزیر خارجه اوکراین معاون وزیر خارجه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۵۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در صدد است تا مسکو را به سوی رقابت تسلیحاتی بکشاند.

بر اساس اعلام این رسانه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه صادره خود در این ارتباط ادامه داد: ناتو به دنبال کشاندن روسیه به یک رقابت تسلیحاتی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص اضافه کرد که ناتو با برگزاری رزمایش در نزدیکی مرزهای کشورش، سعی دارد مسکو را تحت فشار قرار داده و پای این کشور را به یک رقابت تسلیحاتی بکشاند تا از این طریق ظرفیت رزمی آن را محدود کند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنها در این مسیر هرگز موفق نخواهند شد.

این در حالیست که وی پیشتر رزمایش ناتو در فنلاند که ۲۶ آوریل (دیروز هفتم ادریبهشت ماه) آغاز شد را اقدامی تحریک‌آمیز توصیف کرده بود.

زاخارووا در این خصوص تاکید کرده بود: رزمایش نظامی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه ماهیتی تحریک‌آمیز دارد. هدف این رزمایش‌ها اعمال فشار نظامی بر فدراسیون روسیه از طریق نمایش زور و به اصطلاح چنگ و دندان نشان دادن است. این رزمایش‌ها خطر حوداث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهد.

پیش‌تر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آستانه هفتادوپنجمین سال تاسیس این ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا گفته بود که «هم‌اکنون روسیه و ناتو در وضعیت رویارویی مستقیم قرار دارند.»

گسترش دائمی ناتو به سمت شرق اروپا، به محل مناقشه و استدلال ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بدل شده است به طوری که او بیش از ۲ سال پیش با اشاره به عدم پایبندی ناتو به وعده‌هایش مبنی بر عدم گسترش به شرق اروپا دستور آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو را صادر کرد.

کد خبر 6090224

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه روسیه: مانورهای ناتو را از نزدیک رصد می‌کنیم
  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • چین: ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است
  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است