Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: شرکت ملی نفت ایران یک بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های تولید و توسعه، تدوین کرده است تا از ظرفیت بانک‌ها و صنایع پایین‌دست برای سرمایه‌گذاری در بالادست استفاده کند.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، محسن خجسته‌مهر با اشاره به برنامه شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه‌ در صنعت اظهار کرد: درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ابتدا باید توجه داشت که ایران با توجه به منابع هیدروکربوری خود نه‌تنها در تأمین نیاز داخل، بلکه در تجارت جهانی نیز می‌تواند نقش قابل‌توجهی را ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: ایران از منظر جغرافیای سیاسی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند با اتکا به ظرفیت منابع هیدروکربوری خود نقش قابل‌توجهی در منطقه و دنیا داشته باشد، اما این ظرفیت بالقوه تنها در صورتی بالفعل می‌شود که با جذب سرمایه‌گذار به پویایی صنعت نفت کشور منجر شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: صنعت نفت به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اگر بخواهیم تولید نفت خام را ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسانیم به حدود ۹۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم، همچنین اگر بخواهیم ظرفیت تولید روزانه گاز را متناسب با نیاز کشور ۱.۵ برابر کرده و به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسانیم، باید ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

خجسته‌مهر افزود: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم مطالعات جامعی را درباره وضع کنونی و راهکارهای بهبود صنعت انجام دادیم و برنامه تولید، توسعه و سرمایه‌گذاری را تدوین و جمع‌بندی و برش‎های یک‌ساله، چهارساله و هشت‌ساله را در این برنامه‌ها زمان‌بندی کرده‌ایم.

 تدوین بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های توسعه

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت یک بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های تولید و توسعه تدوین کرده است، همچنین اینکه در هر بخش چه مقدار سرمایه نیاز است و محل تأمین آن از چه طریقی انجام شود نیز نهایی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت ملی نفت ایران ابزارها و شیوه‌های نو سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را مورد مطالعه قرار می‌دهد، البته برخی از آنها ممکن است از قبل مطرح بوده باشد، ‌اما اجرایی نشده که ما به دنبال اجرای آن هستیم.

خجسته‌مهر گفت: برای نمونه استفاده از ظرفیت صندوق پروژه یک شیوه تأمین مالی است که ما در شرکت ملی نفت ایران آن را امتحان نکرده‌ایم، اما اکنون برای رسیدن به مرحله اجرایی در مدیریت سرمایه‌گذاری در حال تدوین برنامه هستیم.

 سازوکار جدید سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت

وی گفت: اکنون در تلاش هستیم در سازوکار بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت هدایت کنیم، یعنی این‌گونه نباشد که بانک‌ها به‌طور صرف تسهیلات بدهند، بلکه خودشان مستقیم سرمایه‌گذاری کنند.

وی تأکید کرد: ورود بانک‌ها به حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نه‌تنها آنها را به ریل اصلی خود بازمی‌گرداند و برای آنها سودآوری دارد، بلکه سبب پویایی صنعت نفت به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور نیز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در حال حاضر کنسرسیومی از سوی بانک‌ها برای تأمین مالی چهار میلیارد دلار از پروژه‌های صنعت نفت تشکیل شده است که یک گام رو به جلو است و ضرورت دارد ظرفیت آن افزایش نیز پیدا کند.

 استفاده از ظرفیت صندوق پروژه برای تأمین مالی از بازار سرمایه

خجسته‌مهر گفت: همچنین یکی دیگر از ظرفیت‌های جذب سرمایه، بازار سرمایه است. در حال حاضر تأمین مالی از بازار سرمایه به‌صورتی که تملک دارایی برای سهامدار باشد انجام شده است، اما در بالادست صنعت نفت به دلیل اصل ۴۴ امکان تملک دارایی به سهامدار وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در نتیجه مثلاً تشکیل صندوق پروژه یا اوراق اجاره ممکن است یکی از راهکارها برای حل این مشکل و جذب سرمایه از این بازار باشد که هم‌اکنون در حال بررسی آن هستیم و به‌زودی گام‌های مؤثری در این حوزه برداشته می‌شود.

 تغییر فرهنگ از شیوه مرسوم پیمانکاری به سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: همچنین ما باید یک فرهنگی را جا بیندازیم بدین‌صورت که پیمانکارانمان را به سرمایه‌گذار تبدیل کنیم. در حال حاضر پیمانکارانی وجود دارند که نقدینگی خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت دارند اما تنها به دنبال پیمانکاری هستند و این فرهنگ در آنها ایجاد نشده است که به جای شیوه مرسوم پیمانکاری وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوند.

توسعه زنجیره بالادست نفت با سرمایه‌گذاری پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها

خجسته‌مهر گفت: نه‌تنها پیمانکاران بلکه ما به دنبال این هستیم که خریداران را نیز به سرمایه‌گذار تبدیل کنیم، اکنون پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها خوراک موردنیاز خود را از شرکت نفت می‌خرند، در حالی‌ که می‌توان این رابطه خریدار – فروشنده را وارد مرحله جدیدی کرد و آنها وارد سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت شوند.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب هر واحدی که خوراک می‌خواهد باید در تأمین پایدار این خوراک سهم داشته باشد و در زنجیره بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: فرض کنید در جریان توسعه یک میدان نفتی، نفت استخراج  و در کنار آن گاز همراه و مایعات گازی نیز تولید می‌شود. این تولیدات وارد واحدهای NGL می‌شود که برای انتقال آنها در این فرآیند به احداث خطوط لوله نیاز است. در نتیجه وقتی بنده می‌گویم خریداران در زنجیره بالادست سرمایه‌گذاری کنند منظورم تنها تولید نفت نیست، بلکه تمامی پروژه‌های مرتبط با آن را نیز می‌تواند شامل شود.

خجسته‌مهر گفت: در نتیجه در صورت سرمایه‌گذاری خریداران در توسعه زنجیره بالادست، ما افزون بر اینکه اصل و فرع سرمایه را در قالب یک الگوی قراردادی به آنها بازمی‌گردانیم، حال این امتیاز را برای آنها قائل می‌شویم که از امتیاز دریافت پایدار این خوراک برخوردار شوند.

خجسته مهر

وی اظهار کرد: به بیان ساده سرمایه‌گذار برای نمونه به‌منظور توسعه میدان گازی سرمایه‌گذاری می‌کند و خیالش راحت است که گاز این میدان همیشه برای او در دسترس است. برای نمونه اکنون پتروشیمی‌ها با محدودیت خوراک گاز روبه‌رو هستند و نمی‌توانند طرح‌های جدیدی را راه‌اندازی کنند، اما با سرمایه‌گذاری در افزایش تولید گاز دیگر خوراک پایدار آنها تضمین شده است و می‌توانند با این پشتوانه به احداث واحدهای خود اقدام کنند.

برچسب هاسرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران (NIOC) محسن خجسته مهر هلدینگ پتروشیمی وزارت نفت

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران NIOC هلدینگ پتروشیمی وزارت نفت آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران سرمایه گذاری در صنعت نفت بسته سرمایه گذاری جامع زنجیره بالادست میلیارد دلار جذب سرمایه تأمین مالی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۵۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در سال ۱۴۰۳ قراردادهای مهمی در صنعت نفت کشور به امضا خواهد رسید و به‌تدریج تمامی تفاهم‌نامه‌ها در این سال به قرارداد تبدیل خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه 16 میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی اظهار داشت: امروز با ورود پتروشیمی‌ها به بخش بالادستی یک رویکرد مهم آغاز می‌شود که این رویکرد، منشأ خیر و برکت برای ملت ایران است.

وی افزود: پیش‌از این با سرمایه‌گذاری بانک‌ها که امانت‌دار پول مردم هستند در صنعت نفت و گاز، شاهد مشارکت مردم در جهش تولید بودیم و امروز با ورود پتروشیمی‌ها که سهامداران اصلی آن‌ها نیز مردم هستند به بخش بالادستی، شاهد مشارکت مردم در جهت جهش تولید در صنعت نفت هستیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "وزارت نفت سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی را به هیئت وزیران پیشنهاد داد"، گفت:  با پیشنهاد وزارت نفت این رویکرد جدید شکل گرفته تا شرکت‌های پتروشیمی بتوانند در کنار شرکت‌های اکتشاف و تولید به‌صورت مستقیم با شرکت ملی نفت برای توسعه بخشس بالادستی وارد قرارداد شوند.

وی ادامه داد: با همکاری بانک‌ها در سال گذشته 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بخش بالادستی آغاز شد که از این میزان 12.5 میلیارد دلار آن برای میادین مشترک است که از این رقم 11.5 میلیارد دلار برای توسعه یکپارچه آزادگان شمالی و جنوبی و رسیدن به تولید 570 هزار بشکه در روز است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: همچنین در بیستم اسفندماه با امضای 4 قرارداد، طرح بزرگ 20 میلیارد دلاری فشارافزایی پارس جنوبی آغاز شد که پروژه بسیار مهمی در بخش نفت و گاز کشور است.

خجسته‌مهر با اشاره به ارزش 6.4 میلیارد دلاری تفاهم‌نامه‌های امروزی که با شرکت‌های پتروشیمی برای ورود به بخش بالادستی امضا شده، گفت: در صورت پیوستن هلدینگ‌های پتروفرهنگ و باختر، ارزش این تفاهم‌نامه‌ها که در آینده نزدیک به قرارداد تبدیل می‌شوند به 7 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

وی افزود: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها، 20 مخزن گازی در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد برای تولید روزانه مجموعا 130 میلیون مترمکعب گاز به شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی واگذار می‌شود که در مرحله اول قراردادهای محرمانگی برای ارائه اطلاعات کامل مخازن با شرکت‌ها امضا شده و این شرکت‌ها موظف هستند در سریعترین زمان ممکن، طرح‌های توسعه‌ای خود را با جزئیات ارائه دهند و در سال جاری این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: با ورود شرکت‌های پتروشیمی به بخش بالادستی، هم به کاهش ظرفیت خالی ناشی از کسری خوراک صنعت پتروشیمی کمک می‌شود و هم برای افزایش 30 میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی در خلال برنامه هفتم به خوراک نیاز است که این رویکرد می تواند به تأمین خوراک پایدار این صنعت، کمک کند.

وی ادامه داد: در 8 سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه 1.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز شده، اما در دولت سیزدهم در 2.5 سال اخیر، مجموعا 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده، به عبارتی به‌طور متوسط 6.3 میلیارد دلار در سال جذب سرمایه در نفت و گاز شده که 4 تا 5 برابر دولت‌های قبلی است.

خجسته‌مهر خاطرنشان کرد: در سال 1403 قراردادهای مهمی در صنعت نفت کشور به امضا خواهد رسید و به‌تدریج تمامی تفاهم‌نامه‌ها در این سال به قرارداد تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش دوم
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد