Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در حکم مقام معظم رهبری برای دوره جدید نیز مورد تاکید قرار گرفته بود، در جلسه ۲۱ دیماه این شورا به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری به تصویب رسید.

سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مشتمل بر سه فصل تحول در شورا، تحول در دبیرخانه شورا و زمینه‌ها و لوازم اجرایی شدن این سند است و در روزهای آینده برای تایید نهایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی موضوع تحول در این شورا را با محوریت ایجاد ضمانت‌های اجرایی برای مصوبات آن در دستور کار قرار داده بودند. مقام معظم رهبری نیز در حکم خود برای دوره جدید فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تشکیل کارگروه تحول و تهیه و تصویب سندی ناظر به ظرفیت‌های این نهاد با بهره‌گیری از بیانات، احکام و پیوست‌های احکام امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای ادوار مختلف فعالیت شورا تاکید داشتند.

بر این اساس هفت جلسه از مجموع ۱۱ جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دوره دولت سیزدهم، به تحول و بازآرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص یافته که به نوعی باعث نهادینه‌سازی این شورا هم به لحاظ جایگاه، هم به لحاظ ماموریت‌ها و هم از لحاظ روابط با قوای سه گانه و سایر نهادها و نیز ایجاد ضمانت‌های اجرایی موثر برای مصوبات آن شود.

در این راستا تلاش شده برای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت قرارگاهی برای رصد و پایش مسائل فرهنگی و اطمینان از اجرایی شدن مصوبات توسط دستگاه های اجرایی با رویکرد مردم نهاد تعریف شود تا بتواند به عنوان یک قرارگاه، اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب را پیگیری کند. از این رو در این سند پیش‌بینی‌های لازم برای اجرایی شدن مصوبات، ضمانت حقوقی مصوبات و تشکیل کمیسیونی برای تطبیق و همکاری بین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و قوای سه‌گانه در جهت اجرای مصوبات آن تدبیر شده است.

مطابق این سند از این پس بودجه بخش‌های علمی و فرهنگی در لوایح بودجه سالیانه و برنامه‌های پنج ساله کشور الزاما بر مبنای سیاست‌های کلان مصوب شورا تدوین و تعیین می‌شود. همچنین در این سند ساختار دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد بازنگری قرار گرفته و پیش‌بینی‌هایی برای رصد داده‌های فرهنگی و علمی کشور در آن شده است.

بر اساس این مصوبه چهار ستاد نظارت و راهبری در حوزه علم، فناوری و نوآوری، حوزه تعلیم و تربیت و حوزه امور اجتماعی و حوزه مربوط به مهندسی فرهنگی تشکیل خواهد شد که این ستادها در واقع ظرفیت پیگیری اجرایی شدن مصوبات را فراهم می‌کند. این اقدام بدون افزایش منابع انسانی و با بهره گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی صورت خواهد گرفت.

اما برای بررسی این موضوع حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شواری عالی انقلاب فرهنگی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: آنچه به عنوان مطالبه رهبر معظم انقلاب مطرح است، این است که شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی از یک هوشیاری بیشتری برخوردار باشند. اگر از کار قرارگاهی صحبت می کنیم، باید توجه داشته باشیم که قرارگاه در درجه اول نیازمند فهم و شناخت عمیق راجع به جامعه یعنی شناسایی است.

وی افزود: به عبارت دیگر این قرارگاه باید بتواند خودش را به جامعه نزدیک کند. چون جامعه در حال تغییر است و تحولات اجتماعی بسیاری بوجود آمده است. در دنیای امروز تغییرات به قدری زیاد است که از دوره گذار صحبت می کنند، به گونه ای که نمی توانند بفهمند که این پدیده تغییر یافته چیست.

عاملی اضافه کرد: مساله بعدی بحث تدارک دیدن برای برنامه های مفید و موثر است. احراز اجرایی شدن تدابیر و مصوبات نیز مساله بعدی است. در بسیاری از موارد، سندی را تصویب می کنیم ولی آن را رها می کنیم. کار قرارگاهی یعنی این که بر جمع بندی و نتیجه گیری نظارت کنیم و مطمئن شویم که اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین کار قرارگاهی نیازمند کار بازخورد است و باید مطمئن شویم که آیا این مسیر درست بوده یا نه و اگر مسیری که طی شده صحیح نبوده، روش را تغییر دهیم و اصلاح مسیر داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما استقرار همه جانبه نسبت به امر فرهنگ را در قالب کار قرارگاهی دنبال می کنیم. ستاد توسعه قرآنی نیز در همین مسیر است. این ستاد ماموریتی برای حفظ قرآن کریم داشته که رهبر انقلاب بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم نیز تاکید کرده اند.

وی افزود: اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم باید قبول کنیم که شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سایر نهادهای مربوطه در این زمینه موفق نبوده اند. چون تاکنون درحدود ۵۰ هزار حافظ کل قرآن تربیت کرده ایم. همین مساله یک ماموریتی است که باید انجام شود و نیازی نیست از ماموریت های دیگر مانند قرائت، تفسیر و فهم قرآن سخن بگوییم.

عاملی اضافه کرد: اینها مسیرهایی است که باید طی کنیم. توقع تحولی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی این است که بتواند این جایگاه را پیدا کند امیدوار هستیم با این حرکت جدیدی که شروع شده این اقدام صورت گیرد.

وی درباره امکان ایجاد تحول با مدیران فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این تفکر که نسل جدید باید برای تحول در کارها حضور پیدا کند و به نوعی پوست اندازی کند، قابل تامل است ولی این تفکر اشتباه است که اگر یک مجموعه ای را به صورت کامل کنار بگذاریم و با انتخاب مجموعه ای دیگر بخواهیم اتفاقی رخ دهد. چون در آن صورت انتقال تجربه صورت نخواهد گرفت. بنابر این باید یک مسیر منطقی ایجاد کنیم که انتقال تجربه نیز صورت بگیرد ولی تفکرات تحولی هم در کنارشان باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: من این نگاه تغییر نسلی را در کارها موفق نمی بینم و در عمل هم دیده ایم که یکی از ضعف های ما این است که تجربه هایمان ناتمام می ماند. یعنی کاری را انجام می دهیم و چون به دلایلی موفق نمی شویم، دوباره از ابتدا شروع می کنیم و همان مشکل دوباره اتفاق می افتد و به همین دلیل همان گونه که به میوه پیوند می زنند باید ترکیب جدیدی ایجاد کرد.

وی درباره ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سند جدید ضمانت اجرایی پیش بینی شده که شامل ضمانت های مالی، حقوقی و قضایی است که اگر این سند مورد تایید قرار گیرد، سند محکمی از نظر تحول در امور فرهنگی خواهد بود.

عاملی ادامه داد: بحث تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حوزه فرهنگ است نه این که تحول برای تحول باشد. آن چیزی که رهبر معظم انقلاب در پیوست حکمشان مطالبه کردند، تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف تحول در قلمرو فرهنگی است. این شورا عرصه ای است که همه مولفه های فرهنگ را در بر می گیرد و فرهنگ، یک حوزه شناختی، حوزه نهادی و حوزه فرایندی دارد. متولی سیاستگذاری این سه قلمرو شورای عالی انقلاب فرهنگی است ولی قلمرو اقدامی دارد و اقداماتی که باید صورت بگیرد، اهمیت کلیدی دارد.

رهبر معظم انقلاب در ۲۳ آبان با انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردند: ورود در دومین چهلواره‌ انقلاب اسلامی که با آغاز سده‌ جدید هجری شمسی همزمان شده است، نگاهی نو، آسیب‌شناسانه و روزآمدساز، به مجموعه‌ای از زیرساخت‌های تمدنی را ضروری می‌سازد. در رأس این مجموعه، مقوله‌ فرهنگ است. فرهنگ، جهت دهنده‌ همه‌ اقدام‌های اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتاب‌دهنده یا کُندکننده‌ آن است.

ایشان فرهنگسازی در هر یک از اجزای تمدنی جامعه را برترین وسیله پیشرفت و موفقیت دانسته و افزودند: شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه‌ بخش‌های گسترده‌ آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیله‌ مصون‌سازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده‌ بیگانگان بدخواه است.

رهبر انقلاب افزودند: مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور و سیاست‌گذاری در این دو مقوله و هدایت دستگاه‌های متصدی آن به سمت ارزش ها و هدف های انقلاب و برآوردن نیازهای فکری این دستگاه‌ها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است.

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان دارالقرآن الکریم سید سعیدرضا عاملی شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختصاصی ایرنا معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان دارالقرآن الکریم اختصاصی ایرنا معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان دارالقرآن الکریم سید سعیدرضا عاملی شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی رهبر معظم انقلاب کار قرارگاهی اجرایی شدن دستگاه ها کار قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۵۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه‌ها برای برنامه‌های خود باید سند اسلامی شدن را ملاک عمل قرار دهند و براساس آن عمل کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) حاضر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با تأکید بر ظرفیت اندیشه‌ورزانه دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد چهلمین سال تشکیل خود می‌شود و در این دوران دبیران متعددی داشته و این شورا کار‌های بزرگی را انجام داده است.

وی افزود: در حوزه علم و فناوری اسناد خوبی مصوب شده است. کار قرارگاهی و راهبردی در حوزه علم و فناوری تا حد زیادی موفق بوده است در این مسیر فقط سندبسندگی مدّنظر نبوده است بلکه مثلاً نقشه جامع علمی کشور را هدایت کرده است. سند هوا فضا، سند گیاهان دارویی و اسناد دیگر علم و فناوری از اقدامات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ نیز اسناد خوبی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی و سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است و برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی تدوین شده است، در گذشته برش‌های استانی پروژه‌محور نبودند بلکه راهبرد‌های کلی را مطرح کرده بودند، به همین خاطر در دوره جدید این برش‌های استانی تکمیل‌تر شد و به زودی برش‌های استانی در همه استان‌ها تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این شورا با چند کاستی مواجه است که نخبگان می‌توانند در برطرف کردن آن‌ها به شورا یاری رسانند، گفت: انتظار مهم مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاهی شدن آن است، این قرارگاه باید توانمند شود تا بتواند بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی را محقق کند.

استاد خسروپناه با طرح این سوال که قرارگاه یعنی چه؟ بیان کرد: جلسات متعددی با کسانی که تجربه کار قرارگاهی داشتند برگزار شد، هم‌اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که الگوی کار قرارگاهی استخراج شده و به زودی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین می‌شود

وی با تأکید بر اینکه برای تدوین اسناد باید نظریه‌های مربوطه استخراج و مشخص شود، گفت: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری برسانند. همچنین با هماهنگی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود الگوی حکمرانی در حوزه‌های مختلف را یکی از نقصیه‌های دیگر خواند و ادامه داد: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

استاد خسروپناه بیان کرد: همچنین اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در استخراج منظومه فکری مقام معظم رهبری برای تدوین اسناد به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

وی با تأکید بر توجه به حلقه‌های میانی گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که باید زمینه ارتباط این افراد با شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود. همچنین باید برای چالش‌ها چاره‌اندیشی شود تا الگوی مناسبی برای مواجهه با آن‌ها تعیین شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین به نظارت هوشمند نیاز داریم که در الگوی حکمرانی تعریف شود، دانشگاه‌ها نیز برای برنامه‌های خود باید سند اسلامی شدن ملاک عمل قرار دهند و براساس آن عمل کنند.

دیگر خبرها

  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
  • تصویب نقشه راه اجرایی سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • در جلسه عصر امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛ تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب سند اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • حمایت زاکانی از طرح نور پلیس
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند