Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، نخستین کنفرانس ملی «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و فعالان حوزه کارآفرینی، در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد. سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در این کنفرانس اظهار داشت: درآمدهای ارزی گردشگری برای کشور خیلی محدود است و با وجود زمینه‌های خوبی که در زمینه گردشگری در کشورمان وجود دارد اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مباحث مربوط به گردشگری را از منظر حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: اگر با رویکرد کارآفرینی به گردشگری نگاه کنیم، می‌توانیم به احیای ظرفیت‌های مغفول‌مانده این حوزه بپردازیم. نگاه به گردشگری از دریچه کارآفرینی، می‌تواند برای اشتغال و توسعه فرصت‌های شغلی در کشور مؤثر باشد.

مقیمی با بیان اینکه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به نوعی رهبری علمی امر کارآفرینی را در کشور برعهده دارد، یادآور شد: دانشکده گردشگری که به تازگی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، می‌تواند در زمینه کارآفرینی با رویکرد گردشگری، مکمل دانشکده کارآفرینی باشد.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بخش عمده‌ای از اشتغال کشور با نگاه کارآفرینانه از طریق گردشگری محقق شود، افزود: فعالیت‌های کارآفرینانه خوبی در حوزه گردشگری شکل گرفته و برخی افراد حتی در مناطق محروم و دورافتاده توانسته‌اند فعالیت‌های حوزه گردشگری را توسعه دهند و برای جذابیت‌های حوزه گردشگری محل خود اقدام کنند.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم گردشگری را با توجه رویکرد کارآفرینی اجتماعی توسعه دهیم، اظهارداشت: برای این منظور لازم است توسعه سرمایه اجتماعی از منظر کارآفرینی را مدنظر قرار دهیم؛ اگرچه توسعه اقتصادی هم از این منظر محقق می‌شود.

مقیمی در ادامه به آورده‌های گردشگری از جهت درآمدزایی ارزی برای کشور، درآمدزایی محلی و توسعه اجتماعی در روستاها و شهرها و رونق صنایع وابسته به آن اعم از حمل‌ونقل و اسکان و … اشاره کرد و گفت: کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه می‌تواند حوزه گردشگری را به نقطه مطلوب خود نزدیک کند.

رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که در نتیجه رشد گردشگری در کشور، سطح رفاه و معیشت و درآمدزایی مردم در سطوح مختف جامعه ارتقا پیدا کند.

جهانگیر یدالهی، رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در این کنفرانس ملی با اشاره به اهمیت کارآفرینی اجتماعی، گفت: هدف از کارآفرینی اجتماعی، فقط انتفاع مالی نیست بلکه حل مشکلات اجتماعی به عنوان هدف اصلی آن مطرح است.

وی با اشاره به تنوع اقلیمی و قومی ایران، تاکید کرد: به اندازه وسعت ایران، ظرفیت برای ایجاد کارآفرینی گردشگری وجود دارد و باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و فقرزدایی از مناطق مختلف بهره ببریم.

یدالهی، گردشگری را بهترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی و فعالیت اثربخش کارآفرینی در کشور را نیازمند توجه به گردشگری دانست و افزود: جلوه‌های متنوعی که حوزه‌های مختلف گردشگری در کشور وجود دارد، مورد غفلت قرار گرفته است؛ در حالی که این تنوع می‌تواند منبعی برای حل مشکلات جامعه‌های محلی در کشور باشد. به همین منظور نهصت کارآفرینی اجتماعی باید از دانشگاه آغاز شود.

ابراهیم بای سلامی، دبیر علمی این کنفرانس نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت کارآفرینی گردشگری، گفت: کارآفرینی در حوزه گردشگری یک مکتب است که به تمام ابعاد انسانی، محیط‌زیستی و اخلاقی توجه دارد و از ابزار و فناوری‌های جدید نیز در این راستا بهره می‌برد.

دبیر علمی نخستین کنفرانس کنفرانس ملی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری، افزود: دانشگاه علاوه بر تربیت دانشجویان، یک رسالت اجتماعی هم دارد که باید برای توسعه کشور گفتمان‌سازی کند و مشورت‌های لازم را به تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران ارائه دهد.

وی گردشگری را بهترین مسیر برای تحقق کارآفرینی اجتماعی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با علم و دانش، بتوان فقر و بیکاری را از بین برد. به گفته سلامی، بیش از ۵۰ مقاله در این کنفرانس پذیرفته شده است که در مجلات معتبر نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام منتشر خواهند شد.

سلامی همچنین از ایجاد دبیرخانه دائمی کنفرانس کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران خبر داد و اظهار امیدواری کرد: نخستین کنفرانس بین‌المللی با همین عنوان در سال ۱۴۰۱ با استفاده از تجارب بین‌المللی و با حضور متخصصان و داخلی و خارجی برگزار شود.

دیگر سخنران این کنفرانس، دکتر علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که به اهمیت کارآفرینی در حوزه گردشگری پرداخت و توجه به گردشگری و کارآفرینی در این حوزه را برای فقرزدایی و مشارکت اجتماعی و توانمندسازی مهم برشمرد. وی توجه به تاریخ گردشگری را برای ترسیم مسیر گردشگری ضروری دانست.

برچسب‌ها گردشگری کارآفرینی دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کارآفرینی دانشگاه تهران گردشگری کارآفرینی دانشگاه تهران دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران کارآفرینی اجتماعی رویکرد گردشگری حوزه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا خاکساری رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان در افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که در این دانشگاه برگزار شد این رویداد را اتفاقی مبارک و پیونددهنده علم و صنعت دانست و اظهار کرد: در سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه و لزوم ارتباط این دو رکن مهم در عرصه عمل توجه شده است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های فناورانه و تمرکز بر ایجاد کارآفرینی عنوان کرد: رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و پیوند صنعت و دانشگاه و مسیری برای ایجاد اشتغال است و در همین راستا همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان را در عمل دنبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان گفت: با ورود دانشگاه به صنعت از یک‌سو می‌توان در حل مسئله مثمر ثمر بود و از سوی دیگر با ورود دانشجو به‌عنوان کارورز، موضوع کسب مهارت را شاهد خواهیم بود.

خاکساری از تحقق کارورزی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: در این طرح دانشجو در عرصه عمل و حضور در واحد‌های صنعتی به کسب تجربه آموزش و یادگیری می‌پردازد که می‌تواند راهی برای شناخت مسیر شغلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تلقی شود.

وی مطرح کرد: طرح پویش در راستای تقویت توانمندی دانشجویان در ارتباط با صنعت و بازار کار راه‌اندازی شده است. این طرح منجر به پرورش دانشجویان ماهر خواهد شد که همزمان با تحصیل در دانشگاه، مهارت‌های لازم را از طریق اشتغال در نهاد‌های مختلف کسب می‌کنند.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان اضافه کرد: در طرح پویش، دانشگاه امکان اشتغال همزمان دانشجو با تحصیل را فراهم کرده تا تجربه خوبی را در محیط کاری کسب کنند و پس از فارغ‌التحصیلی با آمادگی کامل وارد بازار کار شوند.

خاکساری با بیان اینکه در این طرح دانشجو هیچ هزینه‌ای را بابت این واحد نمی‌پردازد تا بی‌دغدغه زمینه مهارت‌آموزی محقق شود از اجرای طرح پایش و بررسی مشکلات به‌ویژه در حوزه کشاورزی و حل آن توسط دانشگاه آزاد خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • ایجاد بیش از یکهزار و 600 فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • ایجاد ۱۶۰۶ فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی سپاه آذربایجان‌غربی
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • درآمد مردم لرستان افزایش یابد/ رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم