Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، محمود کریمی ظهر امروز در چهارمین مجمع سلامت شهرستان، لازمه توسعه پایدار را سالم بودن جامعه و انسان‌ها از نظر سلامت دانست و گفت: اگر بتوانیم فقط تغذیه را اصلاح کرده و سبک غذای سالم را در پیش بگیریم شاید 80 درصد بیماری رها را کنترل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه موضوع خودمراقبتی از حدود 50 سال قبل مطرح شده است، افزود: این موضوع در اجلاسیه سازمان جهانی بهداشت به واسطه افزایش سواد سلامتی مردم اعلام و تاکید شده بود که نمی‌توان با قرنطینه و واکسن سلامت مردم را تامین کرد و مردم باید در موضوع خود مراقبتی بیشتر فعال باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه رتبه اول مرگ و میر در جهان را مربوط به بیماری‌های غیرواگیر دانست و ادامه داد: در این نوع بیماری‌ها فقط مراقبت نیاز است و درمان‌هایی که صورت می‌گیرد نقش نگهدارنده برای جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد. 

وی با اشاره به اینکه خود مراقبتی تا 50 درصد میزان بستری را کاهش می‌دهد خاطرنشان کرد: خود مراقبتی به اقدامات قبل از بیماری گفته می‌شود تا فرد برای سالم نگه داشتن خود و خانواده خود به رعایت برخی نکات می‌پردازد و از یک سری عادات دوری می‌کند.

کریمی مصرف خود سرانه دارو را یک معضل اجتماعی و اقتصادی دانست و گفت: گران شدن هزینه‌های ویزیت، تجربه قبلی از بیماری و همچنین مشاوره‌های نادرست از مهم‌ترین دلایل مصرف خود سرانه دارو در کشور است که به نوعی مخاطره تبدیل شده است. 

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه اضافه کرد: استفاده از دارو در کانال‌های صحیح خود عوارضی نیز بهمراه دارد و باید تا می‌توانیم از مصرف دارو خودداری کنیم حال آنکه تهیه برخی داروها از درگاه‌های غیرمجاز پیامدهای زیانده بیشتری خواهد داشت.

وی میانگین اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشکان در کشور را 3.5 برابر استاندار دنیا دانست و گفت: چین که بیش از 12 برابر ایران جمعیت دارد مصرف دارویی به اندازه ایران دارد و متاسفانه اینطور باب شده که اگر پزشکی دارو تجویز نکند یعنی تشخیص درستی نداده است.

محمود کریمی تصریح کرد: درحالی دنیا در حال رفتن به سمت مصرف کمتر دارو و خود مراقبتی است که ایران در مصرف آنتی بیوتیک جزء سه کشور اول دنیاست و بین 40 تا 60 درصد آنتی بیوتیک‌هایی که استفاده می‌شود نیز اصلا لزومی به تجویز نداشته است.

وی با بیان اینکه مجمع سلامت نیاز به یک همدلی و اتحاد در اجرای دستورالعمل‌ها دارد، اظهار کرد:  طرح تعالی و عدات نظام سلامت پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه عدالت آموزشی و بهداشتی درمانی مطرح شده و هدف کلی این طرح آن است که شاخص‌های سلامت را ارتقا دهیم.

وی مبارزه با فساد و تعارض منافع و همچنین خود مراقبتی را از بحث‌های مورد تاکید در این سند دانست و گفت: طرح تحول سلامت بعنوان طرح عدالت و تعالی نظام سلامت کلید خورده است و مبارزه با فساد و عدالت برای ارتقا سلامت کشور نفعی جز برای مردم نخواهد داشت.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه نیز با بیان اینکه در این حوزه پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام مورد تاکید است، گفت: دامپزشکی یکی از ارکانی است که بخشی از ۷۵ درصد سهم سلامت و بهداشت جامعه را دارد می‌باشد.

داود سرمدی افزود:  از 1500 بیماری عفونی که انسان را درگیر می‌کند حدود 800 عدد مشترک بین انسان و دام است که برخی از آنها مثل هاری بصورت مستقیم و برخی نیز مثل فرآورده‌ها از طریق گوشت و لبنیات به انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان بیش از 100 هزار راس دام سنگین داریم که بیش از 60 هزار راس آن در محدوده آوه است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 200 هزار راس دام سبک داریم که در سطح شهرستان پراکنده است و کنترل واحدهای دامی و پرورشی بصورت دوره ای انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه گفت: در حال حاضر در شهرستان 9 واحد کارخانه تولید خوراک دام و کنستانتره وجود دارد، 3 واحد تولید مکمل دارویی، یک بیمارستان دامپزشکی، شش درمانگاه و شش داروخانه نیز فعال هستند که وظیفه کنترل آنها بر عهده این مرکز است.

وی با بیان اینکه کلیه مرغداری‌ها از زمان جوجه ریزی تا کشتار زیر نظر پزشک مستقر قرار دارد، گفت: در پروسه تولید، توزیع و پخش همواره در کنار معاونت بهداشتی هستیم و دستگاه‌های متولی هستیم و آماده هرگونه همکاری در این خصوص خواهیم بود.

به گفته وی شبکه دامپزشکی ساوه به پزشکان تاکید کرده است که با توجه به بازگشت آنتی بیوتیک ها از طریق چرخه به خود مردم، در استفاده از آنها دقت کافی را داشته باشند.

منبع: الف

کلیدواژه: خود مراقبتی دانست و گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۳۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد خدایی با اشاره به اینکه ارتباط الکترونیکی تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت، ارتباطی دائمی است و اطلاعات بیمارانی که تحت پوشش تأمین‌اجتماعی و در دسته بیماران مشمول حمایت از صندوق بیماران خاص هستند، به‌صورت مستمر به بیمه سلامت ارسال می‌گردد، اظهار داشت: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، در دولت سیزدهم و در سازمان بیمه سلامت برای حمایت مؤثرتر از همه آحاد جامعه در برابر هزینه‌های بیماری‌های پرمخاطره و بیماری‌های مزمن تشکیل شده است. هر ساله اعتبار مشخصی در بودجه برای حمایت از این بیماران پیش‌بینی می‌شود و در اختیار این صندوق قرار می‌گیرد. بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش تأمین‌اجتماعی نیز با معرفی و ارائه اطلاعات از سوی این سازمان، علاوه بر خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی؛ مشمول حمایت‌های مورد تعهد صندوق یادشده و کاهش سهم فرانشیز پرداختی هستند.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل این بیماران که بیشترین مراجعات آنان را در پی دارد مربوط به هزینه‌های داروهای مورد مصرف آنان است. تا پیش از این، بیماران خاص تحت پوشش تأمین‌اجتماعی، بعد از تهیه داروهای تجویزی باید به واحدهای خسارات متفرقه مدیریت‌های درمان تأمین‌اجتماعی در استان خود مراجعه می‌کردند تا مابه‌التفاوت سهم مورد تعهد این صندوق در مورد داروهای مشمول را دریافت کنند. با جلسات و نشست‌های متعددی که میان تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت برگزار شد در حال حاضر، ارتباط برخط داروخانه‌ها با سازمان بیمه سلامت برقرار شده است.

به این ترتیب سهم مورد تعهد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در همان لحظه نسخه‌پیچی در داروخانه محاسبه و از فرانشیز پرداختی بیمه‌شده کسر می‌شود. درواقع دیگر نیازی به مراجعه حضوری این بیماران به واحدهای خسارات متفرقه نیست. در خصوص اتصال سایر مراکز پاراکلینیک مانند فیزیوتراپی، آزمایشگاه، سی‌تی‌اسکن، ام. آر. آی و … به این سامانه نیز هماهنگی‌ها و جلسات بین این دو سازمان هنوز در حال پیگیری است.

معاون خرید راهبردی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: بیماران خاص و صعب‌العلاج از این پس در هنگام مراجعه به داروخانه‌ها برای دریافت داروهای تجویزی، چنانچه داروی تجویزی برای آنان از داروهای مشمول حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج باشد، به‌صورت برخط و خودکار از حمایت این صندوق در زمینه فرانشیز دارو بهره‌مند خواهند شد و نیازی به اقدام خاصی از سوی این بیماران نیست.

وی همچنین گفت: در مورد بیماران مبتلا به بیماری‌های پرمخاطره مانند هموفیلی، تالاسمی، ام. اس، سرطان، اوتیسم و بیماری‌های ژنتیک و برخی دیگر از بیماری‌ها، بهره‌مندی از حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، منوط به تشکیل پرونده در مدیریت‌های درمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها است. در مورد بیماری‌های مزمن دیابت و فشار خون نیز امکان نشان‌دار شدن بیماران به عنوان بیمار مشمول این حمایت‌ها، توسط پزشکان متخصص و در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک فراهم شده است.

خدایی در مورد هزینه‌های بستری بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز گفت: طبق ابلاغ وزارت بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها ملزم شده‌اند مقررات مربوط به حمایت‌های صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج را در سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) ثبت کنند. به این ترتیب در بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه‌های پایه، سهم این صندوق از هزینه‌های درمان بیمار به‌صورت برخط و خودکار محاسبه می‌شود. در بیمارستان‌های خصوصی غیر طرف قرارداد بیمه‌های پایه نیز این بیماران می‌توانند بعد از ترخیص و با ارائه اسناد و مدارک هزینه‌های بیمارستانی به واحدهای خسارات متفرقه، سهم صندوق یادشده را دریافت کنند.

گفتنی است طبق بند (ن) تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ حمایت‌های ویژه‌ای برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده و صندوق ویژه‌ای برای حمایت از این بیماران در دولت سیزدهم تشکیل شده است. موضوع فعالیت این صندوق، فراهم‌آوردن زمینه تأمین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت‌محور مرتبط با بیماری خاص و صعب‌العلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات باز توانی و توانبخشی و مراقبت‌های دوره‌ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل و نظایر آن است فهرست آن به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است.

کد خبر 6087271

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم
  • استاندارد اجباری پوشاک در مسیر اجرا
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی خاص
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه