Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه وضعیت ما در تولید علم نسبتا خوب است، گفت: تولید علم به خودی خود یکی از مؤلفه‌های پیشرفت کشور ما بوده و هست و خواهد بود. مقام معظم رهبری و مدیران ارشد مملکت هم همواره روی این قضیه تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به رتبه پانزده تولید علم ایران در دنیا، گفت: تولید علمی که طی سال‌های اخیر صورت پذیرفته بیشتر در حوزه فنی، علوم پایه و پزشکی بوده است. اما ما برای تولید علم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی چقدر فعالیت کرده‌ایم؟ 

صالحی با تاکید بر اهمیت تولید علم در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، گفت: ما می‌توانیم هر حرف خوبی را به زبان فارسی بگوییم و فقط کشورهای هم‌زبان ما افغانستان و تاجیکستان آن را بفهمند یا این حرف را می‌توانیم به زبان انگلیسی بگوییم و تمام دنیا متوجه آن شوند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه علوم انسانی ما حرف‌های بسیاری برای گفتن در دنیا داریم، گفت: آیا وقتی درباره اقتصاد اسلامی صحبت ‌می‌کنیم، باید مباحثی در سطح جهان مطرح کنیم یا مدام با همدیگر فارسی صحبت کنیم؟ وقتی در روانشناسی هنوز هم در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا و کشور ما اصول و ایده‌های روانشناسانه دیگر دنیا مطرح می‌شود که خیلی از آنها با عقاید ما جور درنمی‌آید، آیا ما در این زمینه نباید حساس باشیم؟ اصلا چرا راه دور بروید، در حوزه‌های عقیدتی مثلا درباره مهدویت ما چقدر حرف بین المللی زدیم؟ حالا بروید ببینید دیگران درباره مهدویت چه می‌گویند و به چه زبانی می‌گویند و چکار دارند می‌کنند. من اینها را تحقیق کرده‌ام. امام زمان متعلق به خودمان است، چقدر درباره ایشان و فلسفه‌اش در دنیا صحبت کرده‌ایم. ما نیاز داریم که در این حوزه‌ها بیشتر حرف بزنیم و مطالبمان را صادر کنیم.

 معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی جایگاه خودش را دارد و شما اگر در سطح جهانی در حوزه علمی حرف درست و خوب بزنید، می‌پذیرند. من کاری ندارم یک عده آدم هستند که نگاهشان سیاسی است و هر چه هم شما بگویید الآن روز است، آنها می‌گویند شب است، ولی یک سری آدم‌های عالم در دنیا هستند که بدون تعصب مسائل علمی را پیگیری می‌کنند. ما خیلی از این حرف‌ها را به زبان فارسی گفته‌ایم اما به زبان انگلیسی نگفته‌ایم. بنابراین سیاست‌های ما در معاونت پژوهشی این است که مقاله یا کتاب چاپ کنیم و با دیپلماسی علم و فناوری در سازمان‌های بین المللی حضور یابیم.

وی با اشاره به یک هزار و ۴۰۰ مجله‌ علمی پژوهشی در داخل کشور، گفت: بیش از ۵۵ درصد مجلات علمی پژوهشی کشور در حوزه علوم انسانی هستند و ما باید آنها را به سمت نمایه‌های بین‌المللی ببریم. این کار شدنی است کما اینکه بعضی از مجلات هم این کار را تا حالا کرده‌اند و این یکی از سیاست‌های ما است. این کار می تواند علاوه بر این مزایایی که خدمتتان گفتم، طراز ما را هم در آن جاهایی که شاید یک ذره خلا داشتیم، در سطح بین المللی افزایش دهد.

صالحی ادامه داد: واقعا همکارانمان در وزارت علوم و وزارت بهداشت و سایر نهادها در حوزه پزشکی، فنی مهندسی و علوم پایه بسیار خوب کار کرده‌اند. پس این وظیفه ماست که همکاران‌مان را در حوزه علوم انسانی متوجه کنیم. سیاست‌های ما سیاست‌های توبیخی نیست و سیاست‌های تشویقی است. شما می‌توانید به یک نفر بگویید اگر این کار را نکنید من پایه تان را نمی‌دهم، ارتقاءتان را نمی‌دهم و فلان نمی‌کنم. همینطور می‌توانید بگویید اگر این کارها را کردید، ارتقاءتان می‌دهیم، پایه می‌دهم و به شما جایزه می‌دهیم. این سیاست ماست که به صورت جدی اولین قدمش را هم برداشتیم.

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آئین‌نامه و شیوه نامه این مسیر نوشته شده است و به زودی سیاست‌های تشویقی پشت سر هم به تمام دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و سپس باید این موارد در آیین‌نامه ارتقاء که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تصویب شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم مقاله پژوهشی مقاله علوم انسانی مجله های علمی پژوهشی حوزه علوم انسانی بین المللی وزارت علوم تولید علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۹۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت علمی داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳ حوزه امتحانی کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، امروز صبح در حوزه گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۱ داوطلب و علوم انسانی ۸۲ داوطلب و بعدازظهر نیز در گروه‌های هنر با ۳۹ نفر و گروه زبان‌های خارجی نیز با ۹۲ داوطلب نوبت اول آزمون سراسری برگزار شد.

فردا جمعه هفتم اردیبهشت نیز ۲۳۰ داوطلب در نوبت صبح با حضور در پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران آزمون خود را برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد
  • تحصن دانشجویان آمریکا علیه اسرادیل دنیا را بیدارتر می‌کند/ حالا معادلات یورش به غزه تغییر خواهد کرد/کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • قدردانی وزیر علوم از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • رقابت علمی داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳ حوزه امتحانی کیش
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی