کابوس بیپایانِ برج میلاد برای سینماگران
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۹۹۵۷
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، جشنواره فیلم فجر امسال چهلمین دوره خود را درحالی پشت سر میگذارد که به سیاق هر دوره امسال هم از حواشی دور نماند و حرف و حدیثهای محل برگزاری جشنواره از چارسو آغاز و در نهایت به برج بلند بالای تهران ختم شد. رفت و آمد ۲۴ ساعتهای که حرف و حدیث هم کم نداشت.
خبر عدم میزبانی برج میلاد از جشنواره فیلم فجر اگرچه به صورت غیررسمی به موضوعات مالی و اقتصادی نسبت داده شد اما آنچه از سوی مسئولان برگزاری این رویداد توضیح داده شد بحث ضعف فنی برج میلاد در این میزبانی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پرسروصداترین مصداق از این موضوع هم سال گذشته و در خلال اکران فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار رخ داد که پای اعتراض آبیار را به نشست خبری هم باز کرد. فیلمی که صداهایش حتی برای سازندگان و بازیگرانش هم قابل فهم نبود و اعتراضاتی را در همان زمان و پس از آن برانگیخت. البته برج میلاد نکات مثبتی همچون دسترسی به نسبت به خوب و فضای کافی برای اهالی رسانه را هم دارد.
اما برای اینکه بیشتر در جریان نکات مثبت و منفی برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد قرار بگیریم با چند تن از کارشناسان و اهالی سینما به گفت وگو پرداختیم که در ادامه از نظر شما نیز میگذرد آنچه گفتیم و شنیدیم.
«برج میلاد» برای سینما ساخته نشده و این بزرگترین ضعف استحمیدرضا آذرنگ کارگردان فیلم روزی روزگاری آبادان که سال گذشته در جریان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد اکران شد در گفت وگو با ایرنا و در توضیح شرایط و کیفیت برگزاری جشنواره در برج میلاد، گفت: متاسفانه یکی از خاطرات بد من در برج میلاد با اکران فیلم روزی روزگاری آبادان رغم خورد و آن هم به دلیل کیفیت بد صدا بود.
وی ادامه داد: صدای فیلم به قدری غیرقابل فهم بود که خود من به عنوان کارگردان فیلم و نویسنده نمیشنیدم که بازیگران چه میگویند. و این در حالی است که به زعم دوستان سالنهای نمایش برج میلاد نزدیک به استاندارد است.
آذرنگ در توضیح ضعف سیستم صوتی برج میلاد یادآور شد: حتما این سیستم صوتی به لحاظ تخصصی مشکل مهندسی دارد؛ به دلیل این که در جامعه ما پیش از این که یک اتفاق ایجاد شود، شرایط آن برانداز نمیشود که قد و قواره امکانات آن در حد چه باشد.
مطمئنا برج میلاد سالنی نیست که برای سینما ساخته شده باشد و قطعا در سالنی که برای سینما ساخته نشده است، مشکلات وجود خواهد داشت
کارگردان فیلم سینمایی روزی روزگاری آبادن تاکید کرد: سالن سینما با سالن برگزاری کنسرت، سمینار و… بسیار متفاوت است چرا که سینما یک تخصص و صنعت است و نیاز به متخصصینی دارد که به اندازه نیاز به آن توجه کنند.
وی افزود: شاید این ایراد صرفا آن روز بوده است؛ آن روز به جز فیلم خودم فیلمهای دیگری هم که دیدم مشکل صدا داشتند و صدا، بعد و اندازه تصویر سینما را نداشت که مخاطب را همراه خود سازد.
آذرنگ اظهار داشت: امیدوارم این مشکل قابل حل باشد تا دیگر دوستان فیلمساز آسیب نبینند.
«برج میلاد» برای نمایش فیلم ساخته نشده استیوسف بچاری تهیهکننده تلویزیون که تجربه حضور و کار در چندین دوره جشنواره فیلم فجر در برج میلاد را داشته است، با اشاره به وضعیت برج میلاد در میزبانی از جشنواره فیلم فجر، در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: به عنوان یک مخاطب جشنواره فیلم فجر که حدود ۵ سال در فضای برج میلاد کار کردهام شخصا برج میلاد را میپسندم چرا که به لحاظ معماری این گونه است که آدمها همدیگر را میبینند و اساسا مهمترین مزیت یک رویداد فرهنگی همین دیدار آدمهاست.
وی افزود: در شرایط امروز به دلیل مشغله و بعد فاصله و مسائلی از این دست فرصت دیدار شاید بسیار کم و کوتاه باشد اما جشنواره فرصتی برای دیدار است و معماری برج میلاد این اجازه را میدهد؛ ضمن این که چون شکل دایرهای در این فضا است، احتمال این که آدمها همدیگر را ببینند بسیار زیاد است چرا که فقط یک درب ورودی و خروجی دارد.
از نظر دسترسیها هم این فضا معقول است چرا که در حاشیه اتوبان است و دسترسیها مناسب است و از منظر پارکینگ و جای پارک هم خوب است؛ بر این اساس برج میلاد تهران در مجموع در بحث پذیرایی ها، حضور آدمها و سالنهای کنفرانسهای مطبوعاتی به لحاظ فرهنگی خوب است
بچاری تاکید کرد: نکته منفیای که در مورد میزبانی برج میلاد از جشنواره فیلم فجر وجود دارد، موضوع کیفیت فنی صدای پخش در سالنها به خصوص سالن اصلی این مجموعه است. این موضوع همواره مورد نقد صاحبنظران و فیلمسازان بوده چرا که کیفیت سالن اصلی برج میلاد درگیر اشکالاتی است.
وی افزود: تاجایی که اطلاع دارم سیستم صوتی برج میلاد برند خوبی است اما شاید ایراد از معماری سالن باشد و این که اساسا این سالن برای نمایش فیلم ساخته نشده است.
مصطفی محمودی مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه هم در توضیح نقاط مثبت و منفی برج میلاد برای میزبانی از جشنواره فیلم فجر به خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: بهترین خصیصهای که میتوان برای میزبانی برج میلاد از جشنواره فیلم فجر برشمرد، موضوع گنجایش کافی و فضای بزرگ این مجموعه است؛ ظرفیت صندلیها، سالنهای متعدد و جنبی، امکان دسترسی مناسب اهالی رسانه و هنرمندان به همدیگر و یک تعامل بیواسطه و بیدغدغه در یک مکان ثابت از جمله مزیتهای برج میلاد در میزبانی این رویداد فرهنگی است. ضمن این که در برج میلاد امکانات پشتیبانی، لوجستیک، پذیرایی و پارکینگ (به خصوص برای کسانی که وسیله نقلیه دارند) محیاست.
وی افزود: از سوی دیگر اما نقصان سیستم صدا و تصور همچنان در این مجموعه وجود دارد؛ ضمن این که حضور و ورود افراد متفرقه در تمام روزهای جشنواره و به ویژه در روزهای تعطیل، از دیگر خلاها و نقاط ضعف برج میلاد در میزبانی از جشنواره فیلم فجر است.
محمودی یادآور شد: درحال حاضر برج میلاد و مرکز همایشهای آن بهترین گزینه برای میزبانی جشنواره فیلم فجر است و در نهایت نکته حائز اهمیت تاکید بر این موضوع است که ما به رغم سالهای متعددِ برگزاری این رویداد هنوز مکانی ثابت برای برگزاری جشنواره فیلم فجر ندایم که آن را کاخ بنامیم یا خانه جشنواره.
محمودی اظهار داشت: در نهایت این اصلیترین مطالبه اهالی رسانه است که نیاز داریم تا مکانی ثابت به عنوان خانه جشنواره فیلم فجر داشته باشیم که علاوه بر برگزاری جشنواره فیلم فجر از آن در تمام سال به عنوان مکانی برای میزبانی سایر رویدادهای سینمایی (سینما حقیقت، فیلم کوتاه و…) استفاده کنیم.
کد خبر 652675 برچسبها سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران جشنواره فیلم فجر برگزاری جشنواره برای میزبانی برج میلاد برج میلاد ساخته نشده سیستم صوتی برای سینما سالن ها آدم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۹۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از کابوس سقوط تا صعود به یک چهارم جام حذفی/ تیم محترم «محرم»
به گزارش خبرنگار مهر، مس رفسنجان یکی از جذابترین تیمهای ماههای اخیر فوتبال ایران است. تیمی که در نیمفصل اول با ۸ باخت و ۱۵ امتیاز یکی از مدعیان سقوط بود، در نیم فصل دوم حالا در قامت مدعی قهرمانی جام حذفی ظاهر میشود.
مس در دور رفت آنقدر امتیاز از دست داد که دیگر نمیتواند به بالای جدول و رقابت با مدعیان قهرمانی امیدوار باشد اما رویای خودش را در جام حذفی با قدرت دنبال میکند.
مس با ۱۵ امتیاز از ۹ بازی سومین تیم برتر لیگ در نیمفصل دوم است ، با ۱۴ گل زده در کنار پرسپولیس و پیکان عنوان بهترین خط حمله این نیمفصل را در اختیار دارد و بدون شکست در کنار استقلال تنها تیمهای بدون باخت لیگ در این نیمفصل محسوب میشود.
آنها در جام حذفی استقلال و حالا پیکان را مغلوب کردند و حالا به عنوان اولین تیم راه یافته به یک چهارم نهایی یکی از مدعیان فتح جام محسوب میشوند.
سوال اصلی این است که چنین تیمی چگونه در نیمفصل اول با همین بازیکنان برای فرار از سقوط میجنگید و نویدکیا با این تیم چه کرده که چنین عملکرد و شخصیت متفاوتی از خودش به نمایش میگذارد؟
بازیهای جذاب و پرگل ، پیروزیهای شیرین و دلچسب در دو جام و عطش موفقیت با انگیزه مثالزدنی بازیکنانی که هیچ شباهتی به نمایش خودشان در نیمفصل اول ندارند.
مس با محرم در مسیر درستی قرار گرفته و نشان میدهد با استمرار این روند در فصل آینده میتواند یکی از تیمهای مدعی بالای جدول باشد.
کد خبر 6088848