Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه نباید در انتصاب مدیران زن افراط و تفریط کنیم،‌گفت: در دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران تلاش خواهیم کردم ظرفیت بانوان را در حوزه‌های مختلف بشناسیم و از این ظرفیت‌ها در عرصه‌های مختلف استفاده و آن‌ها را نیز توانمندتر کنیم و حتی در بالاترین سطوح مدیریت دانشگاه تهران آن‌ها را به کار بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر سیدمحمد مقیمی در مراسم گرامیداشت روز زن و تجلیل از مقام والای مادر که امروز در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در حال برگزاری است، در بررسی این موضوع که چرا بانوان نمی توانند همانند آقایان به مشاغل کلیدی دست پیدا کنند، تأکید کرد:‌ این بحث از دیدگاه اسلامی و علمی قابل بررسی است. از دیدگاه اسلام در قرآن وقتی در خصوص جایگاه زن مروری می کنیم می‌بینیم که قرآن از زنان فراوانی یاد کرده است که نقطه عطف تاریخ شده‌اند و بعد از نزول قرآن نیز تاریخ اسلام نشان می‌دهد که زنان بزرگی همچون حضرت زینب و حضرت معصومه جایگاه والایی داشتند. بنابراین دین اسلام از مشارکت اسلامی زنان دفاع و بر آن افتخار می‌کند. همچنان که زنان ما منشأ تحولات بزرگ در تاریخ بوده‌اند و اگر برخی مغرضانه اعلام می‌کنند اسلام رویکرد مثبتی به زنان ندارد این پاسخ در قرآن داده شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: از منظر علمی نیز این موضوع قابل بررسی است که آیا ما بدون توجه به صلاحیت‌ها می‌توانیم مشارکت و پست‌های مدیریتی زنان را ارتقاء دهیم که در این زمینه مطالعات علمی زیادی صورت گرفته که یک مطالعه تأکید می‌کند هر شغلی باید براساس شخصیت به افراد واگذار شود و ما نمی‌توانیم بدون توجه به آن شغلی را بین افراد واگذار نماییم که در این تقسیم‌بندی یک شخصیت شهودی و منطقی وجود دارد که یک شخصیت رقابتی و مردسالار است که در شخصیت دوم حالت عاطفی منطبق با مشاغلی نظیر مشاغل معلمی، تدریس، روشنگری و... مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: وقتی صحبت از کارایی مدیریتی می‌کنیم برای ما فرقی نمی‌کند آن فرد آقا یا خانم باشد اما مشاغل مختلف شخصیت‌های مختلفی را می‌طلبد و رقابت مخاطره جزئی از کارهای مدیریتی است که از نظر علمی باید نوع فرهنگ و شخصیت افراد در مشاغلی که عهده‌دار می‌شوند باید در نظر گرفته شود.

دکتر مقیمی با اشاره به انتصاب مدیران زن در مناطق مختلف مدیریتی دانشگاه تهران گفت: وقتی صحبت از شایستگی در انتخاب مدیران باشد فرقی نمی‌کند آن مدیر زن یا مرد است. اگرچه من اعتراف می‌کنم ما فرصت‌های ورود شخصیت‌ها و فرهنگ‌ها برای کسب مشاغل مختلف در جامعه را از زنان گرفتیم و کمتر به زنان فرصت داده‌ایم. اگرچه در نظام جمهوری اسلامی این فضا ایجاد شده است و یکی از معیارهای توسعه، توسعه جنسیتی عنوان شده است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: ‌ما همین چند روز اخیر مدیران خانم در سطوح مختلف مدیریتی عالی و میانی دانشگاه تهران داشتیم و نرخ مشارکت زنان در پست‌های مدیریتی تا دو ماه آینده نیز بالاتر خواهد رفت اما باید توجه داشته باشیم در انتصاب مدیران زن نباید افراط یا تفریط داشته باشیم.

دکتر مقیمی در پایان یادآور شد:‌ نباید این گونه باشد که فقط برای بالا بردن آمار مشارکت زنان نرخ انتصاب مدیران زن را افزایش بدهیم؛ چرا که این موضوع خدمت به جایگاه مدیران زنان نخواهد بود؛ چرا که اگر این انتصابات ناموفق از کار دربیاید تجربه‌ای برای آینده خواهد شد که مدیران بعدی در این زمینه با محافظه‌کاری عمل کنند بلکه باید در این زمینه صلاحیت‌های افراد در نظر گرفته شود و فقط بحث مشارکت زنان را به بحث‌های مدیریتی خلاصه نکنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رییس دانشگاه تهران انتصاب مدیران زن دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زنان به عنوان نیمی از پیکرۀ هر جامعه‌ به تناسب نقش خود، نقش‌های بسیار مهمی را در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند و باید گفت زنان از مهم‌ترین مخاطبان و گروه‌های اجتماعی مؤثر در فرایند توسعه به در اجتماع هستند و در هر جامعه‌ای عامل مؤثری در پیش‌برد اهداف توسعه‌اند.

صالح‌الدین قادری (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» به این موضوع می‌پردازد که زنان سرپرست خانوار یکی از گروه‌های اجتماعی هستند که ازنظر اجتماعی وظیفه‌های زیادی دارند و توانمندی آنها به قدرتمندی اعضای خانواده می‌انجامد.

قادری در پژوهشی به واکاوی طرح «سپکم» که اختصار «سامانه/ اپلیکشن پایش، کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» است، می‌پردازد، قادری به این نکته اشاره می‌کند که این سامانه خروجی نتایج یک پژوهش تجربی در مورد زنان سرپرست خانوار در استان البرز است که با مشارکت شهرداری و شورای شهر کرج، دانشگاه خوارزمی، امور بانوان استانداری البرز، کمیتۀ امداد، سازمان بهزیستی، انجمن‌های مردم‌نهاد حوزه زنان سرپرست خانوار، خیریه‌های حوزه زنان سرپرست خانوار و مصاحبه با خود زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است.

* طراحی اپلیکشن در راستای خدمات به زنان سرپرست خانوار

این پژوهشگر در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که در جهت ارائە خدمات به زنان سرپرست خانوار سامانه/ اپلیکشن با استفاده از بستر‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با این اهداف طراحی شد:

 سازمان‌دهی این گروه اجتماعی،  هم‌افزایی در ارائە خدمات به آنها، جلوگیری از هدررفت منابع، سوءاستفاده‌های خاص ازمنابع و...، به روزکردن اطلاعات پایه‌ای از زنان سرپرست خانوار و نیاز‌ها و مشکلات آنها مبتنی بر خروجی‌های نقش‌های طراحی شد. سامانه/اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان   را فراهم می کند


* تاثیر سامانه بر پیشبرد اهداف زنان سرپرست خانوار

به زعم این پژوهشگر در پی طراحی یک سامانه/ اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان شناسایی مسائل و نیاز‌ها را فراهم می‌شود که در راستای آن این سامانه، سازمان‌های خدمات‌رسان را به گروه هدف هدایت و عامل ایجاد هم‌افزایی و شراکت منجر به تحقق تقسیم کار ملی در زمینۀ آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

او در ادامه می‌نویسد در این راستا یک بستر مناسب برای پایش استفاده از سامانه/ اپلیکشن با کمک هوش مصنوعی و مشخص‌کردن ابعاد مورد استفاده از این فناوری در زمینۀ تشخیص و اجرا در تمامی مراحل فراهم خواهد شد.

از نظر این پژوهشگربرای طراحی یک سامانه/ اپلکیشن مناسب زنان سرپرست خانوار گروه‌های متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی، فعالان مدنی، متخصصان حوزه کسب‌وکار‌های خُرد و متخصصان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کنار هم فعالیت می‌کنند.

* تشکیل بانک اطلاعات زنان سرپرست خانوار 

به گفته این پژوهشگر با استفاده از اپلیکشن و با پُرکردن پرسش‌نامه به صورت خوداظهار اطلاعات زنان سرپرست خانوار وارد می‌شود و سپس اطلاعات مددجویان مختلف سازمان‌های دولتی و عمومی و خصوصی بارگذاری می‌شود.

قادری بیان می‌کند ازطریق هوش مصنوعی اطلاعات با لینک شدن به بانک اطلاعات ثبت احوال و سازمان خصوصی‌سازی و متوالی هدفمندسازی یارانه و سازمان‌های خدمات رسان راستی‌آزمایی می‌شود و اطلاعات خوداظهاری شامل خود فرد و اعضای تحت سرپرستی گردآوری می‌شود و در نهایت نیاز‌ها به تفکیک حوزه‌های معیشتی، مسکن، بهداشت و درمان، اشتغال و کارآفرینی، مناسبات و روابط اجتماعی و... دسته‌بندی می‌شوند.


* بستر اشتراک‌گذاری و اطلاع‌رسانی در مورد نوع و مکان و زمان خدمات نهاد‌ها و افراد خدمات‌رسان

قادری در ادامه این موضوع را مطرح می‌کند که بارگذاری اطلاعات دقیق و جامع در یک سامانه/ اپلکیشن  برای به اشتراک‌گزاری خدمات موجود برای زنان سرپرست خانواده اهمیت زیادی دارد و به‌ اشتراک‌گذاشتن فعالیت‌های خدماتی که ارائه می‌شود برای جلوگیری از هم‌پوشانی و ارتقاء هم‌افزایی بسیار مهم است.

لازم به ذکر است تعیین مسئولیت‌های سازمانی و نهادی براساس تقسیم کار ملی آسیب‌های اجتماعی و پایش و ارزیابی این نهاد‌های خدمات‌رسانی در این امر بسیار تاثیر‌گزار است.


* ارائه تجارب و راهکار‌های جدید مبتنی بر پژوهش‌های به‌روز برای ارائه به خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان

به زعم قادری با استفاده از هوش مصنوعی به صورت مداوم داده‌های سامانه استخراج، تحلیل و دسته‌بندی خواهد شد و به صورت مداوم توسط یک تیم پژوهشی تجارب و دانش و اطلاعات جدید برای استفاده کاربران سازمانی و خود زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود و این بخش می‌تواند شامل آموزش و توانمندسازی، ارتباط‌گیری و ... باشد.

براساس پیشنهادات پژوهش، اولین اقدام در راستای بهبود زنان سرپرست خانوار تشکیل یک بستر و سامانه‌ای است که وضیعت پراکنده، آشفته و غیرهمگرای خدمات را مدیریت و کنترل کند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از واحد‌های مختلف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی 
  • تلاش فدراسیون کبدی برای ادامه همکاری با «مازندرانی»
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
  • پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷
  • واکنش وزارت ورزش به تغییرات مدیریتی در استقلال و پرسپولیس
  • پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال
  • تغییر مدیریت در کار نیست؛ مدیران سرخابی حداقل تا پایان فصل در استقلال می‌مانند
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم