Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@10:47:24 GMT

تعرفه برق چه کسانی گران می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۱۲۰۴

سخنگوی صنعت برق یکی از راهکارها و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری را تعرفه‌گذاری پلکانی دانست و گفت: به موجب این طرح صنایع انرژی ترغیب شده‌اند که برای تأمین انرژی، نیروگاه احداث کرده و بخشی از انرژی برق‌شان را خودشان تأمین کنند.

مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره‌ی دلایل قطعی برق در تابستان گفت: یکی از دلایل قطعی برق در تابستان، پدیده خشکسالی بود که موجب شد از ذخایر برقی و آبی نتوانیم مانند سال‌های گذشته استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین گرمای بی‌سابقه باعث شد استفاده از وسایل خنک‌کننده بالا رود و به موازات آن مصرف برق نیز افزایش یابد. استفاده‌ی بیش از اندازه از نیروی انرژی برق توسط مشترکین پرمصرف خانگی هم یکی دیگر از دلایل کمبود برق است. این موضوعات باعث شد یک ناترازی بین تولید و مصرف به وجود آید و حدود 3 هزار مگاوات کسری برق را شاهد باشیم.

اگر مردم صرفه‌جویی‌ کنند بخشی از مشکل حل می‌شود

وی افزود: اقدامات بسیاری می‌توان در این خصوص انجام داد که در فصل گرما با کمبود برق و در فصل سرما با کمبود گاز روبه‌رو نشویم. یکی از این اقدامات برای فصول گرما این است که برای تولید برق بتوانیم از منابع انرژی اولیه متنوع استفاده کنیم که تجدیدپذیرها یکی از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. امسال هم خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۱ این امر پیش‌بینی شده و بودجه‌ای را برای خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تخصیص داده‌اند. همچنین با توجه به کمبود برق و کمبود گاز، اگر مردم هم در مصارف خانگی صرفه‌جویی‌های لازم را داشته باشند، بخشی از مشکل حل می‌شود.

10 تا ۲۰ درصد از مصرف خانگی، کاسته می‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق در ادامه گفت: برای کاهش مصرف برق و گاز، تعرفه‌گذاری پلکانی و طرح‌های تشویقی بسیار مؤثر است. در طرح تعرفه‌گذاری پلکانی با افزایش انرژی برق مصرف‌کننده، تعرفه افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث می‌شود مشترکین پرمصرف، صرفه‌جویی کنند. در واقع امیدواریم با این طرح 10 تا ۲۰ درصد از مصرف خانگی، کاسته شود.

فقط برق پرمصرف‌ها گران می‌شود

وی افزایش تعرفه را برای مشترکین پرمصرف دانست و خاطرنشان کرد: این تعرفه‌گذاری و افزایش قیمت برای آن دسته از کسانی که مصرف‌شان زیر خط الگو است، تأثیری ندارد و تعرفه‌شان مانند قبل محاسبه می‌شود. اگر افراد کم‌مصرف هم، مصرف گاز یا برق‌شان از دوره‌های مشابه‌شان کمتر شود، برای آنان طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

تعرفه پلکانی و تشویق به ساخت نیروگاه

سخنگوی صنعت برق طرح تعرفه‌گذاری پلکانی را ترغیب‌کننده بخش خصوصی دانست و بیان کرد: به موجب این طرح، صنایع انرژی‌بر ترغیب شده‌اند که برای تأمین برق خود، نیروگاه احداث کنند و بخشی از برق‌شان را خودشان تأمین کنند. به دنبال این افزایش تأمین، وزارت نیرو هم این آمادگی را دارد که برق مازاد آنها را خریداری کند.

تعرفه صفر برای 11 میلیون مشترک

وی در ادامه متذکر شد: طبق برنامه برق امید خوشبختانه 11 میلیون از مشترکین توانسته‌اند برق مصرفی یک ساله‌شان را به زیر خط الگو مصرف برسانند که موجب شد، حداقل یک دوره از برق مصرفی رایگان استفاده کنند. همچنین مشترکین پرمصرف 6 درصد از مصرف‌شان، کاسته شده است. این نشانگر این است که در راستای این طرح ما کاهش مصرف داشتیم. امیدواریم به دنبال این طرح و طرح پلکانی، شاهد کاهش مصرف انرژی باشیم.

تکلیف ماینرها چیست؟

رجبی‌مشهدی در پایان در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین سوءاستفاده‌کنندگان از وضعیت اسفبار یارانه پنهان انرژی، ماینرها و استفاده‌کنندگان از تجهیزات استخراج غیرمجاز رمز ارز هستند که از طریق ارزان بودن مصرف بالای انرژی بخش خانگی، اقدام به ماین رمز ارز می‌کنند؛ تکلیف این افراد چیست؟، گفت: متاسفانه عده‌ای هستند که از یارانه انرژی سوءاستفاده و به صورت غیر قانونی از برق عمومی و برق شبکه سراسری برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند. قطعاً این افراد شناسایی و به محاکم قضایی معرفی خواهند شد و برق مورد استفاده‌شان قطع می‌شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تعرفه گذاری پلکانی مشترکین پرمصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۱۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است

ایسنا/فارس استاندار فارس بزرگترین خدمت به عرصه تولید را مدیریت مصرف انرژی دانست و خواستار نقش‌آفرینی بسیج سازندگی در این عرصه شد.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در جلسه قرارگاه محرومیت‌زدایی استان فارس با اشاره به نامگذاری سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب خواستار جلب مشارکت‌های مردمی در راستای تحقق شعار سال شد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود بسیج سازندگی در راستای کاهش مصرف انرژی نقش‌آفرینی کند، افزود: ناترازی آب، برق و گاز از موانع جدی هستند که در برابر تولید ایستادگی می‌کند.

ایمانیه، بزرگترین خدمت به عرصه تولید را مدیریت مصرف انرژی دانست و افزود: راهکارهایی مانند انتقال آب از خلیج فارس، احداث چاه‌های عمیق و بارورسازی ابرها به صورت مقطعی می‌توانند انرژی پایدار را برای بخش صنعت تامین کنند.

استاندار فارس با تصریح اینکه با کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب در استان شاهد رونق چشمگیر پروژه‌های تولیدی خواهیم بود، گفت: تکنولوژی شرکت‌های دانش‌بنیان به یاری مجتمع‌های تولیدی در کاهش مصرف انرژی بیاید و این امر در مقیاس کلان می‌تواند نقش مهمی در مدیریت مصرف ایفا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار بهره‌مندی از ظرفیت‌های بسیج برای راه‌اندازی نهضت صنایع دستی شد و افزود: با تأمین زنجیره تولید و فروش در عرصه‌های داخلی و خارجی می‌توان به ارزش افزوده و درآمدزایی چشمگیری دست یافت.

ایمانیه از آزادسازی ۳ هزار هکتار زمین برای اجرای نهضت مسکن روستایی خبر داد و افزود: با سرمایه‌گذاری در این عرصه شاهد پیشگیری از مهاجرت و کاهش حاشیه‌نشینی خواهیم بود.

استاندار فارس  در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت بسط حوزه‌های اعتقادی و معرفتی در جامعه افزود: تعریف پیوست فرهنگی برای پروژه‌ها نقش موثری در مقابله با آسیب‌های اجتماعی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی