Web Analytics Made Easy - Statcounter

۲ سال از آغاز همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور می‌گذرد و این بیماری با پیک‌های متعدد جان بسیاری از هموطنان را گرفت و امروز شاهد هستیم که کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی منجر به افزایش شمار مبتلایان و بستری ها شده است.

طبق نظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان با رنگ باختن پروتکل‌های بهداشتی شیب کرونا صعودی و در نتیجه آن افزایش مرگ و میر و بستری‌ها در مراکز درمانی ۲ چندان خواهد شد و آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد شمار مبتلایان به کرونا در هفته چهارم دی‌ماه امسال در استان مرکزی از ۶۱۱ مورد به یک‌هزار و ۸۲۷ مورد در هفته نخست بهمن رسیده که حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
 

هشدار سازمان بهداشت جهانی

در روزهای پایانی سال میلادی ۲۰۲۱ که مردم در سراسر جهان امید داشتند بتوانند ویروس کرونا را پس از ۲ سال شکست دهند اکنون رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که ترکیب سویه اُمیکرون و دلتا مانند یک سونامی جهان را دربر خواهد گرفت.

این افزایش سرعت ابتلا به این معناست که باید برای ارائه واکسن‌های تقویتی در اروپا عجله کرد درحالی که میلیون‌ها نفر در کشورهای فقیرتر هنوز منتظر نخستین تزریق واکسن خود هستند.

سویه اُمیکرون به ۳۸ کشور جهان رسیده است

ماریا وان کارخوو، مسئول فنی سازمان جهانی بهداشت نیز گفته که سویه اُمیکرون در ۳۸ کشور شناسایی شده است، اما دلتا همچنان گونه غالب کرونا در سطح جهان است.

به گفته این مقام سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر اُمیکرون در ۳۸ کشور جهان در هر ۶ منطقه سازمان بهداشت جهانی شناسایی شده که عمدتا در آفریقا با افزایش مبتلایان رو برو بوده اما دلتا همچنان گونه غالب کرونا در سطح جهان به شمار می‌آید و طی ماه اخیر، سویه اُمیکرون در جهان گسترش یافته است.

در ۲ سال اخیر کشور روزهای سختی را سپری کرده است و بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، بیش از ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند و بیش از ۱۳۲ هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

اُمیکرون با غفلت شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان می‌تازد

دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این تصور که سویه اُمیکرون خطرناک نیست، تصوری نادرست و بی‌پایه و اساس است و حتی می‌تواند کشنده باشد.

 دکتر «بهزاد خوانساری نژاد» معتقد است: ویروس اُمیکرون را نباید خفیف قلمداد کرد و نسبت به آن بی‌تفاوت بود، زیرا زمانی که تعداد مبتلایان زیاد شود، خواه‌ ناخواه تعداد بستری‌ها و به دنبال آن مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: شدت اُمیکرون نسبت به سویه دلتا خفیف‌تر است، اما به دلیل سرعت بالای ابتلا، امکان افزایش بیماران بدحال و تعداد بستری‌ها در مدت بسیار کوتاهی وجود دارد.

دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پیش از شیوع سویه اُمیکرون تعداد موارد مثبت اعلام شده به ۱۰ مورد در روز رسیده بود اما با شیوع و گسترش سویه اُمیکرون به دلیل سرایت پذیری بالای آن، تعداد مبتلایان روند بسیار افزایشی به خود گرفته است.

دکترخوانساری نژاد افزود: اُمیکرون سویه غالب مطلق استان مرکزی شده و بیش از ۹۶ درصد موارد مثبت از نوع اُمیکرون شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: واکسن و ابتلای قبلی نمی‌تواند از ابتلا به اُمیکرون جلوگیری کند اما افراد دارای ایمنی بالا دچار عفونت شدید و مرگ و میر نمی‌شوند و احتمال ابتلای افرادی که تا به امروز واکسینه نشده‌اند، بالا است لذا از همه مردم می‌خواهیم که هر چه سریعتر به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ویژگی‌های سویه اُمیکرون اهمیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی همچون زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شست و شو دست را بیش از گذشته کرده و باید بیش از پیش نسبت به آنها حساس بود و در دستور کار قرار داد.

هر فرد مبتلا به اُمیکرون حداقل ۱۲ نفر را گرفتار می‌کند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یک مبتلا به اُمیکرون می‌تواند حداقل ۱۰ الی ۱۲  نفر از اطرافیان را درگیر کند بنابراین رعایت نکات بهداشتی باید جدی تر از گذشته باشد.

دکتر بهمن صادقی‌سده افزود: رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال و پس از آنان افراد بالای ۶۰ سال بیش از سایر افراد، در معرض خطر سویه اُمیکرون هستند.

وی اظهار داشت: سویه جدید اُمیکرون بسیار مسری و دارای سرعت سرایت بالایی است و بنابراین لازم است که دستورالعمل‌های بهداشتی، به ویژه زدن ماسک مورد جدیت بیشتری قرار گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دوره کمون سویه اُمیکرون بسیار کوتاه و در حد سه تا چهار روز است.

دکتر بهمن صادقی‌سده افزود: با گسترش ویروس، شیوع بیماری در استان افزایش پیدا می‌کند بنابراین مردم در اولین فرصت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند و با دوری از عادی انگاری و با رعایت نکات بهداشتی یاریگر کادر خسته بهداشت و درمان باشند.

نگران سلامت کودکان هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن ابراز نگرانی از به خطر افتادن سلامت کودکان از خانواده‌ها خواست که درکنار رعایت حداکثری دستورالعمل های بهداشتی، کودکان خود را در صورت داشتن شرایط لازم با دریافت واکسن علیه ویروس کرونا واکسینه کنند.

دکتر سید « محمد جمالیان» افزود: خطر موج بعدی کرونا در کمین کودکان زیر ۱۲ سال و یا افرادی است که حاضر به تزریق واکسن کرونا نشده‌اند، بنابراین از خانواده‌ها می‌خواهیم که با توجه به بازگشایی مدارس و حضور فرزندانشان در تجمعات، دریافت واکسن برای کودک ۹ تا ۱۲ ساله خود جدی بگیرند.

وی با تاکید بر این نکته که هر علائمی که مشابه ویروس سرماخوردگی‌است باید اُمیکرون تصور شود، خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک در بحث بهداشت دارای زیرساخت های کامل و مجهزی است و در صورت مشاهده هر گونه علایم سرماخوردگی با تشخیص پزشک معالج در اسرع وقت به مرکز جامع سلامت محله خود مراجعه کرده و با انجام تست رایگان کرونا از سلامت خود مطمئن شوید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۹۵ درصد از مبتلایان کرونا از نوع اُمیکرون هستند و در این روزها تعداد مبتلایان به صورت جهشی، ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در روزهای آینده تعداد بستری‌ها افزایش و در اسفند ماه نیز شاهد افزایش فوتی‌ها خواهیم بود.

جمالیان ضمن رد این اعتقاد که سویه اُمیکرون پایان اپیدمی است، اظهار کرد: متاسفانه در سال ۱۴۰۱ نیز با ویروس کرونا و سوش‌های آن درگیر خواهیم بود تا زمانی که سطح ایمنی دنیا ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵ الی ۴۰ درصد مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی اهمیت هستند و جان خود و خانواده خود را درجه اول و پس از آن دیگران را به خطر می‌اندازند و از طرف دیگر اگر میزان بستری‌ها از ظرفیت تخت‌های ویژه افزایش پیدا کند راهی جز اعمال محدودیت‌ها باقی نمی‌ماند.

یک شهروند اراکی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ سال از شیوع بیماری گذشته و مردم را خسته و درمانده کرده اما اگر کم توجهی به واکسیناسیون و نکات بهداشتی منجر به از دست دادن عزیزی شود، باید این سختی را پذیرفت.

«مریم کاظمی» افزود: خانواده‌ها باید با تاکید مجدد و مدیران و مسئولان با سخت گیری بیشتر نسبت به رعایت شیوه نامه‌ها سلامت را در اولویت قرار دهند.

وی اظهار داشت: اکنون که به سال جدید نزدیک می‌شویم نباید با کم توجهی و یا خسته شدن از زدن ماسک موجب شویم تا خدای نکرده در شب عید، عزیزی را از دست بدهیم.

یکی از کسبه که بدون ماسک در حال فروش اجناسش بود، گفت: یک نوبت همه اعضای خانواده‌ام کرونا گرفیتم واقعا روزها و ساعت‌های سختی را گذراندیم و با گفتن این جمله، ناخودآگاه ماسک زیر چانه اش را بالا کشید و ادامه داد همه باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

رضا یونسی افزود: کم توجهی به رعایت نکات بهداشتی حق الناس است و افراد اگر کوچکترین نشانه سرماخوردگی را دارند، باید با قرنطینه از ابتلا دیگران جلوگیری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با اعلام هشدار نسبت به کمرنگ شدن رعایت شیوه نامه های بهداشتی افزود: موارد ابتلا در استان مرکزی از ۶۱۱ مورد هفته چهارم دی‌ماه به یک هزار و ۸۲۷ مورد در هفته اول بهمن رسیده است که نشان از رشد ۱۹۹ درصدی موارد مثبت دارد.

دکتر علی علی‌محمدی ادامه داد: موارد بستری در استان مرکزی با رشد ۱۲۰ درصدی از ۴۱ نفر بستری در هفته چهارم دی‌ماه به ۹۰ مورد در هفته اول بهمن ماه رسیده است.

وی با اشاره به رشد ۲۰۵ درصدی موارد سرپایی در استان مرکزی گفت: ۵۷۰ مورد سرپایی در هفته پایانی دی ماه به یک هزار و ۷۳۷ مورد در هفته اول بهمن ماه رسیده و موارد فوتی ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

اکنون ۲ شهرستان اراک و ساوه استان مرکزی بر اساس آخرین وضعیت اعلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و شهرستان‌های محلات، فراهان، تفرش، دلیجان، کمیجان، خمین، آشتیان و خنداب در وضعیت زرد و تنها ۲ شهرستان‌ زرندیه و شازند در وضعیت آبی قرار دارند.

برچسب‌ها ویروس کرونا اراک استان مرکزی واکسن کووید 19 بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اراک استان مرکزی ویروس کرونا اراک استان مرکزی واکسن کووید 19 بهداشت و سلامت دستورالعمل های بهداشتی رعایت نکات بهداشتی استان مرکزی سویه ا میکرون مورد در هفته ویروس کرونا بستری ها دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وطن من| سایه خوش

این پهنه بیابانی برعکس بیابان‌های دیگر جایی برای رفاقت میان آب و خاک پهنه‌ای در کناره سواحل نیلگون خلیج فارس.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075498 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • وطن من| سایه خوش
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی