Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، با تاکید بر اصلاح سبک زندگی، گفت: رژیم غذایی ناسالم یکی از عوامل ابتلا به کبد چرب است.

به گزارش قدس آنلاین آزیتا حکمت دوست، کبد چرب غیرالکلی را بیماری عنوان کرد که بر اثر تجمع چربی در سلول‌های کبدی به وجود می‌آید و اختلالات متابولیسم، چاقی و چربی و قند بالا احتمال بروز آن را افزایش می‌دهد و افزود: ۷۰ درصد مبتلایان به کبد چرب دچار اضافه وزن، چاقی و سابقه قند و چربی خون بالا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نقش رژیم غذایی در بروز کبد چرب گفت: رژیم غذایی ناسالم به خصوص مصرف زیاد چربی‌های اشباع و قندهای ساده و همچنین کاهش فعالیت بدنی و کم تحرکی از جمله عوامل مؤثر در ابتلاء به بیماری کبد چرب است.

حکمت دوست به این بیماران توصیه کرد: افراد مبتلا به کبد چرب باید از خوردن حجم زیادی از مواد غذایی در یک وعده پرهیز کنند و در هر وعده کالری کمی دریافت کنند.

به گفته وی، این بیماران اگر حجم زیادی از مواد غذایی را در یک وعده میل کنند تمام مواد غذایی مصرف شده در کبد آنها به تری گلیسیرید تبدیل می‌شود که با توجه به این که کبد این بیماران در آزاد کردن تری گلیسیرید از بافت کبدی و انتقال آن به سایر بافت‌ها مشکل دارد در این بیماران شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.

حکمت دوست با بیان این مطلب که کبد چرب درمان دارویی قطعی ندارد خاطرنشان کرد: درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری، اصلاح سبک زندگی است.

استاد دانشکده تغذیه به مبتلایان به کبد چرب توصیه کرد که حتماً به متخصص تغذیه مراجعه کنند تا پس از تجویز رژیم غذایی مناسب و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای، شرایطشان بهبود یافته و بیماری آنها وارد مرحله ۲ و ۳ نشود.

حکمت دوست در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی سالم به بیان توصیه‌هایی برای این افراد پرداخت.

وی تاکید کرد: این افراد باید در رژیم غذایی خود مصرف کربوهیدرات به خصوص کربوهیدرات‌های ساده (قند، شکر، شیرینی و چربی) را کاهش داده و از چربیهای غیراشباع مانند روغن‌های مایع و گیاهی (روغن زیتون و کانولا برای پخت و پز) استفاده کنند.

جدا کردن چربی گوشت قرمز و سفید، مصرف حداکثر دو بار گوشت قرمز در هفته، افزایش مصرف فیبر (انواع سبزی، سبوس و غلات)، استفاده از مواد غذایی دارای خواص ضدالتهابی (روغن ماهی و سیاهدانه) در برنامه غذایی، پرهیز از غذاهای سرخ کرده، مصرف غذاهای آب پز یا بخارپز، انجام ورزش و تحرک بدنی (روزانه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در روز) از دیگر توصیه‌های این متخصص تغذیه به افراد مبتلا به کبد چرب بود.

وی، مصرف سبزی‌ها و غلات سبوس دار را برای این بیماران آزاد برشمرد و افزود: مصرف میوه‌ها علیرغم داشتن فیبر با توجه به این که حاوی قند فراوان هستند در این بیماران محدود است. این افراد روزانه مجاز به مصرف سه واحد میوه هستند اما نمی‌توانند سه واحد را یک باره میل کنند بلکه باید با فاصله زمانی در روز میل کنند.

به گفته حکمت دوست، مبتلایان به کبد چرب برای پایین آوردن چربی و قندخون خود باید دارو مصرف کنند. مصرف مکمل‌هایی مثل روغن ماهی، پروبیوتیک‌ها، بزرک (۳۰ گرم در روز) و سیاهدانه (حداکثر ۲ گرم در روز) که خواص ضدالتهابی دارد نیز برای پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کننده است.

منبع: مهر

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مواد غذایی کبد چرب رژیم غذایی مواد غذایی کبد چرب حکمت دوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۹۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ ادویه که چربی هایتان را مثل کوره می‌سوزاند

آفتاب‌‌نیوز :

ادویه‌ها نه تنها منجر به بهبود کیفیت سلامت می‌شوند بلکه از بیماری‌های مزمن نظیر فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، حمله قلبی و... پیشگیری می‌کنند و مصرف منظم برخی از آن‌ها راهی مفید برای کاهش وزن است.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مصرف هفت ادویه زیر به حفظ سلامتی و از دست دادن چربی‌های اضافه بدن کمک می‌کند:

زیره: این ادویه متابولیسم را افزایش می‌دهد و علاوه بر کاهش وزن، طیف وسیعی از خواص را از جمله بهبود فرایند هضم، کاهش التهاب و از بین بردن نفخ، جلوگیری از یبوست و از بین بردن بافت‌های چربی دارد.

فلفل سیاه: برای کوتاه کردن دوره کاهش وزن، شما می‌توانید فلفل سیاه را هر روز در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر این نقش این ادویه در سرعت بخشیدن به فرایند‌های گوارشی، کاهش تولید گاز، جلوگیری از کم آبی بدن، تنظیم فشار خون و... شناخته شده است.

هل: توانایی این ادویه در کمک به فرآیند گوارش و بهبود عملکرد سوخت و ساز باعث می‌شود برای کاهش وزن ایده‌آل باشد. پژوهش‌ها نشان داده است که طعم لذیذ و بوی هل نیز روشی فوق‌العاده برای تسکین افسردگی به طور طبیعی است.

خردل: دانه‌های خردل با افزایش دمای بدن، منجر به افزایش سوخت کالری می‌شود. شما می‌توانید سه قاشق چای‌خوری از دانه‌های خردل را قبل از شروع تمرینات ورزشی بخورید تا از مزایای آن در از دست دادن کالری بیشتر بهره ببرید.

زردچوبه: مطالعات نشان داده که این ادویه می‌تواند تشکیل بافت چربی را کاهش دهد، پس مصرف آن راه خوبی برای جلوگیری از اضافه وزن نیز هست. مصرف زردچوبه برای پیشگیری از دیابت و جلوگیری از افزایش مقاومت به انسولین نیز مفید است.

زنجبیل: نه تنها نقش مهمی در سوزاندن چربی‌های اضافه دارد، بلکه به لطف خواص ضد التهابی، دستگاه گوارش را آرام می‌کند. ساده‌ترین راه این است که هر روز یک فنجان چای زنجبیل را در وعده صبحانه مصرف کنید. جالب است بدانید که زنجبیل می‌تواند مانع چاقی ناشی از رژیم‌های غذایی سرشار از چربی شود و می‌توان از زنجبیل به عنوان مکملی برای درمان چاقی استفاده کرد.

دارچین: دارای مزایای سلامتی متعددی از جمله کاهش سطح اسید بدن، تنظیم فرایند هضم، مبارزه با آنفلوآنزا، کاهش سطح قند خون و تنظیم میزان تری گلیسیرید و کلسترول بد و در نهایت افزایش متابولیسم است. برای استفاده از این مزایا، دارچین را به دسر‌ها اضافه کنید. راه دیگر، نوشیدن چای دارچین به طور روزانه است.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • عوامل ساده‌ای که به بیماری قلبی ختم می‌شود
  • ۷ ادویه که چربی هایتان را مثل کوره می‌سوزاند
  • اگر با شکم خالی میوه بخوریم چه می‌شود؟
  • بهترین راه تشخیص کبد چرب | راه‌های پیشگیری از ابتلا به کبد چرب را بشناسید
  • عوامل خطر « زوال عقل زودرس » را بشناسید
  • علت ابتلا به لوپوس چیست؟/ عوامل خطر ابتلا به بیماری
  • شایع‌ترین عوامل ایجاد سنگ کیسه صفرا
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است