Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@05:12:20 GMT

هدف از سفر محرمانه پسر السیسی به اسرائیل چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۹۳۱۰

هدف از سفر محرمانه پسر السیسی به اسرائیل چه بود؟

منابع آگاه در مصر سه شنبه شب از سفر محرمانه پسر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری این کشور به سرزمین‌های اشغالی خبر دادند و اهداف پشت پرده این سفر را فاش کردند.

به گزارش مشرق، این منابع گفتند که «محمود السیسی» فرزند رئیس جمهوری مصر یکشنبه گذشته در راس یک هیات بلند پایه امنیتی و نظامی به اسرائیل سفر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این منابع به تارنمای خبری «العربی الجدید» اعلام کردند که پسر السیسی از افسران و سران بلندپایه دستگاه اطلاعات مصر به سرزمین‌های اشغالی رفت تا با مقام های امنیتی اسرائیل در باره تعدادی از پرونده های مشترک میان قاهره و تل آویو تبادل نظر و گفت و گو کند.

** نظارت پسر السیسی بر پرونده روابط با اسرائیل 

این منابع در مصاحبه اختصاصی با العربی الجدید افزودند که پسر السیسی که از نفوذ گسترده ای در بدنه حاکمیت مصر برخوردار است، تنها به اسرائیل سفر نکرده است. 

وی با یک فروند هواپیمای اختصاصی متعلق به سازمان اطلاعات مصر به همراه هیاتی از مقامات اسرائیلی و فلسطینی وارد سرزمین‌های های اشغالی شد.

این منابع فاش کردند که رئیس جمهوری مصر پس از اینکه سرلشکر «ایمن بدیع» را به عنوان رئیس کمیته مربوط به پرونده لیبی منصوب کرد، پسرش نخستین فرد برای نظارت بر پرونده روابط با اسرائیل شد.

** سفر پسر السیسی به اسرائیل برنامه ریزی شده بود

به گفته منابع آگاه مصری، این نخستین بار نیست که محمود السیسی که یکی از مقام های بلند پایه در پرونده روابط میان مصر و اسرائیل است برای یک ماموریت محرمانه رسمی به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند، در سفر پیشین سرلشکر «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر، وی را همراهی کرده بود؛ بنابراین سفر روز یکشنبه نیز که از پیش برنامه‌ریزی شده بود با هدف ادامه مذاکرات میان مصر و اسرائیل درباره تعدیل برخی مفاد معاهده «کمپ‌ دیوید» انجام شد.

این منابع فاش کردند که دوره کنونی شاهد افزایش تماس‌ها و رفت و آمدها میان مقام های سرویس اطلاعات مصر و همتایان آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به منظور دستیابی به تفاهم در باره اعمال اصلاحات در برخی مفاد مربوط به معاهده کمپ دیوید، پیش از برگزاری نشست کمیته مشترک امنیتی بین مصر و اسرائیل است. 

این منابع ادامه دادند که مصر برنامه‌هایی برای راه اندازی منطقه ای صنعتی در شمال شبه جزیره سینا نزدیکی مرز با نوار غزه دارد.

به گفته این منابع، یکی از موضوع های مورد مذاکره هیات مصری به ریاست پسر السیسی با مقام های اسرائیلی در این سفر، آماده سازی برای برگزای نشست چهارجانبه رؤسای دستگاه‌های اطلاعات مصر، اردن، فلسطین و اسرائیل برای احیای روند مذاکرات رسمی میان فلسطین و اسرائیل بود.

این منابع بیان کردند که پیش‌تر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در دیدار خود با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و پیش از آن با مقامات اردنی از سرگیری کوشش ها برای انجام چنین گفت و گوهایی را بررسی کرده بود.

همچنین دستور کار دیگر سفر محمود السیسی به اسرائیل شامل تکمیل رایزنی ها برای اصلاح موارد توافقنامه امضا شده بین دو طرف، اعلام آمادگی مصری ها در پرونده بازسازی غزه زیر نظر یکی از شرکت های مصری در چارچوب ابتکار رئیس جمهوری این کشور پس از پایان درگیری های نظامی ماه مه گذشته در نوار غزه بود. 

سفر محمود السیسی به سرزمین‌های اشغالی به دنبال دیدار رئیس‌جمهوری مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شرم‌الشیخ و حاشیه همایش اخیر جوانان جهان و نیز رایزنی روزهای گذشته مقامات مصر و اردن برای هماهنگی برگزاری نشست چهارجانبه مصر، اردن، اسرائیل و فلسطین انجام شده است. 

مصر و رژیم صهیونیستی نوامبر گذشته اعلام کردند که برخی بندهای توافقنامه ۱۹۷۹ کمپ دیوید بین دو کشور را مطابق و همسو با تغییر و تحولات کنونی به منظور افزایش امنیت اصلاح می کنند.

به گفته منابع آگاه، بیشتر اصلاحات و تغییرهایی که قرار است در پیمان کمپ دیوید انجام شود، مربوط به مفاد امنیتی و برای کنترل و تقویت امنیت است که منطقه مرزی با نوار غزه و شبه جزیره سینا سهم عمده‌ای از آن خواهند داشت. 

پیمان کمپ دیوید که در ۲۶ مارس ۱۹۷۹ امضا شد، شبه جزیره سینا را به سه منطقه "الف، ب و ج" تقسیم می کند. طرف مصری از ورود هواپیما و سلاح های سنگین به منطقه C در مجاورت مرز با سرزمین های اشغالی منع شده است. این معاهده تصریح می کند که تعداد سربازان مصری مستقر در آنجا نباید از ۷۵۰ نفر تجاوز کند.

با این حال، یکی از مفاد این توافقنامه اجازه می دهد تا "به درخواست و توافق یکی از طرفین، ترتیبات امنیتی مورد توافق ایجاد شود، از جمله مناطق تسلیحاتی محدود در خاک مصر یا سرزمین‌های اشغالی، رژیم صهیونیستی سال ها پیش موافقت کرده بود که تعداد نیروهای مصری در سینا به عنوان بخشی از عملیات نظامی مصر علیه "سازمان های تروریستی" افزایش یابد.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت محمود عباس تشکیلات خودگردان فلسطین عبدالفتاح السیسی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سرزمین های اشغالی رئیس جمهوری مصر محمود السیسی اطلاعات مصر پسر السیسی کمپ دیوید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۹۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از نشريه اکسيوس، کنگره آمريکا به دادگاه کیفری بین‌المللی هشدار داد حکم بازداشت مقامات ارشد اسرائیلی با انتقام‌جویی آمریکا مواجه خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژيم اسرائیل تا آنجا پیش رفته است که از بایدن خواسته است تا برای جلوگیری از صدور حکم مداخله کند. دیوان کیفری بین‌المللی در حال تحقیق درباره اتهامات جنایات جنگی علیه ارتش رژیم اسرائیل است.

کاخ سفید از اظهار نظر در مورد تماس نتانیاهو با بایدن خودداری کرد، اما گفت: دیوان کیفری بین المللی در این شرایط صلاحیتی ندارد و ما از تحقیقات آن حمایت نمی‌کنیم. 

مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و حکم‌های گزارش شده را «شرم‌آور» و «غیرقانونی» خواند.

جانسون گفت: «اگر دولت بایدن به چالش کشیده نشود، دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند قدرت بی‌سابقه‌ای برای صدور حکم بازداشت علیه رهبران سیاسی، دیپلمات‌های آمریکایی و پرسنل نظامی آمریکایی ایجاد کند و آن را به دست گیرد.»

جانسون از دولت بایدن خواست که «فوری و با صراحت از دیوان بین‌المللی کیفری بخواهد از اين اقدام خوداری و از هر ابزار موجود برای جلوگیری از چنین اقدام تحقیرآمیزی استفاده کند.

رئیس مجلس به چندین قانونگذار جمهوری خواه می‌پیوندد که در روز‌های اخیر به شدت از دیوان کیفری بین المللی انتقاد کرده اند.

یکی از اعضای مجلس نمایندگان جمهوریخواه به آکسیوس گفت که پیش نویس قانونی برای پاسخگویی به هر گونه حکمی در حال تدوین است.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا (تگزاس) به آکسیوس گفت که انتظار دارد نسخه‌ای از لایحه سناتور تام کاتن (R-Ark) برای تحریم مقامات دیوان بین المللی کیفری درگیر در تحقیقات ایالات متحده و متحدانش ارائه شود. 

برد شرمن، نماینده کالیفرنیا، گفت که ایالات متحده باید به این فکر کند که آیا ما یکی از امضاکنندگان اساسنامه رم باقی می‌مانیم - معاهده‌ای که دادگاه بین‌المللی کیفری را تاسیس کرد.

وی افزود: «ما باید در مورد گفتگو با برخی از کشور‌هایی که [پیمان] را تصویب کرده اند فکر کنیم که آیا می‌خواهند از این سازمان حمایت کنند یا خیر.

ریچی تورس، نماینده سرسخت طرفدار اسرائیل و سناتور جان فترمن هر دو از حکم‌های گزارش شده انتقاد کرده اند.

پرامیلا جایاپال، رئیس انجمن پیشرو، منتقد سرسخت اسرائیل، گفت: «دیوان بین‌المللی کیفری یک نهاد مستقل است و باید کار‌هایی را که آنها باید انجام دهند ادامه دهد».

مارک پوکان، یکی دیگر از منتقدان مترقی اسرائیل، گفت: این موضوع به کنگره مربوط نیست که به آنها بگوید چه کاری انجام دهند. 

دیگر خبرها

  • نامه محرمانه AFC برای استقلال و پرسپولیس
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • راز عبور شورای شهر قشم از محدودیت منابع
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!
  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود
  • ماموریت محرمانه یک پرسپولیسی برای شکست استقلال
  • تأکید مجدد السیسی بر ضرورت آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌