Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک»، روزنامه جوان نوشت: از شدت تأسف و شرم‌ناکی نانوشــتنی اســت، امـا «دوبس دوبس» و «حُس حُس» به وجه غالب برخی مداحی‌ها تبدیل شده است. مختص محرم هم نیست، از فاطمیه و اربعین گرفته تا شهادت سایر ائمه و حتی ولادت معصومین (سلام‌الله‌علیهم)، انگار از نظر برخی مداحان چیزی جز این نمی‌تواند مجلس را گرم کند؛ اسمش را هم گذاشته‌اند «شور»!

با احترام کامل به همه خادمان ائمه و مداحان چنین «شور»‌ی نه تنها از «شعور» برخوردار نیست، که گویی برای تهییج مخاطب تدارک دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خالی کردن محتوا از مداحی، روضه و سینه‌زنی با چنین اجراهایی، هر توجیهی که برایش تراشیده شود، القای یک هویت ناقص یا حتی تلقین هویتی متعارض با سیره و سلوک ائمه اطهار (سلام‌الله علیهم) است.

بی‌مایگی آنچنان در مواردی زیاد می‌شود که دیگر نه معنا در آن مطرح است و نه حتی جمله‌بندی. درست برعکس آنچه که در هزار و ۴۰۰ سال گذشته باعث مانایی، ترویج و پویایی اسلام و تشیع شده است.

با اندوهی زیاد باید نوشت آنچه اکنون در برخی مجالس مداحی برپاست، بصیرت‌افزا نیست، جنب و جوشی است که باعث تعریق بدن می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت باید امیدوار بود که خلوص و بی‌غرضی قلبی حاضران و بانیان چنین مجالسی باعث دست‌گیری‌های غیبی شود و دل‌ها را متوجه آنچه که باید، نماید.

فروکاهش مداحی به چنین وضعیتی، بارها مورد تذکر رهبر انقلاب قرار گرفته بود. وجه مشترک دیدار مداحان با رهبر انقلاب در سال‌های گذشته همین بود: تحریف در مداحی ممنوع! روز گذشته صریح‌تر و مصداقی‌تر از همیشه تصریح کردند «مداحی موسیقی پاپ نیست.»‌ پرپیداست که کارکرد موسیقی از مداحی سوا است؛ ساختارها و کارکردهای موسیقی، یارای انتقال مفاهیم والای معنوی را در قالب مداحی ندارد.

نکته تأسف‌بارتر آن‌که برخی مداحان در انتخاب موسیقی‌های نمونه برای به‌کارگیری در مداحی، صرفاً از سر ایجاد هیجان در مخاطب و دانلودهای بیشتر، نوع نازل موسیقی را انتخاب می‌کنند. این بی‌التفاتی به قالب، وزن، محتوا و متن در مداحی‌ها، «مداحی ماشینی» را پدید آورده است؛ اصطلاحی که اگر پیش از این سر چهارراه‌ها و از سوی دست‌فروشان شنیده می‌شد، الان دیگر حتی در پاساژهای مشهور فروش محصولات فرهنگی هم قابل رؤیت است. مداحی ماشینی همان موسیقی پاپی است که از زبان یک مداح خارج شده و با حقیقت و هویت سیره ائمه قرابتی ندارد، چه بسا شنونده هیجان‌زده و فازبرداشته را از حقیقت و هویت ائمه دور هم بنماید.

این پرسش کاملاً جدی و سزاوار پردازش است که مخاطب اجراهای پاپ در مجالس موسوم به مداحی، چرا باید به سر و سینه بزند و حزن‌ناک باشد و اشک بریزد؟! هیجان برخاسته از «دوبس دوبس» و «حُس حُس» نه حزنی دارد و نه اشکی. رنج و ستمی که از سوی حکام جور بر ائمه هدی تحمیل شده، مظلومیت و معرفت ذوات مقدسه، منش و شیوه انوار الهی و هیچ کدام دیگر از خصایص و خصائل ائمه (سلام‌الله علیهم) سنخیتی با چنین فضاها و اجراهایی ندارد.

آشفتگی‌ها در برخی مراسم‌های مذهبی نیازمند اصلاح جدی و فوری است. این اصلاح هم از خیل مداحان، که اکثریت قریب به اتفاق‌شان دلداده و عاشق و عارف به معارف اهل بیت هستند، شروع می‌شود و به همان‌ها هم ختم می‌شود.

«زهر ماری» تعبیر شهید مطهری است درباره مطالب بی سند و مدرکی که صرفاً برای گریاندن مردم در مجالس روضه بیان می‌شد. شاید در فضای کنونی سخن گفتن از زهر ماری‌ها در مداحی‌ها سخت باشد، به این دلیل واضح که مجالس مداحی با عنایات الهی و نفس گرم عابدانِ دلسوز آن‌چنان رونقی گرفته که انتساب چنین الفاظی به آن دشوار است. اما این یک واقعیت است که انحراف از مسیر اصیل و التقاط در مراسم مذهبی به بهانه جذب مخاطب یا هر بهانه دیگری، زهر ماری است که کشنده و هویت‌زدا است، نه احیاگر و هویت‌ساز.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین سیل جنگ یمن بودجه 1401 روابط ایران و روسیه مداحان مداحی عزاداری مراسم مذهبی مذاکرات وین سیل جنگ یمن بودجه 1401 روابط ایران و روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده است

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم به عنوان یکی از آموزه های مکتب اهل‌بیت، مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است و فریاد حمایت از مردم مظلوم غزه در غرب طنین‌انداز شده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد حسینی معاون رئیس‌جمهور در امورمجلس، در سخنرانی غیرحضوری برای ایرانیان مقیم منچستر انگلیس به‌مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) اهمیت شناخت و معرفی ائمه اطهار و آموزه‌های اینشان را نه‌تنها برای مسلمانان و شیعیان بلکه برای همگان حائز اهمیت و تاثیرگذار دانست و گفت: در حدیثی آمده است «اگر مردم زیبایی‌ها سخن ما را بشنوند از ما تبعیت می‌کنند» چون حرف حق و سخنی که با  فطرت پاک آدمی سازگاری داشته باشد مشتاقان زیادی دارد و ضرورت دارد که تبیین سیره و سلوک و معرفی ائمه با رفتار پسندیده راویان آن آمیخته شود تا لاجرم بر دل‌ها بنشیند.

بیداری دانشگاهیان آمریکا حاصل رسوایی رژیم صهیونیستی است وی اهمیت شناخت و تبیین سیره و رفتار فردی و اجتماعی ائمه اطهار از جمله امام جعفر صادق(ع) را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز که ظلم‌ستیزی و دفاع از مظلوم به‌عنوان یکی از آموزه‌های مکتب اهل بیت مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و فریاد حمایت از مردم مظلوم غزه در آسمان غرب طنین‌انداز شده بیش از گذشته مسئولیت داریم که گفتار و رفتار ائمه معصومین را به دنیا معرفی کنیم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به ویژگی‌های امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: ایشان در مقطعی به سر می‌بردند که امکان و مجال تبیین معارف اسلام ناب وجود داشت تا هم اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی را بیان کنند و هم راه مبارزه با ظلم و بیداد و ستم را برای یارانشان و پیروان اهل بیت در طول تاریخ تشریح کنند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه فرد مومن و پیرو اهل بیت نمی‌تواند نسبت به مسائل روز و آنچه در اطراف خود می‌گذرد بی‌تفاوت باشد اظهار داشت: اینکه ائمه اطهار به شهادت رسیدند به خاطر این بود که فعالیت اجتماعی داشتند و الا اگر در گوشه‌ای به نماز و عبادت فردی می‌پرداختند کسی با آنها کاری نداشت اما چون حرف از حق، مبارزه با ظلم، دفاع از مظلوم، عدالت اجتماعی، رعایت حقوق مردم می زدند و ظلم نسبت به مردم را برنمی‌تابیدند یکی پس از دیگری توسط خلفای جور به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به حوادثی که در دانشگاه‌های غرب در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش علیه مردم مظلوم غزه آغاز شده است، گفت: امروز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا برای دفاع از مظلوم هنگامه‌ای برپا شده است. اینکه باید از مظلوم دفاع کرد و در مقابل ظالم، مقاومت و ایستادگی داشت از آموزه‌های ائمه اطهار است. امروز حتی کسانی که مسلمان نیستند خواهان پایان نسل‌کشی، کودک‌کشی و جنایت علیه مردم مظلوم و بی‌پناه فلسطین و غزه هستند و سکوت مدعیان حقوق بشر، حقوق زن، آزادی بیان و دموکراسی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس، خاطرنشان کرد: امروز این بیداری که در عالم برای دفاع از مظلوم شکل گرفته، بسیار ارزشمند است و صدور انقلاب که در اوایل پیروزی امام خمینی از آن سخن می‌گفت این بود که فرهنگ عدالت و حق خواهی و دفاع از مظلوم در بین ملت‌ها مورد توجه قرار بگیرد. امروز همه وظیفه داریم با جهاد تبیین و اطلاع رسانی به موقع، جنایات و  اغواگری سلطه‌گران و متجاوزان را آشکار کنیم و اجازه ندهیم به اهداف شوم خود دست یابند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه امروز در کشورمان با اهتمام دولت مردمی وفاق و همگرایی خوبی حاکم شده است و کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی روز افزون قرار دارد، اظهار داشت: با اقدامات دولت مردمی تعاملات جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی با کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه و منطقه افزایش قابل توجهی داشته و در همین مدت عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله شانگهای، اتحادیه اقتصادی اورآسیا و بریکس، فرصت مناسبی برای تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری خارجی  فراهم کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانه‌ای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزه‌های رضوی
  • ضرورت تلاش جمعی دستگاه‌ها برای ادای حق مساجد
  • اعتراض دانشجویان به تعطیلی ۲۳ ماهه مسجد دانشگاه شریف
  • مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست
  • مأموریت نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد پسندیده است
  • حیرت آهنگران از مداحی‌ با «جدی می‌فرمایید»
  • دیدار ائمه جمعه خراسان جنوبی با حجت الاسلام و المسلمین عبادی
  • ببینید | حیرت آهنگران از مداحی‌ با سبک و ریتم «جدی می‌فرمایید»
  • حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده است
  • واکنش آهنگران به مداحی با سبک و ریتم جدی می‌فرمایید! | ویدئو