Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، همزمان با خط و نشان کشیدن های واشنگتن برای مسکو بر سر مسئله اوکراین، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که به کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی این مجوز را داده است تا سلاح های آمریکایی شان را به اوکراین ارسال نمایند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن تایید خبر فوق از ارائه جزئیاتی مبنی بر اینکه چه سلاح هایی به اوکراین ارسال می شوند، خودداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این باره گفت: ایالات متحده و متحدان و شرکایش برای تسریع کمک های امنیتی به اوکراین در کنار یکدیگر هستند. ما با شرکای اوکراینی و متحدان خود در ناتو در تماس نزدیک هستیم و خلاقانه از همه ابزارهای همکاری امنیتی موجود برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاعی خود در برابر تجاوز رو به رشد روسیه استفاده می‌کنیم.

مطابق قوانین ایالات متحده، کشورهایی که تسلیحات آمریکایی از واشنگتن خریداری نموده اند، قبل از اینکه بخواهند آن تسلیحات را به طرف سومی واگذار کنند، باید از آمریکا مجوز این کار را دریافت کنند.

طبق قانون یادشده، کشور استونی اکنون می تواند موشک های ضد تانک «جاولین» (Javelin) و کشور لیتوانی نیز موشک های «استینگر» (Stinger) به اوکراین ارسال کنند.

گفتنی است که کشور انگلیس نیز از قبل شروع به ارسال سلاح به اوکراین نموده است.

رسانه ها روز گذشته خبر دادند که هشتمین هواپیمای باربری نظامی انگلیس که حامل سلاح برای اوکراین بود پایگاه هوایی «بریزی نورتون» را به مقصد کی یف ترک کرد.

لندن چند روز قبل نیز محموله ای شامل تسلیحات ضدتانک به کی یف ارسال کرده بود.

همزمان ناتو نیز دامنه تحرکات خود در منطقه را افزایش داده است. در این رابطه، دانمارک که کشوری عضو ناتو است و در حوزه دریای بالتیک قرار دارد، از اعزام ناوچه سنگین جنگی خود به همراه ۴ فروند جنگنده «اف-۱۶» (F-۱۶) به درخواست این ائتلاف به دریای مذکور خبر داد.

این درحالی است که مسکو روز گذشته تاکید کرد تنها راه برای حل بحران اوکراین، دیپلماسی است و واشنگتن و شرکای غربی اش باید دست از ارسال سلاح و ایجاد تنش در این منطقه بردارند.

تنش ها بین غرب (آمریکا و ناتو) و روسیه بر سر بحران اوکراین بالا گرفته است. غرب مسکو را به آماده شدن برای حمله به اوکراین متهم می کند و تهدید به انجام اقدامات تلافی جویانه مانند اعمال تحریم های فلج کننده بر مسکو و ارسال تسلیحات پیشرفته به کی یف نموده است.

روسیه اما تمام این اتهامات را رد کرده و می گوید که این غرب و ناتو است که با ارسال سلاح و استقرار تجهیزات و زیرساخت های خود در نزدیکی مرزهای روسیه مسبب اصلی بروز تنش ها در این منطقه شده است.

وزارت خارجه روسیه در همین باره پیشنهاداتی درباره تضمین های امنیتی را به طرف غربی ارائه کرد و نشست های مسکو و واشنگتن و همچنین شورای ناتو و روسیه با شرکت مقامات دو طرف صورت گرفت، اما تاکنون نتایجی ملموس که کمکی به حل بحران کند از این جلسات به دست نیامده است.

کد خبر 5404459 محمدرضا الكائی

منبع: مهر

کلیدواژه: لتونی لیتوانی استونی دانمارک انگلیس لندن ناتو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روسیه مسکو وزارت خارجه آمریکا اوکراین کی یف سلاح تسلیحات نظامی حوزه بالتیک دریای بالتیک جنگنده اف 16 ناوچه روسیه عراق ایالات متحده امریکا اوکراین رژیم صهیونیستی فلسطین امارات متحده عربی مسکو عربستان سعودی ناتو ایران سوریه ابوظبی واشنگتن ارسال سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۰۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد

روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که سامانه‌ پدافند هوایی این کشور ۶ موشک دوربرد موسوم به «اتکمز» ساخت آمریکا و ۲ بمب هوایی هدایت‌شونده «هامر» که اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته پرتاب کرده بود را سرنگون کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ۱۰ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی، ۶ فروند موشک تاکتیکی «اتکمز» (ATACMS) ساخت ایالات متحده و ۲ بمب هوایی هدایت‌شونده «هامر» (Hammer) ساخت فرانسه توسط پدافند هوایی روسیه سرنگون شدند.

طبق این گزارش، وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اشاره‌ای نکرده است که این موشک‌ها به سمت کدام مناطق شلیک و در کجا هدف قرار گرفته‌اند.

با این حال، سرگئی آکسیونوف فرماندار منطقه کریمه اعلام کرد که موشک‌های اتکمز بر فراز این شبه جزیره سرنگون شدند.

آکسیونوف در پیام‌رسان «تلگرام» عکسی را منتشر کرده است که مهمات فرعی منفجر نشده موشک‌های اتکمز را نشان می‌دهد.

یک مقام آمریکایی هفته گذشته اعلام کرد که واشنگتن در هفته‌های اخیر مخفیانه موشک‌های دوربرد اتکمز را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا آن را تایید کرد، به کی‌یف فرستاده است.

ارسال موشک‌های اتکمز با برد تا ۳۰۰ کیلومتر برای اوکراین، موضوعی بود که ماه‌ها در دولت بایدن مورد بحث قرار گرفته بود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشتر ارسال موشک های اتکمز به اوکراین را تایید و اعلام کرده بود: رئیس‌جمهوری آمریکا در فوریه (بهمن/اسفند) به تیم خود دستور داد تا تعداد قابل توجهی از این موشک‌های دوربرد را در اختیار اوکراین بگذارند.

بایدن به تازگی قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی‌یف را امضا کرد و مدعی شد که این قانون جهان را امن‌تر می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد