Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل بانک مرکزی با سفر با قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله نوری همدانی در دیدار رییس کل بانک مرکزی با تأکید بر قواعد بانکداری بدون ربا گفت: هرگونه فعالیت ربوی در نظام بانکداری اسللامی حرام است.

وی تاکید کرد: گسترش ابزار‌های مبتنی بر عقود اسلامی به تسهیل و گسترش کسب‌و‌کارها، رشد تولید و رشد اقتصادی قطعاً کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرجع تقلید تصریح کرد: با آقایان سیف و همتی مسئله اخذ دیر کرد تسهیلات توسط بانک‌ها را بعنوان ربای حرام مطرح کردیم و خواستیم دیرکرد را بردارند، اما نشد و نتوانستند.

آیت الله نوری همدانی خواستار تقویت ارزش پول ملی شد و گفت: کنترل تورم امری بسیار مهم است و باید تلاش کرد تا با به‌کارگیری سیاست‌های مناسب به برطرف شدن مشکلات معیشتی مردم کمک کرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در کنار این امر، بانک‌ها باید سازوکار‌هایی را برای هدایت سرمایه‌های مردم به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی اعم از بخش کشاورزی، صنعت صادرات و واردات در نظر گیرند و به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

آیت‌الله سبحانی: بانکداری اسلامی باید محقق شود

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز گفت: بانک‌ها امانت‌دار مردم باشند، همه باید کمک کنند تا بانکداری اسلامی که به نفع مردم است در دولت جدید تحقق پیدا کند.

وی با اشاره به تاریخچه بانکداری ایران اظهار داشت: بانکداری اسلامی و ضوابط و قواعد آن باید به تدریج گسترش پیدا کند.

وی افزود: از این رو بانک‌ها و کارکنان شبکه بانکی باید امانت دار سرمایه‌ها و حافظ منافع مردم باشند، از طرفی ضروری است بانکداری اسلامی پی گرفته شود.

آیت‌الله سبحانی گفت: همچنین در موضوع تعدد شُعَب بانکی باید این موضوع بررسی و به منظور تطابق با استانداردهای موجود در این زمینه اقدام‌های لازم انجام شود، ذکر این نکته ضروری است که در فعالیت‌های بانکی نیز، باید کارمزد واقعی در نظام بانکی مبنای کار باشد.

آیت الله جوادی آملی: دست قانون دانانی که قانون دور می‌زنند از بانک مرکزی کوتاه شود

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی نیز گفت: بانک‌ مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: از نظر فلسفه و کلام، اصول اعتقادی، اصل اول است، اما از نظر جامعه شناسی، اقتصاد حرف اول را می‌زند. در اسلام، از مال به ستون فقرات یک ملت تعبیر شده، چراکه گاهی مشکل‌های اقتصادی باعث می‌شود حتی یک حکومت بزرگ سقوط کند.

وی ادامه داد: دعای پیامبر گرامی اسلام در شعب ابی طالب این است که خدایا من می توانم شعب و سختی‌های آن را تحمل کنم اما ملت گرسنه را نمی‌شود در راه الهی نگه داشت و آن را اداره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در بیان قرآن کریم، مال عامل قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پُر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد.

آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه، از این رو در خصوص اختلاس‌های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: آبروی انسان امانت الهی است و انسان امین الله است، پیامبر دست کارگری را بوسید که برای خودش کار می‌کرد و کنار سفره خود می‌نشست، بر همگان واجب است که این مملکت را با کرامت اداره کنند و راه آن رونق تولید و اشتغال است، آنجا که رهبری معظم سال را سال تولید و رفع موانع نامگذاری کردند، این اقدام یک حرف حکیمانه است.

وی در پایان اظهار داشت: ما به این کشور امیدواریم، شهیدان همان‌طور که در زنده بودن خود فکر جامعه خود هستند در آخرت و در برزخ نیز به فکر جامعه خود هستند و مرتبا برای مردم دعا می کنند، کشور چنین سرمایه معنوی عظیمی دارد، باید قدردان این سرمایه‌های عظیم معنوی و مادی بود و از آنها به بهترین نحو در راستای آبادانی این کشور بهره گرفت.

آیت الله علوی گرگانی: کارهای بانکی در چارچوب شرع انجام شود

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید هم در این دیدارها گفت: دریافت سودهای غیرمشروع و یا جریمه‌های دیرکرد که بعضا نامشروع است از شبکه بانکی حذف شود و تمام کارهای بانکی نیز در چارچوب شرع صورت گیرد.

وی اطهار داشت: امیدواریم که با روی کار آمدن شما کاستی‌هایی که در گذشته در بانک مرکزی دیده می‌شد برطرف شود.

وی با اشاره به رویه شبهه آلود دریافت سود بانکی افزود: نظارت بر رویه و عملکرد بانک‌ها باید تقویت شود.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به نقش و اهمیت اقتصاد در معیشت مردم، بر ایجاد ثبات در بازار ارز و قیمت کالا تاکید کرد و گفت: مردم در اضطراب و ناراحتی به سر می‌برند و از نوسان‌های قیمتی در بازار گلایه‌مند هستند، از این رو باید تلاش کنید که ارز و قیمت‌ها در بازار به ثبات کافی برسد و از این نابسامانی‌ها عبور کنیم.

صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی هم در این دیدار با اشاره به جایگاه رفیع شورای فقهی در سیستم بانکی گفت: توسعه بانکداری در چارچوب قواعد شرعی و اسلامی، برای ما مهم و حایز اهمیت بوده و در دستور کار جدی بانک مرکزی در دوره جدید است.

وی با اشاره به ایجاد شورای فقهی بانک مرکزی و فعالیت‌های این شورا در سه سال گذشته، گفت: وظیفه شورای فقهی تطبیق رویه‌ها و قوانین بانکی با مبانی شرعی و فقهی است و در این دوره نیز تلاش کردیم با تقویت جایگاه شورای فقهی و دبیرخانه آن در بانک مرکزی، نسبت به گسترش فعالیت‌های این شورا اقدام کنیم.

صالح آبادی با اشاره به فعالیت‌های کمیته فقهی بورس تصریح کرد: موضوع توسعه بانکداری در چارچوب قواعد شرعی از دغدغه‌های این دوره است و در همین راستا کارگروه تخصصی شورای فقهی بانک مرکزی به منظور بررسی مسائل و مباحث کارشناسی و ارائه نظرات به شورای فقهی، در شهر قم تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: امیدوام به یاری خداوند بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دغدغه مراجع و متدینین درخصوص امور بانکداری رفع شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی نیز ضمن تأکید بر تقویت جایگاه شورای فقهی در بانک مرکزی در این دوره گفت : در حال حاضر ابزار‌های سیاست‌های پولی بانکی براساس قواعد شرعی و فقهی طراحی می‌شود و در این زمینه نیز معاونت نظارت بانک مرکزی مکلف شده است که با طراحی فرم‌های ویژه و خاص بر روند اجرای ضوابط فقهی و شرعی مصوب شورا بر فعالیت نظام بانکی و اجرای بهتر این قواعد نظارت کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا بانک مرکزی رشد رشد اقتصادی پول تورم مشکلات صنعت واردات جعفر سبحانی دولت ایران قانون عبدالله جوادی آملی فلسفه جامعه اقتصاد قرآن فقیر اشتغال سرمایه ارز کارشناسی قم بانک مرکزی بانکداری اسلامی مرجع تقلید بانک مرکزی شورای فقهی آیت الله بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۹۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، بانک مرکزی افغانستان امروز در خبری از دیدار حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در کابل با « هدایت الله بدری » رئیس بانک مرکزی افغانستان خبر داد و اعلام کرد: در این دیدار توسعه همکاری های تجاری و بانکی میان ایران و افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
بدری، توسعه همکاری های بانکی و تجاری با ایران را حایز اهمیت دانست و گفت: افغانستان در چارچوب قوانین و مقررات برای تقویت روابط بانکی از هیچ گونه همکاری دریغ نخواهدکرد.
رئیس بانک مرکزی افغانستان، همکاری های مناسب بانکی میان دو کشور را زمینه ساز تسهیل تجارت برای بازرگانان دو کشور دانست و گفت: بانک مرکزی افغانستان متعهد است زمینه ارائه خدمات بانکی مطابق با معیارهای جهانی را فراهم کند.

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست