Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره جزییات تزریق واکسن کرونا در اصفهان گفت: ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دز نخست، ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دز دوم و ۶۲۵ هزار نفر دز سوم واکسن کرونای خود را در استان اصفهان تا کنون تزریق کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، شاهین شیرانی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آنکه وضعیت میزان واکسیناسیون در کشور ما خوب است، اظهار داشت: وظیفه فعلی ما تشویق مردم به تزریق دز سوم واکسن کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا صبح امروز 64 نفر و تا ظهر امروز 77 نفر ابتلا به سویه امیکرون در استان اصفهان اعلام شده است که آماراولیه آنالیز و مورد بررسی قرار گرفته است. 

وی در تحلیل آمار 64 نفر ابتلا به سویه امیکرون در استان اصفهان گفت: از این تعداد تاکنون 7 نفر بستری شده‌اند که به نسبت سویه دلتا تعداد کمتری را به خود اختصاص داده است. 8 نفر از این افراد از طریق سفرهای خارجی مبتلا شده‌اند. محدوده سنی 2 نفر بین 8 تا 10 سال است که واکسن به آنها اختصاص نیافته است. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون تعداد افراد واکسن زده تصریح کرد: 20 درصد از این تعداد 3 نوبت، 80 درصد از آنها دو نوبت یا یک نوبت از واکسن خود را تزریق کرده‌اند و یا به صورت کلی واکسن نزده‌اند. این آمار میزان اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا را به ما نشان می‌دهد. علائم سویه امیکرون ممکن است تنها یک گلودرد ساده باشد. 5 نفر از این تعداد تنها یک نوبت و 37 نفر از این تعداد دو نوبت از واکسن کرونا را تزریق کرده‌ بودند. 24 نفر آنها دارای بیماری زمینه‌ای هستند و 7 نفر از 64 نفر تاکنون هیچ واکسن کرونایی تزریق نکرده‌اند.

وی افزود: تنها رنگ زرد کرونایی را شهرستان گلپایگان به خود اختصاص داده است. نباید خیالمان راحت باشد که هیچ مشکلی نداریم چرا که باید از اکنون برای پیشگیری به فکر بود.

شیرانی درباره جزییات تزریق واکسن کرونا در اصفهان بیان کرد: 3 میلیون و 600 هزار نفر دز نخست، 3 میلیون و 100 هزار نفر دز دوم و 625 هزار نفر دز سوم واکسن کرونای خود را در استان اصفهان تا کنون تزریق کرده‌اند. 

وی عنوان کرد: آمریکای شمالی، بخشی از اروپا و استرالیا اکنون از نظر ابتلا به کرونا در وضعیت بحرانی قرار دارند، کشور روسیه به طور نسبی درخصوص وضعیت ابتلا شرایط بهتری دارد و خداروشکر ایران فعلاً وضعیت مناسبی دارد. 

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورهای دنیا و ایران ادامه داد: درکشور روسیه و برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی با وجود آنکه واکسیناسیون را خیلی زودتر آغاز کردند اما همچنان میزان مرگ و میر ناشی از کرونا آمار بالایی دارد البته این نکته حائز اهمیت است که پوشش جمعیتی این کشورها در امر واکسیناسیون با وجود آنکه واکسن به میزان کافی موجود بود به عدد مناسبی نرسید. 

وی با بیان آنکه روند ابتلا به ویژه سویه امیکرون در دنیا روند صعودی دارد، تصریح کرد: خوشبختانه مرگ و میر در این سویه به نسبت سویه دلتا، کمتر است. با وجود آنکه سرعت انتقال بالایی دارد اما نسبت به سویه دلتا مرگ کمتری را منجر می‌شود و اکثر مرگ و میر اعلامی در دنیا به موجب سویه دلتای بیماری کرونا است. 

شیرانی با بیان آنکه دلتا بیشتر منجر به مرگ می‌شود اما شیوع سریع توسط سویه امیکرون صورت می‌پذیرد و وضعیت کنونی ابتلا در کشور ما بر خلاف دنیا به صورت نزولی است پیرامون تحلیل وقوع این نکته مثبت در کشور ما ضمن اشاره به 2 علت، گفت: بسیاری از جمعیت ایران بیماری کرونا و سویه دلتا را به صورت همگانی مبتلا شدند که منجر به ارتقاء ایمنی در جمعیت شد و از سوی دیگر به دلیل آنکه کشورهای خارجی واکسینه را زودتر آغاز کردند مردم نسبت به تزریق آن به صورت دلبخواهی برخورد کردند. 

وی ادامه داد: در کشور ما به موجب آنکه واکسیناسیون دیرتر آغاز شد و زمانی که حجم زیادی از واکسن در کشور تأمین شد جمعیت زیادی از مردم به صورت همزمان واکسینه شدند که این 2 موضوع منجر به بالاتر بودن سطح آنتی بادی در خون مردم ایران در وضعیت کنونی شده است. 

وی با اشاره به اهمیت فاصله تزریق دز‌های مختلف واکسن بر ایجاد آنتی بادی مناسب در بدن افراد، تصریح کرد: اکنون سیر ابتلا در آفریقای جنوبی که شیوع سویه امیکرون از آنجا آغاز شد در حال کاهش است. همچنان کشورهای دنیا نسبت به نوع بازی سویه امیکرون ناشناس هستند. اکنون کشور انگلیس در میزان ابتلا به سویه اومیکرون در رده اول جدول ابتلا کشورها قرار دارد. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی تذکری مبنی بر تزریق صد درصدی واکسن کرونا در نهادهای وابسته به دولت خاطر نشان کرد: دستورالعمل کارمندان تولید پیرامون واکسن کرونا آمده است و باید دانست که این دستورالعمل با آحاد و تصمیمات عموم جامعه متفاوت است و در صورتی که مسئولان دستگاه‌های مختلف عنایت ویژه‌ای نسبت به واکسینه شدن کارمندان خود نداشته باشند ممکن است در فرایند بازرسی ترک فعل تلقی شود. 

استاندار اصفهان: کمیته حفاظت از سلامت روان در پساکرونا ایجاد می‌شودوضعیت کنترل بیماری کرونا در ایران در مقام مقایسه با کشورهای دیگر دنیا، مطلوب استآخرین اخبار امیکرون در ایران | ناقلان بدون علائم را جدی بگیریم / خوشه‌های خانوادگی نگرانی اصلی پیک ششم + نقشه و جدول

نباید بگذاریم از خودگذشتی‌های کادر درمان در آینده وظیفه تلقی شود

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری اصفهان نیز گفت: اکنون به دلیل فشارهای عدیده‌ای که در طی 2 سال گذشته بر کادر درمان آمده و به موجب همراهی مردم و قدردانی از آنها مسائل روانی چندانی بر این قشر حادث نیست اما نباید بگذاریم که این موضوع همچون گذشت چندسال از دفاع مقدس و ایجاد برخی قدرناشناسی‌ها به دست فراموشی سپرده شود و مردم روزی از خودگذشتی کادر درمان را همچون رزمندگان دفاع مقدس از سر وظیفه بدانند. 

محمدرضا جان‌نثاری افزود: رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس دچار اختلالات روانی نبودند و هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند، اما پس از آنکه در جامعه‌ای قرار گرفتند که از آنها قدرشناسی نشد در اینجا بود که فشارهای روانی برآنها ایجاد شد. شکل‌گیری اختلالات روانی در رزمندگان دفاع مقدس اثرات جنگ نبود بلکه اثرات واکنش‌ها در جامعه پس از جنگ بود. 

وی با بیان آنکه به نظر می‌آید قشری که در حوزه کادر درمان در حال فعالیت هستند همچون رزمندگان 8 سال دفاع مقدس می‌مانند، بیان کرد: جامعه هم اکنون از آنها قدردانی می‌کند و حتی کسانی که در این مسیر از دنیا می‌روند شهید محسوب می‌شوند چرا که این دست فعالیت‌ها عارضه‌های روانی بر این قشر را کاهش می‌دهد اما زمانی که پایان می‌یابد برخی می‌گویند که وظیفه‌شان بوده و در قبال این کارها حقوق دریافت می‌کردند. 

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: باید فکری کنیم که عارضه‌ای که بعد از دفاع مقدس گریبانگیر رزمندگان شد برای کادر درمان به وجود نیاید. اگر بتوانیم قهرمان بودن کادر درمان را درخاطره‌ها برای همیشه زنده نگه داریم قطعا باور روانی را بر این قشر کاهش می‌دهد. 

انتهای پیام/174/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دز سوم واکسن کرونا استان اصفهان سویه امیکرون هزار نفر دز تزریق کرده کادر درمان کشور ما سویه دلتا دفاع مقدس مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور