Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر- دکتر مریم مرزبان گفت: مطالعه‌ای که در استان بوشهر بر روی ۱۸۰۶ نفر ساکن روستا انجام و در مجله معتبر علمی BMC Endocrine Disorders چاپ شد نشان داده که بیش از ۷۰ درصد از جامعه روستانشین این استان برخلاف تصور دارای کمبود یا سطح ناکافی از ویتامین دی(D) هستند.

او گفت: استان بوشهر باوجود اینکه جزو مناطق با میزان تشعشات بالای خورشید است و بیشتر روز‌های سال نور خورشید وجود دارد، اما ساکنان روستا‌های این استان به‌شدت با کمبود ویتامین دی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این پژوهشگر، یکی از علل کمبود این ویتامین، گرمای شدید ساعات تماس با نور خورشید در فضای آزاد و نیز نحوه پوشش است که می‌تواند باعث کاهش تماس با نور خورشید شود.

مرزبان می‌گوید: در این مطالعه افراد با گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ ساله دارای بالاترین سطح کمبود ویتامین دی بودند که باز هم فعالیت کمتر در محیط باز در سال‌های اخیر یکی از علل اصلی این واقعه بود. جالب‌توجه است که در این مطالعه میزان سطح سرمی ویتامین دی در مناطق کوهستانی استان به‌صورت برجسته‌ای بالاتر از مناطق دشتی و یا ساحلی است.

کمبود ویتامین Dدی در زنان بیش از مردان است

او گفت: تغییرات سبک زندگی در میان روستاییان با کاهش فعالیت‌های خارج از منزل همراه است که منجر به تماس کمتر با نور خورشید شده است و می‌تواند از عوامل ایجادکننده کمبود ویتامین دی باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: نکته قابل‌توجه اینکه میزان کمبود ویتامین دی در زنان به‌صورت برجسته‌ای بالاتر از مردان بوده است.

مرزبان گفت: تنها ۱۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه مکمل ویتامین دی مصرف می‌کردند و بقیه افراد مصرف منظم مکمل‌ها را گزارش نکرده‌اند.

او معتقد است، آگاهی دادن به افراد درباره کمبود ویتامین دی و همچنین ترغیب جامعه به مصرف مکمل‌ها می‌تواند نقش بسیار مؤثر و مفیدی در پیشگیری از کمبود این ماده مؤثر در بدن داشته باشد.

کمبود ویتامین دی ارتباط زیادی با بیماری‌های مزمن دارد

متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کمبود ویتامین دی می‌تواند ارتباط زیادی با بیماری‌های مزمن مانند سرطان، پرفشاری خون، دیابت نوع یک، ام‌اس، بیماری روماتیسم، سایر بیماری‌های خود ایمنی و نیز بیماری‌هایی مانند عفونت‌های دستگاه تنفسی، سارس و کووید داشته باشد.

به گفته مرزبان، تماس ناکافی با نور خورشید و میزان دریافت ناکافی ویتامین دی از طریق مواد غذایی می‌تواند منجر به کمبود این ویتامین شود.
۵ تا ۱۰ دقیقه در روز تماس مستقیم با آفتاب می‌تواند منجر به پیشگیری از کمبود ویتامین دی شود

او گفت: ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز و تماس مستقیم دست‌وپا‌ها با آفتاب بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر می‌تواند منجر به پیشگیری از کمبود ویتامین دی شود.

این پژوهشگر گفت: میزان ویتامین دی موجود در گیاهان محدود است، ولی مقدار کافی از این ویتامین را می‌توان در روغن ماهی، جگر گوسفندی، پنیر و زرده تخم‌مرغ پیدا کرد.

مرزبان می‌گوید: مطالعات نشان‌دهنده کمبود ویتامین دی(D) در ایرانیان است که این امر می‌تواند به علت تغییر سبک زندگی شهرنشینی و رویارویی کمتر با نور خورشید در سال‌های اخیر باشد. به‌علاوه آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز می‌تواند نقش مهمی دراین‌باره داشته باشد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویتامین دی ویروس کرونا پژوهش کمبود ویتامین دی نور خورشید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۰۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار مهر، علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص پیگیری املاک آموزش و پرورش گفت: با پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش ۶ هزار سند مالکیت برای املاک آموزش و پرورش صادر شده است. بیشترین اسناد صادر شده برای املاک استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کردستان بوده است که هر سه استان هم از استان‌های مرزی ما هستند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: این موضوع نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش در پیگیری ۶۰۰۰ سند مالکیت بیشتر به استان‌های مرزی و کمتر برخوردار توجه داشته است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۴۰۳ بسیاری از چالش‌هایی که به واسطه کمبود معلم داشتیم برطرف خواهد شد و مهر ۰۳ مهر ماه آرامی خواهیم داشت و به جای دغدغه کمبود معلم باید از این پس به دنبال رشد کیفیت معلم باشیم.

فرهادی با بیان اینکه به افزایش تعداد کلاس‌های درس و کاهش تراکم کلاس‌ها هم وزارت آموزش و پرورش توجه زیادی داشته است؛ گفت: با پیگیری‌ها و اقدامات جهادی سازمان نوسازی مدارس، ۸۰ درصد مدارس کشور تراکم کمتر از ۳۵ نفر و ۴۷ درصد مدارس تراکمی کمتر از ۲۶ نفر دارند؛ همچنین ۴۷ درصد از کلاس‌های مقطع ابتدایی کمتر از ۲۶ نفر دانش آموز دارند و این نشان می‌دهد در خصوص کاهش کلاس‌های با تراکم بالا وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته به خوبی عمل کرده است.

فرهادی تاکید کرد: کمتر از ۲ درصد مدارس ابتدایی در مرز تراکم ۴۰ نفره هستند که امیدواریم با ادامه نهضت مدرسه سازی دیگر شاهد کلاس‌های درس بالای ۳۵ نفر نباشیم.

وی با اشاره به نهضت مدرسه سازی در مناطق کمتر برخوردار گفت ۲۴ هزار دانش آموز داریم که در مدارس عشایری درس می‌خوانند که با پیگیری دولت و شخص وزیر هیچ بازمانده از تحصیلی نداشته باشیم.

در حال تکمیل..

کد خبر 6090788 علی قدمی

دیگر خبرها

  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • کمبود پارکینگ یکی از معضلات استان قم است
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟