Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@04:57:05 GMT

چگونه می‌توان فاطمی زندگی کرد؟

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۷۵۰۷

چگونه می‌توان فاطمی زندگی کرد؟

سیره زندگی حضرت زهرا (س) تنها به عصر خود تعلق نداشت، بلکه الگویی برای همه عصرهاست.

به گزارش مشرق، بحث از حضرت فاطمه زهرا علیها السلام، بحث درباره زنی است که نقش‌های متعددی را در زندگی ایفا کرده و با اینکه عمری محدود و کوتاه داشت و دوران زندگی‌اش بسیار اندک بود، ولی تاریخ حیاتش به گونه‌ای است که هر ورقی از آن برای ما و آیندگان درس زندگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن بزرگوار تنها به عصر خود تعلق نداشت، بلکه الگویی جاویدان برای همه عصرهاست.

به همین بهانه و به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، در گفتگو با حجت الاسلام رضا محمدی به بررسی شیوه زندگی آن حضرت برای تربیت نسل صالحه پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

حضرت فاطمه زهرا (س) تا چه اندازه می‌توانند الگوی مناسبی برای زنان جامعه ما باشند؟

فاطمه زهرا (س) از هر حیثی الگوی برجسته‌ای برای زنان در سراسر جهان هستند. چه از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و چه از لحاظ مذهبی، عرفانی و عبادی. به طوری که حضرت حجت بن الحسن (عج) فرمودند: «وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». (فاطمه دختر رسول خدا (ص) برای من اسوه و الگویی نیکوست». ایشان هر شب و روز پیوسته در حال عبادت خدا بودند و همه امور را با حب و رضایت خدا می‌سنجیدند.

ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان تنها دختر پیامبر اسلام چگونه بود؟

ایشان خواستگارهای متعدد و زیادی از بزرگان شهر داشتند. پیامبر (ص) پاسخ خواستگار را به عهده خود حضرت فاطمه زهرا (س) قرار داده بودند. حتی ابوبکر و عمر نیز از ایشان خواستگاری کردند، اما ایشان به آنان پاسخ منفی دادند. تا اینکه پسر عموی پیامبر (ص)، حضرت علی ابن ابی طالب به خواستگاری ایشان آمدند. پس از مطرح کردن این موضوع حضرت فاطمه زهرا سکوت کردند. نغمه تکبیر پیامبر (ص) بلند شد: «اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست». واکنش فاطمه (ع) در برابر خواستگاران قبلی، برگرداندن چهره و اظهار ناراحتی بود، اما این بار با سکوت خود صد سخن گفت و روی خود را هم بر نگرداند. آن حضرت نزد علی (ع) که در انتظار پاسخ بود، برگشت و رضایت فاطمه (س) را خبر داد. مهریه حضرت هم حدود ۵۰۰ درهم بود که حضرت علی (ع با فروختن زره خود آن را تامین کرد و زندگی ایشان در ساده‌ترین حالت ممکن آغاز شد. حتی شش ماهه اول زندگی مشترکشان منزلی از خود نداشتند تا اینکه پیامبر (ص) کنار مسجد منزلی برایشان ساخت و در آن ساکن شدند. زندگی فاطمه (س) الگویی برجسته از ازدواج آسان برای دختران امروزی است.

حضرت زهرا (س) در راستای تربیت فرزندان و نسل صالحه چگونه عمل کردند؟

حضرت فاطمه زهرا (س) بیشتر صحبت‌های خود با فرزندانشان را در قالب اشعار توحیدی بیان می‌فرمودند، تا هم گیرایی بیشتر برای کودکان داشته باشد و هم آنان در هر لحظه به یاد پروردگار خویش باشند. ایشان در مجالس تفسیر قرآنی که برگزار می‌کردند، فرزندان خود را نیز همراه خود می‌بردند. تا جایی که حضرت زینب (س) در اسارت شام خطبه‌هایی که در سن چهار یا پنج سالگی از مادر آموخته بودند را قرائت فرمودند.

مادران امروزی چگونه می‌توانند حضرت زهرا (س) را الگو و اسوه خودشان قرار دهند؟

اولین قدم، رسیدن به شناخت و معرفت زیاد نسبت به ایشان است. تا زمانی که معرفت ایجاد نشود، محبت به ایشان هم ایجاد نمی‌شود و این روی فرزندانشان هم تاثیرگذار است. پس مادران با شناختی که از حضرت به دست می‌آورند، سعی در انتقال مفاهیم و الگوی ایشان به فرزندانشان داشته باشند و از نفوذی که روی فرزندانشان دارند در راستای ترویج این مفاهیم قدم بردارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت ولادت حضرت زهرا روز مادر حجت بن الحسن حضرت فاطمه زهرا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت حضرت فاطمه زهرا حضرت زهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۷۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است

امام جمعه اصفهان گفت: در شهرداری مدارا با مردم بسیار مهم است و روایتی از پیامبر اسلام است که می‌فرماید «بعثت علی المدارات کما بعثت علی الرساله» یعنی یکی از کارهای عظیم پیامبر (ص) که مساوی با رسالت بیان می‌فرماید مدارای با مردم است و این مدارا را باید با مردم داشته باشند تا آن معنویت اثر کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مدیر و معاونین منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به عملیات پیروزمندانه وعده صادق آن را جهشی برای ایران در دنیا مطرح کرد و اظهار داشت: قرآن کریم نیز می‌فرماید " لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا "یعنی خداوند خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید در آینده درمی یابید که شدیدترین دشمن نسبت به اسلام یهود است.

وی افزود: عملیات طوفان الاقصی به رژیم صهیونیستی ضربه زد و این در حالی بود که سال‌ها تلقین می‌کردند که دارای سازمان اطلاعاتی قوی هستند، اما درعملیات طوفان الاقصی هزار نفر از نیروهای حماس بدون اطلاع سرویس‌های جاسوسی مدت یک سال تمرین کرده و در این عملیات توانستند نظامیان صهیونیستی را اسیر کنند.

امام جمعه اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مدارای با مردم عنوان کرد: در شهرداری مدارا با مردم بسیار مهم است و روایتی از پیامبر اسلام است که می‌فرماید "بعثت علی المدارات کما بعثت علی الرساله" یعنی یکی از کارهای عظیم پیامبر (ص) که مساوی با رسالت بیان می‌فرماید مدارای با مردم است و این مدارا را باید با مردم داشته باشند تا آن معنویت اثر کند.

وی با بیان برخی از مشکلات و معضلات منازل میراثی و بلاتکلیفی برای مدیریت شهری، صدور پروانه ساخت و ساز را مهم دانست و افزود: یکی از کارهایی که می‌تواند برای شهرداری ایجاد درآمد کرده و به شهر رونق دهد این است که به زمین‌های موجود پروانه داده شود و ساخته شود و افراد را به ساخت و ساز تشویق کنیم، چرا که مشاغل فراوانی نیز بر اساس این ساخت و سازها ایجاد می‌شود و علاوه بر آن باید در اخذ هزینه پروانه‌ها با مردم مدارا شود.

آیت الله طباطبایی نژاد هم چنین به ضرورت رعایت شرایط استخدام تا پایان دوره خدمت برای کارمندان دوائر دولتی اشاره کرد و گفت: فردی که در ابتدا شرایط استخدام را قبول نموده و استخدام شده است باید تا انتها این شرایط را حفظ کند، یعنی اگر کارمند زن در اداره حجاب دارد، اما بیرون از اداره حجاب خود را بر می‌دارد باید برکنار شود زیرا قرار بوده است ملتزم به اسلام عملی و قوانین باشد.
وی هم چنین یکی از کارهای خوب شهرداری‌ها برای شهر و شهروندان را مسئله فضاسازی و زیباسازی شهر بیان کرد و ادامه داد: شهروندان به فضاسازی و زیباسازی نیاز دارند و کار مهم شهرداری اصفهان این بوده است.

برگزاری کنگره ۴۰۰ شهید منطقه یک شهردرای در ماه جاری

در ابتدای این دیدار مهندس علی رضی زاده، مدیریت منطقه یک شهرداری اصفهان به گزارشی از اقدامات انجام یافته در این شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: منطقه یک شهرداری اصفهان در حدود ۸۱۰ هکتار بوده و ۷۹ هزار نفر جمعیت دارد و جز محله‌های قدیمی و در مرکز شهر و یک منطقه ترانزیتی است.

وی از اجرا و در دست بودن حدود ۷۶ پروژه در محدوده منطقه یک شهرداری اصفهان خبر داد و افزود: از جمله پروژه‌های شاخص پروژه مترو و پروژه اتوبان شهید خرازی بوده که اقدامات انجام شده در این اتوبان سبب کاهش حدود ۲۵ درصد ترافیک شده است.

وی اضافه کرد: پروژه بعدی پروژه بی آر تی از میدان جمهوری اسلامی به سمت پل فلزی بوده است و هم چنین حذف گلوگاه‌های داخل کوچه‌ها که ۱۸۰ گلوگاه بر همین اساس شناسایی شده و اقدام به خرید برخی پلاک‌ها شد.

وی به حضور هفتگی مدیر و معاونین شهرداری منطقه یک در محلات و مساجد برای رسیدگی به شرایط محله‌ها اشاره کرد و گفت: بازخورد این کار افزایش ۳ برابر صدور پروانه‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در بحث فرهنگی یکی از اقداماتی که در دست انجام است تهیه تاریخ شفاهی محلات و ثبت خاطرات و عکس‌های محله‌ها و تبدیل آن به کتاب بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که شهرداری منطقه یک در مباحث فرهنگی در حال پیگیری است شهدای منطقه یک هستند با توجه به اینکه منطقه یک ۴۰۰ شهید دارد و همه آنها شهدای شاخص هستند کنگره این شهدا در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و هم چنین امسال پیرامون شهید بهشتی ۷ جلد کتاب آماده شده است.

کد خبر 748905

دیگر خبرها

  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • از روان تا درمان
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم