Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر رکسانا دانیالی؛ عصر ایران - گل همیشه بهار (نام علمی: Calendula officinalis یا Calendula persica) گیاهی از گونه Calendula یا همان کالاندولای معروف است. این گیاه علفی دارای ساقه ای به طول 20 تا 50 سانتی متر و گل های زرد رنگ است.

روغن گل همیشه بهار یا روغن کالاندولا نیز یک روغن طبیعی است که از این گیاه فوق العاده (Calendula officinalis) استخراج می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محصول مورد نظر اغلب به عنوان درمان مکمل یا جایگزین استفاده شده و سالیان سال است که با بازخوردهای مثبتی همراه بوده است.

روغن کالاندولا دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می توانند آن را در التیام زخم ها، تسکین اگزما و تسکین جوش های ناشی از پوشک تبدیل به فرآورده ای مفید کنند. همچنین کالاندولا از دیرباز به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی نیز کاربرد داشته است.

روغن مذکور از دم کردن گل همیشه بهار در روغن حامل به دست می آید. گفتنی است که آن را می توان به تنهایی یا برای تهیه پماد، کرم و مرهم استفاده کرد. کالاندولا همچنین می تواند به صورت تنتور، چای و کپسول نیز مصرف شود.

(تنتور در حقیقت مخلوطی از آب و الکل یا آب و سرکه است که حاوی نوعی ترکیب دارویی، گیاه دارویی یا داروی سنتی است.)

اما آیا می دانید که فرآورده های مختلف همیشه بهار و به خصوص روغن کالاندولا چه مزایای برای سلامت پوست دارند؟ نکاتی که در ادامه توضیح داده می شوند، با استناد به مطالعات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

کرم کالاندولا به عنوان ضد آفتاب

روغن کالاندولا ممکن است گزینه ای مناسب برای محافظت از پوست در برابر آفتاب باشد. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2012 نشان داد که روغن گل همیشه بهار دارای خواص SPF (محافظت از نور آفتاب) به عنوان مخلوط کرم است. با این حال به شواهد بیشتری برای حمایت از کرم کالاندولا به عنوان یک ضد آفتاب احتمالی مورد نیاز است.

امروزه ضد آفتاب های متنوعی از جمله انواع حاوی عصاره یا روغن کالاندولا تولید شده و از طریق فروشگاه های آنلاین و داروخانه هه قابل خریداری هستند.

روغن کالاندولا برای بهبود زخم

روغن کالاندولا می تواند بهبود زخم را تسریع کند. با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2013، استفاده از پماد آلوئه ورا یا گل همیشه بهار همراه با مراقبت های استاندارد زمان بهبودی اپیزیوتومی (برش جراحی در ناحیه پرینه) را سرعت می بخشد.

در این مطالعه زنانی که هر هشت ساعت یک بار به مدت پنج روز از پماد آلوئه ورا یا گل همیشه بهار استفاده کردند، از شر علائمی مانند قرمزی، تورم و کبودی نجات یافتند. مشخص شد افزودن پماد آلوئه ورا یا کالاندولا به مراقبت های استاندارد درمان زخم، بسیار موثرتر از استفاده از مراقبت های استاندارد به تنهایی است.

روغن کالاندولا برای آکنه

گاها از روغن گل همیشه بهار برای درمان آکنه استفاده می شود. با استناد به یک پژوهش آزمایشگاهی، عصاره گل همیشه بهار ممکن است در درمان و پیشگیری از آکنه ولگاریس مفید باشد اما تحقیقات بیشتری به ویژه در حیطه مطالعات انسانی برای حمایت از این یافته ها مورد نیاز است.

در مجموع به منظور استفاده از این مزایای احتمالی در درمان آکنه، می توانید صورت خود را با پاک کننده های حاوی عصاره کالاندولا بشویید. همچنین برخی از افراد با مالیدن کرم یا روغن گل همیشه بهار  نواحی پوستی مستعد آکنه را هدف قرار می دهند. به نظر می رسد که ماسک های صورت با روغن یا عصاره کالاندولا به صورت هفته ای یک بار نیز در تسکین آکنه موثر باشند.

روغن کالاندولا برای راش ناشی از پوشک

روغن کالاندولا می تواند به تسکین بثورات پوشک کمک کند. یک مطالعه کوچک در سال 2012 نشان داد: در حالی که کرم آلوئه ورا در درمان بثورات پوشک موثر است، پماد کالاندولا به طور قابل توجهی مفیدتر است.

برای تسکین بثورات پوشک، می توانید مقدار کمی روغن گل همیشه بهار را به تنهایی یا مخلوط با آلوئه ورا چند بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

روغن کالاندولا برای اگزما، پسوریازیس و افزایش کیفیت پوست

مردم محلی به صورت سنتی از روغن گل همیشه بهار برای درمان اگزما استفاده می کنند و از نظر تجربی هم از آن به خوبی جواب گرفته اند. علاوه بر این در مطالعه ای معتبر می خوانیم که روغن کالاندولا به تسکین درد ناشی از درماتیت در افرادی که برای سرطان سینه پرتو درمانی می شوند کمک می کند.

همچنین خواص ترمیم زخم روغن کالاندولا ممکن است آن را به انتخاب خوبی برای درمان پسوریازیس تبدیل کند، اما هنوز تحقیقات کاملی در این مورد صورت نگرفته است. می توانید هر روز چند بار روغن گل همیشه بهار را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

دیده شده که روغن کالاندولا ظاهر کلی پوست را بهبود می بخشد. طبق نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید، کرم حاوی عصاره گل همیشه بهار ممکن است باعث آبرسانی و استحکام پوست شود.  برای این منظور می توانید دو بار در روز روغن یا کرم گل همیشه بهار را روی پوست خود بمالید.

علاوه بر کالاندولا و فواید بی نظیر آن، چندین محصول طبیعی دیگر هم برای مراقبت از پوست وجود دارند که می توانید از آنها در راستای بهبود ظاهر و درمان پوست خود استفاده کنید. از جمله این ترکیبات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- روغن درخت چای

- روغن نارگیل

- آلوئه ورا

- روغن آرگان

- روغن کرچک

- روغن جوجوبا

- کره شی

- روغن بادام

- روغن آووکادو

لازم به ذکر است که در انتخاب محصول باید با توجه به نوع پوست و شرایط منحصر به فرد خودتان تصمیم بگیرید. آیا جوش می زنید؟ منافذ باز دارید؟ پوستتان خشک و دهیدراته است؟ هر یک از این موارد رسیدگی های مخصوص به خود را می طلبند اما به طور کلی به نظر می آید که کالاندولا بر هر دردی درمان باشد.

در مصرف کالاندولا نباید زیاده روی کرد و باید مقدار مناسب مصرف آنرا با مشورت پزشک و افراد دارای دانش در زمینه استفاده از گیاهان در طب سنتی، هماهنگ کرد.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آلوئه ورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟

 

به گزارش تابناک، بعضی از گازگرفتگی‌ها، خصوصاً از سوی گربه‌ها، می‌توانند به‌واسطه باکتری‌های دهان حیوان منجر به عفونت شوند. بیماری خراش گربه یا چنگ گربه یک عفونت باکتریایی است که ناشی از خراشیدگی توسط گربه می‌باشد، حتی اگر ناحیه خراشیده شده عفونی به نظر نرسد.
بعضی از حیوانات مثل خفاش، راکون و روباه می‌توانند هاری را انتقال دهند.

افرادی که واکسن کزازشان به‌روز نشده نیاز به پروفیلاکسی کزاز بعد از گازگرفتگی دارند تا از عفونت کزاز یا تتانوس پیشگیری شود.

اگر پزشک مشکوک شود حیوانی که گاز گرفته ممکن است هاری را منتشر کند، نیاز به یک سری کامل واکسیناسیون هاری و آنتی‌بیوتیک وجود دارد.

عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات
. آسیب بافت

. پریشانی روانی

. عفونت

تحقیقات نشان می‌دهند تقریباً یک‌دوم افراد بعد از گاز گرفته‌شدن توسط سگ به‌خاطر ترس جان خود را از دست می‌دهند.

علت عفونت بعد از گاز گرفته‌شدن چیست؟
عفونت ناشی از گازگرفتگی حیوان ناشی از باکتری‌هاست. این باکتری‌ها در دهان یا بزاق حیوان وجود دارند و بعد از اینکه روی پوست قرار می‌گیرند وارد زخم می‌شوند. این باکتری‌ها در محیط هم می‌توانند وجود داشته باشند.

گازگرفتگی حیوان اغلب چند میکروبی است، یعنی انواع متعددی از باکتری‌ها در عفونت دخیل‌اند.

کزاز یک بیماری باکتریایی است که بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد و یک عارضه خطرناک است. زخم‌های سوراخ‌دار در اثر گازگرفتگی بیشترین احتمال کزاز را دارند.

کزاز
کزاز یک عفونت جدی است که در اثر زخم‌های عمیقی که باکتری کزاز را وارد بدن می‌کنند به وجود می‌آید. این بیماری بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد و موارد شدید آن منجر به فلجی و مرگ می‌شوند.

علائم بیماری عفونی کزاز:

. مشکل در بلع

. سفت‌شدن عضلات فک

. سفت‌شدن عضلات گردن

. سفت‌شدن عضلات شکم

. اسپاسم‌های دردناک بدنی

واکسیناسیون کزاز باعث شده که عفونت کزاز در خیلی از کشورها شایع نباشد. کودکان باید تا رسیدن به ۶ سالگی هر سال واکسن کزاز بگیرند. نوجوانان و بزرگسالان نیز باید هر ۱۰ سال در برابر کزاز واکسینه شوند. برای عفونت کزاز هیچ درمانی وجود ندارد.


افرادی که توسط سگ مبتلا به هاری گاز گرفته یا خراشیده می‌شوند ممکن است از طریق بزاق حیوان به این بیماری نورولوژیکی دچار شوند. چیزی که هاری را خطرناک می‌کند این است که باعث التهاب پیش‌رونده مغز شده و در صورت عدم درمان فوری کُشنده خواهد بود.

علائم هاری می‌توانند چند روز یا حتی چند ماه بعد از گازگرفتگی ظاهر شوند. اما وقتی ظاهر شوند معمولاً دیگر برای درمان دیر است. علائم هاری می‌توانند با سردرد، تب و ضعف شروع شده و تدریجاً شدت گرفته و منجر به بی‌خوابی تشنج، تهوع، فلج نسبی و توهم شوند.

وقتی علائم هاری ظاهر می‌شوند این بیماری می‌تواند باعث مرگ شود. به همین دلیل پزشکان می‌گویند اگر توسط یک حیوان واکسینه نشده گاز گرفته شدید (وحشی یا خانگی) هرچند این حیوان هیچ علامتی از بیماری ندارد، باید درمان هاری را شروع کنید. اگر حیوان خانگی شما را گاز بگیرد، پزشک باید ابتدا پرونده واکسیناسیون حیوان را بررسی کند و شاید لازم باشد این حیوان برای مدتی تحت‌نظر گرفته شود.

پاستورلا
به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) این نوع باکتری در دهان بیش از نیمی از سگ‌ها وجود دارد. وقتی پاستورلا به بدن فرد قربانی وارد می‌شود می‌توانند عفونت خطرناکی به نام سلولیت (عفونت عمیق باکتریایی پوستی) ایجاد کند. سلولیت می‌تواند موجب تورم غدد و مفاصل شده و حرکت را برای فرد سخت کند.

علائم پاستورلا معمولاً ۲۴ ساعت بعد از گازگرفتگی ظاهر می‌شود. این علائم شامل تورم، قرمزی و ترشح از زخم می‌شوند. سلولیت به‌سرعت منتشر می‌شود و در صورت عدم درمان فوری علائم بدتر شده و فرد به‌سرعت دچار عفونت خون، پنومونی، مننژیت و دیگر عوارض جدی خواهد شد.

عفونت‌های استاف و استرپتوکوک
عفونت‌های استاف مانند MRSA در افرادی که دچار گازگرفتگی سگ می‌شوند شایع است. وقتی یک عفونت باکتریایی وارد خون و ریه‌ها می‌شود، بسیار خطرناک است. عفونت‌های استاف و استرپتوکوک نسبت به انواعی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند.

علائم عفونت استاف و استرپتوکوک طیف گسترده‌ای دارند و بسته به محل گاز گرفته شده می‌توانند شامل تب، سلولیت و جوش‌های بزرگ شوند. این عفونت‌ها می‌توانند کشنده باشند.

کاپنوسیتوفاژ
گازگرفتگی سگ می‌تواند باعث عفونت کاپنوسیتوفاژ شود که باکتری‌های آن از طریق دهان سگ به قربانی منتقل می‌شوند. هر چند این عفونت نادر است اما می‌تواند به‌سرعت منتشر شده و منجر به آسیب ارگان‌ها و مننژیت شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند معمولاً در معرض خطر این عفونت هستند. اگر خون فرد دچار عفونت شود بسیار خطرناک و کشنده است. عفونت شدید حتی می‌تواند باعث شود چاره‌ای جز قطع عضو وجود نداشته باشد.

علائم عفونت کاپنوسیتوفاژ شامل تب، تاول در اطراف زخم، قرمزی، درد مفصل، تورم، سردرد و استفراغ و علائمی مشابه علائم آنفلوانزا می‌شود.

درمان گازگرفتگی توسط سگ و پیشگیری از عفونت
به گزارش وب گاه تبیان، اگر دچار گازگرفتگی توسط حیوان شدید باید هر چه سریع‌تر زخم را تمیز کنید. اگر زخم گزیدگی یا خراش خونریزی دارد، با یک باند یا حوله تمیز به آن ناحیه فشار وارد کنید تا خونریزی متوقف شود. در صورت وجود، از دستکش‌های لاتکس یا لاستیکی تمیز برای محافظت از خود و جلوگیری از عفونی شدن زخم استفاده کنید. اگر زخم به شدت خونریزی نمی‌کند، آن را با آب و صابون به‌خوبی بشویید و چند دقیقه زیر آب جاری نگه دارید، سپس زخم را خشک کنید، پماد آنتی‌بیوتیک بزنید و روی آن را با گاز استریل یا پارچه تمیز بپوشانید و حواستان به علائم عفونت مثل قرمزی، تورم، بدتر شدن درد، چرک و ترشح از زخم یا ازدست‌دادن حس در ناحیه آسیب باشد.

با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟

هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی مراجعه کنید تا درمان مناسب فوراً شروع شود. حتی یک گازگرفتگی ظاهراً جزئی هم باید جدی گرفته شود چون می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. گاهی علائم عفونت فوراً ظاهر نمی‌شوند؛ اما بعداً خود را نشان می‌دهند.

پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند یا دستور واکسیناسیون به‌منظور درمان یک سری از عفونت‌ها را بدهد. مثلاً کسی که توسط سگ گاز گرفته شده و وضعیت واکسیناسیونش به‌روز نیست احتمالاً به واکسن نیاز دارد تا ریسک بیماری کمتر شود.

در نهایت این که به فرزندانتان بیاموزید که از حیوانات وحشی دوری کنند و هیچ حیوانی، حتی حیوانات خانگی خانوادگی را مورد آزار و اذیت قرار ندهند و تحریک نکنند. حیوانات هنگام غذا خوردن یا خواب اصلا قابل پیش‌بینی نیستند و ممکن است بسیار خطرناک باشند.

دیگر خبرها

  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • عدد جادویی ۹۹۷ تهران!
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟