Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه دین و آئین- نگار احد پور اقبلاغ: شبکه‌های اجتماعی بر پایه اینترنت، از قبیل فیس بوک، تویتر، لینکداین، وایبر، تلگرام، واتس آپ و… در عین حال که فضاهایی هستند که در آن‌ها افراد دوستان جدیدی پیدا می‌کنند و یا دوستان قدیمی خود را در جریان تغییرات زندگیشان قرار می‌دهند، مکان‌هایی برای تبادل نظر هستند که در آن‌ها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه‌های اجتماعی به‌طورکلی، مکان‌هایی در دنیای مجازی هستند که مردم در آن‌ها خود را به طور خلاصه معرفی می‌کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه مختلف مورد علاقه فراهم می‌آورند.

شبکه‌های اجتماعی جدید دنیای نو و متفاوتی از ارتباطات و تعاملات بشری را برای ما خلق کرده‌اند. این شبکه‌های در حال رشد با سرعت زیاد در حال تبدیل شدن به یکی از زیرساخت‌های فناورانه اصلی و بعضاً اجتناب ناپذیر در زندگی و فعالیت اجتماعی ما هستند. ابداعات بشر و فناوری نوین علاوه بر اینکه موجبات رفاه حال انسان را فراهم می‌آورد، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر بر پیکره جامعه و روح و روان انسان وارد آورد.

برای بررسی ابعاد موضوع اخلاق رسانه در شبکه‌های اجتماعی از منظر اسلام با حجت الاسلام محمد کهوند، کارشناس رسانه و فضای مجازی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

حجت الاسلام محمد کهوند با بیان اینکه در جهان حاضر، وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های گروهی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و تأثیر بر افکار و عقاید عمومی، نقش بسیار مهمی بر عهده دارند. گفت: سیر تحول سریع، در عصر اطلاعات و لزوم مبادله هر چه بیشتر بین نظام‌های سنتی و مدرن، رسانه‌های گروهی را اهمیتی خاص بخشیده است، تا جایی که بعضی از اندیشمندان معتقدند توسعه نظام‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و پیشرفت رسانه‌ها و تکنولوژی‌های ارتباطی، لازم و ملزوم یکدیگرند.

روابط دو سویه رسانه و اخلاق

وی افزود: رسانه‌های گروهی تنها به ما اطلاعات لازم برای زندگی در جامعه متجدد را نمی‌دهند، بلکه تعیین می‌کنند که جوامع چه آگاهی‌هایی را لازم است داشته باشند و چه چیزهایی ارزش است. بنابراین، در راستای رسالت آگاهی رسانی رسانه‌ها، وظیفه آموزش دهی نیز از اهداف اصلی آنان است. در چارچوب این نقش، رسانه ممکن است خود را هادی و مبشر جامعه به امور اخلاقی بداند.

کهوند تصریح کرد: بنابراین، لازمه این که مخاطبان از رسانه‌های گروهی به عنوان یک منبع آگاهی و آموزشی استفاده کنند، این است که رسانه بر مجموعه‌ای از اصول و معیارهای ارزشی جامعه مبتنی باشد. توجه به مبانی اخلاقی از موضوعاتی است که نه تنها توجه مخاطب به رسانه را جدیت می‌بخشد، بلکه تبعات برنامه‌هایی که رسانه عرضه می‌کند را نیز سامان می‌دهد. به عنوان مثال نوع برنامه‌هایی که تلویزیون ارائه می‌دهد و یا قواعد اخلاقی‌ای که روزنامه نگار برای جامعه مفروض می‌گیرد (مانند: مردم سالاری، آزادی و …) و به طور کلی حریم‌ها و چارچوب‌های حقوقی، فرهنگی، اجتماعی و… همگی مبتنی بر اصول اخلاقی‌ای هستند که همیشه بتوانند پایدار بمانند یعنی ارزش‌های ثابت و مورد قبول عموم جامعه.

وی خاطرنشان کرد: بعد دوم بحث رسانه و اخلاق، این قضیه است که رسانه، خود برآیندی از نیروها و شرایط اجتماعی است. بنابراین، در جامعه‌ای که اصول ارزشی نادیده گرفته می‌شود نمی‌توان از رسانه‌های گروهی نیز انتظار داشت که خود را ملزم به رعایت این اصول بدانند. در حقیقت رسانه هم می‌تواند به عنوان معلم اخلاق عمل کند و هدایتگر مردم به سوی ارزش‌های اخلاقی باشد و هم می‌تواند اصول اخلاقی عرضی و رایج در جامعه را گرفته و باز تولید کند و تنها هدفش را پسند مخاطب قرار دهد. بنا بر این، رسانه، رسالت دوگانه‌ای را در رابطه با ارزش‌های اخلاقی عهده دار است.

این کارشناس فضای مجازی گفت: بنابراین، اخلاق (به عنوان یک نظام ارزشی)، در دنیایی که همه چیز رنگ تجارت و عقلانیت ابزاری به خود می‌گیرد دیگر نمی‌تواند تنها به عنوان یک نظام نظری (ذهنی) در جامعه عرضه شود. در چنین جهانی افراد، نیازمند وجود کاربردی و عملی ارزش‌های اخلاقی اند تا بتوانند از پس مسئولیت‌ها و وظایف و حتی ناملایمات دنیای متجدد برایند.

اخلاق رسانه‌ای و دامنه تأثیر آن

وی خاطرنشان کرد: برد رسانه‌های گروهی، بسیار وسیع است. رسانه‌ها نه تنها بر تک تک مردم تأثیر می‌گذارند بلکه آموزه‌ها و طرز عملکرد آن‌ها حتی بر روابط میان افراد جامعه نیز تأثیر می‌گذارد. بسته به هدفی که رسانه برای خود تعریف می‌کند با ارزش‌های اخلاقی، رابطه پیدا می‌کند. در واقع، رسانه‌های گروهی آن قدر قدرت دارند که نه تنها برای آگاهی بخشی به افراد به کار می‌روند بلکه تعیین می‌کنند که چه چیزی مهم است و چه چیزی بی اهمیت و امر مطلوب و غیر مطلوب کدام است.

حجت الاسلام کهوند در ادامه گفت: رسانه‌های گروهی دارای سه طیف اصلی مخاطب کودکان، جوانان و سالمندان هستند. بنابراین، برای این که بتوانند هر سه طیف را راضی نگه دارند، از بین انبوهی از اطلاعات و داده‌ها و برنامه‌ها دست به گزینش می‌زنند. بدیهی است که این گزینش و بر پایه هدف اصلی رسانه صورت می‌گیرد. بالطبع، رسانه‌های گروهی، در یک نظام سرمایه داری و کالامحور، برنامه‌هایی را بیشتر عرضه می‌کنند که سه طیف ذکر شده را به سوی مصرف گرایی هر چه بیشتر و جلوه‌های ظاهری سوق دهند، و بالعکس، رسانه در یک جامعه اسلامی که حق محوری و عدالت محوری از ارزش‌های متعالی آن است، با ساز و کارهای لازم، برنامه‌هایی را ارائه می‌دهد که مبتنی بر حفظ گوهر پاک و ذات الهی بشر باشند.

وی گفت: سپس رسانه‌ها قدرت آن را دارند که جامعه را به دو سوی اخلاق عرفی (سکولار) و یا اخلاق مبتنی بر شعائر دینی و ارزش‌های مثبت، هدایت کنند. رسانه‌های گروهی در جامعه اسلامی به دنبال تولید و ارائه برنامه‌هایی هستند که ارزش‌های اخلاقی مبتنی بر آموزه‌های دینی را تقویت کنند، هر چند که همین رسانه‌ها در ضمن عملکرد خود دچار خطا هم می‌شوند که این خطا در جای خود، ارزش‌های اخلاقی را تضعیف می‌کند.

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: مهم‌ترین قضیه در رسانه، محتوای برنامه هاست. ارزش‌های اخلاقی، جدا از مبانی و آموزه‌های دینی ما نیستند. به عنوان مثال، قرآن، خود، ارزنده ترین ارزش‌های اخلاقی را به زیبایی به تصویر کشیده است؛ اما متأسفانه تنها در بخش کمی از برنامه‌های رسانه‌های گروهی ما و آن هم در مناسبت‌های ویژه و به صورت پیام‌های کاملاً مستقیم (که نوعاً کم بازده اند) از آن استفاده می‌کنند. ارزش‌های اخلاقی با دیگر آموزه‌های دین مبین اسلام، پیوند تنگاتنگ دارند و این، طبعاً دست اندرکاران را مکلف می‌سازد که به برنامه‌هایی مبتنی بر آموزه‌های مذهبی بپردازند که در عین حال تعلیم و تربیت دینی، جاذبه بسیار زیادی برای مخاطبان داشته باشد.

وی افزود: مسلماً رسانه‌های گروهی در ایران به خودی خود در تضعیف ارزش‌های اخلاقی، تعمدی ندارند؛ اما به نظر می‌رسد که بعضاً بی توجهی و بی دقتی در ارائه بعضی از برنامه‌ها، خود، این امکان را فراهم می‌کند. به عنوان نمونه، فرم گرایی (سطحی زدگی و ظاهرگرایی) در رسانه‌ها و غفلت از وجوه کاربردی و انتقال فهم عمیق و پایدار، سبب شده است که خدایی که رسانه‌ها از آن دم می‌زنند، بیشتر در اعمال ظاهری حضور پیدا کند تا در عمق جان و باطن آدمیان.

کهوند در پایان گفت: آنچه از طریق رسانه به عنوان ارزش‌های اخلاقی اشاعه پیدا می‌کند، تنها در بعد فرم و قالب و نظر است و به وجوه عینی و کاربردی و محتوایی، کمتر توجه شده است. امید است که رسانه‌های گروهی ما، با قدرتی که دارند بتوانند ارزش‌های اخلاقی را به فرهنگ عمومی و غالب در جامعه تبدیل کنند و با کاربردی کردن آن، روز به روز آن را تقویت کنند.

کد خبر 5314313

منبع: مهر

کلیدواژه: رسانه های گروهی شبکه های اجتماعی اخلاق نقد تلویزیون برنامه تلویزیونی تلگرام فیس بوک واتس آپ قرآن دین و رسانه قرآن قرآن کریم فعالیت های قرآنی حوزه علمیه انقلاب اسلامی ایران شیعه مسجد هیات مذهبی آیت الله مصباح یزدی آیت الله خامنه ای نماز جمعه دفاع مقدس نهج البلاغه کانون مساجد شبکه های اجتماعی ارزش های اخلاقی رسانه های گروهی برنامه هایی برنامه ها آموزه ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۵۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد

احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون درباره تبعیضی که ممکن است به نظر برسد در تعداد برخی ویدیوهای یک برنامه وجود دارد و به تبع آن بازدید و آمار بیشتر آن برنامه را به دنبال دارد به خبرنگار مهر بیان کرد: ما حدود ۶ سال است که تجربه این مدل سرویس دادن به برنامه ها را داریم و همه تلاشمان این است که تبعیضی بین برنامه ها نباشد.

وی ادامه داد: شاید در سال های اول راه اندازی این سرویس به دلیل کم بودن امکانات، مشکلات فنی یا کمبود تجربه چنین اتفاقی رخ می داد که خارج از اراده ما بود اما در حال حاضر سعی می کنیم حداکثر تلاشمان را داشته باشیم که عدالت بین برنامه ها برقرار شود.

خورشیدی تصریح کرد: خود مدیران شبکه ها و متولیان گروه های مختلف سازمان و شبکه ها در میزان ارتقا و پروموت برنامه ها در صفحه اول تلوبیون خیلی موثر هستند. درواقع به نسبت ضریبی که آنها می دهند و اهمیتی که برنامه دارد در صفحه اول تلوبیون اثر بیشتری از یک برنامه دیده می شود.

مدیرعامل تلوبیون با اشاره به فرایند ضریب گرفتن در این سرویس عنوان کرد: یک اصل در تلوبیون وجود دارد که ما به دلیل آنلاین بودن و شفاف بودن آمار مخاطب، مجبور و محکوم هستیم که به برنامه های پربیننده ضریب بیشتری بدهیم. از طرفی ناخودآگاه برنامه ای که مخاطب و کاربر در مراجعه به تلوبیون چه از طریق صفحه اول و چه از طریق موتورهای جستجو بیشتر سراغ می گیرد، بیشتر نیز دیده می شود و خود این محتوا هم قاعدتاً ضریب بیشتری می گیرد.

وی اضافه کرد: از این حیث برای ما فرقی نمی کند که این محتوا یک برنامه استانی باشد یا برنامه ای در یک شبکه پرمخاطب بلکه میزان علاقه مندی مخاطب است که آنها را تبلیغ (پروموت) می کند.

خورشیدی در پایان درباره کاربران تلوبیون بیان کرد: عدد تجمیعی کاربران تلوبیون یعنی نصب این سرویس در اپلیکیشن ها، ۳۵ میلیون کاربر است اما با توجه به رویدادها تعداد کاربرها فرق دارد مثل رویداد جام جهانی که تعداد بالایی علاقه‌مند هستند آن را تماشا کنند.

کد خبر 6089429 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" با طراحی و تولید محصولات جدید
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • کسب سهم مناسب از بازار با کار گروهی در سال ۱۴۰۲
  • مدیرعامل بانک ملی:کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” با طراحی و تولید محصولات جدید
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی