Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش  ایرنا از وبدا، یونس پناهی با بیان اینکه معاونت تحقیقات به منزله دیده بان نظام سلامت کشور محسوب می شود،  افزود: نهادینه سازی رویکرد پژوهش پاسخگو و اثر بخش در نظام سلامت، گسترش عدالت در توزیع منابع مالی تحقیقات، تربیت نیروی انسانی توانمند برای پاسخگویی به نیازهای نظام علم و فناوری سلامت، توسعه مرزهای دانش با تاکید برحیطه های علوم و فناوری های نوین، شبکه سازی و حضور در عرصه های منطقه‌ای و بین المللی، نهادینه سازی اخلاق در پژوهش و خلق ثروت توسط شرکت های دانش بنیان و رصدخانه حل مسئله و پیشرفت علم و فناوری سلامت از مهمترین محورهای تحول در معاونت تحقیقات و فناوری به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه  حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقات در سطح کشور فعال است، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت ها و زیر ساخت های موجود، تلاش می شود با تربیت و پرورش نیروی انسانی توانمند، خلاق و مومن در بخش پژوهش در مسیر رفع مشکلات جامعه در حوزه سلامت گام برداریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تحقق یک نظام ارائه خدمات سلامت اثر بخش، در دسترس، عادلانه، پایدار و با کیفیت، بدون مسئله یابی، رصد بی وقفه چالش ها و یافتن راه حل  های بومی مبتنی بر شواهد ممکن نیست، گفت: رهبر معظم انقلاب بر جهاد مستمر علمی در راستای کسب جایگاه، کسب مرجعیت علمی در جهان همواره تاکید دارند و این مسئولیت دانشگاه های علوم پزشکی کشور را سنگین تر کرده است.

پناهی با بیان اینکه تحقق این اهداف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات طی این مسیر به طور شفاف و دقیق مشخص شده باشد، تصریح کرد: رصد این نقشه اولین وظیفه کلیدی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید اینکه کادر سازی در تحقیقات و فناوری باید به صورت گسترده و جهادی باشد، خاطر نشان کرد: باید یک بازنگری کلی در توزیع منابع مالی تحقیقات انجام و نیازها و توانمندی های دانشگاه ها بر اساس ظرفیت های هر منطقه احصاء شود تا بتوان بیش از پیش در راستای ارتقای سلامت گام برداشت.

پناهی بررسی اولویت صدور مجوزها حسب اولویت های ملی ومنطقه ای، بازنگری دستورالعمل ها (تدوین شیوه نامه تاسیس هسته های پژوهشی، بازنگری اساسنامه پژوهشکده هاو...)، پرهیز از تاسیس مراکز تحقیقاتی موازی و تلاش در جهت هم افزایی ظرفیت های موجود، توجه به برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دانشگاه های متقاضی و برآورد امکانات حصول نتایج مورد انتظار حسب ظرفیت ها و منابع را از مهم ترین سیاست ها در مدیریت ساختارهای جدید بیان کرد. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت های تحقیقاتی بهره برداری کنیم باید به سمت ادغام سازی برخی واحدهای تحقیقاتی برویم.

وی تغییر رویکرد ارزشیابی از شمارش تعداد برونداد به سمت ایجاد اثر و لزوم پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه، توانمند سازی پژوهشگران و اعضای هیات علمی در انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز، ایجاد زیر ساخت های لازم برای به کارگیری مستندات کمک تصمیم گیر، تشویق و ترغیب پژوهشگران در انجام تحقیقات اثرگذار در حیطه سلامت را از مهمترین اهداف تغییر رویکرد در ارزشیابی فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها عنوان کرد.

پناهی یادآور شد: افزایش شاخص های محصول محور، ثبت اختراعات تجاری سازی شده و خرید محصولات دانش بنیان از راهکارهای توسعه تحقیقات فناورانه است. باید به گونه ای برنامه ریزی شود که پایان نامه های دانشجویی به سمت محصول محور و فناور حرکت کنند تا در مسیر کسب مرجعیت علمی گام برداریم.

وی با بیان اینکه تولید دانش نماد مرجعیت علمی کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر کشورمان رتبه ۱۶ جهان را در این زمینه به خود اختصاص داده است و باید برای ارتقای این رتبه و کسب جایگاه اول منطقه تلاش کنیم.

برچسب‌ها محققان ایرانی پژوهش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محققان ایرانی پژوهش دانشگاه های علوم پزشکی محققان ایرانی پژوهش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دانشگاه ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۷۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال فناوری به حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد

حسین جعفری روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، گفت: یافته های تحقیقاتی و انتقال دانش باید به عرصه کشاورزی نفوذ کند و مراکز تحقیقاتی باید بتوانند این انتقال را تقویت کنند.

وی گفت: تقویت شرکت های دانش بنیان ضروری است و مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت و هدفمند شود تا خلق ثروت از دانش صورت گیرد.

این مسوول با بیان اینکه از ماموریتهای مهم حوزه تحقیقات کشاورزی موضوع دانش بنیان کردن و ارتقای بهره وری در این بخش است، گفت: همچنین ماموریت اصلی همکاران ما در مراکز تحقیقاتی باید حل مشکلات اساسی حوزه کشاورزی استان باشد و با همراهی و تقویت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی کمک کنند.

وی با اشاره به اهمیت چشم انداز سند امنیت غذایی، گفت: در این سند که با همکاری و مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید، محققان و صاحبنظران تنظیم شده،‌ بهره وری از سایر منابع پایه از جمله کاهش مصرف آب در تولیدات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است.

این مسوول بیان کرد: امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد و بستری برای همه امنیت ها به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این مراسم به اهمیت نقش دانش در ارتقای بهره وری در حوزه کشاورزی اشاره و تاکید کرد: اتفاقات خوب و بسیار مهمی از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی رقم خوده است و باید اتفاقات خوبی نیز در آینده در این بخش رقم بخورد.

روح اله حسنی تصریح کرد: حوزه کشاورزی از خصوصی‌ترین بخشهای اقتصادی است و نقش دانش در ارتقای بهره وری در این حوزه اهمیت ویژه ای دارد.

حسنی با بیان اینکه انتقال علم و دانش باید در راهبرد افزایش محصولات سالم مورد استفاده قرار گیرد، افزود: نقش تحقیقات در عرصه هایی از جمله حوزه گندم بسیار اثرگذار است و باید فرمول های افزایش تولید به دست کشاورزان برسد و نقش بخش خصوصی در این موضوع می تواند موثر باشد.

در پایان این مراسم از زحمات نادر عباسی رئیس پیشین مرکز تحقیقات، قدردانی و محمدرضا عظیمی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان معرفی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • خود را به رویکرد امنا برای تغییر مدیریت مجلس آینده پایبند می‌دانم
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • ◄ رویکرد ترافیک‌ زای شهرداری تهران در زمینه توسعه پارکینگ
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران در قم آغاز شد
  • کنفرانس فیزیک بنیادی در قم آغاز شد
  • انتقال فناوری به حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر