Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - محمدرضا رجبی‌مقدم در نشست خبری با خبرنگاران گفت: مطالعات ۲ ماهه دانشگاه فردوسی درباره منشاء ریزگرد‌ها به ما نشان داد که کانون‌هایی شناسایی شده  در خارج از کشور نیست بلکه این کانون ها داخلی است.

او می گوید: قبلا روی سه کانون در شهرستان تمرکز داشتیم که با بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای به یک کانون دیگر نیز رسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانون خانگیران از گنبدلی تا دق چل‌تو و مرز که ۱۸۰ هزار هکتار را شامل می‌شود یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد‌ها است. منطقه چاله‌زرد و آبمال و منطقه صمدآباد دو کانون اصلی دیگر ریزگرد‌ها در سرخس هستند و پس از بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای به کانون چهارم نیز در منطقه تخته واویلا و بزنگان رسیدیم. یک کانون دیگر نیز که فرسایش آن شروع شده، از پشت کوه‌های منطقه رضویه است که در حال پیوستن به منطقه ما است.

به گفته فرماندار سرخس دانشگاه فردوسی کانون‌ها را رصد می‌کند و نقشه جامع را طی دو هفته آینده ارائه می‌کند و برای کشت پوشش گیاهی نوع گونه برای کشت را منابع طبیعی مشخص می‌کند.

او گفت: مسئولیت کاشت، نگهداری و قرق پوشش گیاهی به میزان ۱۲ تا ۱۵ هزار هکتار با آستان قدس رضوی است و کانون چاله‌زرد و آبمال به میزان ۱۵ هزار هکتار توسط منابع طبیعی در فصل درختکاری انجام می‌شود. در کنار این‌ها به یک طرح جامع نیز نیاز است و کل این سه کانون ۴۰ هزار هکتار است که باید طی ۵ سال درختکاری انجام شود و امیدوایم امسال ۱۰ هزار هکتار آن پوشش گیاهی کاشته شود.

فرماندار سرخس گفت:  آستان قدس رضوی ۱۴۰ هزار هکتار مرتع دیم دارد که فقط ۱۰ هزار هکتار آن زیر کشت است و بقیه به صورت غیرقانونی کشت شده است. این ۱۴۰ هزار هکتار باید از دیم خارج و به سمت مرتع برود. همچنین ممکن است در یک دوره‌ای لازم باشد که تعداد دام را کاهش دهیم و حتی نیاز باشد برای دام عشایری محدودیت‌هایی ایجاد کنیم.

انتهای  پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرماندار سرخس ریزگردها آلودگی هوا هزار هکتار کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج

افتخاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آوج گفت: استخر ذخیره آب کشاورزی روستای سعید آباد تکمیل و شروع به آبگیری شده است.

وی اظهار داشت: ظرفیت ذخیره آب استخر حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب است که بر اساس پیش بینی انجام شده ۱۲۰ هکتار باغ و۸۰ هکتار اراضی زراعی از آب این سد بهره‌مند خواهند شد.

به گفته افتخاری، این طرح با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • ۵ هکتار به بوستان بزرگ شهر یزد اضافه شد
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹