Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «شکارچی گوش‌برها» نوشته محمدعلی قاسمی شامل خاطرات سردار شهید حاج‌یادگار امیدی فرمانده اطلاعات لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

اولین‌شعله‌های آتش‌افروزی جنگ هشت‌ساله و تجاوز ارتش عراق به خاک ایران در مناطق مرزی استان ایلام از جمله موسیان، میمک و مهران رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اسناد و مدارک وزارت امور خارجه، نخستین درگیری‌های مرزی بین مرزداران ایرانی با سربازان عراقی در پایگاه‌های رضاآباد، بیات و چیلات در خردادماه سال ۱۳۵۸ ثبت و ضبط شده است.

پس از تجاوز قوای عراقی به خاک ایران و اشغال بخش‌های مهمی از آن، اولین درگیری‌های گروه‌های مردمی با ارتش زرهی عراق در ایلام رقم خورد. علاوه بر این موارد، اولین دست آورد نیروهای ایرانی در عملیات آفندی و نقش گروه های عشایری در این پیروزی که به حماسه فتح میمک معروف است، در ایلام به وقوع پیوست. تشکیل اولین گروه‌های گشت و شناسایی پیش از آغاز رسمی جنگ نیز در خردادماه ۱۳۵۹ در ایلام شکل گرفت، اما متأسفانه در تاریخ مکتوب دفاع مقدس به نقش، کارکرد و حوادثی که در جبهه ایلام به وقوع پیوست به‌درستی اشاره نشده است.

براساس یک بررسی اجمالی از انتشار مکتوباتی که درباره دفاع مقدس توسط سازمان‌ها، ارگان‌ها و مراکز نظامی چاپ و منتشر شده، متأسفانه نقش و حضور مردم ایلام و یگان رزم آن در این آثار به قدری کم‌رنگ و سطحی است، و کمتر کسی باور می‌کند که حوزه سرزمینی استان ایلام، طی هشت سال تمام و به طور مستقیم درگیر جنگ و اثرات آن بوده است. از همین‌رو نام و یاد فرماندهان و نیروهای زبده آن در حاشیه تاریخ گمنام و مهجور مانده است و بیم آن می‌رود که در آینده ای نه چندان دور، نقش و حضور مردم ایلام در تاریخ دفاع مقدس کاملا محو و نادیده گرفته شود.

«شکارچی گوش‌برها» شاید اولین اثری است که به طور اجمال در مورد یکی از سرداران و قهرمانان شهید استان ایلام، تهیه و گردآوری شده است. در این کتاب سعی شده ابعاد شخصیتی سردار رشید اسلام شهید حاج یادگار امیدی به نقل از خانواده، دوستان و همرزمانش در قالب خاطره پیش روی علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی قرار گیرد.

این‌کتاب با ۴۳۹ صفحه منتشر شده است.

کد خبر 5400345 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات دفاع مقدس ایلام انتشارات سوره مهر تازه های نشر معرفی کتاب ترجمه تجدید چاپ دفاع مقدس جنگ تحمیلی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادبیات جهان رایزنی فرهنگی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اسرائیل حجاب و عفاف انتشارات معین انتشارات سوره مهر ادبیات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۵۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!

 اطلاعات آنلاین نوشت: پیش از گسترش رسانه‌ها، روزنامه‌های کثیر الانتشار مهم‌ترین رسانه‌های کنکور در کشور بودند. یکی از روش‌های جذاب رسانه‌ها پس از پایان کنکور چاپ تست‌ها و پاسخ آن‌ها بود. مرور چند تست ادبیات از کنکور ریاضی نیم قرن پیش به نقل از روزنامه اطلاعات ۱۷ تیر ۱۳۵۲ خالی از لطف نیست:

- کلیله و دمنه را چه کسی برای اولین بار به نظم درآورد؟

- کتاب حاوی از کیست؟

- سبک خراسانی در چه نوع شعری بیشتر سروده شده؟

- پسوند گاه در درمانگاه حالت زمانی دارد یا مکانی؟

- بیشترین موضوع کتاب‌های نوشته شده فارسی همزمان با حمله مغول چیست؟

دیگر خبرها

  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد
  • پیامی که پلیس روی صحفه اینستاگرام این بلاگر منتشر کرد
  • ما جز با رعیتِ خود دیگر با کسی جنگ نداریم!
  • تجمع دانشجویان فرانسوی مقابل مدرسه عالی روزنامه نگاری
  • اولین واکنش آتیلا حجازی به حضورش در باشگاه استقلال + عکس