Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - قنات‌ها شبکه‌هایی منحصر به فرد و سازگار با محیط زیست هستند که برای انتقال آب زیر زمین به منازل مسکونی در سراسر بیابان استفاده می‌شوند.

برشان دبیر کنگره ثبت تمدن قناتی کشور گفت: از بین رفتن هر قنات مساوی با از بین رفتن تمدن تاریخی این سرزمین است.

او گفت: طی بازدیدی که از قنات دیهک و عباس آباد شهرستان طبس داشتم موضوعات بینظیری مشاهده کردم که می‌توان از این قنات‌ها برای گردشگری، آبیاری و توسعه پایدار استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برشان گفت: قنات فهالنج این شهرستان، با ۱۷ هزار و ۴۰۰ متر به عنوان طویل‌ترین قنات و قنات قنبر با ۷۰ لیتر بر ثانیه به عنوان پر آب‌ترین قنات این شهرستان ظرفیت ثبت در فهرست میراث ملی را دارد.

شریعتی منش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تاکنون قناتی در شهرستان طبس در فهرست میراث ملی ثبت نشده است که در تلاش هستیم از ۱۹۱ رشته قنات دایر در شهرستان طبس حداقل ظرفیت ۴۵ رشته قنات برای ثبت در فهرست میراث ملی بررسی شود.

بیشتر بخوانید

قطره قطره جمع گردد وانگهی آباد کند

بخشایی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: ۲۵۶ رشته قنات در این شهرستان دایر است که از این تعداد ۱۹۱ رشته با مجموع آبدهی ۷۵۵ لیتر بر ثانیه مورد استفاده تولید کنندگان و کشاورزان قرار دارد.

قنات دهشک بالا با ۱۳۷ متر عمق یکی از شاخص‌ترین قنوات شهرستان طبس است.

 ایران با ۳۴ هزار رشته قنات در جهان اول است که ۶ هزار و ۶۰۰ رشته آن در خراسان جنوبی قرار دارد که حالا دومین دفتر ثبت تمدن قناتی استان در شهرستان طبس دایر شده است.

میزان آبدهی، تعداد بهره بردار، سطح زیرکشت، طول قنات و عمق مادر چاه از مهم‌ترین معیار‌های قنوات شاخص برای ثبت در فهرست میراث ملی است.

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فهرست آثار ملی قنات ثبت در فهرست میراث ملی شهرستان طبس رشته قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۴۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ساری اعلام کرد: بر اساس وظیفه ذاتی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی انجام یک فقره تبصره ذیل ماده ۵۵ به مساحت تقریبی ۷ هزار متر مربع از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق گردید.

این ماموریت با حضور سرجنگلبان و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بندپی شرقی و نیرو‌های حفاظت شرکتی انجام شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین
  • بازار مبل ظرفیتی مناسب برای شکوفایی شهر مریانج است
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی