Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس قاسمی رامشه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۶ طرح آبخیزداری شامل بندهای سنگی ملاتی و پخش سیلاب در شهرستان‌های سمیرم، لنجان، خوروبیابانک، خوانسار، گلپایگان و اردستان همزمان با دهه فجر چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح می‌شود.

او با بیان اینکه مدت زمان عملیات احداث این ۶ طرح آبخیزداری یک‌سال بود، افزود: بند سنگ و سیمان در حوضه آبخیز تنگاب سمیرم چهار میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب و سازه کنترل سیلاب سنگی ملاتی در حوضه چم آسمان ۶ میلیون مترمکعب ظرفیت دارند و گنجایش سایر بندها نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون مترمکعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان همچنین به اتمام عملیات اجرایی و بهره‌برداری ۲۵ طرح دیگر شامل نهال‌کاری، توسعه جنگل و بذرپاشی همزمان با دهه فجر امسال اشاره کرد و گفت: طرح توسعه جنگل در کاشان، نائین، شاهین‌شهر و سمیرم و نیز غنی سازی جنگل‌های زاگرسی در فریدونشهر هم اکنون در حال اجرا است.

قاسمی رامشه اضافه کرد: بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۰۳ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و کمک‌های خیران برای اجرای این ۳۱ پروژه در یک سال گذشته هزینه شده است.

گفتنی است، تاکنون ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی و حوضه‌های آبخیز استان اصفهان مورد مطالعات توجیهی قرار گرفته و مطالعات تفصیلی حدود دو میلیون هکتار در پنج حوزه در حال اجرا است. همچنین حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار نیز با توجه به اولویت‌بندی‌ها و اعتبارات در دسترس طرح‌های آبخیزداری انجام شده است.

در دو دهه اخیر بیش از ۲۵ هزار اقدام بیولوژیک از جمله بذرکاری، نهال کاری و چندین هزار بندهای سنگی ملاتی با ارتفاع کمتر از سه متر و حدود ۱۷۰ بند خاکی در استان اصفهان اجرایی شده است. اجرای طرح آبخیزداری با هدف حفاظت از آب، خاک و جلوگیری از بیابانزایی و سیلاب از نیازهای اساسی عرصه‌های طبیعی با توجه به ادامه خشکسالی‌ها، تهدید و تخریب عرصه‌ها است.

طرح‌های آبخیزداری با کاهش میزان فرسایش خاک، زمینه را برای نفوذ آب در خاک فراهم کرده و آن را تبدیل به منبع آبی برای پایین دست حوضه خود می‌کند. از مجموع ۶۰ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی و مرتعی کشور حدود ۲۵ میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.

کد خبر 5409144

منبع: مهر

کلیدواژه: پروژه آبخیزداری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی اصفهان دهه فجر بوشهر بارش برف ویروس کرونا برف و کولاک خطبه های نماز جمعه دهه فجر کرمانشاه آمار کرونا سیل کرمان برف و یخبندان برف روبی اردبیل تعطیلی مدارس طرح آبخیزداری استان اصفهان میلیون هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر اداره جهادکشاورزی اسدآباد از افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در سال‌جاری در این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته میزان سطح زیرکشت کلزای این شهرستان حدود ۱۴۸ هکتار بوده که این میزان در سال زراعی جاری به ۳۷۰ هکتار افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعهد کشت کلزا شهرستان اسدآباد در سال‌جاری حدود ۷۰۰ هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: از این میزان تعهد بیش از ۵۰ درصد تعهد محقق شده و ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان انجام شد.

مرادی، یکی از جمله مشکلات کشاورزان کلزاکار را سرمازدگی برشمرد و یادآور شد: امسال سرمازدگی سطح زیرکشت کلزا در این شهرستان موجب شد تا از ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان حدود ۲۰ هکتار آن دچار بدسبزی و سرمازدگی و شوک شود که با این اتفاق در حال حاضر سطح زیرکشت موجود حدود ۳۵۰ هکتار است.

وی از پیش‌بینی برداشت ۸۷۵ تا ۱۰۰۰ تن کلزا از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا میانگین ۲.۵ تا ۳ تن محصول قابل برداشت خواهد بود.

مرادی، تعداد کلزاکاران این شهرستان را ۱۲۸ نفر برشمرد و مطرح کرد: محصول کلزای شهرستان به کارخانه روغن نهاوند ارسال می‌شود، ضمن اینکه از سال گذشته در شهرستان بهار نیز یک سیلو برای تحویل و خرید تضمینی کلزاکاران اسدآبادی اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ◄ احداث و بهره‌ برداری از ۲ جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان
  • قرارداد احداث ۲ ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان با شرکت مپنا امضا شد
  • بهره برداری از ۱۵ طرح تفریحی و گردشگری در اصفهان
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • احداث و بهره‌برداری از ۲ جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!