Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-سومین پویش مردمی آزادی مادران زندانی همزمان با شب میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر در برج آزادی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا از تهران، سومین پویش مردمی آزادی مادران زندانی همزمان با شب میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر در برج آزادی به همت شهرداری منطقه 5 و 9 با حضور داریوش ارجمند، بازیگر سینما و تلویزیون، احسان شریفی شهردار منطقه 5، محمد جواد خسروی شهردار منطقه 9، سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران، مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان، ثریا شارقی مدیر کل بانوان استانداری تهران و محمود کلهری شهردار سابق منطقه 5 برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون در این مراسم، گفت: همه ما زندانی در این جهان هستیم و جاذبه پای ما را به این خاک چسبانده است. در ادبیات و شعر ما یک مدینه فاضله‌ای در ذهنمان شکل گرفته است که دوست داریم این جهان را آنگونه بیاراییم یا به آن سرزمینی که در ذهن ما است برگردیم و ما طبق مشی خداوند به آن جهان و سرزمین برمی گردیم.
وی افزود: خوش به حال کسانی که باعث آزادی مادران زندانی می‌شوند و امیدواریم حضرت زهرا (س) اجری بیش از آنچه که انجام می‌دهند به آن‌ها عطا کند. خداوند به افراد خیر بیش از آنچه نیاز دارند، داده است و آنان می‌دانند که‌این داشته اضافه، مال خودشان نیست. چرا که در قرآن آمده که عذاب الیم در انتظار آن‌هایی است که دارند و انفاق نمی‌کنند.
بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: شرافت زن و مادر در دین ما بالاتر از هر موجودی است و ادامه حیات ما در این سیاره از او است و در واقع زن مانند زمین سمبل زایش است.
حجت الاسلام فیروزجایی معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها نیز در این مراسم، گفت: در این آزاد کردن، عمد یا غیر عمد بودن جرایم نباید مهم باشد چرا که خداوند نیز "همه" را می‌بخشد. همین که این مادر متوجه اشتباه خودش شد کافی است و ما باید دست او را بگیریم و به اجتماع برگردانیم.
وی گفت: به مناسبت روز مادر، شرایط مادران زندانی در استان تهران بررسی و در صورت برخورداری از شرایط، 5 روز مرخصی تشویقی به آن‌ها اهدا می‌شود.
خیرالله باقی پور سرپرست مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندانیان استان تهران نیز در ادامه مراسم، گفت: این پویش در سال 98 با ابتکار شهرداری منطقه 5 شکل گرفت. در اولین دوره آن آزادی 35 همسر و زن زندانی را داشتیم. در سال 99 و در دومین دوره آن این تعداد افرایش و 61 مادر زندانی آزاد شدند.
وی اضافه کرد: حمایت‌های بعد از آزادی نیز بسیار مهم است و اگر حمایت‌های بعد از آزادی را ادامه ندهیم، ممکن است به بازگشت مجدد منتهی شود. این پویش متوقف به یک مدت کوتاه نیست و در طول سال ادامه دارد و از برکات این پویش برای خانواده زندانی و سایر افراد استفاده خواهیم کرد. علاوه بر این با کمک شهرداری منطقه 5 برای 18 نفر از این مادران اشتغال پایدار و درآمد نسبی پایدار ایجاد شد.
مریم اردبیلی مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران نیز در این مراسم، گفت: امیدواریم این کار منشا برکت برای تمام سرزمین ما و تمام جهان باشد. داستان آزاد کردن زندانیان ویژگی‌های خاص خود را دارد. مادران محور انس در محیط خانواده و محیط پیرامونی هستند. آزادی مادران فقط آزادی یک انسان نیست بلکه زنده کردن محور انس یک خانواده است. همچنین آزاد کردن زندانیان باعث بخشیده شدن گناهان کبیره انسان‌ها می‌شود.
وی گفت: اگر این اتفاق تکثیر شود، سعی می‌کنیم حلقه تکمیل کننده کار باشیم. چندین نفر از این زنان و مادران در مجموعه‌های کارآفرینی کوثر مشغول به کار شدند و ما سعی می‌کنیم این چرخه و زنجیره را کامل کنیم تا از بازگشت این مادران به این شرایط نامطلوب جلوگیری کنیم.
احسان شریفی شهردار منطقه 5 در این مراسم از اعتبار میلیاردی شهرداری تهران برای توانمند سازی وکارآفرینی مادران زندانی آزاد شده خبر داد و بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.
به گزارش آریا، همچنین خیرین در این امر خیر مشارکت کردند و شهرداران مناطق 5 و 9 هر کدام حقوق یک ماه خود را برای این پویش تقدیم کردند.
دراین مراسم که با حضور خیرین، مسئولین استانی و شهر تهران حضور داشتند، صابر خراسانی شاعر آئینی و مذهبی، مرشد شیرخدا، گروه باستانی و سرود به اجرای برنامه پرداختند.
انتهای پیام/ح.ابویسانی


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سومین پویش مردمی آزادی مادران زندانی برج آزادی برگزار شد مادران زندانی آزادی مادران منطقه 5

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: مراسم آئینی سنتی کومسای روز جمعه چهاردهم اردیبهشت‌ سال‌جاری در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان و وجود ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی در این منطقه موجب شده است تا هورامان به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شود و همواره مورد توجه تعداد بی‌شماری از گردشگران قرار گیرد.

وی افزود: کومسای از جمله برنامه‌هایی است که هرساله در نیمه اردیبهشت در این منطقه جهانی به‎ صورت ویژه و باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: این مراسم آیینی روز جمعه چهاردهم اردیبهشت سال‌جاری با حضور گردشگران داخلی و خارجی در محوطه‌ای مجاور زیارتگاه سیدمصطفی مشهور به پیرشالیار از نوادگان و سادات حضرت امام جعفرصادق (ع) برگزار می‌شود.

مهرزاد ادامه داد: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات منطقه، دف‌نوازی، اجرای شمشال هورامی و شعرخوانی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده این مراسم آئینی است.

وی ابراز امیدواری کرد همواره بتوانیم با همکاری شایسته مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌های مربوطه با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایتمندی گردشگران در سفر به کردستان، انگیزه حضور دوباره و زمینه انتخاب استان به عنوان مقصد گردشگری را فراهم آوریم.

به گزارش ایمنا، کومسای در هورامی از دو کلمه «کو» به معنی جمع شدن و مجمع و «مسای» به معنی یادگیری تشکیل شده است. روایت می‌شود با توجه به وضعیت خاص منطقه و فرهنگ تعاون و همزیستی نشأت گرفته از طبیعت سخت هورامان و فرهنگ کوچ‌نشینی و هوارنشینی، هر ساله اواسط فصل بهار مردم، روستا را ترک و به هوارهای دور و نزدیک در منطقه کوچ می‌کردند و مدتی بیش از شش ماه از سال را از همدیگر دور بودند و قبل از کوچ لازم می‌دیدند که در جلسه و مراسمی مقرراتی را سامان‌دهی کرده و امورات ضروری اجتماعی را میان خود تقسیم و به افراد واجد شرایط واگذار کنند و برای کوچ آماده می‌شدند.

در ورای این ماجرا یک افسانه روایت می‌شود که پیرشالیار مردی بزرگوار بوده و کرامات خاصی داشته است که به عنوان مثال گفته می‌شود او توانسته شاه بهارخاتون را که دختری کر و لال بوده، شفا بدهد.

همچنین روایاتی وجود دارد که روزی یکی از مریدان پیرشالیار به نام درویش گومار نزد پیرشالیار رفته و از کمبود شیر دام‌های خود گله و شکایت می‌کند، پیرشالیار به او می‌گوید در نزدیکی مزار درویشی که دامپزشک بوده سنگی هست، قطعه‌ای از آن را بِبُر و به مشک دام‌های خود ببند تا شیرشان افزون شود؛ به‌همین دلیل هنوز هم در پایان مراسم کومسای تکه سنگ سفیدی را که در جوار مزار پیرشالیار وجود دارد می‌شکنند و برای تبرک با خود می‌برند که بنا بر اعتقاد اهالی هورامان، خاصیت برکت‌بخشی دارد.

مراسم جشن عروسی پیر شالیار هم یکی از جشن‌های رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمن و هم‌زمان با جشن سده برگزار می‌شود، این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانه‌ای به نام شالیار است که ریشه در اسطوره‌ها و اعتقادات و آیین قدیم مردم این سرزمین دارد.

منطقه هورامان تخت در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مریوان و غرب شهرستان سروآباد با جمعیتی بیش از ۳۵۰۰ نفر در میان کوه‌های سر به فلک کشیده تخت‌ثانی، پیررستم، مله‌اسب و کوسالان محصور است و نماد و قلب تپنده منطقه جهانی هورامان به‌عنوان منظری تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود.

کد خبر 749453

دیگر خبرها

  • آزادی سرکارگر یزدی با کمک اهالی دوشنبه‌های رهایی
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • تهران بیشترین زندانی غیرعمد را دارد
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • آزادی بانوی زندانی پس از ۶ سال حبس در البرز