Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:05:33 GMT

درمان غیرجراحی دیسک کمر و گردن

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۰۲۶۲

درمان غیرجراحی دیسک کمر و گردن

طبق مطالعات متعدد افراد زیادی ممکن است به نوعی اختلال دیسک دچار باشند و از آن آگاه نباشند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دکتر کاویانی، برخی تخمین‌ها ادعا می‌کنند که دو سوم افراد ۴۵ ساله و بالاتر به نوعی از بیماری دیسک مبتلا هستند. از جمله عناوین این بیماریها می‌توان به فتق دیسک، لغزش یا سرخوردگی دیسک، برآمدگی دیسک، پارگی دیسک ، دیسک سیاه، افتادگی دیسک، بیرون زدگی دیسک و غیره اشاره کرد که همگی کمابیش بجای یکدیگر استفاده میشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه برای اکثر افراد میانسال در جهان، بیماریهای دیسک درد قابل توجهی ایجاد نمیکنند و نیازی به درمان دارویی ندارند. با این حال هنوز میلیون‌ها نفر با علائم کلاسیک فتق دیسک مواجه هستند: درد، بی‌حسی، گزگز، ضعف و موارد دیگر.

پزشکی مدرن چندین رویکرد را برای درمان فتق دیسک از جمله جراحی و غیرجراحی فراهم کرده است. هر روشی که برای درمان گردن یا کمردرد انتخاب کنید به شرایط منحصر به فرد بیمار بستگی دارد:

 چه چیزی باعث درد می شود؟  درد در کجا قرار دارد؟  چه علائمی بروز می کند؟

آناتومی فتق دیسک (بیرون زدگی دیسک)

دیسکها در داخل ستون فقرات قرار دارند که از ۲۳ دیسک متناوب و ۳۳ استخوان (مهره) تشکیل شده است. مهره ها استحکام ساختاری، ثبات و محافظت از نخاع و رشته های عصبی را که مستقیماً به ساقه مغز می رسند، فراهم می‌کنند. دیسکها که از غضروفهای لاستیکی شکل ضخیم تشکیل شده‌اند، انعطاف‌پذیری، فاصله بین مهره‌ای مناسب، تراز پویای کل ستون فقرات و جذب ضربه را فراهم می‌کنند.

لایه بیرونی هر دیسک، هسته‌ای از ژل ضخیم را احاطه کرده است که به دیسک‌ها اجازه می‌دهد تا با تغییر فرم بدن له ، کشیده و بپیچند.

فتق یا بیرون زدگی دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که لایه بیرونی دیسک پاره و به هسته داخلی اجازه می‌دهد به بیرون نشت کند.

ژل نشت شده ممکن است اعصاب درون لایه بیرونی دیسک را تحریک یا در صورت نشت کامل (فتق) از لایه بیرونی، اعصاب نخاعی را که از جلو عبور می‌کنند فشرده کرده، نیشگون بگیرد و تحریک کند.

بیشتر سرخوردگی یا لغزش دیسک در قسمت پایین کمر رخ می‌دهند. برآمدگی دیسک نیز در گردن رایج است.

تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن

برای تعیین و تشخیص قطعی فتق دیسک نیاز به MRI است، زیرا بافتهای نرم بوضوح در عکس اشعه ایکس دیده نمی شوند. علاوه بر این قبل از شروع هر دوره درمانی، پزشک باید سوالات خاصی در مورد شدت، منشا و علائم درد بپرسد.

برای اکثر بیماران مبتلا به لغزش دیسک، پزشکان یک رویکرد محافظه کارانه و درمان غیر جراحی دیسک را توصیه میکنند. این رویکرد به دلیل چندین واقعیت شناخته شده در مورد فتق دیسک است:

همه فتق های دیسک باعث درد یا علائم نمیشوند. کمردرد ممکن است در اثر ضربه، آسیب یا سایر مشکلات بافتهای نرم مانند ماهیچه ها، تاندونها و رباطها ایجاد شود. جراحی ممکن است به همان اندازه یا حتی کمتر از زمان، تنظیمات اسکلتی عضلانی ، بهبود وضعیت بدن یا تغییر سبک زندگی مانند کاهش وزن یا تقویت عضلات پشت و شکم موثر باشد. جراحی ممکن است مشکل را بدتر یا عوارض دیگری ایجاد نماید.

درمان های غیر جراحی دیسک کمر و گردن

درمان‌های غیرجراحی دیسک‌های لغزیده یا سرخورده چهار تا شش هفته طول میکشند تا حداکثر تأثیر را داشته باشند. این رویکردها طراحی گردیده تا درد و ناراحتی را کاهش داده و همچنین بعنوان آزمایشات تشخیصی مداوم برای مشخص کردن ماهیت دقیق آسیب دیسک عمل کنند.

برای تعیین مؤثرترین ترکیب درمانها، مقداری "آزمایش و خطا" نیز ضروری خواهد بود.

علاوه بر این رویکرد غیرجراحی ممکن است به بیماران در مورد فیزیک مناسب بدن آنها آموزش داده که از آسیب بیشتر در آینده جلوگیری نماید. تکنیک‌های مناسب بلند کردن، کشش و تمرینات افزایش انعطاف‌پذیری همگی میتوانند دیسک‌ها را در مقابل «ساییدگی و پارگی» محافظت کنند.

استراحت

ساده ترین و اغلب موثرترین وسیله برای کاهش درد دیسک استراحت است.

ورزش درمانی دیسک کمر و گردن

ورزش درمانی دیسک کمر و گردن به کاهش فشار بر روی ریشه های عصبی کمک می‌کند.

گرما و سرما درمانی

کیسه های یخ و آب گرم ممکن است ماهیچه های سفت را شل ، تورم و التهاب را کاهش دهند.

طب سوزنی

در طب سوزنی دیسک کمر و گردن از سوزنهای نازک به اندازه مو استفاده میشود که در نزدیکی ناحیه درد وارد پوست میشوند. سازمان غذا و داروی امریکا طب سوزنی را به عنوان درمانی برای کمردرد تایید کرده است.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می‌تواند با افزایش گردش خون، شل کردن عضلات و آزادسازی مسکن های طبیعی بدن به نام اندورفین، کمردرد را کاهش دهد.

دارو

موثرترین داروهای بدون نسخه برای تسکین درد، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نامیده میشوند. ایبوپروفن و ناپروکسن عموماً مؤثرتر از آسپرین و استامینوفن هستند.

برای درد شدیدتر ممکن است به داروهای مسکن تجویزی مانند کدئین، مورفین و غیره نیاز باشد.

داروهای استروئیدی ممکن است توسط پزشک برای موارد جدیتر التهاب و تسکین درد تجویز شوند.

برای موارد شدید درد و التهاب ممکن است از تزریق اپیدورال استفاده شود.

تراکشن

درمان با تراکشن یا کشش ستون فقرات ممکن است از نظر فیزیکی فشار در امتداد ستون فقرات را کاهش دهد.

کلینیک درمان دیسک کمر و گردن شهر کرج

کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی واقع در شهر کرج، آماده ارائه خدمات درمان غیرجراحی اعم از ورزش درمانی و طب سوزنی به بیماران مبتلا به دیسک کمر و گردن میباشد. برای دریافت مشاوره و رزرو وقت قبلی با شماره ۰۹۱۰۴۷۹۱۶۰۰ تماس گرفته و همکاران ما در کلینیک در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود و زمان مناسب را برای شما در نظر خواهند گرفت.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دیسک کمر و گردن دیسک کمر و گردن لایه بیرونی ستون فقرات جراحی دیسک فتق دیسک طب سوزنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۰۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدال برنز بر گردن تیرانداز آذربایجان شرقی

 مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ آقایان در سال ۱۴۰۳ در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مجموعه تیراندازی آزادی تهران برگزار شد.

در پایان رقابت‌های تفنگ در رده سنی بزرگسالان رضا عباس‌پور از آذربایجان شرقی دررده سوم ایستاد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ببینید | نماینده اصولگرای مجلس تقصیر هک شدن سامانه مجلس را گردن عضو شورای شهر انداخت!
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • (ویدئو) حضور شترمرغ گردن قرمز پس از ۱۰۰ سال در عربستان
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • مدال برنز بر گردن تیرانداز آذربایجان شرقی
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟