Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وقتی پزشک می‌خواهد هرگونه اقدام تهاجمی انجام دهد باید بیمار را مطلع کند؛ حالا اگر "قصور پزشکی" اتفاق بیفتد کسب رضایت‌نامه، نقض‌کننده حقوق بیمار نیست و بیمار می‌تواند مسئله را از طریق مراجع قانونی پیگیری کند. - اخبار اجتماعی -

دکتر رضا زندی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سؤال که «آیا فرم رضایت پیش از انجام اعمال جراحی در بیمارستان‌ها متن واحدی دارد؟» اظهار کرد: رضایت آگاهانه نمی‌تواند فرمت ثابتی داشته باشد زیرا اعمال جراحی در رشته‌های مختلف کاملا متفاوت هستند و حتی خود جراحی در افراد و سنین مختلف با بیماری‌های زمینه‌ای مختلف، خطر و عوارض متفاوتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هدف از اخذ این رضایت‌نامه این است که بیمار از نوع جراحی و مداخله‌ای که قرار است در بدنش انجام بدهند، اطلاع داشته باشد و از طرف دیگر بداند چه خطراتی ممکن است برای این بیمار در اثر این اقدام ایجاد شود بنابراین هدف از اخذ این رضایت‌نامه، آگاه کردن بیمار به سیر درمان است و نباید این تصور برای مردم پیش بیاید که وقتی رضایت آگاهانه می‌دهند همه حق و حقوقشان از بین می‌رود!

زندی در پاسخ به این سؤال که «آیا نکات نوشته شده در فرم رضایت‌نامه، در جراحی‌های مشابه در بیمارستان‌های مختلف متفاوت است؟» توضیح داد: بله! برای مثال اگر یک فرد بخواهد جراحی ستون فقرات انجام دهد، ممکن است به بیماری دیابت مبتلا باشد که شانس عفونت بیشتری دارد؛ در این صورت ممکن است پزشک در مورد این بیمار بگوید شانس عفونت در شما بالاتر است اما به بیمار دیگری لازم نباشد بگوید؛ بنابراین به دلیل شرایط متفاوت بیماران، سنین مختلف  و بیماری‌های زمینه‌ای آن‌ها، متن نوشته شده در رضایت‌نامه‌ها متفاوت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: طبق قوانینی که در کشور ما و کشورهای دیگر وجود دارد، وقتی پزشک می‌خواهد هرگونه اقدام تهاجمی انجام دهد باید بیمار را مطلع کند و در جریان روند درمان بگذارد؛ حالا اگر "قصور پزشکی" اتفاق بیفتد کسب رضایت‌نامه، نقض‌کننده حقوق بیمار نیست و در صورت بروز قصور پزشکی، بیمار می‌تواند مسئله را از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری کند.

آمار کرونا در ایران| فوت 25 نفر در شبانه‌روز گذشتهتفاوتی در روند درمان مبتلایان اومیکرون وجود ندارد/ زمان طلایی برای انجام تست کروناوزیر بهداشت: 90 درصد مردم واکسن کرونا زده‌اند

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بیمارستان پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قصور پزشکی بهداشت و درمان بیمارستان پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قصور پزشکی بهداشت و درمان رضایت نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پزشک متخلف در یکی از روستا‌های تالش دستگیر شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش گفت: پزشک متخلفی که در یکی از روستاهای تالش مدعی بود با دستگاهی همه بیماری ها را درمان می کند، دستگیر شد.

سعید رستمی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گزارشی مبنی بر فعالیت غیر قانونی پزشکی که ظاهراً با ادعاهای واهی اقدام به معالجه اهالی یکی از روستاهای کوهستانی تالش می‌کرد، دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه سریعاً مراتب در دستور کار کارشناسان نظارت شبکه بهداشت و درمان تالش قرار گرفت، افزود: با بررسی‌ها و تحقیقات تکمیلی مشخص شد خبر مذکور صحت دارد و این پزشک متخلف با استفاده از یک دستگاه اقدام به کلاهبرداری از اهالی این روستا می‌کند.

رستمی تصریح کرد: مراتب به اطلاع کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی گیلان رسانده شد و با دستور دادستان تالش و با حضور نیروهای فراجای این شهرستان این پزشک متخلف به اتهام فعالیت و مداخله غیر مجاز در امور پزشکی دستگیر و برای سیر مراحل قانونی پس از بازجویی اولیه در اختیار مقام قضائی قرار گرفت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش در پایان از توجه و همکاری دادستان محترم و فرماندهی محترم فراجای شهرستان تالش در حوزه سلامت تشکر قدردانی نمود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چند درصد پزشکان زیرمیزی می‌گیرند؟ پروانه مطب ۹۶ پزشک متخلف باطل شد توبیخ پزشک متخلف بخاطر دریافت وجه مازاد از بیمار

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • پزشک متخلف در یکی از روستا‌های تالش دستگیر شد
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است