Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، در حالی مصرف مقطعی مازوت در اصفهان تایید شده است که این روز‌ها با هوای آلوده دست و پنجه نرم می‌کند و استفاده از این سوخت برای شهروندان این شهر و سایر مناطقی که مازوت‌سوزی می‌کنند، پیامد‌هایی دارد.

مهران زینلیان - معاون امور عمرانی استانداری اصفهان - ۲۰ دی ماه به ایسنا گفت که هفته گذشته سه روز نیروگاه شهید محمدمنتظری به دلیل محدودیت مصرف گاز، از سوخت مازوت استفاده کرد، اما بعد از آن استفاده از این سوخت قطع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در حالی مازوت سوزی هرچند به‌طور موقت در یکی دیگر از کلانشهر‌های کشور تایید شده است که پیش از این مقرر شده بود که بر اساس محدودیت‌های زیست‌محیطی مازوت به‌هیچ‌وجه در کلانشهر‌هایی صنعتی مانند تهران، اصفهان و کرج مصرف نشود البته مصرف مازوت در شهر‌هایی مانند تبریز، مشهد و همدان گزارش و از سوی مسئولان ذی‌ربط نیز تایید شده است.

بار‌ها درباره معایب و آسیب‌های مازوت بر محیط زیست و سلامت شهروندان گفته شده است. به عنوان نمونه به گفته محسن روشنی - مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - یکی از سوخت‌هایی که می‌تواند تولید میزان بالای آلایندگی داشته باشد، مازوت است که به علت کیفیت پایین خود و عدم احتراق کامل، می‌تواند موجب تولید گازی مانند کربن مونوکسید شود و به‌صورت مستقیم دوده و ذرات معلق بسیار ریز منتشر کند این در حالیست که دوده و ذرات معلق مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد می‌کند.

آلودگی هوا نه تنها باعث ابتلا به بیماری می‌شود حتی جان انسان‌ها را هم می‌گیرد. ذرات معلق به‌تنهایی باعث مرگ هزاران نفر می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده در دنیا، ۲۰ درصد از مرگ‌های طبیعی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد هستند همچنین ۳۴ درصد از بیماری‌های ایسکمیک قلبی، ۲۴ درصد از سکته‌های مغزی، ۳۳ درصد از بیماری‌های انسداد مزمن ریوی، ۴۶ درصد از عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و ۲۸ درصد از سرطان‌های ریه در دنیا منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد هستند.

بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، اکسید‌های گوگرد منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن را سولفور دی اکسید تشکیل می‌دهد. سولفور دی اکسید گازی سمی و مضر است. این گاز وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از حد مجاز برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح کشنده خواهد بود.

ناگفته نماند آلودگی هوا بر سلامت پرندگان هم تاثیر می‌گذارد. به گفته علیرضا هاشمی - مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان - به نظر می‌رسد که ذرات معلق بر سلامت پرندگان همچون انسان‌ها و موجودات زنده دیگر تاثیرمخربی دارد. به عنوان نمونه سیستم تنفسی آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

انتظار می‌رود با توجه به اثرات منفی بلندمدت مصرف مازوت بر محیط زیست و سلامت شهروندان، نام جدیدی به فهرست مصرف‌کنندگان این سوخت اضافه نشود، چون مصرف مازوت در شهر‌های صنعتی در شرایطی که غول آلودگی هوا پای خود را روی گلوی شهر‌ها گذاشته است و می‌فشارد، تیر خلاص بر پیکر فرسوده هوای کلانشهرهاست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس مازوت سوزی آلودگی هوا مذاکرات وین بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس ذرات معلق شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرویس استعلام آنلاین ملک در شهرداری‌های کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند کلانشهرهای کشور گفت: سرویس استعلام ملک از سازمان ثبت اسناد کشور به صورت پایلوت در اختیار شهرداری‌های قم و تبریز قرار گرفته و به زودی در کلانشهرهای راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، سی‌امین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرها امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست که به ریاست یاسر اسدپور رئیس و امیر بیات دبیر کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و رؤسای فناوری اطلاعات ۲۰ کلانشهر کشور تشکیل یافته بود، مباحث مرتبط با موضوع توسعه پروژه‌های فیبرنوری (جهت ارائه اینترنت پرسرعت به منازل و کسب‌وکارها) و همچنین ایجاد ارتباط سیستمی بین سامانه‌های شهرسازی شهرداری‌ها و سازمان ثبت اسناد کشور بررسی شد.

اسدپور در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت توسعه فیبرنوری و کمک شهرداری‌ها برای پیشرفت و توسعه شبکه‌های فیبرنوری در کشور و به ویژه کلانشهرها اظهار کرد: کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و مدیران فاوای کلانشهرها وظیفه سنگینی در راستای این پروژه دارند.

وی در این راستا افزود: از یک سو باید تلاش داشته باشند که شرایط را برای اجرای پرشتاب این پروژه فراهم سازند و از یک طرف نیز باید سعی کنند در اجرای پروژه ملی فیبرنوری، شهروندان کمتر به زحمت بیافتند.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرها گفت: در اجرای پروژه فیبرنوری همچنین منافع شهرداری و شهروندان به صورت دوسویه لحاظ شود.

اسدپور با اشاره به دعوت از معاون فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد کشور به نشست بیست‌وهفتم کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند تصریح کرد: با همکاری و مساعدت ایشان و پیگیری‌های لازم از سوی کمیسیون و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری قم سرویس استعلام ملک از سوی سازمان ثبت اسناد در اختیار کلانشهرها قرار گرفت.

وی ادامه داد: این سرویس به صورت پایلوت در اختیار شهرداری‌های قم و تبریز قرار گرفته است و به زودی در اختیار تمامی کلانشهرهای کشور قرار خواهد گرفت.

اسدپور یادآور شد: سرویس استعلام ملک می‌تواند به شهرداری‌ها در فرآیند صدور پروانه الکترونیکی و به‌روزرسانی دیتابیس و اطلاعات مالکین کمک فراوانی کرده و در راستای تکریم ارباب رجوع و شهروندان گام مثبتی برداشته شود.

در این ادامه این نشست آنلاین هریک از رؤسای سازمان‌های فناوری اطلاعات کلانشهرها گزارشی از میزان پیشرفت پروژه فیبرنوری در شهرهای خود ارائه و همچنین ایرادات و کاستی‌های آن را تشریح کردند که ریاست کمیسیون وعده پیگیری موارد مطرح شده را از مجمع کلانشهرها و سازمان تنظیم مقررات رادیویی را داد تا با برطرف کردن موانع پیشرفت پروژه در کمترین مدت ممکن با سرعت و شتاب بیشتری ادامه یابد.

در پایان این نشست سه ساعته حجازی ریاست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم نیز طی سخنانی به مزایای سامانه ارتباط سیستمی شهرداری با ثبت اسناد کشور اشاره کرد و ریاست کمیسیون نیز از پیگیری و جدیت ریاست فاوای قم قدردانی خود را ابراز کرد.

کد خبر 750171

دیگر خبرها

  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • معمای بنزین در ایران
  • سرویس استعلام آنلاین ملک در شهرداری‌های کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود
  • تصاویر جدید از خسارت‌های آتش‌سوزی مهیب شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • ببینید | ۴۰ ساختمان روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان در آتش سوخت
  • حریق مهیب در شهرک چوبی امامزاده ابراهیم شفت گیلان/ ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری سوخت و خاکستر شد
  • آتش‌سوزی مهیب در شهرک چوبی گیلان | ۴۰ واحد چندطبقه در آتش سوخت + ویدئو
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود