Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-04-27@17:21:40 GMT

داستان تاریخی بازار بزرگ استانبول

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۲۳۳۸

داستان تاریخی بازار بزرگ استانبول

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

بازار بزرگ که توسط فاتح سلطان مهمت ساخته شده است، یک میدان خرید تاریخی است که توسط مغازه هایی با سقف و گنبد احاطه شده است. دو بازار سرپوشیده هسته این منطقه بزرگ را برای مسافران تور استانبول تشکیل می‌دهند که در تاریخ به آن «Çarsu-yı Kebir» می‌گفتند. اولین بازار سرپوشیده ای که در سال ۱۴۶۰ ساخته شد، جواهر نام داشت و درآمد این بازار سرپوشیده به مهمت فاتح سپرده شد تا در اختیار ایاصوفیه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلطان بعدها مغازه ها و غرفه های خرید مختلفی را در اینجا ایجاد کرد و آن را به مرکز زندگی تجاری مسافران تور ارزان استانبول تبدیل کرد.

ویژگی های معماری بازار بزرگ

بازار بزرگ، که پایه و اساس آن در سال ۱۴۶۱ گذاشته شد، به لطف طراحی زیبایی‌شناسانه‌اش شبیه یک هزارتوی بزرگ است. منطقه خرید تاریخی که نزدیک به ۶۰ خیابان و بیش از ۳۶۰۰ مغازه دارد، در مجموع ۳۰۷۰۰ متر مربع مساحت دارد. می توان آن را به عنوان نقطه جذاب استانبول در دو مفهوم گردشگری و تجاری بیان کرد. بازار بزرگ در نگاه اول جلب توجه می کند که ساختار پیچیده ای را با عناصر رنگارنگ خود به نمایش می گذارد. بازار سرپوشیده که شبیه یک بنای معماری است به ۱۵ بخش مجزا تقسیم شده است. هر بخش به خودی خود ظاهری پوشیده از گنبد دارد. سلول های کوچک در داخل دیواره های آنها نمایان است. از سوی دیگر، Sandal Bedesten در طرحی است که توسط ۵۰ گنبد احاطه شده است. این بازار سرپوشیده تزئینی یکی از نمونه های برجسته معماری ترکیه به عنوان طرح های گنبدی است. این دو بازار سرپوشیده مهم به عنوان قلعه های داخلی بازار معرفی می شوند. دو سازه در تاریخ بیشتر به خاطر جعبه های آهنی ضخیم داخلی خود شناخته شده اند. تاجران گاوصندوق آهنی؛ پس انداز خود را از قبیل سرمایه، پس انداز و جواهرات و مدارک ثبتی خود را در اصناف نگهداری می کردند.

مغازه ها و سازمان ها در بازار بزرگ

بازار بزرگ که در تمام ساعات روز با جمعیت زیادی جلب توجه می‌کند، مغازه‌هایی در مناطق مختلف مانند جواهرات ارزشمند، سلاح، عتیقه‌جات و غذا و نوشیدنی در خود جای داده است. اسامی موجود در بازار برای بیان آنچه قبلاً از آن مکان استفاده می شده کافی است.

چیدمان داخلی بازار بزرگ

در بازار می توان به موسسات مختلفی برخورد کرد که محصولات خود را در ۹۷ منطقه برای فروش عرضه می کنند. مرکز بهداشت، کلانتری، شعب کلیه بانک ها و اداره پست از جمله این موسسات هستند. سازمان حراست خصوصی از سوی دیگر نهاد منحصر به فرد بازار است.اگرچه بازار بزرگ تصور یک تصویر پیچیده را می دهد، اما در واقع در ساختاری قرار دارد که نظم کامل در آن کار می کند. در محدوده بین آغا سوکاقی و خیابان عیناجیلار در ورودی بازار، تصاویر رنگارنگ ارز فروشان و جایگاه ششم جلب توجه می کند. وقتی در خیابان جواهرات پیش می روید، Zincirli Han، معروف به کارگاه جواهرات، به شما خوشامد می گوید. در داخل زینسیرلی هان که به صورت یک ساختمان ۲ طبقه ساخته شده است، عناصر زیادی شاهد آثار تاریخی هستندبازار با اندازه خود شما را شگفت زده می کند و دارای مغازه های کوچکی از صنعتگران است که با صنایع دستی کوچک سر و کار دارند و افرادی که تزئینات هنری می سازند. به خصوص زمانی که از خروجی خیابان Zenneciler ادامه دهید، می توانید منظره ای باشکوه از هنرمندان خوشنویس و عتیقه فروشی ها را مشاهده کنید.وقتی به خروجی جاده رسیدید، Cebeci Han را خواهید دید. درست در کنار کاروانسرا مسگری هایی وجود دارند که هر کدام از دیگری چشمگیرتر هستند. صنعتگرانی که بدون از دست دادن نشاط سابق به کار خود ادامه می دهند، با صحبت های گرم و دلنشین و همچنین کارهای هنری شما را خوشحال خواهند کرد. پس از بازدید از بسیاری از مسیرهای توریستی در بازار بزرگ، پیشنهاد می شود از خیابان Feraceciler دیدن کنید. در اینجا مطمئن باشید با یک قهوه ترکی فومدار خوشمزه خستگی روز را از تنتان بیرون خواهید کرد .

روزهای کاری بازار بزرگ

بازار بزرگ که هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است، با بافت تاریخی و عناصر هنری خود که ردپای گذشته را روشن می کند، توانسته اهمیت خود را حفظ کند. علاوه بر تولید کننده بودن، با تاجران صمیمی و فعالیت های ارزشمند صنایع دستی خود توانسته است تأثیر چشمگیری بر بازدیدکنندگان تور لحظه آخری استانبول بگذارد. بازار بزرگ در طول هفته همه روزه و فقط شنبه ها از ساعت ۰۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰ پذیرای بازدیدکنندگان و خرید است. یکشنبه تعطیل است.

سلطان احمد، یکی از جذاب ترین بخش های افق استانبول ، در عین حال یکی از مهم ترین نمادهای استانبول است. و این تنها ظاهر باشکوه آن نیست که آن را بسیار جذاب می کند. مسجد کبود دارای ویژگی‌های متمایز زیادی است مانند اولین مسجد با شش مناره.که آن را از سایر مساجد جدا می‌کند، مسجد کبود، یکی از مهمترین آثار تاریخ عثمانی، توسط معمار، محمد آقا، به درخواست سلطان احمد اول ساخته شد. در بسیاری از منابع آمده است که احمد اول، که به عنوان چهاردهمین پادشاه بر تخت سلطنت نشست. سلطان عثمانی در سن ۱۴ سالگی در سال ۱۶۰۳ فردی بسیار مذهبی بود. در آغاز قرن هفدهم، بسیاری از تپه های استانبول مملو از مساجدی بود که نام سلاطین را بر خود داشتند. علاوه بر این، سلطان احمد تمایل داشت تا معبدی با زیبایی بی‌سابقه به نشانه شکرگزاری از خداوند بسازد.

مهمت آقامعمار معمار اصلی کاخ در آن سالها بود. مهمت آقا یک معمار بزرگ بود که به دلیل مهارت های عالی خود در معماری شهرت داشت. بنابراین از طرف امپراتور مأمور ساخت مسجد شد. سلطان احمد از مهمت آقا خواست تا مسجدی بسازد که بتواند با بناهای تاریخی باشکوهی مانند ایاصوفیه و مسجد سلیمانیه رقابت کند. پس از تلاش های طولانی، مهمت آقا نقشه مسجد را ترسیم کرد و به سلطان تقدیم کرد. سلطان احمد به توضیحات معمار گوش داد، طرح را پسندید و تایید کرد. در سال ۱۶۰۹، سلطان احمد در روز پنجشنبه آفتابی مسجد را افتتاح کرد. کلنگی که او با آن این کار را می کرد در کاخ توپکاپی به نمایش گذاشته شده است.

ساخت ۷ سال و ۵ ماه و ۶ روز به طول انجامید

ساخت مسجد در مدت هفت سال به پایان رسید. سرانجام در روز جمعه ۲ ژوئن ۱۶۱۶، مراسم افتتاحیه باشکوهی با حضور سلطان و مقامات عالی رتبه کشور برگزار شد. ضیافت بزرگی توسط سلطان برای مهمانان برگزار شد و مسجد با دعا افتتاح شد. درخشندگی رنگارنگ مسجد آبی، دیوارهای فانتزی تزئین شده با کاشی، درگاه‌های آن با مروارید، ۶ مناره و ظاهر آن که ظاهر استانبول را زیباتر می‌کرد، تحسین را برانگیخت. در آن زمان مردم آن را «مسجد نو» می نامیدند. پس از ساخت مسجد دیگری در امینونو به نام مسجد جدید، این مسجد به «مسجد آبی» تغییر نام داد.

درخشندگی درونی در هیچ معبد دیگری یافت نمی شود

مسجد کبود نه تنها به دلیل ۶ مناره، بلکه به دلیل تزئینات داخلی و نورپردازی داخلی جایگاه منحصر به فردی دارد. به دلیل رنگ آبی که بر فضای داخلی مسجد حاکم است، امروزه نیز به مسجد کبود معروف است. هزینه مسجد بسیار بالا بود و معماری منحصر به فرد با تزئینات منحصر به فرد تکمیل می شد. شنیده ها حاکی از آن است که این چلچراغ ها در زمان ساخت مسجد هزینه گزافی داشته است.مسجد کبود، بنای منحصر به فرد عثمانی با ظاهری منحصر به فرد، سالانه مورد بازدید میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی قرار می گیرد.

منبع: کارگزار تور آنتالیا گلبرگ سیر

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: بازار سرپوشیده منحصر به فرد بازار بزرگ سلطان احمد مسجد کبود ساخت مسجد ساخته شد مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۲۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرب ترکیه در محاصره ریزگردها

حجم زیادی از ریزگردها که پس از وقوع طوفان شن در شمال آفریقا با بادهای شدیدی از این منطقه حرکت کرده بود و چند روز قبل نیز آسمان یونان را در «مه‌نارنجی» فرو برده بود، روز گذشته (پنج‌شنبه) به غرب ترکیه رسید و منجر به افت کیفیت هوا و کاهش دید در چندین شهر شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «حریت دیلی» در گزارشی از این پدیده طبیعی نوشت: بادهای داغ از سمت لیبی به نواحی غربی ترکیه رسیده و شهرهایی از جمله استانبول، ازمیر، آنتالیا، بولو، تکیرداغ و موغلا (موغله) را فراگرفته است.

در این گزارش آمده است افزایش سطح ذرات معلق که توسط «شبکه ملی پایش کیفیت هوا» در ترکیه نظارت می‌شود، در این مناطق مشاهده شده که اندکی از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت فراتر رفته است.

کارشناسان می‌گویند این رویدادهای جوی ناشی از انتقال ماسه و گرد و غبار ناشی از بادهای شدیدی است که عمدتا از صحرای آفریقا سرچشمه می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود این تاثیر جوی تا اواخر امروز (جمعه) کاهش یابد با این حال تا دو روز دیگر در مناطق ساحلی و جنوب شرقی آناتولی ادامه خواهد داشت.

مشاهده ریزگردها در استانبول - آوریل ۲۰۲۴/ عکس: روزنامه «حریت‌ دیلی»

با این حال شبکه ملی پایش کیفیت هوای ترکیه اعلام کرد در استانبول به دلیل وزش باد، غلظت این ریزگردها افزایش نخواهد یافت و سلامت شهروندان را تهدید نمی‌کند.

کارشناسان همچنین توضیح می‌دهند افزایش چنین پدیده‌های اقلیمی در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا ناشی از تغییرات آب و هوایی است و احتمالا در آینده، مناطق غرب و جنوب ترکیه را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بزرگی مقابل پرسپولیس: همه کاره در شب تاریخی(عکس)
  • قیمت تور لوکس استانبول در تابستان ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • توقف رشد صنایع بزرگ؟
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • غرب ترکیه در محاصره ریزگردها
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • جابری انصاری: عملیات وعده صادق یک نمایش قدرت بزرگ بود
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم