Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تارنمای شبکه فرانس ۲۴ به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیپلمات های غربی حاضر در این نشست روز گذشته (سه شنبه) و در آخرین روز این سفر که از آن به عنوان سفری بی سابقه و بحث برانگیز یاد می شود، در ازای ازسرگیری کمک های بشردوستانه، انتظارات خود را با محوریت حقوق بشر برای نمایندگان طالبان فهرست کردند.

به گزارش ایرنا، ضرورت احترام به جوانب مختلف حقوق بشر در افغانستان از سوی حکومت طالبان اگرچه یک خواسته جهانی است، اما در شرایطی که مردم افغانستان در سوز سرمای زمستان از فقر و گرسنگی رنج می برند درحالی که منابع مالی این کشور از سوی برخی دولت های غربی از جمله آمریکا بلوکه شده است، گره زدن کمک های انسان دوستانه به مردم با مسائل مرتبط با حقوق بشر، خود مصداق زیرپا گذاشتن ابتدایی ترین اصول حقوق بشر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبکه خبری، برگزاری جلسات دوجانبه در نشست اسلو را پشت درهای بسته توصیف و یادآوری کرد که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، بیش از نیمی از جمعیت این کشور، در زمستان امسال در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

در همین ارتباط نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان با انتشار توییتی، بازگشایی مدارس ابتدایی و متوسطه برای پسران و دختران افغان را با آغاز سال تحصیلی از ماه مارس (اسفند) در سراسر این کشور ضروری دانست.

توماس نیکلاسون (Tomas Niklasson) در توییت دیگری در پاسخ به سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، از تعهد اتحادیه اروپا برای آنچه "ادامه کمک های بشردوستانه به افغانستان" اعلام می شد، استقبال کرد.

بر اساس گزارش فرانس ۲۴، هیات طالبان به رهبری مولوی امیرخان متقی سرپرست دستگاه دیپلماسی افغانستان، همچنین با برتران لوتولاری (Bertrand Lotholary) مقام ارشد فرانسوی، نایجل کیسی (Nigel Casey) فرستاده ویژه بریتانیا و اعضای وزارت امور خارجه نروژ گفت وگوهای دوجانبه ای نیز برگزار کردند.

هرچند بر اساس این گزارش، هیات طالبان حضور خود در قلب اروپا را به نوعی دستاورد می دانند، نروژ به عنوان میزبان این نشست ها، تاکید دارد که این گفت و گوها به منزله "مشروعیت بخشیدن" و "به رسمیت شناختن" دولت طالبان نیست.

فرانس ۲۴ با اعلام این موضوع که تاکنون هیچ دولتی رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است، می افزاید: جامعه جهانی منتظر است تا قبل از ارسال هرگونه کمکی، ببیند اسلامگرایان چگونه افغانستان را اداره می کنند.

در همین ارتباط هنریک تون (Henrik Thune) از وزارت امور خارجه نروژ نیز که قرار بود دیداری با هیات طالبان داشته باشد، برگزاری این نشست ها را آغاز یک روند باز و نامحدود ارزیابی نکرد و یک روز قبل از دیدار مورد اشاره، به خبرگزاری نروژی ان‌تی‌بی گفت: ما خواسته‌های ملموسی مطرح و پیگیری کنیم تا ببینیم آیا طالبان آنها را برآورده می‌کنند یا خیر؟

وی امکان ارائه مستقیم کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان را به محورهایی همچون حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت ها، بهداشت و درمان، دسترسی به خدمات آموزشی و حق کار منوط کرد.

یک ناظر غربی نیز در اسلو "تغییرات تدریجی در هر دو طرف" را ضروری ارزیابی و اعلام کرد: فکر می کنیم طالبان و غرب به جلسات بیشتری نیاز خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، حال باید دید در بحبوحه شرایط سخت اقتصادی که در افغانستان حاکم است و خطر گرسنگی گسترده بر شانه های مردم این کشور سنگینی می کند، مسیر ارسال کمک های به اصطلاح بشردوستانه غرب به این کشور جنگ زده از گردنه سخت اما و اگرها خواهد گذشت یا در چرخه بی نتیجه اما و اگرها گرفتار خواهد شد.

برچسب‌ها اسلو افغانستان طالبان نروژ فرانس24 حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسلو افغانستان طالبان اسلو افغانستان طالبان نروژ فرانس24 حقوق بشر حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۸۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان

ریاست عمومی پاسپورت طالبان در بغلان اعلام کرد مدیریت پاسپورت ولایت بغلان در یک سال گذشته، ۲۱ هزار جلد پاسپورت توزیع کرده ‌است.

این ریاست می‌افزاید، با توزیع این شمار پاسپورت ۱۳۲ میلیون افغانی عواید به‌دست آمده است.

گفتنی است چند روز قبل نیز ریاست پاسپورت‌‌ طالبان از توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات، ۲۶ هزار و ۳۹۱ جلد پاسپورت در پکتیا و بیش از ۱۹ هزار جلد پاسپورت در ولایت نیمروز خبر داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • وقوع انفجار در کابل
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • طالبان بازداشت دانشجویان در آمریکا محکوم کرد
  • اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان