Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش‌های برخی نهادهای بین‌المللی از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل گویای وضعیت واقعی حقوق بشر در مصر در دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح سیاسی و برخی تعرض‌ها و نقض حقوق بشری از جمله بازداشت‌های ظالمانه و جرائمی در سطح جنایات جنگی است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عربی۲۱، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، تلاش‌های سطحی مصر برای القای پیشرفت در زمینه حقوق بشر نمی‌توانند سرکوب وحشیانه انواع مخالفت‌ها در طول یک سال گذشته در این کشور را پنهان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان بین‌المللی در گزارش اخیر خود عنوان کرد، دولت مصر مفاد حکم وضعیت فوق‌العاده را به قوانین دیگری ضمیمه کرد و با وجود لغو وضعیت فوق‌العاده مصر در اکتبر گذشته، دادگاه‌های فوق‌العاده امنیت ملی مصر نیز به محاکمه فعالان حقوق بشر و فعالان سیاسی صلح‌جو ادامه می‌دهند.

جو استورک، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان اظهار کرد: دولت سیسی در سال ۲۰۲۱ به شیوه همیشگی خود در سرکوب بی‌امان مخالفان ادامه داد.

همچنین در گزارش این سازمان به صدور آیین‌نامه‌های اجرایی قانون نهادهای غیردولتی اشاره و تاکید شد: این آیین‌نامه‌ها به محدودیت‌های گسترده و ظالمانه علیه نهادهای مستقل جامعه مدنی رسمیت می‌بخشند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه گزارش خود آورد، نیروهای امنیتی مصر با مصونیت از مجازات رفتار کرده و به صورت روزانه دست به بازداشت‌های ظالمانه و شکنجه فعالان سیاسی، افراد مظنون و شهروندان عادی می‌زنند.

در گزارش سپتامبر گذشته این سازمان، به بیش از ۱۰ عملیات قتل تروریست‌ها خارج از دستگاه قضایی به دست نیروهای امنیت ملی مصر اشاره شده و آمده است، گرچه عنوان شده که این افراد در تیراندازی متقابل کشته شده‌اند اما مدرکی دال بر اینکه آنها خطری برای نیروهای امنیتی مصر ایجاد کرده باشند، وجود ندارد.

همچنین در این گزارش تاکید شد: مقامات مصری بر دامنه سرکوب‌ها افزودند و این اقدامات شامل حال مدافعان حقوق بشر در خارج مصر و بازداشت اعضای خانواده‌ آنها در داخل مصر و احتمالا ربودن آنها نیز شد همانند محمد سلطان، چهره حقوقی مصر که مقیم آمریکا است و خانواده‌اش در مصر بازداشت شدند.

در ادامه گزارش یاد شده آمده است: ارتش در شمال منطقه سینا که در حال مبارزه با گروه شبه‌نظامی موسوم به "ولایت سینا" است، محدودیت‌های شدیدی را برای رفت‌وآمدها اعمال، صدها منزل را ویران و بیشتر زمین‌های کشاورزی این استان را تخریب کرد، بسیاری از این تخریب‌ها بدون ضرورت نظامی انجام شدند و احتمالا در سطح جنایت جنگی هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه به بازداشت "صفوان ثابت"، تاجر مصری در دسامبر ۲۰۲۰ و پسر او "سیف ثابت" در فوریه ۲۰۲۱ و بازداشت آنها در شرایطی مشابه شرایط شکنجه اشاره کرد.

در همین راستا، یک سازمان حقوقی از بازداشت "حسام منوفی محمود سلام"، شهروند مصری پس از فرود اضطراری هواپیمایش در فرودگاه الاقصر در جنوب مصر خبر داده و ضمن محکومیت این اقدام وزارت کشور و دستگاه امنیت ملی مصر را مسؤول حفاظت از جان او دانست و خواستار اعلام محل بازداشت او و آزادی فوری‌اش شد.

همچنین عفو بین‌الملل در گزارش خود از سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تاکید کرد، مقامات مصری به رویکرد خود در سرکوب هر گونه مخالفت علنی و یا مجازی ادامه داده و به شدت حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان  را سرکوب می‌کنند.

این سازمان با اشاره به بازداشت ظالمانه ده‌ها خبرنگار بدون هیچ دلیلی به جز شغل و انتقادهایشان اعلام کرد: اقدام مقامات مصر در سرکوب هرگونه پوشش خبری با بیانیه‌های رسمی درباره کرونا تضاد داشته و برخی از فعالان حوزه بهداشت و درمان که نگرانی‌های خود را نسبت به وضعیت سلامت جامعه ابراز کرده بودند، بازداشت شدند.

عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه مسؤولان مصری به محدودیت‌های شدید علیه آزادی تشکل‌ها، جمعیت‌ها و نهادها و پیوستن به آنها ادامه می‌دهند، اعلام کرد، نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از زور استفاده کرده و صدها تظاهرکننده و رهگذر را بازداشت کرده و اتهامات تروریستی را علیه آنها مطرح کردند، هزاران تن از افراد بازداشت شده از جمله مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، چهره‌های سیاسی، وکلا و افراد بانفوذ شبکه‌های اجتماعی، مدت‌های طولانی را در بازداشت به سر بردند.

همچنین این سازمان با اشاره به شرایط بسیار سخت و غیرانسانی بازداشت‌ها و محرومیت بازداشت‌شدگان از شرایط بهداشتی مناسب اعلام کرد، دستکم ۳۵ تن از آها در زندان و یا کمی بعد از آزادی‌شان از زندان فوت کردند.

عفو بین‌الملل با اشاره به صدور حکم‌های متعدد اعدام علیه متهمان و اجرای برخی از آنها اعلام کرد، ده‌ها کارگر نیز به جرم اعتصاب بازداشت و محاکمه شده و تعدادی از ساکنان مناطق مختلف از خانه‌هایشان بیرون شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مصر دیده بان حقوق بشر عفو بین الملل حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۲۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک بازگشت از شمال در چالوس و هراز ادامه دارد/ جو آرام در تمام جاده‌های کشور

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از ترافیک پرحجم در مسیر بازگشت از شمال در دو محور هراز و چالوس خبر داد.

سرهنگ احمد شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت ترافیکی راه‌های کشور پس از پایان تعطیلات ۳ روزه در کشور گفت: در طول تعطیلات اخیر شاهد افزایش حجم سفرهای برون شهری بودیم و در همین راستا نیز همکاران من در پلیس راه و پلیس راهنمایی و رانندگی در آماده‌باش کامل قرار داشتند. روند سفرهای برون شهری نیز از روز چهارشنبه آغاز شده و در حال حاضر نیز شاهد تداوم روند بازگشت که از صبح دیروز آغاز شده بود؛ هستیم. در همین راستا نیز گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهور در سراسر کشور حاکی از آن است که ترافیک در مسیر شمال به جنوب محور چالوس در حدفاصل ولی آباد تا هریجان و مسیر شمال به جنوب محور هراز در محدوده‌های وانا ، شاهاندشت، گزنک و آب اسک نیمه سنگین است.

وی ادامه داد:‌ در آزادراه قزوین – کرج – تهران در محدوده کمالشهر و حدفاصل مهرشهر تا پل کلاک و برخی از مقاطع  محور شهریار – تهران ترافیک نیمه سنگین گزارش شده است.  در محدوده حکیم آباد آزادراه قم – تهران نیز وضعیت مشابه گزارش شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره وضعیت جوی جاده‌های کشور نیز گفت: گزارش‌ها حاکی از جوی آرام در تمامی جاده‌های کشور است.

شیرانی  با اعلام شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ و ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از آغاز سفر حتما با این شماره‌ها تماس گرفته و ضمن اطلاع از وضعیت جوی، ترافیکی و انسداد محورها، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای سفر خود انتخاب کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت/ هیچ تصویری از پیروزی در شهر رفح نیست
  • فشار وزیرجنگ اسرائیل بر نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس
  • فشار وزیرجنگ اسرائیل بر نتانیاهو برای پذیرش آتش بس در غزه
  • شکست جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • نهادهای بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه را ادامه دهند
  • طالبان بازداشت دانشجویان در آمریکا محکوم کرد
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • ترافیک بازگشت از شمال در چالوس و هراز ادامه دارد/ جو آرام در تمام جاده‌های کشور
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است