Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@19:22:00 GMT

رژیم غذایی سالم که به سلامت کبد کمک می کند

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۷۴۳۷

‍‍‍‍‍‍

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ برخی از انواع مواد غذایی طبیعی به سلامت و پیشگیری از بیماری‌های کبدی کمک می‌کنند. مصرف منظم این غذا‌ها را می‌توان به افرادی که می‌خواهند کبدی سالم داشته باشند نیز توصیه کرد.

کبد چیست؟

این عضو در قسمت راست بالای حفره شکم قرار دارد. کبد شما عملکرد‌های حیاتی بسیاری از جمله ذخیره ویتامین‌ها و مواد معدنی، تولید فاکتور‌های انعقاد خون، سنتز آنزیم و پروتئین، ذخیره چربی و قند، حذف الکل، دارو‌ها و مواد سمی از بدن را انجام می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل همه این ها، برای یک زندگی سالم به کبد سالم نیاز است.

برخی از مسائل وجود دارند که باید در طول زندگی به منظور محافظت از سلامت کبد مورد توجه قرار گیرند. پرهیز از مصرف الکل و سیگار و مصرف بی مورد مواد مخدر، ورزش منظم، دوری از استرس، انجام معاینات منظم سلامت و داشتن رژیم غذایی سالم از جمله این موارد هستند.

مواد غذایی مفید برای کبد:

۱. کنگر فرنگی

کنگر فرنگی از نظر مواد مغذی بسیار غنی است. حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A، C و B و مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز و کلسیم است. علاوه بر این، "سیارین" کنگر فرنگی از نظم عملکرد کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی، کلیه‌ها و روده‌ها پشتیبانی می‌کند. کنگر باعث تسریع جریان صفرا می‌شود. به این ترتیب از انسداد مجرای صفراوی و بیماری‌های کیسه صفرا جلوگیری کرده و در عین حال هضم را تسهیل می‌کند و از سوء هاضمه جلوگیری می‌کند.

کنگر علاوه بر کبد، غلظت اوره را در کلیه‌ها افزایش می‌دهد و اثر مدر (ادرار آور) دارد. به این ترتیب ضمن پاکسازی خون به رفع سموم از بدن نیز کمک می‌کند. یک کنگر فرنگی متوسط ​​تقریباً ۶۰ کیلو کالری انرژی دارد. به دلیل انرژی کم، گزینه غذایی بسیار مفیدی است. به جلوگیری از مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند؛ زیرا منبع خوبی از فیبر است. برای مصرف می‌توانید کنگر فرنگی را که به صورت تازه یا کنسرو شده است، بجوشانید و در سالاد استفاده کنید. می‌توانید آن را با غلات مخلوط کرده و به شکل یک دمنوش مصرف کنید.

۲. قهوه

یکی از فواید قهوه که اثرات مثبت زیادی بر سلامتی دارد، محافظت از سلامت کبد است. هنگامی که مطالعات علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند، مشاهده شده است که مصرف قهوه اثرات پیشگیرانه و حمایتی بر پیشرفت بیماری حتی در بیماران کبدی دارد. احتمال آسیب دائمی کبد و سیروز در افراد مبتلا به بیماری کبدی که به طور منظم و متوسط ​​قهوه می‌نوشند، بسیار کمتر از افرادی است که قهوه مصرف نمی‌کنند.

قهوه که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. به این ترتیب از سرطان کبد و سایر انواع سرطان محافظت می‌کند. علاوه بر این، قهوه که از التهاب جلوگیری می‌کند، در بهبود التهاب کبد و پیشگیری از آسیب کبدی ناشی از هپاتیت موثر است. قهوه که چربی سوزی در بدن را تسریع می‌کند، از چاق شدن کبد نیز جلوگیری می‌کند. با توجه به تمام این اثرات مثبت، اگر در مصرف آن زیاده روی نشود، می‌توان قهوه را در زمره غذا‌های دوستدار کبد قرار داد.

۳. چای سبز

چای سبز ماده غذایی بسیار ارزشمندی است که از نظر فوایدش برای سلامتی موضوع بسیاری از تحقیقات علمی قرار گرفته است و فواید بسیاری نیز با این مطالعات به اثبات رسیده اند. مشاهده شده است که بهبود بیماری کبد چرب غیر الکلی در افرادی که عادت منظم به نوشیدن چای سبز دارند، به طور قابل توجهی آسان‌تر است. چای سبز که منبع مهم آنتی اکسیدان‌ها نیز است، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهد.

اثر محافظتی در برابر سرطان کبد و بسیاری از انواع سرطان‌های دیگر دارد. چای سبز که به کاهش التهاب کمک می‌کند، به بهبود التهاب کبد نیز کمک می‌کند. در بیماران هپاتیتی، از آسیب کبدی ناشی از عفونت جلوگیری می‌کند. برای مشاهده این اثرات مثبت، مصرف چای سبز باید به طور منظم و بالای ۲-۳ فنجان در روز باشد.

۴. سیر

قرن‌ها به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته شده و مصرف می‌شود. فواید مهمی نیز از نظر سلامت کبد دارد. سیر به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد از التهاب کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، به تسکین التهاب در بیماری‌هایی مانند هپاتیت یا التهاب کیسه صفرا کمک و از آسیب کبدی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ها، سیر که فواید بسیاری برای سلامتی دارد، می‌تواند به طور منظم توسط افراد سالم مصرف شود.

۵. مارچوبه

اگرچه مصرف آن در کشور ما زیاد رایج نیست؛ اما مارچوبه غذایی بسیار مفید برای سلامت کبد است. مارچوبه، تازه مصرف می‌شود. این گیاه می‌تواند از عملکرد کبد پشتیبانی کرده و در برابر بیماری‌های کبدی محافظت می‌کند. از آن جایی که اثر ادرار آور دارد، به پاکسازی بدن از سموم کمک می‌کند. همچنین از سلامت کبد و کلیه محافظت می‌کند. جدای از این، مارچوبه را که فواید بسیار دیگری نیز دارد، می‌توان به راحتی به عنوان یک وعده غذایی با روغن زیتون، به تنهایی یا در سالاد آب پز مصرف کرد.

۶. انگور

انگور، یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای کبد است. این میوه حاوی یک جزء بسیار مفید به نام رسوراترول است، به خصوص در انواع قرمز و بنفش. رسوراترول، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی برای محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها، به ویژه سرطان کبد و التهاب کبد را فراهم می‌کند. علاوه بر میوه انگور، هسته آن نیز از این ترکیبات مفید بسیار غنی است.

۷. بادام زمینی

بادام زمینی غذایی با محتوای کولین بالا است که یک جزء بسیار مفید برای سلامت کبد است. این دانه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین E و مواد معدنی مختلف به مقدار قابل توجهی است؛ لذا می‌تواند از کبد در برابر سرطان و عفونت محافظت و از عملکرد طبیعی آن پشتیبانی کند. علاوه بر بادام زمینی، مغز‌هایی مانند تخمه آفتابگردان و فندق نیز برای سلامت کبد مفید هستند. اما از آن جایی که میزان چربی این غذا‌ها زیاد است، باید حد اعتدال در مصرف را رعایت کرد.

۸. ماهی روغنی

ماهی‌های روغنی مانند سالمون و ماهی خال مخالی سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. اسید‌های چرب امگا ۳ نقش مهمی در محافظت از سلامت قلب و عروق، متعادل کردن کلسترول، جلوگیری از التهاب و سرطان و محافظت از سلامت کبد دارند. ماهی باید حداقل دو روز در هفته مصرف شود تا اسید‌های چرب امگا ۳ به اندازه کافی وارد بدن شود. با روش‌های سالم مانند فر، گریل یا بخارپز پخته شود.

۹. گریپ فروت

یکی دیگر از مواد غذایی که به محافظت از سلامت کبد کمک می‌کند، گریپ فروت است. ترکیبی به نام نارینجین اثرات مهمی در محافظت از سلامت و بهبود عملکرد کبد دارند. در عین حال این مواد که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، در پیشگیری از عفونت و محافظت از سلول‌ها در برابر سرطان نیز موثر هستند؛ بنابراین مصرف گریپ فروت در برابر بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌هایی مانند هپاتیت، کوله سیستیت و سرطان کبد محافظت می‌کند.

غذا‌های مفید برای کبد که در بالا ذکر شد، می‌تواند توسط افرادی که مانع پزشکی برای مصرف این غذا‌ها ندارند به برنامه تغذیه اضافه شود. این غذا‌ها می‌توانند از سلامت کبد محافظت کنند.

علاوه بر این‌ها باید از مصرف الکل و سیگار پرهیز شود. دارو‌ها و مکمل‌های غذایی به صورت خودسر مصرف نشود و فعالیت بدنی به طور منظم انجام شود. علاوه بر این، با بررسی‌های منظم توسط پزشک، انجام آزمایش عملکرد کبد و رسیدن به وزن ایده آل افراد دارای اضافه وزن می‌تواند از سلامت کبد محافظت کند. بدین ترتیب با تشخیص بیماری‌های احتمالی در مراحل اولیه از آسیب دائمی کبد جلوگیری می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد رژیم غذایی کبد کربوهیدرات کبد ملتهب کبد سالم بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط اصلاح سبک زندگی از بیماری کبد چرب جلوگیری می کند شیوع بالای کبد چرب در ایران شناسایی ژن مخرب در بیماری کبد چرب این گیاه به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک می کند آشنایی با مهمترین علائم بیماری کبد جلوگیری از ابتلا به کبد چرب با ورزش ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها یک کرونا مثبت دیگر در اردوی تیم ملی ۷۵۳ میلیون تومان اضافه حقوق آقای مدیر چه شد؟ / احتمال برکناری مدیرعامل شرکت ملی نفت بلیت پروازهای استانبول باطل شد توافق موقت ایده‌ای مجهول است تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی ایران قرنطینه فرد مبتلا به اومیکرون تاثیری در دیگر افراد ندارد بازار هشتگ های سرخ بورسی داغ شد سقوط ۱۳۰ میلیارد دلاری ارزش بازار ارزهای مجازی در ۱ روز وزیر کشور: ۴ میلیون زن سرپرست در کشور وجود دارد قیمت شیرآلات ساختمانی (جدول) فعالان رمزارزها بعد از ریزش بازار به مک دونالد پناه می برند؟ شاخص کل با افت ۲۶هزار واحدی معاملات را به پایان برد رژیم غذایی سالم که به سلامت کبد کمک می کند برترین شرکت‌ های همایش رتبه‌ بندی ImI۱۰۰ مشخص شد شعار جالب سفیر برزیل: آبادان برزیلته! + فیلم ساختار احراز صلاحیت آگهی های مجازی راه اندازی شد کاهش اندک قیمت دلار در بازار آزاد رییسی دستور داد به وضعیت بورس رسیدگی شود + فیلم قیمت نفت به ۸۷ دلار رسید رشد بیش از ۱۰۰ درصدی سود عملیات واسطه‌ گری پولی در بانک اقتصاد نوین قیمت دلار ۵ بهمن ماه۱۴۰۰ رهگیری غیرقانونی موقعیت مکانی کاربران توسط گوگل ۲۸ محصول بایوتک در کشور تولید شد آخر هفته به استان های غربی و شمالی نروید دولت در تامین ارز مشکلی ندارد شستا و بانک رفاه تفاهم نامه همکاری امضا کردند ساخت سالانه یک میلیون مسکن ممکن است؟ دولت سهام ایران خودرو و سایپا را واگذار می کند گمانه زنی یارانه جدید؛ از ۱۳۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت چای ساز (جدول) پاسخ جهرمی به حواشی سفر رییسی به روسیه افتتاح غیر حضوری حساب در موسسه اعتباری ملل برخورد قانونی با صادرکنندگان کارت واکسن تقلبی حکم بدوی پرونده پلاسکو صادر شد مردم منتظر خبرهای خوب باشند ابلاغیه جدید بورس کالا + جزییات راه‌ اندازی قرارداد آتی «زعفران نگین» تحویل اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ وعده بهبود سرعت اینترنت به این زودی‌ها محقق نمی‌شود قیمت موتورسیکلت (لوکس ترین ها / جدول) شرکت های دارویی وارد حوزه تولید غذا شوند بابت واکسن آسترازنکا پولی نداده ایم تولید برق هسته ای به ۱۷ هزار مگاوات می رسد جزییات آخرین آمار کرونایی‌ ها در سمنان افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در تهران بی اثر شدن واکسن کرونا در مبتلایان به سرطان حق رای ایران در سازمان ملل دوباره فعال شد شرط ۳ میلیارد دلاری اکسیر جوانی شهرداری ۲۸ هزار میلیارد تومان از توسعه شهر درآمد کسب می کند افزایش بستری‌ های کرونایی در اردبیل رکورد جدید افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: رژیم غذایی کبد کربوهیدرات کبد سالم محافظت از سلامت کبد کبد کمک آنتی اکسیدانی طور منظم مواد غذایی التهاب کبد عملکرد کبد بیماری کبد برای سلامت بسیار مفید رژیم غذایی کنگر فرنگی غذا ها بیماری ها سرطان کبد کبد چرب چای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۷۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند

به گزارش خبرآنلاین، ویتامین‌های B نقش اساسی در فرآیند تبدیل غذا به انرژی دارند. ویتامین‌های B شامل تیامین (B ۱)، ریبوفلاوین (B ۲)، نیاسین (B ۳)، اسید پانتوتنیک (B ۵)، B ۶ (پیریدوکسین)، بیوتین (B ۷)، فولات (B ۹) و B ۱۲ است. این ویتامین‌ها هم‌چنین با تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی، که برای عملکرد مغز و تنظیم خلق و خوی ضروری هستند، به داشتن یک سیستم عصبی سالم کمک می‌کنند. علاوه بر این، ویتامین‌های B ۶ و B ۱۲ برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم هستند، زیرا به تنظیم سطح هموسیستئین و تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند.

برخی از عوامل سبک زندگی می‌توانند بر سطوح ویتامین B در بدن تأثیر بگذارند. مصرف الکل می‌تواند جذب چندین ویتامین B را مهار کند. افزایش سطح استرس می‌تواند برخی از ویتامین‌های B، به ویژه ویتامین B ۶ را کاهش دهد. از سوی دیگر، رژیم‌های غذایی با مقادیر کم ویتامین B می‌تواند منجر به افزایش سطح استرس و خلق و خوی ضعیف شود.

برای دریافت ویتامین B کافی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از منابع ویتامین B یک گام کلیدی است. مصرف مکمل‌های B کمپلکس که حاوی تمام ویتامین‌های گروه B است را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901027

دیگر خبرها

  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • فناوری‌هایی که استاندارد امنیتی ضعیف دارند ممنوع می‌شوند
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • تفرجگاه "دربند" صحنه از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شد
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس