نقشهای زنانه ماندگار در سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۴۷۱۵
باشگاه خبرنگاران جوان ـ معمولاً در سینمای دنیا یکی از سوژههای مورد علاقه فیلمسازان پرداختن به معضلات و مسائل مربوط به زنان در جوامع مختلف است که این مسئله در سینمای ایران نیز تا حدی مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته و فیلمهای متعددی را میتوان نام برد که نگاهی به این موضوع داشتهاند.
پرداختن به مسائل زنان در جامعه تنها منحصر به معضلات مربوط به آنها نیست، در سینمای ایران گاه نگاهی سنتی به زن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته یا حتی جایگاه مادر در خانواده نیز مسئلهای بوده که فیلمسازان ایرانی به آن توجه داشتهاند و شاید مطرحترین اثر در این مورد را بتوان «مادر» به کارگردانی علی حاتمی دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به طور کل مواجهه جامعه امروز ایران با مدرنیته و در رأس آن مواجهه زنان ایرانی با این مسئله نیز یکی از موارد قابل توجهی است که سینماگران ایرانی در آثار متعددی به آن پرداختهاند؛ اما همواره فیلمسازان ایرانی از معضلاتی، چون محدودیتها و سانسور نیز گلایه داشتهاند که خود عاملی برای چشمپوشی از این مسئله و دیگر مسائل مهم توسط فیلمسازان در آثار خود بوده است.
به هر شکل سینما به عنوان پرطرفدارترین و تأثیرگذارترین هنر میتواند در هر زمینهای نقش تعیینکنندهای برای فرهنگسازی داشته باشد و لازم است که نگاهی جدی به مسائل مهم زنان در جامعه داشته باشد. به بهانه فرا رسیدن روز زن چند اثر سینمایی که به این مسئله توجه ویژهای داشتهاند را معرفی کردهایم که در ادامه میخوانید:
۱- مهمان مامان
«مهمان مامان» یک فیلم کمدی خانوادگی به کارگردانی داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۸۲ است. این فیلم بر اساس کتاب مهمان مامان نوشتهٔ هوشنگ مرادی کرمانی و توسط سیمافیلم تولید شدهاست. از فیلم استقبال خوبی شد و در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد. این فیلم هجدهمین اثر سینمایی داریوش مهرجویی است.
این فیلم نیز، مانند فیلم اجارهنشینها، گوشههایی از جامعهٔ ایرانی و عادات و رفتار آن را با استفاده از شخصیتهای مختلفی که شاید نمایندهٔ قشرهای مختلف جامعهٔ ایرانی هستند، نشان میدهد.
گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، حسن پورشیرازی، امین حیایی، نسرین مقانلو، فریده سپاهمنصور، ژاله علو و آفرین عبیسی بازیگران «مهمان مامان» هستند.
۲- به همین سادگی
«به همین سادگی» فیلمی به کارگردانی و تهیهکنندگی رضا میرکریمی در سال ۱۳۸۶ است. «به همین سادگی» به عنوان بهترین فیلم بیست و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۶ معرفی شد.
داستان دربارهٔ سپری شدن یک روز زنی به نام طاهره که دو فرزند (پسر و دختر) کوچک دارد. شوهرش یک مهندس ساختمان است و به خاطر مشغلههای کاری که دارد طاهره احساس تنهایی میکند. از طرفی مشکلات مربوط به فرزندانش او را عصبی کردهاست. او که از خانواده ایی عشایری است دلش سخت هوای روستایشان را کرده... او الان زنی افسردهاست که دلخوشی اش در خاطرات گذشتهاش هست… او میخواهد برای مدتی خانوادهاش را ترک کند و با برادرش به ولایتشان برود…، اما شرایط طور دیگری رقم میخورد….
هنگامه قاضیانی، مهران کاشانی و صفا آقاجانی بازیگران «به همین سادگی» هستند.
۳- بوسیدن روی ماه
«بوسیدن روی ماه» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی همایون اسعدیان و تهیهکنندگی منوچهر محمدی محصول سال ۱۳۹۰ است.
این فیلم داستان احترامالسادات و فروغ خانم که در همسایگی هم زندگی میکنند بیش از بیست سال است که در انتظار فرزندانشان هستند.
شیرین یزدانبخش، رابعه مدنی، صابر ابر، مسعود رایگان و شبنم مقدمی بازیگر فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» هستند.
۴- ویلاییها
«ویلاییها» فیلمی به کارگردانی منیر قیدی، نویسندگی منیر قیدی و ارسلان امیری و تهیهکنندگی سعید ملکان است که در واپسین روزهای اردیبهشت ۱۳۹۵ با حضور طناز طباطبایی در اندیمشک کلید خورد و تیر ماه ۱۳۹۵ فیلمبرداری اش پایان یافت....
ویلاییها قصه خانوادههای فرماندهان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز زن ۵۰ سالهای است که همراه نوههایش وارد مجموعه ویلاها میشود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه میشود همه نگران این میشوند که شاید خبر شهادت یکی از فرماندهان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران میآید تا بچههای خود را به خارج از کشور ببرد.
طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی، صابر ابر، علی شادمان، آناهیتا افشار و گیتی قاسمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
۵- من
من فیلمی درام اجتماعی به کارگردانی و نویسندگی سهیل بیرقی و تهیهکنندگی سعید سعدی و سعید خانی محصول سال ۱۳۹۴ است.
این فیلم برای حضور در بخش سودای سیمرغ و همچنین نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد.
این فیلم داستان زنی به نام آذر است که اقدام به کارهای غیرقانونی و خلاف برای دیگران و کسب درآمد از این راه میکند. کارگردان آن گفته که نخستین هدف من ارائهٔ تصویری از زنی غیرمعمولی بود و قرار شد انقلاب تکنفرهای از سوی او علیه قانون، آدمها و ضوابط جامعهٔ پیرامونش را به تصویر بکشم و به این صورت، فیلمنامه سمتوسو گرفت.
لیلا حاتمی، امیر جدید و بهنوش بختیاری بازیگران فیلم سینمایی «من» هستند.
۶- زیر سقف دودی
«زیر سقف دودی» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی پوران درخشنده محصول سال ۱۳۹۵ است.
اولین نمایش این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بودهاست. فیلم «زیر سقف دودی» از تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شدهاست.
خلاصه داستان فیلم: شیرین که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به تدریج دچار مشکل میشود، به دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد ارتباط با آنهاست، که موفق نمیشود و به بحران میرسد. تلاش مجدد او برای برون رفت او از این بحران او را با چالش جدیدی روبهرو میکند. خیانت همسر او باعث رنجش این زن میشد....
فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، بهنوش طباطبایی و شهرام حقیقتدوست بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
۷- رگ خواب
«رگ خواب»، فیلمی به کارگردانی و تهیهکنندگی حمید نعمتالله و نویسندگی معصومه بیات، محصول سال ۱۳۹۴ است که در سال ۱۳۹۶ اکران شد.
خلاصه داستان فیلم: مینا، بعد از جدایی از همسرش به دنبال شغل و محل اسکانی میگردد. در این مسیر با کامران، مدیر رستورانی که در آن کار میکند آشنا میشود. کامران سرپناهی به او میدهد. مینا تحت تأثیر حمایتها و محبتهای کامران به او دل میبازد. کامران نیز به مینا مشتاق و علاقهمند است. روزها از پس هم میگذرد و عشق مینا به کامران کاسته نمیشود و اوج میگیرد. اما کامران ….
لیلا حاتمی، کورش تهامی و الهام کردا بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
۸- عرق سرد
«عرق سرد» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سهیل بیرقی و تهیهکنندگی مهدی داوری محصول سال ۱۳۹۶ است. یکی از نکات جالب توجه دربارهٔ این فیلم، حضور باران کوثری در نقش یک فوتبالیست است. کوثری برای بازی در این نقش بیش از ۲۰ کیلو وزن کم کرد. نخستین نمایش این فیلم در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر بودهاست.
خلاصه داستان: افروز اردستانی (باران کوثری) کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران است. با گلزنی افروز، تیم ملی برای اولین بار به فینال بازیهای آسیایی راه پیدا میکند و عازم مالزی میشود، در فرودگاه افروز درمییابد که توسط شوهرش، یاسر شاهحسینی (امیر جدیدی) ممنوعالخروج شدهاست.
باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زینالعابدین و سحر دولتشاهی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
۹- جاده قدیم
«جاده قدیم» فیلمی به کارگردانی و تهیهکنندگی منیژه حکمت محصول سال ۱۳۹۶ است. «جاده قدیم» چهارمین فیلم سینمایی منیژه حکمت در مقام کارگردان پس از ۱۰ سال دوری است.
منیژه حکمت با فیلم سینمایی «جاده قدیم» تنها فیلمساز زن حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود.
این فیلم داستان زنی کارمند را روایت میکند که شب عید نوروز با مشکلاتی مواجه میشود.
مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، پرویز پورحسینی، ترلان پروانه، محمدرضا غفاری، شیرین یزدانبخش، لیلی رشیدی، هدی زینالعابدین و بانیپال شومون بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
۱۰ - سر به مهر
«سر به مُهر» نام فیلمی به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی هادی مقدمدوست محصول سال ۱۳۹۱ است.
در این فیلم بازیگرانی نظیر لیلا حاتمی، آرش مجیدی و خاطره اسدی به ایفای نقش پرداختهاند. این فیلم اولین بار در سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمده است.
این فیلم داستان دختر تنها و خستهای است که زندگی اش را در وبلاگ اش مینویسد و توسط برادر دوستش از او خواستگاری میشود و صحبتهای اولیه ازدواج را انجام میدهند. او که نماز نمیخوانده بنا به شرایط زندگی شروع به خواندن نماز کرده و الان شهامت اینکه به خواستگارش نماز خواندن خود را بگوید ندارد و خجالت میکشد، ولی در آخر فیلم بازگو میکند. انتخاب نام سر به مهر برای این فیلم دارای ایهام است که هم اشاره به نماز خواندن دارد و هم اشاره به این رازی است که تا آخر فیلم سر به مهر باقی میماند.
منبع: برنا
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: روز مادر سینمای ایران بازیگران این فیلم سینمایی هستند فیلمی به کارگردانی جشنواره فیلم فجر فیلم داستان همین سادگی تهیه کنندگی مهمان مامان جاده قدیم داشته اند محصول سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۴۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلمها
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر افزایش تولید و حمایت از سینماگران، در دولت سیزدهم، بیکاری بخشی از خانواده سینما را معلول شرایطی دانست که باید آن را تحلیل منطقی کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است،
ما در این باره کمتر صحبت کردیم و دربارهاش تحلیل نشده است که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که به واکاوی و دقت نظر نیاز دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد.
محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است؟! خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.
او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است.
به گفته وی، این وضعیت گوشهای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر میدانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم.
محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.
او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.
او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، ادامه داد: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.
خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای خود دانست.
او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان میدهد چشمانداز پیش رو روشن است.
اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: احتمال حذف پروانه ساخت برای فیلمسازان مشهور «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران صدور پروانه ساخت فیلم برای بهروز افخمی و کارگردانهای «هناس» و «بیصدا حلزون»