Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصومه خاکزادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آزمایش شنوایی نوزادان اجباری نیست اما بیشتر مادران، این تست را در همان بدو تولد یا در ماه اول پس از ترخیص از بیمارستان انجام می‌دهند.

کارشناس مسئول برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در خراسان رضوی گفت: در دو سال گذشته به خاطر محدودیت‌های کرونایی، نتوانستیم پوشش خوبی در این برنامه داشته باشیم اما در شش ماه اول امسال با توجه به مشارکت بالای خانواده‌ها نزدیک به ۹۷ درصد متولدین را پوشش داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نتیجه برنامه غربالگری شنوایی نوزادان این است که در حال حاضر می‌توانیم با جرأت بگوییم که تنها ۵ درصد کل متولدین از این برنامه بهره‌مند نمی‌شوند و از آنجا که نرخ معلولیت شنوایی یک تا سه در هزار است بنابراین در کل خراسان رضوی در طول سال تعداد بسیار اندکی ممکن است از شناسایی به موقع جا بمانند.

خاکزادی گفت: بنا بر نُرم‌های جهانی پوشش ۹۷ درصدی با اندکی خطا، به معنای پوشش کامل است و اگر تمام کسانی که تست شنوایی می‌دهند پیگیری درمان و احیاناً جراحی یا بکارگیری وسایل کمک‌توان‌پزشکی، با اطلاعات دریافتی از مدارس استثنایی می‌توانیم مطمئن باشیم که ورودی‌های معلولیت شنوایی در استان به صفر نزدیک شده است.

کارشناس مسئول برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در خراسان رضوی یادآور شد: به جهت اینکه این برنامه شانزدهمین سال اجرای خود را می‌گذارند قاعدتاً نباید ورودی‌های کودکان معلول شنوایی به مدارس چندان قابل توجه باشد و در عمل هم همین‌طور است به گونه‌ای که می‌توان گفت در حال حاضر تعداد کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا نسبت به ۱۶ سال قبل کمتر از ۱۰ درصد شده است.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از مادران و خانواده‌های نوزادانی که غربال می‌شوند و تشخیص مشکلات شنوایی می‌گیرند موضوع را پیگیری نمی‌کنند و به درمان نمی‌رسند به همین خاطر، کودک با همان مشکل بزرگ می‌شود و چه بسا در دوران بزرگ‌سالی، مشکلش بدتر هم بشود.

خاکزادی گفت: بهزیستی برای کامل کردن پروسه‌ی غربالگری، هزینه‌های درمانی جراحی و بخشی از تجهیزات کمک توان‌پزشکی را برای کسانی که بضاعت کافی مالی نداشته باشند پرداخت می‌کند.

کارشناس مسئول برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در خراسان رضوی ادامه داد: به همین خاطر، دلیلی ندارد که خانواده، مشکل فرزند را پیگیری نکند و باعث شود کودک در آینده دچار مشکل شنوایی باشد و کل زندگی‌اش تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: امیدواریم در دو ماه آینده، مادرانی که فرزندان‌شان به تازگی متولد شده‌اند یا در شرف زایمان هستند و یا مادرانی که فرزندان‌شان در ماه‌های گذشته به دنیا آمده و هنوز غربالگری شنوایی را انجام نداده‌اند برای تست شنوایی فرزند اقدام کنند که از عواقب و تبعات معلولیت فرزندشان در امان بمانند.

خاکزادی یادآور شد: ما باید مسؤولیت والدینی خود در مورد فرزندان‌مان را به درستی انجام دهیم تا آنان در آینده مشکلاتی در زندگی نداشته باشند که به‌خاطر آن ما را سرزنش کنند و یا کل زندگی‌شان تحت تأثیر این رفتار ما قرار بگیرد.

کد خبر 5409545

منبع: مهر

کلیدواژه: مشهد شنوایی شناسی نوزاد خراسان رضوی ویروس کرونا بوشهر بارش برف دهه فجر کرمانشاه برف و کولاک آمار کرونا برف روبی برف و یخبندان سیل کرمان اردبیل عکس استانها تعطیلی مدارس واکسن کرونا برنامه غربالگری شنوایی نوزادان خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۸۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،در روز پایانی رقابت‌های جهانی تیراندازی در کره جنوبی، تیم ملی کشورمان با ترکیب ساره جوانمردی، محمدرضا میرشفیعی و نسرین شاهی در ماده تپانچه ۵۰ متر خفیف P۴ موفق به کسب نشان طلا شدند.
بانوی تیرانداز خراسان رضوی دو روز قبل نیز در ماده تپانچه بادی ۱۰۰ متر انفرادی نشان طلا را به دست آورده بود.

دیگر خبرها

  • پوشش همایش پیرغلامان حسینی با تمام ظرفیت رسانه‌ای کرمان
  • بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود
  • باران خراسان رضوی را فرا می‌گیرد
  • برگزاری ویژه برنامه های گرامیداشت مقام معلم در شهرهای مختلف خراسان رضوی
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • ۱۰۰ درصد شبکه های توزیع نیروی برق خراسان شمالی ایمن شد
  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • تعهد اپراتورها بر ایجاد پوشش فیبرنوری پس از صدور مجوز حفاری
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان