Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: شرکت ملی نفت ایران یک بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های تولید و توسعه، تدوین کرده است تا از ظرفیت بانک‌ها و صنایع پایین‌دست برای سرمایه‌گذاری در بالادست استفاده کند.

به گزارش شانا، محسن خجسته‌مهر با اشاره به برنامه شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه‌ در صنعت اظهار کرد: درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ابتدا باید توجه داشت که ایران با توجه به منابع هیدروکربوری خود نه‌تنها در تأمین نیاز داخل، بلکه در تجارت جهانی نیز می‌تواند نقش قابل‌توجهی را ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: ایران از منظر جغرافیای سیاسی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند با اتکا به ظرفیت منابع هیدروکربوری خود نقش قابل‌توجهی در منطقه و دنیا داشته باشد، اما این ظرفیت بالقوه تنها در صورتی بالفعل می‌شود که با جذب سرمایه‌گذار به پویایی صنعت نفت کشور منجر شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: صنعت نفت به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اگر بخواهیم تولید نفت خام را ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسانیم به حدود ۹۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم، همچنین اگر بخواهیم ظرفیت تولید روزانه گاز را متناسب با نیاز کشور ۱.۵ برابر کرده و به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسانیم، باید ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

خجسته‌مهر افزود: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم مطالعات جامعی را درباره وضع کنونی و راهکارهای بهبود صنعت انجام دادیم و برنامه تولید، توسعه و سرمایه‌گذاری را تدوین و جمع‌بندی و برش‎های یک‌ساله، چهارساله و هشت‌ساله را در این برنامه‌ها زمان‌بندی کرده‌ایم.

 تدوین بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های توسعه

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت یک بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های تولید و توسعه تدوین کرده است، همچنین اینکه در هر بخش چه مقدار سرمایه نیاز است و محل تأمین آن از چه طریقی انجام شود نیز نهایی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت ملی نفت ایران ابزارها و شیوه‌های نو سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را مورد مطالعه قرار می‌دهد، البته برخی از آنها ممکن است از قبل مطرح بوده باشد، ‌اما اجرایی نشده که ما به دنبال اجرای آن هستیم.

خجسته‌مهر گفت: برای نمونه استفاده از ظرفیت صندوق پروژه یک شیوه تأمین مالی است که ما در شرکت ملی نفت ایران آن را امتحان نکرده‌ایم، اما اکنون برای رسیدن به مرحله اجرایی در مدیریت سرمایه‌گذاری در حال تدوین برنامه هستیم.

 سازوکار جدید سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت

وی گفت: اکنون در تلاش هستیم در سازوکار بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت هدایت کنیم، یعنی این‌گونه نباشد که بانک‌ها به‌طور صرف تسهیلات بدهند، بلکه خودشان مستقیم سرمایه‌گذاری کنند.

وی تأکید کرد: ورود بانک‌ها به حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نه‌تنها آنها را به ریل اصلی خود بازمی‌گرداند و برای آنها سودآوری دارد، بلکه سبب پویایی صنعت نفت به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور نیز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در حال حاضر کنسرسیومی از سوی بانک‌ها برای تأمین مالی چهار میلیارد دلار از پروژه‌های صنعت نفت تشکیل شده است که یک گام رو به جلو است و ضرورت دارد ظرفیت آن افزایش نیز پیدا کند.

 استفاده از ظرفیت صندوق پروژه برای تأمین مالی از بازار سرمایه

خجسته‌مهر گفت: همچنین یکی دیگر از ظرفیت‌های جذب سرمایه، بازار سرمایه است. در حال حاضر تأمین مالی از بازار سرمایه به‌صورتی که تملک دارایی برای سهامدار باشد انجام شده است، اما در بالادست صنعت نفت به دلیل اصل ۴۴ امکان تملک دارایی به سهامدار وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در نتیجه مثلاً تشکیل صندوق پروژه یا اوراق اجاره ممکن است یکی از راهکارها برای حل این مشکل و جذب سرمایه از این بازار باشد که هم‌اکنون در حال بررسی آن هستیم و به‌زودی گام‌های مؤثری در این حوزه برداشته می‌شود.

 تغییر فرهنگ از شیوه مرسوم پیمانکاری به سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: همچنین ما باید یک فرهنگی را جا بیندازیم بدین‌صورت که پیمانکارانمان را به سرمایه‌گذار تبدیل کنیم. در حال حاضر پیمانکارانی وجود دارند که نقدینگی خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت دارند اما تنها به دنبال پیمانکاری هستند و این فرهنگ در آنها ایجاد نشده است که به جای شیوه مرسوم پیمانکاری وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوند.

توسعه زنجیره بالادست نفت با سرمایه‌گذاری پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها

خجسته‌مهر گفت: نه‌تنها پیمانکاران بلکه ما به دنبال این هستیم که خریداران را نیز به سرمایه‌گذار تبدیل کنیم، اکنون پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها خوراک موردنیاز خود را از شرکت نفت می‌خرند، در حالی‌ که می‌توان این رابطه خریدار - فروشنده را وارد مرحله جدیدی کرد و آنها وارد سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت شوند.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب هر واحدی که خوراک می‌خواهد باید در تأمین پایدار این خوراک سهم داشته باشد و در زنجیره بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: فرض کنید در جریان توسعه یک میدان نفتی، نفت استخراج  و در کنار آن گاز همراه و مایعات گازی نیز تولید می‌شود. این تولیدات وارد واحدهای NGL می‌شود که برای انتقال آنها در این فرآیند به احداث خطوط لوله نیاز است. در نتیجه وقتی بنده می‌گویم خریداران در زنجیره بالادست سرمایه‌گذاری کنند منظورم تنها تولید نفت نیست، بلکه تمامی پروژه‌های مرتبط با آن را نیز می‌تواند شامل شود.

خجسته‌مهر گفت: در نتیجه در صورت سرمایه‌گذاری خریداران در توسعه زنجیره بالادست، ما افزون بر اینکه اصل و فرع سرمایه را در قالب یک الگوی قراردادی به آنها بازمی‌گردانیم، حال این امتیاز را برای آنها قائل می‌شویم که از امتیاز دریافت پایدار این خوراک برخوردار شوند.

وی اظهار کرد: به بیان ساده سرمایه‌گذار برای نمونه به‌منظور توسعه میدان گازی سرمایه‌گذاری می‌کند و خیالش راحت است که گاز این میدان همیشه برای او در دسترس است. برای نمونه اکنون پتروشیمی‌ها با محدودیت خوراک گاز روبه‌رو هستند و نمی‌توانند طرح‌های جدیدی را راه‌اندازی کنند، اما با سرمایه‌گذاری در افزایش تولید گاز دیگر خوراک پایدار آنها تضمین شده است و می‌توانند با این پشتوانه به احداث واحدهای خود اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: شانا

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبرگزاری فارس مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران سرمایه گذاری در صنعت نفت بالادست صنعت نفت زنجیره بالادست میلیارد دلار سرمایه گذار تأمین مالی جذب سرمایه خجسته مهر بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۶۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن سیفی در حاشیه رونمایی از نخستین برات الکترونیک کشور توسط این بانک که با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران ارشد این وزارت خانه، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، خزانه‌دار کل کشور، نمایندگان قوه قضائیه، مدیران عامل بانک‌ها، مدیران ارشد بانک صادرات ایران و اصحاب رسانه در محل تالار جهاد اقتصادی ساختمان وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با تشریح قابلیت‌های نوین بانک صادرات ایران در زمینه تکمیل بسته تامین مالی غیر نقدی، برای حمایت از بخش‌های مختلف تولیدی اعلام آمادگی کرد.

او با بیان اینکه خوشحالیم که امروز در بانک صادرات ایران موفق شدیم به عنوان اولین بانک بسته اسناد تجاری را تکمیل و از آنها  در جهت تامین مالی زنجیره تأمین در بخش تولید استفاده کنیم، افزود: در سال‌هایی که تأمین مالی نقدی در نظام بانکی کشور اشباع شده  و در عین حال بانک‌ها موظف به تأمین مالی بخش‌های مختلف تولیدی هستند، بانک صادرات ایران با استفاده از ابزارهای مختلف تامین مالی غیر نقدی از تولید حمایت خواهد کرد و برات الکترونیک سهم مهمی از این ماموریت را بر عهده خواهد داشت.

 او افزود: امروز برات الکترونیک بانک صادرات ایران در کنار چک الکترونیک (چکنو) و در کنار سفته الکترونیک و همچنین سامانه توثیق الکترونیک دارایی (ست)، بسته کاملی برای تامین مالی زنجیره تولید فراهم کرده است.

 سیفی از عبور تعداد چکنوهای صادره از مرز 4 میلیون برگه و صدور بیش از 90 هزار برگ سفته الکترونیک  در بانک صادرات ایران خبر داد و افزود: با عملیاتی شدن برات الکترونیک  که حداقل سررسید آن یک ماه و حداکثر 12 ماه است، زنجیره کاملی از ابزارهای تامین مالی غیر نقدی در بانک صادرات ایران فراهم آمده که در خدمت شبکه تولید کشور قرار خواهد گرفت.

بانک صادرات ایران پیشرو در عملیاتی کردن برات الکترونیک سپامی

نخستین برات الکترونیک سپامی توسط بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمت نوین، تسهیل و تسریع در عرصه پرداخت غیرحضوری پول صادر و این ابزار نوین در اختیار فعالان اقتصادی و تولید قرار گرفت.

این محصول خدمت نوین بانک صادرات ایران برای تامین مالی زنجیره تامین واحد‌های تولیدی است و علاوه بر چکنو، خدمت دیگری برای مشتریان بانک به ویژه بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به حساب می‌آید.

بانک صادرات ایران به عنوان نخستین بانک کشور با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با عملیاتی کردن پروژه برات الکترونیک، خدمت نوین دیگری را برای تسریع در پرداخت‌های آنی در نظام بانکی کشور ارائه کرد و در نخستین اقدام پس از دریافت کد سپام از بانک مرکزی و ارسال  درخواست صدور برات به وزارت امور اقتصادی و دارایی، نخستین برات الکترونیک سپامی نظام بانکی کشور با داشتن شناسه خزانه‌داری کل کشور و شناسه سپام بانک مرکزی با امضای بانک صادرات ایران به عنوان برات‌گیر صادر شد. 

بانک صادرات ایران پس از عملیاتی کردن نخستین چک امن الکترونیک با عنوان «چکنو»، در صدور و استفاده از برات الکترونیک نیز  در کشور پیشرو است.

بدین ترتیب واحدهای تولیدی، بنگاه‌های اقتصادی، شبکه فروش و تامین ‌کنندگان می‌توانند با رونمایی این محصول توسط مراجع سیاستگذار، از این خدمت در بانک صادرات ایران استفاده کنند. 

برات الکترونیک به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین و بر اساس دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تامین توسط مؤسسات اعتباری طراحی شده و شیوه‌نامه اجرایی آن پس از تصویب در کمیسیون اعتباری به تایید هیئت‌عامل بانک مرکزی رسیده است. این سند تجاری الکترونیکی دارای کلیه ویژگی‌های ذکر شده در ماده 223 قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیک است.

برات الکترونیک غیر کاغذی، با سررسید حداقل یک ماه و حداکثر یک سال با درخواست برات‌دهنده (بنگاه خریدار) در وجه یا به حواله‌کرد دارنده برات (بنگاه فروشنده) از طریق سامانه برات صادر و شناسه یکتای آن در سامانه سپام ثبت می‌شود و بانک بر اساس اعتبار برات‌دهنده (بنگاه خریدار) نسبت به قبول برات الکترونیک و تادیه کل مبلغ آن در سررسید اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • «ثمسکن» باید برندی توسعه‌گر شناخته شود
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق