Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - بندرعباس، علیرضا بهرمن: بارش‌های بى‌سابقه هرمزگان برکات بسیارى به‌همراه داشت. سدها پر شد، دشت مرده میناب زنده شد، زمین خشک هرمزگان سیراب شد و بهاری سبز و دل‌انگیز در انتظار این استان است اما ورود آب به منازل مردم، زندگى آنان را با اختلال مواجه ساخت.

طغیان سدها

سدهاى خاکى فاریاب در رودان واقع در شرق هرمزگان و کهورستان در غرب استان به‌دلیل ورود حجم زیاد آب، طغیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهاى امدادى، سرنشینان خودرویى را که به‌دلیل سرریز شدن آب سد فاریاب، اسیر سیل شده بودند را نجات دادند.

 

 

 

پنجه‌علی دوباره زده شد

کوهستان پنجه‌علی بندرعباس واقع در شمال شهر که از تپه‌های خشک و بی‌روح و بی‌آب و علف تشکیل شده است با خاطرات شیرینی برای مردم قدیم بندرعباس همراه است. اما گویا دوباره پنجه‌علی جان گرفته و حجم آب فراوانی به‌سمت آن جاری شده است و ظاهرا این منطقه خاطره‌انگیز بندرعباس در حال زنده شدن است. فیلم زیر گویای آن است. 

 

 

بندرعباس و باران

بارش‌های اخیر، خیابان‌های بندرعباس را مملو از آب کرد و تردد را در این شهر دشوار ساخته است و مردمی که به‌هنگام باران در خانه نمی‌مانند و سعی می‌کنند خود را به ساحل خلیج فارس برسانند. از همین رو در زمان بارش باران، خیابان‌های شلوغ‌تری را در بندرعباس می‌بینیم.

 

 

سپاه هم‌چنان بیدار

ساعت 3 بامداد چهارشنبه 29 دی‌ماه، نیروهای قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه به دلیل انسداد مسیر در حال انقال مردم به‌وسیله قایق از روستای کلاهی به روستای مازغ پائین هستند تا آنان خود را به میناب برسانند. 

 

 

سیل در سیریک

٨٥ خانه در شهرستان سیریک به‌ویژه در بندرکوهستک و روستاهاى بخش بمانى شهرستان دچار آبگرفتگى شده است و فرماندار در منطقه حضور دارد.

انسداد مسیر 72 روستا در بخش احمدی

به‌علت طغیان رودخانه‌ها و ریزش سنگ از دامنه کوه‌ها اکثر مسیرهای مواصلاتی بخش احمدی به‌خصوص محورهای اصلی سرگز به بندرعباس، سرگز به حاجی‌آباد، پور به مازگرد، احمدآباد به حسن‌آباد و حسن‌آباد به کلیتوئیه مسدود و دسترسی ۷۲ روستا و آبادی بخش احمدی به مرکز بخش و شهرستان قطع است.

اشک‌های مادر رودانی و استمداد کودکان مینابی

مادر رودانى به‌دلیل آسیب سقف منزلش و از بین رفتن اساب و اساسیه خانه‌اش اشک مى‌ریزد و کودکان مینابى که در مکان‌هاى اضطرارى اسکان یافته‌اند از مردم استمداد مى‌جویند.

 

 

 

حضور نیروهای بسیجی در رودان

نیروهای بسیجى از چند روز گذشته در رودان حاضر هستند و در اطراف رودخانه‌های فصلی دیوار حفاظتی کشیده‌اند که آب به مناطق مسکونی نفوذ نکند اما حجم سیلاب بسیار گسترده است و شاید آب وارد مناطق مسکونی نیز شود.

استقرار گروه‌های جهادی

هم‌اکنون ۶۰ گروه جهادی در حوزه‌های مختلف در حال خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان شهرستان رودان هستند و خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان مستقر در کمپ‌های اسکان اضطراری به‌وسیله گروه‌های جهادی بسیج در حال انجام است.

سیل‌بندی که خاطره شد

قرارگاه منطقه‌اى مدینه منوره نیروى زمینى سپاه نیز براى حفاظت از روستاهاى پائین‌دستى سد استقلال میناب، سیل‌بندى به طول ٥ کیلومتر کشیده‌اند و حجم آب جارى شده از سد را روانه دریا کرده‌اند و از ورود آب به روستاهاى در مسیر سیل جلوگیرى کردند.

 

 

ریزش کوه در شمال هرمزگان

ریزش کوه در محور سیرجان به بندرعباس در محدوده ترانشه شمال حاجی آباد، سبب کندی تردد خودروهای سبک و سنگین شده است.

گزارش خبرنگار فارس

مهدى خسروى خبرنگار فارس در بندرعباس در ارتباط تلفنى با خبرگزارى فارس در مرکز، گزارش کاملى را از سیل هرمزگان ارائه کرد.

 

 

حضور شبانه استاندار هرمزگان در اتاق کنترل سد استقلال میناب

مهدى دوستی استاندار هرمزگان دقایقی پیش (بامداد چهارشنبه) با حضور در اتاق کنترل سد استقلال میناب، روند اقدامات در حال انجام را مورد پایش قرار داد.

هم‌اکنون دبی خروجی آب از سد استقلال، ۱۱۰۰مترمکعب بر ثانیه است که نسبت به ساعات پیش حدود ۵۰۰ مترمکعب کاهش داشته است و شرایط تحت کنترل است.

اما با توجه به حجم بالای خروجی آب از سد استقلال میناب، تخلیه کامل روستاهای تمبک و مازغ باید در اولویت قرار بگیرد.

همچنین با توجه به بارش‌های اخیر، ساکنان روستاهای پایین دست سدهای شمیل و نیان باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند و از ترددهای غیر ضروری در جاده ها و مسیل ها خودداری کنند.

رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان و جانشین ستاد مدیریت بحران استان نیز از عصر امروز به‌منظور رصد لحظه‌ای اقدامات در منطقه مستقر است.

مسؤول بسیج سازندگی سپاه رودان:
سیل در کمین محلات رودان است

محمد ماهری مسؤول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودان اظهار داشت: هم‌اکنون ۶۰ گروه جهادی اعم خواهران و برادران در حوزه‌های مختلف در حال خدمت رسانی به سیل زدگان شهرستان هستند.

وی اضافه کرد: خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان مستقر در کمپ‌های اسکان اضطراری به‌وسیله گروه‌های جهادی بسیج در حال انجام است و تا پایان این بحران هم ادامه خواهد داشت.

مسؤول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان در خصوص وضعیت بارندگی در این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر بارش رحمت الهی متوقف شده است اما چندین محور در شهرستان مسدود است و برخی محلات سطح شهر رودان مانند بند میر، بند ملا، خشورگی و سنگی در صورت ادامه بارندگی با همین شدت ساعات قبل بشدت در معرض سیل خواهند بود.

ماهری افزود: امکانات موجود در شهرستان جوابگوی حجم این میزان بارندگی نخواهد بود و باید مسؤولان این موضوع را مورد توجه داشته باشند و از سوی دیگر احداث باغات متعدد در مسیر رودخانه‌ها باعث شده تمامی پل‌هایی که در محور ورودی رودان و سطح شهر احداث شده با تنه‌های درختان مسدود شده و در پی آن آب اغلب محلات شهر را فرا گرفته است.

وی گفت: برآورد خسارت بارندگی امروز با توجه به شدت بالای آن هنوز قابل بررسی نیست اما قطعا منازل مسکونی فراوانی خسارت دیده‌اند.

سرپرست فرمانداری شهرستان رودان:
اسکان اضطراری بیش از ۲ هزار نفر در رودان

عبدالرضا سالاری سرپرست فرمانداری شهرستان رودان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودان با اشاره به خسارات بارندگی امروز در این شهرستان گفت: شدت بارندگی امروز به حدی بود که در حال حاضر آب اغلب محلات شهر را فرا گرفته و منازل مسکونی نیز خسارت دیده اند.

وی با بیان اینکه برآوردها از تخزیب  بیش از هزار واحد مسکونی حکایت دارد از اسکان اضطراری بیش از ۲ هزار نفر در کمپ‌های اسکان موقت شهرستان خبر داد. 

سالاری تصریح کرد: بارندگی باعث قطع ارتباط راه‌های ارتباطی ۲۰ روستا در بخش رودخانه به مرکز این بخش شده است و راه ارتباطی بخش بیکاه و بخش رودخانه به مرکز شهرستان قطع است.

سرپرست فرمانداری شهرستان رودان از قطع خطوط ارتباط تلفنی بخش رودخانه نیز خبر داد.

فرماندار شهرستان سیریک:
آبگرفتگی 85 خانه در بندرکوهستک و روستاهای بخش بمانی سیریک

احمد جمال‌الدینی فرماندار شهرستان سیریک ساعاتی پیش در حاشیه بازدید از شهر بندرکوهستک و روستاهای بمانی، سرگلم و پالور به خبرنگار فارس در منطقه گفت: به‌علت شدت بارندگی در بخش بمانی و شهر بندرکوهستک تعداد ۸۵منزل مسکونی دچار آبگرفتگی و ریزش سقف شدند.

وی در این خصوص یادآور شد: با توجه به آبگرفتگی شدید منازل مردم بویژه در شهر بندرکوهستک هماهنگی لازم جهت تخلیه آب‌ و تشکیل تیم‌های امدادی با کمک نیروهای انتظامی، دریابانی، بسیج، هلال احمر و شهرداری برای کمک به مردم انجام شده است.

جمال‌الدینی اظهار داشت: فعلا ساکنین خانه‌های آبگرفته در منازل همسایه‌ها اسکان داده شدند و فردا کمک‌های هلال احمر میان آنها با توجه به نیازمندی‌ها توزیع خواهد شد.

فرماندار سیریک با اشاره به اینکه بارندگی همچنان ادامه دارد، گفت: با توجه به سیراب شدن زمین و نفوذ ناپذیری آب به زمین امکان وقوع روان‌آب‌ها و سیلاب وجود دارد لذا از همه مردم عزیز شهرستان بویژه شهرها و روستاهایی که در معرض آبگرفتگی و طغیان رودخانه‌ها هستند، خواهشمندیم توصیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضروری، قرارگیری در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و همچنین چرای دام‌ها خودداری کنند.

بخشدار احمدی:
انسداد مسیرهای ارتباطی بخش احمدی در اثر طغیان رودخانه‌ها

مصطفی ماندگاری بخشدار احمدی در گفت‌وگوی رسانه‌ای با اشاره به بارندگی‌های هفته پایانی دی‌ماه اظهار کرد: به‌علت طغیان رودخانه‌ها و ریزش سنگ از دامنه کوه‌ها اکثر مسیرهای مواصلاتی بخش احمدی به‌خصوص محورهای اصلی سرگز به بندرعباس، سرگز به حاجی آباد، پور به مازگرد، احمدآباد به حسن آباد و حسن آباد به کلیتوئیه مسدود و دسترسی ۷۲ روستا و آبادی بخش احمدی به مرکز بخش و شهرستان قطع می‌باشد.

ماندگاری افزود: اگرچه با فروکش نمودن رودخانه‌ها تردد ضروری در برخی از محورها امکان‌پذیر خواهد بود اما بازگشایی کامل مسیرها منوط به اعزام دستگاه‌های راهداری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک دستگاه گریدر و یک دستگاه لودر راهداری در محورهای روستایی بخش مستقرند، تلاش می‌کنیم با کمک بخش خصوصی و اولویت محورهای اصلی نسبت به بازگشایی اقدام شود.

بخشدار احمدی با اشاره به ورود سیلاب و روان‌آب به مزارع کشاورزی گفت: بارندگی خسارت قابل توجهی به بخش کشاورزی خصوصاً مزارع گندم وارد نموده است که در حال برآورد میزان خسارت وارده هستیم.

ماندگاری تصریح کرد: همچنین بارندگی به بخش قابل توجهی از منازل مسکونی قدیمی خسارتی بین ۵ تا ۳۰ درصد وارد نموده و خسارت‌هایی نیز به بخش دامداری، لوله‌های انتقال آب عشایر، چشمه‌سارهای سطحی و…. وارد کرده است.

مسؤول بسیج سازندگی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان:
۹ مکان برای اسکان اضطراری روستاهای سیل‌زده میناب

سرهنگ یاسین باوقار در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار داشت: در شهرستان رودان امروز شاهد حجم بسیار بالای بارندگی بودیم و همین امر سبب شد با توجه به مدت زمان بارندگی‌ها سقف بسیاری از منازل قدیمی ریزش کند.

وی افزود: نیروهای بسیجی از چند روز گذشته در رودان حاضر هستند و در اطراف دیوار رودخانه‌های فصلی دیوار حفاظتی کشیده‌اند که آب به مناطق مسکونی نفوذ نکند اما حجم سیلاب بسیار گسترده است و شاید آب وارد مناطق مسکونی نیز شود.

باوقار گفت: منازل بسیاری یا تخریب شده‌اند یا سقف آنها ریزش کرده که نیاز است بعد از پایان بحران فعلی این منازل یا از ابتدا احداث و یا مجددا بازسازی شوند تا خطری در بارندگی‌های آینده مردم را تهدید نکند.

وی تصریح کرد: در این شهرستان 9 محل برای اسکان اضطراری مردم در نظر گرفتیم و 3 محل کاملا مردم مستقر هستند و 6 نقطه برای زمانی که نیاز باشد آماده است، در این شهرستان کمبود چادر و وسایل گرمایشی داریم و تقاضا می‌کنیم حتما مردم به کمک هم نوعان خود بشتابند و وسایل گرمایشی به این مناطق ارسال کنند.

مسؤول بسیج سازندگی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان گفت: راه مواصلاتی 30 روستا در روزهای گذشته مسدود شده بود که با تلاش تیم‌های جهادی اکثر راه‌ها بازگشایی شد اما متاسفانه با بارندگی و سیلاب امروز مجددا راه‌های ارتباطی بسیاری از مناطق در رودان قطع شده است.

فیلم: مرتضی آخوندی، مبین زنداستا و ادریس رحیمی جاشویی

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز هرمزگان سیل میناب رودان بندرعباس پنجه علی کوهستان پارک پنجه علی بخش احمدی سیریک بسیج سازندگی مسؤول بسیج سازندگی سپاه رسانی به سیل زدگان سد استقلال میناب طغیان رودخانه ها خبرنگار فارس شهرستان رودان اسکان اضطراری مناطق مسکونی بخش احمدی پنجه علی حسن آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«زنده باد درخت» بر روی بیلبورد‌های پایتخت

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ همزمان با هفته زمین پاک پویش «زنده باد درخت» که نوید دهنده بهینه شدن ۴۰ بوستان اختصاصی برای مادران و کودکان در پایتخت است.

به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در فضای شهری پایتخت اکران شد.

بر اساس این گزارش، این بوستان‌های بهینه شده توسط شهرداری تهران از امکاناتی مانند: ایستگاه تندرستی بزرگسالان، اتاق مادر و کودک، زمین بازی کودکان و مسیر تندرستی برخوردار است.

در متن این پویش از عبارت‌هایی همچون: «شهر حق شماست» و «خوش بگذره» استفاده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است
  • ذخیره ۲ میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج
  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد
  • شناسايي ودستگيري دو شکارچی غير مجاز در شهرستان رودان 
  • «زنده باد درخت» بر روی بیلبورد‌های پایتخت
  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور
  • هشدار نارنجی برای یک نیمه کشور | بارش‌های سیل‌آسا و احتمال طغیان رودخانه‌ها در این استان‌ها
  • زنده گیری ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت