Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@02:59:11 GMT

شایعات جدید درباره واکسن‌های کرونا

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۳۶۳۷

شایعات جدید درباره واکسن‌های کرونا

 به نقل از سی‌بی‌اس یافته‌های بررسی جدید بوسیله پژوهشگران دانشگاه بوستون نشان می‌دهد که واکسیناسیون بر ضد کرونا احتمال بارداری موفق زوج‌هایی را که می‌خواهند پچه‌دار شوند، کاهش نمی‌دهد، اما مردانی که آزمایش کرونای مثبت پیدا کرده‌اند، ممکن است دست کم دچار «کاهش گذرای باروری» شوند.

یافته‌های این بررسی که این هفته «ژورنال اپیدمیولوژی آمریکا» منتشر شده است، به شواهد مثبت دیگر در این باره اضافه می‌شوند که مصرف واکسن‌ها هم از زنان باردار محافظت می‌کنند و هم خطر ابتلای نوزادان آنها به کرونا را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگران بررسی‌شان را بر اساس داده‌هایی به دست آمده «بررسی آنلاین بارداری» انجام دادند که سال‌ها است در دانشگاه بوستون ادامه دارد، انجام دادند.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان این اطمینان را برای زوج‌هایی که به دنبال بچه‌دار شدن هستند، فراهم می‌کند که واکسیناسیون کرونا باروری آنها را مختل نمی‌کند.

 شرکت‌کنندگان در این بررسی زنان بزرگسال تا ۴۵ ساله بودند بدون استفاده از درمان‌های ناباروری در تلاش برای باردار شدن بود و بسیاری از همسرانشان هر هشت هفته برای یک سال مورد پرسش قرار گرفته بودند.

آنالیز آماری داده‌های گردآوری‌شده از زنان و مردان نشان داد که هیچ رابطه‌ معناداری میان واکسیناسیون کرونای این زوج‌ها و احتمال باروری آنها در مقایسه با زوج‌های واکسینه‌نشده وجود ندارد.

به گفته این پژوهشگران، این تاثیر نداشتن واکسیناسیون بر باروری بدون توجه به برند واکسن و زمان‌های متفاوت واکسیناسیون در سال مصداق داشت.

اما در مردانی که در طول این بررسی آزمایش مثبت کرونا پیدا کرده بودند، ظاهرا «کاهش گذرا» در احتمال باروری را در طول ۶۰ روز پس از آزمایش رخ داده بود.

برخی از بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند افت دست کم گذرای در تولید اسپرم در بدن به دنبال عفونت علامت‌دار کروناویروس رخ می‌دهد. این کاهش ممکن است نتیجه تب‌های چندروزه در افراد مبتلا به کرونا باشد.

پژوهشگران دانشگاه بوستون قصد دارند پیگیری این افراد را همچنان ادامه دهند تا «رابطه درازمدت» میان واکسیناسیون و «توانایی لقاح» (fecundibility) (احتمال بارداری یک زن در طول یک ماه معین چرخه قاعدگی) را بررسی کنند. اما به گفته آنها بعید است واکسیناسیون اثرات جانبی بر باروری در چند ماه پس از واکسیناسیون هم داشته باشد.

کارشناسان بهداشت عمومی ماه‌هاست که زوج‌ها را به واکسیناسیون تشویق کنند و به خطرات قابل‌توجه ناشی از کرونا در دوران بارداری اشاره کرده‌اند.

عفونت کرونا همچنین می‌تواند خطر مرده‌زایی را هم افزایش دهد. یک بررسی اخیر که نتایج آن در ژورنال معتبر پزشکی «نیچر» منتشر شد، در نوزادان مادران دچارعفونت کرونا واکنش‌ التهابی را کشف کردند که می‌تواند به عوارض درازمدت بینجامد./ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: واکسن های کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۳۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس دست از سر بازیکن سپاهان برنمی‌دارد

پرسپولیس این هفته در دیداری حساس باید برابر سپاهان قرار گیرد و امیدوار است با برتری در این بازی سرنوشت‌ساز، ضمن جبران شکست بازی رفت، شرایط را در جدول نیز به سود خود تغییر دهد.

یکی از شایعات شکل گرفته پیش از این بازی، اما مربوط به محرومیت رامین رضاییان بود. بعد از دریافت کارت زرد در بازی مقابل ملوان، شایعات زیادی درباره محرومیت مدافع راست سپاهان شکل گرفت. هرچند این بازیکن بعد از این بازی شخصا به تکذیب آن پرداخت و مدعی شده محروم نیست.

با این حال باشگاه پرسپولیس نیز برای آگاهی از شرایط این بازیکن و احتمال محرومیت یا حضورش در این بازی، از سازمان لیگ استعلام گرفت که در نهایت مشخص شد او سه کارته است و مشکلی برای همراهی سپاهان در جدال با پرسپولیس نخواهد داشت.

 

منبع: ورزش سه

دیگر خبرها

  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • بررسی میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF در ایران
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • پرسپولیس دست از سر بازیکن سپاهان برنمی‌دارد
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان