Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی به اظهارات مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس که خواستار عدم شماره‌گذاری خودروهای غیراستاندارد از سوی پلیس شده بود، واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، دو روز پس از تصادف زنجیره‌ای حدود ۶۰ دستگاه خودرو در محور بهبهان - رامهرمز که منجر به مرگ پنح تن شد، رییس پلیس راهور اعلام کرد که در این حادثه ایربگ هیچ خودرویی بازنشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اظهارات پلیس واکنش‌های زیادی را دربر داشت و حتی به گفته رییس پلیس راهور، با تشکر و قدردانی مردم از موضع‌گیری پلیس نیز همراه شد. در این میان اما اسماعیل حسین زهی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تهران در اظهاراتی پلیس را به طور غیرمستقیم به عنوان یکی از مقصران اینگونه حوادث برشمرد و گفت:‌« نه تنها ایربگ بلکه سایر قطعات خودروهای داخلی نیز کارایی لازم را ندارند و سازمان استاندارد و پلیس راهور باید نسبت به برخورد با متخلفان اقدام کنند. پلیس راهور نباید خودروهایی را که از استاندارد لازم برخوردار نیستند، شماره گذاری کند. نباید اجازه داد اینگونه با سرنوشت انسان‌ها بازی شود.»

این اظهارات اما واکنش رییس پلیس راهور را در پی داشت و سردار سیدکمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایسنا، دراین باره گفت: گاهی اوقات ممکن است مردم از قانون و مقررات بی‌اطلاع باشند و موضوعی را مطرح کنند که ما به آنها توضیح می‌دهیم؛ اما اینکه فردی که مسئول و قانونگذار است چنین ادعایی را مطرح کند، آدم را نگران می‌کند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان به این قوانین رسید که آیا پلیس در مورد شماره‌گذاری خودروها مکلف است یا اختیار دارد؟‌ وظایف پلیس در مورد شماره‌گذاری خودروها کاملا مشخص است. 

وی با بیان اینکه برابر قانون و مقررات سه دستگاه مسئولیت ایمنی وسایل نقلیه را دارند، گفت:‌ یکی از این دستگاه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست است که در حوزه استانداردهای یورو۴ و یورو۵ و تست چهارگاز مسئولیت کنترل کیفیت را برعهده دارد و اگر این سازمان این موارد را تایید کند، گواهی آن را صادر می‌کند.

رییس پلیس راهور ادامه داد:‌ سازمان استاندارد و وزارت صنعت و معدن نیز باید بر استانداردهای پنج‌گانه نظارت کنند و تأییدیه‌های لازم را صادر کنند. در نهایت با تاییدیه صادر شده از سوی این سه دستگاه، پلیس مکلف می‌شود که خودرویی را شماره‌گذاری کند. اما اگر هریک از این دستگاه‌ها موضوعی را تایید نکنند، ما نیز خودرو را تا زمان اعلام نظر دستگاه مربوطه شماره‌گذاری نخواهیم کرد. این وظیفه‌ای است که قانون برای پلیس در حوزه شماره‌گذاری در نظر گرفته است. حالا چطور این انتظار از پلیس وجود دارد که خودروهای غیراستاندارد را شماره‌گذاری نکند؟ بر اساس قانون اگر این دو تاییدیه از سوی وزارت صمت برای خودرویی، به پلیس ارسال و یا اعلام شود، پلیس موظف به شماره گذاری است.

هادیانفر با بیان اینکه پلیس درخط تولید خودروها مسئولیتی نداشته و نظارتی هم ندارد، گفت: ما در هنگام وقوع تصادفات متوجه نواقص خودروها می‌شویم و گزارش این موضوع را نیز به دستگاه‌های مسئول اعلام می‌کنیم. در واقع ما در حوادث متوجه می‌شویم که تاییدیه‌ها غیراصولی است. متاسفانه گاهی خودروسازان یک خودرو را به عنوان سمبل و نمونه به سه دستگاه مسئول می‌دهند و مجوز شماره‌گذاری آن را دریافت می‌کنند. این دستگاه‌ها باید در خط تولید و به شکل رندوم هم بر کیفیت خودروها و تولیدات خودروسازان نظارت کنند.

وی گفت:‌ ما برابر قانون مکلفیم که وقتی تاییدیه‌ای صادر می‌شود، نسبت به شماره‌گذاری خودرو اقدام کنیم. حتی در مورد شماره گذاری پراید و پژو هم گرچه ما گزارش‌هایی را ارائه کردیم، اما در نهایت این دولت بود که تصمیم نهایی را گرفت و خط تولید این خودروها متوقف شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پلیس راهور پليس راهور سازمان حفاظت محیط زیست شماره گذاری خودرو رییس پلیس راهور دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۹۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک صبحگاهی تهران پس از تعطیلات ۳ روزه

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ وضعیت ترافیک صبحگاهی معابر پایتخت در اولین روز پس از تعطیلات ۳ روزه را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ علی اصغر شریفی گفت: از صبح امروز و همزمان با پایان تعطیلات شاهد افزایش حجم ترافیک در معابر تهران بودیم. همچنین در برخی از مسیر‌ها نظیر بزرگراه شهید بابایی و ... نیز ترافیک صبحگاهی با فرآیند بازگشت از سفر‌ها همزمان شده بود که همین موضوع نیز سبب افزایش حجم ترافیک صبحگاهی شد.»

وی با بیان اینکه در تعطیلات اخیر ماموران پلیس راهور تهران بزرگ، روز‌های پرکاری را پشت سر گذاشتند، گفت: افزایش بارش‌ها، وضعیت رخ داده در بزرگراه شهید خرازی و بزرگراه شهید اردستانی و ... سبب آماده‌باش کامل ماموران پلیس راهور تهران بزرگ شد. از صبح امروز نیز شاهد شکل‌گیری روند ترافیک صبحگاهی بودیم. این روند از حوالی ساعت ۶ صبح در مسیر‌های شرقی پایتخت به سمت شمال و مرکز و مسیر‌های غربی پایتخت به سمت شمال و مرکز شکل گرفت. از حدود ساعت ۶:۳۰ بار ترافیک از مسیر جنوب به سمت شمال و مرکز آغاز شد و در حال حاضر نیز گرچه از حجم آن کاشته شده، اما شاهد ترافیک پرحجم در برخی از معابر و بزرگراه‌ها هستیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ درباره وضعیت ترافیکی پایتخت در صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، گفـت: با رصدی که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودرو‌ها در ساعات ابتدایی امروز انجام شد، شاهد ترافیک پرحجم در مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید بابایی تا تقاطع نیروی زمینی، مسیر غرب به شرق آزادراه تهران کرج تا مقطع پل آزادگان، بزرگراه شهید سلیمانی در محدوده بزرگراه شهید صیاد شیرازی، مسیر غرب به بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ستاری تا ولیعصر، بزرگراه شهید زین الدین در محدوده بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراه علامه در محدوده شقایق، بزرگراه امام علی (ع) در محدوده خیابان جانبازان و بزرگراه لشگری در محدوده شیشه مینا بودیم.

شریفی ادامه داد: در مسیر غرب به شرق بزرگراه شیخ فضل الله نوری، بزرگراه شهید آبشناسان در محدوده سردار جنگل سنگین، بزرگراه شهید همت در محدوده‌های جنت آباد، بوستان نهج البلاغه و بزرگراه چمران نیز ترافیک سنگین بود. در مسیر غرب به شرق بزرگراه جلال آل احمد در محدوده پل آزمایش تا زیرگذرگیشا، بزرگراه محمد علی جناح بعد از پل شیخ فضل الله نوری و بزرگراه شهید حکیم در حدفاصل بزرگراه‌های شهید ستاری و اشرفی اصفهانی نیز ترافیک نیمه سنگین بود.

وی از ترافیک سنگین در مسیر جنوب به شمال بزرگراه شهید نواب صفوی از انتهای بزرگراه شهید چراغی تا ورودی تونل توحید خبر داد و گفت:‌در بزرگراه آیت‌الله سعیدی در حدفاصل میدان فتح تا میدان آزادی نیز شاهد ترافیک نیمه سنگین صبحگاهی در مسیر جنوب به شمال بودیم.

به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در مسیر غرب به شرق خیابان آزادی از تقاطع شهیدان، در خیابان جانبازان از میدان امام رضا (ع)، خیابان ولیعصر در حدفاصل پارک وی تا تجریش و مقاطعی از خیابان خیام نیز ترافیک صبحگاهی پرحجم بود.

شریفی با بیان اینکه آمادگی لازم برای مدیریت ترافیک عصرگاهی وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که ترافیک عصرگاهی از حدود ساعت ۱۷ آغاز شده و تا حوالی ساعت ۲۰ ادامه داشته باشد، توصیه پلیس در این ساعات پرهیز از تردد غیرضروری با خودروی شخصی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است.

دیگر خبرها

  • برخورد خودروی ال نود با پراید یک کشته و ۳ مصدوم بر جای گذاشت
  • ترافیک صبحگاهی تهران پس از تعطیلات ۳ روزه
  • وقتی پلیس راهور دست به بیل می شود! + ویدئو
  • طرح ترخیص وسایل نقلیه توقیفی از پارکینگ در کیش اجرا شد
  • فیلم/ وضعیت ترافیک جاده‌های کشور از زبان رئیس پلیس راهور
  • محدودیت تردد در بزرگراه شهید خرازی
  • مافیا از هر اتوبوس داخلی چند هزار یورو به جیب می‌زند!  | «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده ...»
  • طرح ویژه پلیس راهور برای موتورسواران و عابران پیاده
  • درگیری خیابانی در رشت منجر به قتل جوان ۲۲ ساله شد
  • تاسیس موسسات هوشمند ترافیک در کشور