Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان - نسرین صفربیرانوند، سال ۹۲ بود که کلنگ سدمعشوره بر زمین زده شد تا در حوزه کشاورزی شهرستان کوهدشت و دیگر شهرستان تحولی ایجاد شود، اما از همان ابتدا مسائلی همچون غیرکارشناسی بودن پروژه آغاز شد به طوری که این پروژه در دولت یازدهم به دلیل نداشتن مجوز ماده ۲۱۵ و عدم توجیه اقتصادی متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط به گونه‌ای پیش رفت که عملا عملیات اجرایی سد متوقف و با گذشت حدود هشت سال پیشرفت فیزیکی آن کمتر از ده درصد است.

کلنگ راه آهن دورود - خرم‌آباد- اندیمشک نیز سال ۹۰ بر زمین زده شد، اما عملیات اجرایی آن سال ۹۴ آغاز شد و قرار بود ظرف چهار سال به بهره‌برداری برسد، اما نه تنها این پروژه در زمان مشخص تکمیل نشد بلکه به دلایلی از جمله نبود اعتبار متوقف شد.

مجری پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور و پیمانکار آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است، قرار بود تکمیل این پروژه مرکز لرستان را به راه‌آهن جنوب وصل کند اما این امر تحقق پیدا نکرد.

در دولت سیزدهم و در سفر یک ماه قبل رییس جمهور به لرستان دو پروژه سد معشوره و راه‌آهن دورود - خرم‌آباد- اندیمشک مورد تاکید قرار گرفت و رییس جمهور نیز قول پیگیری و تکمیل این دو مطالبه مهم استان را مطرح کرد.

 

آغاز عملیات اجرایی ظرف دو هفته آینده 

در همین راستا معاون عمرانی استانداری لرستان در خصوص دو پروژه راه آهن و سد معشوره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: یکی از مطالبات جدی مردم در سفر رییس جمهور به لرستان، سدمعشوره و راه آهن دورود- خرم‌آباد - اندیمشک بود که با رایزنی‌های صورت گرفته مدیریت ارشد استان با وزرا و خود نهاد رییس جمهوری این دو پروژه جزو مصوبات سفر رییس جمهور تعیین شدند.

احمد دالوند به پیشرفت فیزیکی دو پروژه اشاره و می‌افزاید: پروژه راه آهن با ۳۹ درصد پیشرفت و سد معشوره در خوشبینانه‌ترین حالت بین ۵ تا ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات اجرایی آنها متوقف شده است.

وی می‌گوید: این دو پروژه جزو مصوبات بوده اما همچنان متوقف هستند، پس از  سفر رییس جمهوری، هفته گذشته به اتفاق استاندار جلساتی با فرمانده قرارگاه خاتم داشتیم و وزیر نیرو داشتیم که خوشبختانه جلسات پربار و نتیجه بخشی بود.

معاون عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان می‌کند: امیدواریم در آینده نه چندان دور و ظرف دوسه هفته آینده عملیات اجرایی پروژه‌ها از سر گرفته شود.

 

دالوند می‌گوید: البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، به عنوان نمونه یک سری ماشین آلات از پروژه راه آهن خارج شده که با دستور فرمانده قرارگاه دوباره کارگاه تجهیز و ماشین آلات مستقر شده‌اند، وزیر نیرو نیز دستور صریح مبنی بر پیگیری شد معشوره ظرف هفته آینده را مطرح کرده است.

وی ادامه می‌دهد: نکته دیگر اینکه به هر حال این پروژه‌ها با مشکلات قراردادی مواجه هستند زیرا مربوط به ۸ سال پیش بوده و نیاز به روز رسانی دارند، البته با هماهنگی‌های انجام شده همزمان با شروع فعالیت دو پروژه مباحث قراردادی و حقوقی نیز بررسی می‌شود.

 تکمیل پروژه‌ها به شرط تامین مالی

معاون عمرانی استانداری لرستان درباره زمان تکمیل دو پروژه هم توضیح می‌دهد: طبق برآورد قرارگاه راه‌آهن ظرف سه سال به بهره‌برداری می‌رسد البته این به شرطی است که منابع مالی تامین شود، برای سد معشوره فعلا زمان بندی آن اعلام نشده اما قاعدتاً این پروژه هم بین ۳ تا ۴سال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

دالوند در خصوص اهمیت تکمیل این دو پروژه هم می‌گوید: تکمیل سد معشوره می‌تواند مشکلات کشاورزی  شهرستان‌های کوهدشت، پل‌دختر و چگنی را مرتفع کند.

اهمیت دو پروژه 

وی می‌افزاید: اما در مورد اهمیت پروژه راه آهن دورود - خرم‌آباد - اندیمشک این موضوع که مسیر ریلی فعلی مربوط به هشتاد سال پیش است از طرفی نفعی برای استان ندارد زیرا از مناطق صعب العبور می‌گذرد.

معاون عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان می‌کند: مسیر ریلی فعلی علاوه بر اینکه به لحاظ امنیت ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند، ظرفیت بیشتر از این ندارد و ممکن است هر لحظه کریدور شمال به جنوب با مشکل مواجه شود.

 

دالوند می‌گوید: از طرفی خود مرکز لرستان جزو ۹ مرکز استانی است که به خط ریلی متصل نیست با این اتفاق هم کریدور شمال به جنوب وصل می‌شود هم می تواند در بحث جابجایی مسافر مهم باشد و نکته مهم دیگر زیرساختی برای ایجاد بندر خشک است.

سد معشوره در توافقات تایید شده است

 در همین راستا معاون بودجه و برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه لرستان نیز به خبرنگار فارس گفت: مصوبات سفر هنوز ابلاغ نشده است و همچنان با مدیریت ارشد استان و رییس سازمان برنامه و بودجه پیگیر و در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم مواردی را اضافه کنیم. اما سدمعشوره را خود رییس جمهور دستور دارد و توافقات تایید شده آن وجود دارد.

امید امیدی می‌گوید: اما موضوعی که باید مطرح کنیم این است که در بحث سفر اینطور نیست که کل مصوبات سفر در محل پیوست شماره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ باشد، بلکه عمدتا کل سفر پکیج چهار ساله است.

 

وی ادامه می‌دهد: در سفر رییس جمهور بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی لحاظ شده که عدد بالایی است.

معاون بودجه و برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه استان می‌گوید: برای تامین منابع مالی برای سد معشوره که رقمی حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است استفاده از اعتبارات بودجه ‌،ماده ۵۶ و تهاتر نفت مطرح شده زیرا از بودجه عمومی نمی‌توان این بودجه را تامین کرد.

امیدی برنامه زمان بندی سد معشوره را سال ۱۴۰۴ عنوان می‌کند و می‌افزاید: راه آهن هم مبلغی حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و چون قطعات مختلفی دارد برنامه زمان بندی برای تکمیل نیز ۱۴۰۴ است.

وی تاکید می‌کند: اینکه رییس جمهور از وزیر راه برای این پروژه برنامه زمان بندی خواسته این خیلی مهم است.

پروژه ها ردیف بودجه‌ای دارند

معاون بودجه و برنامه‌ریزی سازمان برنامه‌ریزی استان در پاسخ به این پرسش که آیا این دو پروژه دارای ردیف بودجه ‌ای هستند، توضیح می‌دهد: بله ردیف بودجه‌ی در بودجه ۱۴۰۱ دارد، اما پروژه‌هایی با این حجم کارشان با ردیف بودجه‌ای حل نمی‌شود زیرا نهایت سالی ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان داشته باشند، اما هر ظرفیت دیگری مانند تهاتر نفت یا ماده ۵۶ به این ردیف بودجه‌ای منتسب است.

امیدی می‌افزاید: پروژه‌های ملی نکته مثبتی که دارند این است که برای مرکز مهمتر است زیرا منافع ملی دارند، کل باری که از خطوط ریلی بندر امام خمینی تا بندر انزلی ازاین مسیر عبور می‌کند بنابراین خودشان پیگیر هستند.

افق پیش روی پروژه‌ها روشن است 

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا چشم انداز این دو پروژه روشن است، توضیح می‌دهد: بله، با توجه به اینکه سفر رییس جمهوری ابتدای دولت بود و خود رییس جمهور نیز ازاین دو پروژه بازدید کرد و به عنوان مطالبه مردم مطرح شد حتما سرانجام خوبی خواهند داشت.

معاون بودجه و برنامه‌ریزی می‌گوید: دوستان نهاد رییس جمهوری این موضوع را مطرح کردند که اگر رییس جمهور پروژه‌ی را بر زبان بیاورد ما موظف هستم آن را دنبال کنیم در واقع خودشان را متعهد می‌دانند و این جای امیدواری دارد.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز سد معشوره گاوشمار راه آهن معاون عمرانی استانداری لرستان معاون بودجه و برنامه ریزی سفر رییس جمهور عملیات اجرایی سازمان برنامه میلیارد تومان راه آهن دورود پروژه راه آهن دو پروژه رییس جمهوری ردیف بودجه زمان بندی سد معشوره خرم آباد پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۳۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای استاندار برای پیگیری بیکاری لرستان

استاندار لرستان از تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری بیکاری در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، ابوطالب شفقت، صبح امروز، با اشاره به پیگیری بیکاری در لرستان، گفت: رئیس‌جمهور در نشست هیئت‌دولت و استانداران دستور پیگیری بیکاری در استان‌های دارای بیشترین آمار را صادر کرده‌است.

او خطاب به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان، اضافه کرد: کارگروه ویژه برای پیگیری بیکاری در این استان در هفتۀ جاری تشکیل شود.

عقب‌ماندگی‌های لرستان را با کار جهادی جبران کنیم

استاندار لرستان عنوان کرد: رئیس‌جمهور با تأکید بر بانک‌های عامل خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات برای حمایت واحدهای تولیدی و مشاغل خرد در استان‌های دارای بیشترین آمار بیکاری شده‌است.

شفقت بیان کرد: کارگروه ویژۀ اشتغال در لرستان باید به‌صورت ویژه موضوع اشتغال این استان را پیگیری کند.

انتهای پیام/ 645

دیگر خبرها

  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • دومین سفر استانی رییس جمهور به استان قم انجام می شود
  • بارزانی با رئیس جمهور دیدار کرد
  • ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای استاندار برای پیگیری بیکاری لرستان
  • آقای رئیسی! به‌قول حسین‌ شریعتمداری الان زنگ انشا نیست /۳۴ ماه از عمر دولت تان گذشته و شما هنوز دارید می گویید: باید فلان شود و نباید بهمان شود!
  • درخواست پیگیری بازگشایی گذر مرزی پرسه‌سو در سفر رییس جمهور
  • زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد/ رییس کمیسیون تلفیق بودجه درباره همسان‌سازی حقوق چه گفت؟
  • تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت
  • رئیس جمهور بیستم اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور