Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان -  نظارت بر آنفلوانزا و بیماری‌های مرتبط با آن از دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین انجام گرفت و تعدادی از موارد ابتلا به سینه‌پهلوی ویروسی کشف شدند که همه آن‌ها به عنوان عفونت ریوی تشخیص داده شده‌اند.

این کروناویروس جدید، کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) نامیده شد و سازمان جهانی بهداشت، بیماری ناشی از آن را بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ یا کووید۱۹ (COVID-۱۹) نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنترل ایمنی و ترمیم آسیب‌های بافتی، از قابلیت‌های مهم سلول‌های بنیادی، به ویژه سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) است. سلول‌های بنیادی مزانشیمی و سلول‌های بنیادی/نیایاخته ریه (LSCs) در سال‌های اخیر به طور گسترده در درمان عفونت‌ها و بیماری‌های ویروسی مانند آسیب حاد ریه استفاده شده‌اند. از زمان شیوع کووید۱۹، درمان با سلول‌های بنیادی مزانشیمی در کانون توجه بوده است.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی در پژوهش‌های جدید، به طور موثری توانسته‌اند تا واکنش التهابی شدید را در بیماران مبتلا به کووید۱۹ کاهش دهند، عملکرد ریه را بهبود ببخشند، از ریه محافظت کنند و به ترمیم آن بپردازند و نقش مثبتی در تسکین دادن فیبروز ریوی در بیماران مبتلا به کووید۱۹ داشته باشند.

علاوه بر این، اندام‌واره‌های تولید شده از سلول‌های بنیادی، در پژوهش‌های بسیاری ایجاد شده‌اند تا یک مدل ایده‌آل و کافی برای بررسی احتمال ابتلای بسیاری از اندام‌ها به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ باشند که می‌تواند به بررسی‌های بالینی کمک کند.

گروهی از پژوهشگران چندین مؤسسه، به بررسی نقش سلول‌های بنیادی در مقابله با کووید۱۹ پرداخته‌اند که بررسی سیستماتیک در مورد درمان کووید۱۹ با استفاده از سلول‌های بنیادی و مدل‌سازی بیماری را در بر دارد.

پژوهش‌های بسیاری برای درمان کووید۱۹ شدید با سلول‌های بنیادی به ویژه سلول‌های بنیادی مزانشیمی انجام شده‌اند. سلول‌های بنیادی مزانشیمی به دلیل قابلیت تمایز در چند جهت، قابلیت‌های تعدیل‌کننده ایمنی و در بر نداشتن مشکلات اخلاقی، مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. این سلول‌ها از بافت‌های بسیاری استخراج می‌شوند و برای ترمیم و بازسازی بافت مورد نظر به کار می‌روند. سلول‌های بنیادی مزانشیمی را در حال حاضر می‌توان از طیف وسیعی از بافت‌های انسانی مانند مغز استخوان، خون بند ناف، بافت چربی، آندومتر، خون رحم، رویان و مواردی از این دست استخراج کرد.

نخستین آزمایش درمان کرونا با سلول‌های بنیادی نشان داد که تجویز سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای هفت بیمار مبتلا به کووید۱۹، نتایج درمان آن‌ها را بهبود بخشیده و ارتقا داده است. این آزمایش که از ۲۳ ژانویه تا ۱۶ فوریه سال ۲۰۲۰ انجام شد، واکنش‌های منفی حاد یا آلرژیک را در هیچ کدام از هفت بیمار به همراه نداشت. بیماران پیش از درمان با سلول‌های بنیادی مزانشیمی، از تب بالا، ضعف، تنگی نفس و کم‌اکسیژنی رنج می‌بردند. همه نشانه‌ها بین دو تا چهار روز پس از درمان ناپدید شدند و عملکرد ریه همه بیماران نیز بهبود یافت.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی، بیشترین قابلیت را به عنوان یک درمان مبتنی بر سلول برای کووید۱۹ نشان می‌دهند، زیرا دارای ویژگی‌های تنظیم‌کننده ایمنی قابل توجهی هستند و می‌توانند سیستم ایمنی ذاتی و تطبیقی را تنظیم کنند. سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای کاهش واکنش‌های ایمنی بیش از اندازه و سندرم طوفان سیتوکین می‌توانند انواع گوناگونی از مواد محلول و همچنین وزیکول‌ها و اگزوزوم‌های خارج سلولی را منتشر کنند.

همچنین، سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌توانند به واسطه تعامل مستقیم با سلول‌های ایمنی مانند سلول‌های T، سلول‌های B، درشت‌خوارها، نوتروفیل‌ها و سلول‌های کشنده طبیعی، بر شدت و تعادل واکنش ایمنی تأثیر بگذارند. علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهند که سلول‌های بالغ تنها زمانی اینترفرون تولید می‌کنند که ویروس به آن‌ها حمله کند. این کار، صد‌ها ژن ضد ویروس را فعال می‌کند و سلول‌های ایمنی را برای مقابله با ویروس به کار می‌گیرد. این در حالی است که سلول‌های بنیادی، مستقل از اینترفرون هستند و می‌توانند بسیاری از ژن‌های ضد ویروس را به طور مداوم فعال کنند.

منبع: نیوز مدیکال نت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلول های بنیادی تنگی نفس سلول های بنیادی مزانشیمی سلول های بنیادی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۴۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

آزمایش مهم اولین «واکسن شخصی» برای نخستین بار در جهان در انگلیس در حال انجام است و این واکسن از نوع پیام‌رسان آر.ان.‌ای (mRNA) است که در مقابل ملانوما، یکی از مرگبارترین انواع سرطان پوست به کار گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، «استیو یانگ»، ۵۲ ساله از منطقه استیونج در هرتس بریتانیا که در ماه اوت سال گذشته بخشی از پوست سرش برای مقابله با سرطان جراحی شد، از اولین بیمارانی است که تزریق این واکسن را امتحان می‌کنند.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این واکسن طوری طراحی شده است که به سیستم ایمنی بدن او کمک می‌کند تا هر سلول‌ سرطانی باقی مانده را تشخیص داده و از بین ببرد.

امید می‌رود که به این ترتیب سرطان او دوباره برنگردد.

در این واکسن که اکنون در مرحله نهایی و سوم آزمایش خود قرار دارد، همان فناوری به کار گرفته شده است که در تولید واکسن‌های فعلی کووید استفاده می‌شود.

پزشکان بیمارستان کالج دانشگاهی لندن در کنار آن داروی دیگری به نام پمبرولیزومب ( Pembrolizumab ) با نام تجاری کیترودا (Keytruda) را به بیمار می‌دهند که همچنین به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

نشانگرهای ژنتیک

این درمان ترکیبی، ساخته شده توسط شرکت‌های مدرنا، مرک شارپ و دوهم هنوز به طور عادی از طریق سیستم درمان انگلیس و خارج از رویه آزمایشهای بالینی در دسترس نیست.

متخصصان در برخی از دیگر کشورها از جمله استرالیا، در تلاش هستند تا با امتحان آن بر بیماران، شواهد بیشتری را جمع‌آوری کنند و بسنجند که امکان استفاده گسترده از آن وجود دارد یا نه.

این واکسن «شخصی» است، به این معنا که با کمک سلول‌های خود شخص تولید می‌شود و ترکیب آن متناسب با هر بیمار تغییر می‌کند.

روش کار واکسن طوری است که با نشانگرها و مشخصات ژنتیکی ویژه فرد و تومور او مطابقت داشته باشد و به این ترتیب بدن را هدایت می‌کند تا پروتئین‌ها یا پادتن‌هایی بسازد که تنها به سلول‌های سرطانی با همان نشانگرها یا پادگن‌ها حمله کنند.

«ساخت سفارشی»

دکتر هدرشاو، محقق بیمارستان کالج دانشگاهی لندن گفته است این تزریق قابلیت درمان افراد مبتلا به سرطان پوستی ملانوما را دارد و آزمایش آن روی سرطان‌های ریه، مثانه و کلیه هم شروع شده است.

او این شیوه را یکی از هیجان‌انگیزترین درمان‌هایی دانسته که در مدت طولانی شاهد آن بوده است.

او افزوده اینکه واکسن کاملا به طور سفارشی برای بیمار ساخته شده است، برای بیماردیگری که منتظر دریافت واکسن است، نمی‌تواند کارگر باشد.

او با شخصی خواندن این واکسن گفته است که این موضوع بسیار فنی است و با دقت برای هر بیمار ساخته می‌شود.

«واقعا هیجان انگیز است»

بخش بریتانیایی این آزمایش بین‌المللی روی ۶۰ تا ۷۰ بیمار در هشت مرکز از جمله در لندن، منچستر، ادینبورگ و لیدز انجام می‌شود.

بیماران مورد آزمایش باید ملانوماهای پرخطرشان را ۱۲ هفته قبل برداشته باشند، تا بهترین نتیجه را بگیرند.

آقای یانگ در حال درمان در لندن است.

او امروز به برنامه رادیو چهار بی‌بی‌سی گفت: این آزمایش فرصتی را به من می‌دهد تا حسی داشته باشم که با یک دشمن بالقوه و نامرئی مبارزه می‌کنم.

به گفته او اسکن‌ها نشان دادند که او از نظر رادیولوژیک بدنش عاری از سرطان است، ولی هنوز این احتمال هم وجود دارد که سلول‌های سرطانی در جایی از بدنش پیدا شوند.

او افزوده است به جای اینکه منتظر بنشینم و آرزو کنم که دوباره سلول‌های سرطانی برنگردند، من این شانس را داشتم که دستکش‌های بوکس را بردارم و به سراغش بروم.

علایم سرطان پوستی ملانوما

این موسیقدان سالها شاهد یک توده روی پوست سرش بود تا اینکه متوجه شد، سرطان است. به گفته او این یک «شوک بزرگ» برایش بود.

او گفته که دوهفته فقط به این فکر می‌کرد که «دیگر تمام شد».

او افزوده است که پدرش در سن ۵۷ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری آمفیزم (از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه) جان داد و بر همین مبنا فکر می‌کرد که جوانتر از پدرش از دنیا خواهد رفت.

علایم شایع سرطان پوست که باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

- خال غیرطبیعی جدید

- خال موجود که به نظر می‌رسد در حال رشد یا تغییر است.

- تغییر یک بخش طبیعی پوست

هرچه که ملانوم زودتر تشخیص و برداشته شود، درمانش راحتر است و احتمال موفقیت درمان هم بیشتر است.

داده‌های آزمایش‌های فاز دوم که در دسامبر منتشر شد، نشان داد احتمال مرگ یا بازگشت سرطان بعد از سه سال در افراد مبتلا به ملانوماهای پرخطر که همراه با ایمونوتراپی داروی کیترودا تزریق شده بودند، نسبت به کسانی که تنها دارو دریافت کرده بودند، تقریباً نصف (۴۹ درصد) بود.

دکتر شاو از وجود «امید واقعی» این درمان سخن گفته است که بتواند بازی را عوض کند به خصوص اینکه عوارض جانبی نسبتاً قابل تحملی دارد.

به گفته او این عوارض شامل خستگی و درد بازو هنگام دریافت واکسن است که برای اکثر بیماران بدتر از زدن واکسن آنفلوآنزا یا کووید نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت