Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@10:03:03 GMT

زبان گفتار در شعر

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۰۶۲۶۱

زبان گفتار در شعر

گاهی شاعر از عناصر زبان عامیانه بهره می‌برد، یعنی همان زبان روزمره و ساده‌ای که همه با آن گفت‌وگو می‌کنیم. این شگرد، لحنی صمیمی در شعر ایجاد می‌کند و شعر به زبان گفتار نزدیک می‌شود.

عناصر زبان عامیانه در شعر به شکل‌های گوناگونی به‌کار می‌رود. گاه شاعر ساختار کلی قوانین و ویژگی‌های آن را وارد شعرش می‌کند و به اصطلاح، جنس زبان شعر را با زبان عامیانه متناسب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به قول نیما یوشیج، موسیقی کلام و به‌کارگیری واژه‌ها و بیت‌ها و سطرها به همان زبان طبیعی اتفاق می‌افتد که گفت‌وگو می‌کنیم. مثل بعضی از شعرهای نیما و شعرهای سیدعلی صالحی و بسیاری از شعرهای فروغ فرخزاد و سهراب سپهری.

جایی برایم

گوشه‌ی دلت بگذار

جایی که جای هیچ‌کس نیست

همان گوشه‌ی خالی دلت

که هیچ‌کس پیدایش نمی‌کند

هیچ‌کس

آن‌جا را برای من کنار بگذار

سیدعلی صالحی

گاهی هم شاعر جزئیات زبان عامیانه، مثل کلمه‌ها، عبارت‌ها، اصطلاحات، فعل‌ها، ضرب‌المثل‌ها و تکیه‌کلام‌ها را به زبان رسمی شعر انتقال می‌دهد و زبان شعرش را صمیمی و ساده می‌کند.

تا کجا شعرم پر از دلواپسی باشد

از کجا معلوم

شاید آن‌سوتر کسی باشد

مهدی مردانی

عبارت «از کجا معلوم» را بارها در گفتار روزمره شنیده‌ایم و استفاده کرده‌ایم و حالا شاعر همان را بدون کم‌وکاست از زبان عامیانه برداشته و در زبان رسمی شعر گنجانده تا لحن شعر صمیمی شود.

مریم اسلامی در شعر زیر از همان سطر آغازین، با زبان ساده‌ی گفتار به زبان شعر صمیمیت بخشیده و این صمیمیت زبانی را در نیمه‌ی دوم شعر با سطر «من می‌روم نان بگیرم» به اوج رسانده است:

یکی از همین کامیون‌ها

اثاثیه را با خودش برد

از این کوچه رفتید و پاییز آمد

همان صبح مرطوب

همان صبح من می‌روم نان بگیرم

تو و کفش‌های کتانی

من و بغض خیس غم‌انگیز

خداحافظی در خیابان پاییز

نکته‌ی مهم در کاربرد عناصر زبان عامیانه یا گفتاری در شعر، این است که شاعر آن‌ها را در هماهنگی با دیگر عناصر شعر استفاده کند. چه در حالت کلی و سرودن بر اساس دستور زبان گفتار و چه در حالت جزئی و انتقال کلمه یا اصطلاح از زبان عامیانه به زبان رسمی شعر. در حالت دوم شاعر باید کلمه یا عبارت انتقالی را درست در جای مناسب قرار دهد تا با دیگر کلمه‌ها و عبارت‌ها و سطرها به طور طبیعی هماهنگی کلامی و موسیقایی داشته باشد. در غیر این‌صورت آن عبارت وصله‌ای ناجور خواهد شد که به زیبایی و روانی زبان شعر آسیب می‌زند.

کد خبر 647416 برچسب‌ها مهارت‌ها فوت‌ و فن شعر و شاعر نوجوان همشهری دوچرخه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شعر و شاعر نوجوان همشهری دوچرخه زبان عامیانه زبان شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۶۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، «سیدعلی مهاجر» در جلسه کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب که با محوریت مراسم بزرگداشت 291 امین سالروز تولد «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف نامدار ایرانی ترکمن برگزار شد، اظهار کرد: مراسمات بزرگداشت این عارف و شاعر شهیر ایرانی باید با محوریت وحدت و تقریب برنامه‌ ریزی و به خوبی اجرا شود.
 
به گفته وی؛ بهره‌ گیری از آموزه‌های دینی در همگرایی اقوام اهمیت بسیاری دارد، از نظرات و دیدگاه‌های علما و روحانیون به ویژه اهل سنت در مراسمات استفاده و بهره‌ برداری شود.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان پرهیز از سلیقه ‌گرایی را ضروری دانست و گفت: با مدیریت و دوری از افراط و تفریط باید در راستای توسعه فرهنگ غنی اقوام ایرانی اسلامی گام برداشت.
 
وی افزود: لازم است در طراحی برنامه‌ ریزی مراسمات به آداب و رسوم برادران اهل سنت نیز توجه شود تا بستری برای سوءاستفاده معاندان و دشمنان برای ایجاد تفرقه قرار نگیرد.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • معجزه لورکوزن؛ دهمین فرار از باخت بعداز دقیقه۹۰
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»