Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@13:42:02 GMT

رمزارز ملی پایلوت بانک مرکزی آماده شد

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۴۸۸۶

رمزارز ملی پایلوت بانک مرکزی آماده شد

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: حدود ۲ سال بر روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی کار مستمر انجام دادیم و در حال حاضر نمونه پایلوت آن آماده شده است.

به گزارش ایمنا، سید ابوطالب نجفی با بیان اینکه کشور چین در حدود ۸ سال بررسی و تحقیق در خصوص رمز پول را در دستور کار قرار داد، اظهار کرد: مساله پروژه رمز پول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسک‌ها را نیز در نظر بگیریم که این مساله نیازمند مطالعات سنگین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ۵۵ کشور روی مدل مفهومی (Proof of concept) و پایلوت رمز پول بانک مرکزی کار می‌کنند و این موضوع هنوز آنچنان که باید توسعه نیافته است، افزود: در بانک مرکزی هم سندی در این خصوص تدوین شده و ما پلتفرم آن را به وجود آوردهایم که به نظر می‌رسد این پروژه سال آینده به بلوغ می‌رسد.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک اضافه کرد: علاوه بر این شرکت و بانک مرکزی، بانک‌ها نیز باید در این زمینه فعال شوند؛ چرا که آنها لایه دوم این فرآیند محسوب می‌شوند.

نجفی تصریح کرد: انتشار رمز پول توسط بانک مرکزی انجام می‌شود اما بانک مرکزی با جامعه و مشتریان بانکی طرف نیست و بانک‌ها به عنوان لایه میانی باید شروع به مشارکت کرده و با ایجاد کیف پول، به مشتریان سرویس دهند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال با فشار تراکنش‌های صنعت بانکی مواجه هستیم و باید آن را مدیریت کنیم، اظهار کرد: در دو ماه پایانی سال حدود ۳۵ درصد به تعداد تراکنش‌ها افزوده می‌شود و باید سرویس‌ها را از نظر امنیت، پایداری و عملیات، مدیریت کنیم. بر این اساس اجرای پایلوت رمز پول به سال آینده موکول خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک همچنین در خصوص لزوم نوآوری در صنعت بانکی کشور و نقش این شرکت در حمایت از حرکت‌های نوآورانه، تصریح کرد: بانک‌ها باید به نوآوری در صنعت بانکی توجه ویژه ای داشته باشند و آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که بازیگران بزرگی وارد حوزه مالی و بانکی شده‌اند و قطعاً این بازیگران سهم زیادی از این بازار را در اختیار خواهند گرفت.

نجفی با تاکید بر اینکه فضای بانکی با مفاهیمی از جمله بانکداری باز رو به رو است، افزود: این مساله سبب شده تا بانک‌ها مجبور شوند که ارائه سرویس‌های خود را در اختیار شرکت‌های نوپا قرار دهند و شرکت‌های نوپا هم با ترکیب این سرویس‌ها، خدمات جدیدی به جامعه ارائه می‌دهند؛ در نهایت شاهد یک بازی برد- برد خواهیم بود.

منبع: مهر

کد خبر 548402

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اقتصاد رمز ارز رمز ارز دیجیتال رمزارزها بانک مرکزي شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بانک مرکزی رمز پول بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۴۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین

مدیر اداره اعتبارات ‎بانک مرکزی گفت: بخشنامه قراردادهای «فکتورینگ» به منظور تامین مالی مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی با ۵۰ همت اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، مهدی صحابی اظهار کرد: استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی در قالب تامین مالی زنجیره ای همچون اوراق گام،کارت اعتباری متصل به اوارق گام، گواهی‌های سپرده عام و خاص و انتشار انواع صکوک از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی برای تامین مالی بخش تولید در سال ۱۴۰۳ است.

وی افزود: بانک مرکزی با وجود اینکه موضوع قراردادهای فکتورینگ در قانون بودجه سال جاری درج نشده است اما به منظور حمایت از تولید سهمیه ای ۵۰ همتی به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. در این ابلاغیه سهمیه هر بانک از قراردادهای فکتورینگ مشخص شده است. همچنین سهم شرکت‌های دولتی از طریق سامانه «سازمان برنامه و بودجه» و سهم شرکت‌های خصوصی از طریق «وزارت امور اقتصادی و دارایی» تعیین شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی