Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، پسماند و انباشت زباله سالیان متمادی است که به عنوان یکی از معضلات مهم زیست محیطی استان گیلان محسوب می‌شود و این مشکل، چهزه زیبای این استان سرسبز و گردشگر را مخدوش کرده است.

برای برون رفت و کاهش این معضل تاکنون اقدامات اساسی انجام نشده است و پروژه هایی که یک دهه پیش برای حل مشکل پسماند کلید خورده است نیز هنوز به مقصد نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و باید به این نکته نیز اشاره کرد که شاید بهره برداری از این پروژه ها همچون زباله سوز نیز نتواند مشکلات امروز را برطرف کند.

طی سالهای اخیر فقط برای رهایی از معضل پسماندهای شهری تعداد محل دفن زباله در شهرهای مختلف استان گیلان افزایش یافت بدون اینکه مخاطرات همین مسئله نیز دیده شود. سراوان رشت نمونه بارز این طرح است که طی سالیان اخیر کوهی از زباله در این منطقه سرسبز به وجود آمده است و اکنون در آستانه بحران قرار دارد.

سیاست افزایش محل دفن زباله نیز خود معضلی بر مدیریت زباله بود که امروز بر دوش مسئولانی که شاید نقشی در این تصمیم گیری ها و اقدامها نداشتند سنگینی می کند.

البته با راه اندازی فاز یک و ۲ شرکت کودآلی، تصفیه خانه شیرابه سراوان و همچنین به بهره برداری رسیدن نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت که بزرگترین نوع خود در کشور محسوب می‌شود، مشکل و معضل زباله و پسماند تا حدی از گیلان رخت بر می بندد. که این نیز خود نیازمند اعتباراتی عظیم و زمان دارد که گیلان در شرایط فعلی از هردو آن بی بهره است.

به نظر می رسد در کوتاه مدت طرح تفکیک زباله از مبدا تنها گزینه روی میز مدیریت پسماند باشد که البته در بیان مسئولان استانی در جلسه عصر روز گذشته(یکشنبه) مدیریت پسماند با حضور استاندار گیلان و مدیران ارشد استانی بر آن تاکید شده است.

نهادینه سازی طرح تفکیک زباله از مبدا میان مردم

مسئولان ارشد استان و کارشناسان برای کاهش معضل پسماند در گیلان طرح تفکیک زباله از مبدا و همچنین راه اندازی نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت را پیشنهاد می دهند که به نظر می رسد در کوتاه مدت گزینه اولی قابل دسترس است.

با این وجود در پنجمین جلسه کارگروه پسماند گیلان که در سالن اجتماعات استانداری گیلان در رشت برگزار شد، مسئولان برای برون رفت و کاهش مشکل زباله و پسماند، طرح تفکیک زباله از مبدا را مدنظر داشته که این امر باید بین مودم نهادینه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این جلسه اظهار داشت: گرچه حجم زیادی از زباله‌هایی که وارد محل دفن سراوان می‌شود تفکیک شده است اما این مکان دیگر گنجایش دفن زباله را ندارد. لازم است برای برون رفت از مشکل پسماند و زباله، بحث آموزش و تفکیک از مبدا را داشته باشیم و در این راستا باید کارهای بیشتری را انجام داد زیرا اکنون زباله‌ای که در شرکت کودآلی می‌رود، حدود ۸۰ درصد دفن می‌شود.

عباس صابر افزود: به همین دلیل و با توجه به انباشت زباله از سالیان دور در سراوان رشت، این محل دیگر گنجایش ندارد و باید فکری به حال محل دفن جدیدی داشته باشیم و از سوی دیگر با آموزش بین شهروندان و همچنین ساکنان روستاها، کار تکفیک زباله از مبدا بیشتر انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان خاطرنشان کرد: برنامه های تفکیک زباله از مبدا نیازمند فن‌آوری خاصی نیست و با قوانین آموزشی و همچنین مشارکت مردم امکان پذیر است.

البته معاون عمرانی استاندار زمانی از شناسایی محل جدید سخن می گوید که باید به این نکته نیز توجه شود گیلان همانند استانهای کویری نیست که بتوان زباله ها را در بیابان دفع کرد که البته دپوی زباله در بیابان نیز اشتباهی راهبردی و مغایر با حیات زیست بوم است. گیلان استانی وجب به وجب سرسبز می باشد و مستحق میزبانی از  سراوانی دیگر نیست.

۱۱۸ نوع بیماری حاصل تولید یک گرم شیرابه  

سرپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این جلسه با توجه به معضلات پسماند و تولید شیرابه از زباله اظهار داشت: از هر گرم شیرابه ۱۱۸ نوع بیماری تولید می‌شود و باید در مهار و کاهش شیرابه جدی‌تر عمل کنیم زیرا میزان اثرات منفی شیرابه بیش از خود زباله است.

رضا زمانی همچنین افزود: برای کاهش زباله و کاهش شیرابه، باید الگوی مصرف در گیلان را تغییر دهیم چون روزانه مقدار زیادی نان و برنج همراه با زباله وارد سراوان می شود که با تغییر الگوی مصرف، به طور حتم این حجم کاهش چشمگیری خواهد یافت. متاسفانه مشکل انباشت زباله معضل کنونی نیست و سالهاست که مرکز دفن زباله در گیلان دایر است و با توجه به تولید بیش از ۲ تن زباله در روز،  ۲۶ مرکز دفن رسمی زباله و دهها مرکز دفن غیر رسمی زباله در این استان وجود دارد.

 وی ادامه داد: از سوی دیگر استان گیلان کمتر از یک درصد مساحت کشور را دراختیار دارد اما جزو سه استان پر تراکم کشور است که از این مقدار، ۳۴ درصد جمعیت در جلگه زندگی می کنند که حجم جمعیت زیادی را دربر می‌گیرد و به همین دلیل تولید زباله نیز در این منطقه با توجه به تراکم جمعیت، زیاد است.

سرپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: یکی از دغدغه های ما برای حل مشکل زباله و پسماند، راه اندازی نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت است که هم اینک نیروگاه مازندرران راه اندازی شده اما در گیلان نزدیک به ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی به طرح تفکیک زباله از مبدا نیز اشاره و بیان کرد: هم اینک ۵۰ درصد از شهرهای گیلان تحت پوشش طرح تفکیکی زباله از مبدا قرار دارند اما ۱۰ درصد مردم در این امر فعالیت دارند که با اطلاع رسانی می توان این آمار را افزایش داد. 

همچنین مدیر پسماند استان گیلان نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: پسملاند گیلان به هفت پهنه و بخش تقسیم شده که مهمترین آن پهنه چهارم است که شامل رشت، صومعه سرا و فومن می‌شود که نیمی از پسماند مربوط به این بخش است.

سیدمحمد اجاقزاده محمدی افزود: راه اندازی و بهسازی فاز یک و ۲ شرکت کودآلی رشت یکی از طرح های مهم پسماند در گیلان محسوب می شود و همچنین افزایش ظرفیت ۵۰۰ به یک هزار تن در این شرکت، پروژه تصفیه خانه شیرابه سراوان و اجداث نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت دیگر پروزه های مهم این بخش محسوب می‌شوند.

وی گفت: خط اول شرکت کودالی با ظرفیت ۲۵۰ تن در روز راه اندازی شده و فاز دوم  نیز به همین مقدار در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد، ضمن اینکه طرح افزایش ظرفیت را در پیش خواهیم داست که از ۵۰۰ تن به یکهزار تن افزایش خاوهد یافت.

وی ادامه داد: در این راستا، تفاهم نامه‌ای توسط سازمان شهرداری ها، پیمانکار (شهاب خودرو) و شهرداری رشت منعقد شد و تجهیزات مربوطه نیز توسط پیمانکار در محل مستقر گردید و پیش بینی می‌شود که این افزایش ظرفیت تا پایان سال جاری اجرایی شود.

 مدیر پسماند استان گیلان اضافه کرد: احداث نیروگاه زباله سوز رشت دیگر دغدغه محسوب می‌شود زیرا این نیروگاه تاکنون کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امید است که با تامین منایع مالی، روند تکمیلی این پروژه سرعت بیشتری گیرد.

نیروگاه زباله سوز رشت ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه

اما شهردار رشت نیز در این جلسه به نیروگاه زباله سوز رشت اشاره و اظهار داشت: هدف اصلی ما راه اندازی هر چه زودتر این نیروگاه است چون هم اینک زباله شهرهای دیگر نیز به رشت ورود می کند و به همین دلیل با انباشت زباله در مرکز گیلان مواجه هستیم.

سیدامیرحسین علوی افزود: برای راه اندازی زیباه سوز رشت به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه نیازمندیم که اگر این میزان بودجه و اعتبار به موقع تهیه شود، در فاصله زمانی ۲ ساله، این پروژه بزرگ ملی به بهره برداری خواهد رسید.

وی به راه اندازی کیف پول الکترونیک شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به قراردادی که سال ۹۹ برای تفکیکی زباله از مبدا منعقد شد، قرار بود که جمع آوری زباله ها و سایر خدمات توسط کیف پول الترونیک انجام شود و گرچه وقفه‌ای در این بین ایجاد شد اما تا حدود ۱۰ روز آینده، کیف پول الکترونیک شهرداری راه اندازی میشود.

علوی تصریح کرد: گرچه در حال حاضر طرح تفکیک زباله از مبدا انجام می‌شود اما این امر تاکنون رضایت ما را جلب نکرد و باید حجم آنرا افزایش دهیم که در این راستا مردم باید در این طرح مشارکت بیشتری داشته باشند و کار تفکیک زباله از مبدا را انجام دهند.

در پنجمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان که به ریاست اسدالله عباسی در محل استانداری گیلان در رشت برگزار شد، مسئولان محیط زیست و مدیریت پسماند، شهردار رشت و سایر مسئولان این استان حضور داشتند. 

برچسب‌ها رشت استانداری گیلان مدیریت پسماند گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت استانداری گیلان مدیریت پسماند رشت استانداری گیلان مدیریت پسماند گیلان طرح تفکیک زباله از مبدا نیروگاه زباله سوز استانداری گیلان مدیریت پسماند زباله سوز رشت پسماند گیلان انباشت زباله محسوب می شود استان گیلان راه اندازی دفن زباله ۶۰۰ تنی محل دفن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۹۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی مناطق شمالی کرج از زباله ها

محمدرضا خسروی در حاشیه آیین روز زمین پاک که با شرکت شماری از دانش آموزان در سالن همایش های دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: در این طرح دوستداران محیط زیست و پاکبانان اراضی جاده آتشگاه و ارتفاعات کرج را از زباله ها پاکسازی کردند.

وی بیان کرد: به مناسبت هفته زمین پاک طرح های آموزشی با همراهی اداره کل آموزش و پرورش در تعدادی از مدارس کرج به اجرا درآمده است.

خسروی یکی از اهداف و برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اجرای برنامه های آموزشی برای افزایش مشارکت عمومی در صیانت از محیط زیست و زمین پاک است .

وی گفت : امسال طرح های مختلفی برای پاکسازی اطراف کرج از زباله ها با مشارکت مردم ، دانش آموزان و پاکبانان اجرا می شود.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: افزون بر اجرای طرح های متعدد پاکسازی اطراف کرج از زباله ها ، طرح تفکیک زباله ها از مبدا نیز به تازگی در این کلانشهر آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در اجرای این طرح پسماندهای خشک در مکان های تعیین شده جمع آوری و به مراکز بازیافت انتقال می یابد که حرکتی در جهت بهره مندی از پسماند برای کمک به تولید و اقتصاد ملی است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار ۲۰۰۰ میلیاردی
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • گسترش مشکلات مدیریت پسماند در استان چهار محال و بختیاری
  • پاکسازی مناطق شمالی کرج از زباله ها
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است