Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@17:28:44 GMT

نظربایف ناپدید شده است؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۳۰۳۲

‍‍‍‍‍‍

به گزارش نیویورک‌تایمز؛ نظربایف یک برج فولادی سفید و آینده‌نگرانه در مرکز شهر طراحی کرد که در بالای آن یک گوی طلایی قرار داشت. در داخل آن برج، بازدیدکنندگان می‌توانستند دست‌های خود را درون یک نقش برجسته طلایی قرار دهند که همان دستان نظربایف بود و انگشتان او به سوی پنجره‌های شیشه‌ای کاخ ریاست‌جمهوری‌اش در دوردست نشانه رفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سال ۲۰۱۹ پس از ۲۸ سال از ریاست جمهوری کنار رفت؛ اما قدرت و نفوذ خود را به‌عنوان «رهبر رسمی ملت» حفظ کرد. مجلس گوش به فرمان او، به افتخار او نام پایتخت را تغییر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، اکنون مردی که همه جا بود و همه چیز را کنترل می‌کرد، پس از اعتراضات خشونت‌آمیز ماه جاری که مانند آتش گسترده و فراگیر شد و بزرگ‌ترین تحول سیاسی کشور از زمان استقلال پس از فروپاشی شوروی بود، ناپدید شد و دیگر نشانی از او دیده نمی‌شود.

قدرت سیاسی اکنون در اختیار جانشین منتخب و دستچین‌شده نظربایف یعنی «قاسم ژومارت توقایف» است که رئیس و مرشد قدیمی خود را از القاب و آخرین پایه‌های باقی‌مانده قدرت محروم کرد. رهبر سابق به جز بیانیه ویدئویی کوتاه، دیگر سخنی بر زبان نراند. سرعت سقوط او همچون طول مدت حکمرانی‌اش سریع و خیره‌کننده بود. در روزهای پس از اعتراضات، درهای قزاقستان به روی بسیاری از خارجی‌ها بسته ماند. بازدید از «نورسلطان» بلافاصله پس از بازگشایی آن نشان داد که زندگی در این شهر بوروکراتیک که مملو از کارمندان دولت است تا حد زیادی به حالت عادی بازگشته است.

در هفته اخیر، خریدارانی که در برابر خطرات کرونا شجاعت به خرج می دادند، از مرکز خرید «خان شاتیر» که توسط معمار بریتانیایی «نورمن فاستر» به شکل یک چادر بزرگ طراحی شده است، بازدید کردند و در کنار آنها بازدیدکنندگانی بودند که در جست‌وجوی خریدهای پس از تعطیلات بودند.آرامش بازگشت؛ اما نه به بزرگ‌ترین شهر کشور یعنی آلماتی جایی که خشونت و غارت و سرکوب وحشیانه پلیس به ساکنان آسیب‌های زیادی وارد کرد و باعث شد برخی از آنها همچنان در جست‌وجوی بستگان ناپدید شده خود باشند.

ساختمان تاریخی شهر آلماتی در جریان ناآرامی‌ها تخریب شد و به مدت سه روز در آتش سوخت و پوسته‌ای سیاه‌شده از آن باقی ماند. قزاقستان، یکی از جمهوری‌های شوروی سابق با جمعیت ۱۹میلیون نفری، با آینده‌ای مبهم روبه‌رو است. نظربایف استقلال شکننده‌ای را از روسیه حفظ کرده بود؛ اما توقایف مجبور شد برای کمک به فرونشاندن خشونت‌ها در ماه جاری درخواست حمایت نظامی به رهبری روسیه را ارائه کند و این سوال مطرح شد که آیا او به رهبر روسیه وابسته است یا خیر و طوق بندگی پوتین به گردن دارد یا خیر؟ آیا این کار در راستای کمک به تضمین بقای سیاسی او صورت گرفته یا خیر؟ درحالی‌که پوتین بر سر اوکراین در مقابل غرب قرار گرفته و دچار بن‌بست شده است، اما در عین حال، رئیس‌جمهور روسیه به وضوح قصد خود را برای حفظ نفوذ بر کشورهای همسایه اعلام کرده است.

در داخل، توقایف وعده اصلاحات اساسی برای رسیدگی به نابرابری در حال افزایش در کشور را داده است؛ دلیلی که در وهله اول باعث ایجاد اعتراضات شد. «لیسان زوریپووا» ۵۰ساله که برای دیدن دخترش در نورسلطان به سر می‌برد، گفت: «البته ما منتظر روزهای بهتری هستیم؛ یعنی زمانی که محصولات در دسترس باشند و چیزهای ضروری مانند مواد غذایی آن‌قدر گران نباشند.» او افزود: «اما این همه خشونت هم نیاز نبود.»

با فراگیر شدن میراث نظربایف، سوال این است که آیا واقعا چیزی در کشوری که از نظر منابع غنی است تغییر خواهد کرد یا خیر، آن هم کشوری که در آن حکومت استبدادی به خانواده و دوستان نظربایف اجازه داده بود تا ثروت زیادی به دست بیاورند و آن را در دستان افراد معدودی متمرکز نگه دارند. «دیماش آلژانوف» یکی از بنیان‌گذاران جنبش مخالف Wake Up در قزاقستان که فعالان آن مرتبا مورد آزار و اذیت و بازداشت قرار می‌گیرند، می‌گوید: «ساختار رسمی و غیررسمی رژیم یکسان است. روابط بین نخبگان - روشی که آنها روابط حامی / اقماری ایجاد می کنند - یکسان است.»

منبع: دنیای اقتصاد این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد ریاست جمهوری قزاقستان نورسلطان نظربایف بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط دیدگاه پوتین درباره امضای کنوانسیون حقوقی دریای خزر فردا تصمیم تاریخی مهمی در باره دریای خزر گرفته خواهد شد بی‌ ثباتی در کمین ایتالیا حمایت اتحاد میهنی از ادامه ریاست‌ جمهوری برهم صالح شگفتی‌ سازی دختر تنیسور ایرانی در گرند اسلم استرالیا تمایل احمدی نژاد برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۴! ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها نظربایف ناپدید شده است؟ الگوی توافق مطلوب صفحه اول روزنامه های امروز (۱۴۰۰/۱۱/۰۷) پرواز ۱۱ ساعته مخفی در دماغه چرخ هواپیما! مصرف منظم چای خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را کاهش می دهد نحوه فعال کردن تأیید ۲ مرحله ای برای حساب واتساپ مقایسه لباس زمستانی کاروان المپیکی ایران با سایر کشورها + تصاویر پاسخ کتبی ناتو به پیش‌ نویس امنیتی روسیه شکست مقابل بحرین انتهای دنیا نیست گوشی جذاب هوآوی بدون گوگل! چند ایده برای نظم دادن به آشپزخانه + فیلم تحریم های نفتی ایران چه زمانی لغو می‌شود؟ مدیرعامل پرسپولیس با استعفای گل‌ محمدی مخالفت کرد بازی جالب یک مرغابی با جوجه هایش + فیلم تحصیل ۹۰هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران ارائه کارت واکسن برای تماشای بازی ایران و عراق الزامی است چرا وضعیت کرونا در اردکان قرمز شد؟ کدام کشورها بالاترین میانگین IQ را دارند؟ تشدید بارش باران و برف و احتمال کولاک در برخی نقاط بلیت فروشی اینترنتی بازی ایران و عراق آغاز شد مردی که در یک سال ۱۱ دوز واکسن کرونا دریافت کرد! اگر زود خسته می شوید به این موارد توجه کنید مصر با شکست ساحل عاج به یک چهارم نهایی رسید چطور تماس های واتساپ را ضبط کنیم؟ نوشیدن مشروبات الکلی در افراد لاغر مخرب تر است از انجام دادن این کارها خجالت نکشید! حریم خصوصی و فضای مجازی افزایش ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی فوری؛ تست کرونای قایدی مثبت شد! برترین زوج های فوتبالی لیگ برتر جزیره هدف سفر وزیر خارجه قطر به ایران چیست؟ نرخ بهره بدون تغییر باقی می‌ماند گل های برتر لیگ فرانسه در ماه ژانویه نماینده روسیه در وین از احتمال توافق تا اوایل اسفند خبر داد احتمال درمان سرطان و صرع با اختراع جدید سیوهای برتر لیگ فرانسه در ماه ژانویه رایزنی بلینکن با وزیر خارجه کویت در مورد مذاکرات وین تکنیک های برتر لیگ جزیره در ماه دسامبر ساخت لامبورگینی ایرانی در یزد! تیم مذاکره کننده ایران اختیار مذاکره مستقیم با آمریکا را دارد قیمت آبگرمکن (پرفروش ترین ها / جدول) محموله نود و چهارم واکسن کرونا وارد کشور شد رستوران وحشت در عربستان + فیلم پنج گل تماشایی در مسابقات هندبال قهرمانی اروپا پیش بینی دمای هوا برای آخر هفته به پیش‌نویس امنیتی مسکو پاسخ دادیم یخ زدن غذا در فاصله چند ثانیه + فیلم روستاییان در محاصره برف + فیلم فیلم منتشر شده از سوی طالبان درمورد حجاب مسکن همچنان در مدار صعود / منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم؟ DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ریاست جمهوری قزاقستان نورسلطان نظربایف ناپدید شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسب تروجان

ویروس رایانه‌ای به نام استاکس‌نت محصول مشترک آژانس امنیت ملی آمریکا و یگان ۰۰۸۲ رژیم صهیونیستی است که هدف از ساخت این ویروس آلوده کردن رایانه‌های مراکز مهم ایران می‌باشد.

     

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3081670 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • اسب تروجان
  • افزایش جابناختگان در سیل برزیل/ ۱۰۵ تن ناپدید شدند
  • فیلم/ جنگ سایه‌ها بین ایران و اسرائیل
  • دست‌کم ۷۸ نفر در وقوع سیل در برزیل جان باختند/ ۱۰۵ تن ناپدید شدند
  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • سفر بارزانی به تهران
  • وطن من|کامو و چوگان
  • سوخو 35 های ایران کجا مستقر می‌شود؟
  • گردشگران ناپدید شده در ارتفاعات نوشهر تحویل خانواده‌هایشان شدند
  • ایران در سوگ شهادت صادق آل محمد(ص)