Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@21:41:31 GMT

کاهش ۸۵ درصدی ابتلا به کرونا با تزریق دز سوم واکسن

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۷۴۵۴

کاهش ۸۵ درصدی ابتلا به کرونا با تزریق دز سوم واکسن

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کمال حیدری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: راه مقابله با پدیده اپیدمی پیشگیری است و با انجام پیش بینی‌ها باید سیاست‌هایی را اعمال کنیم تا وضع را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: این بیماری با سرعت انتقال بالا کشور‌ها را در بر گرفت و در ایران هم بعد از ۴۵ روز سرعت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیدری درباره سیاست‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود این سویه از مرز‌ها گفت: طی این مدت مراقبت‌های مرزی را خیلی جدی‌تر گرفتیم، ولی متاسفانه با توجه به گستره مرز‌های ایران و تعداد پایانه‌های مرزی بسیار زیاد و ورود غیر قانونی افراد به کشور کار خیلی سخت شد.

وی خاطر نشان کرد: اولین مورد اومیکرون که در تهران شناسایی شد مسافر بود و از امارات وارد کشور شده بود که با علائم سرماخوردگی و سینوزیت مراجعه کرده بود.

وی تصریح کرد: زمانی که سویه اومیکرون شناسایی شد مراقبت‌های مرزی را تقویت کردیم و پرواز‌های کشور‌های آفریقایی را لغو کردیم و در کنار آن پرواز‌های کشور‌های اروپایی مانند انگلستان، نروژ و فرانسه را هم لغو کردیم، ولی چون پرواز‌های غیر مستقیم داشتیم این سویه وارد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ماهیت این سویه کرونا با سرعت انتشار بالاست که به جز برخی کشور‌های شرق آسیا، مابقی کشور‌های دنیا درگیر سویه اومیکرون هستند البته مراقبت ها، مدت را به تعویق می‌اندازد.

وی خاطر نشان کرد:​در کشور‌های آفریقایی، اروپایی و آمریکایی که بیشتر درگیر سویه اومیکرون بودند نسبت موج اومیکرون بسیار بالاست، ولی نکته اینجاست تعدادی از کشور‌هایی که درگیر شدند این موج به سرعت وارد و تمام می‌شود و حدود ۲۵ روز تا یکماه به طول می‌انجامد.

وی افزود: کشور‌هایی مانند چین، نیوزلند و بعضی از کشور‌های آسیای شرقی هنوز دریگر سویه اومیکرون نشدند.
حیدری ادامه داد: بعد از کاهشی شدن موج اومیکرون درکشور‌های درگیر، آمار مرگ و میر بعد از مدتی افزایش پیدا کرده است البته میزان مرگ و میر نسبت به سویه دلتا کمتر است، ولی با توجه به حجم بالای ابتلا، ​ نگرانی از افزایش مرگ و میر وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در ایران میزان ابتلا به سویه اومیکرون به صورت آسانسوری رو به افزایش است البته هر چند میزان مرگ و میر کاهشی می‌باشد، ولی نتیجه این میزان ابتلا را از دو هفته به بعد خواهیم دید.

وی خاطر نشان کرد:​ از زمانی که درگیر گونه اومیکرون در ۲۸ آذر شدیم به شکل خیلی فزاینده‌ای شاهد افزایش مبتلایان هستیم.

حیدری تصریح کرد: تفاوت نمونه گیری ما با کشور‌های دیگر به این شکل است که ما به صورت تصادفی از هر ۱۰۰ نفر یک نفر را نمونه گرفتیم، فقط برای اینکه بدانیم سویه اومیکرون با دلتا چگونه تغییر پیدا می‌کند یعنی اومیکرون غالب می‌شود یا خیر؟ بنابراین آمار و ارقام خیلی بیشتر از اعداد اعلام شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کشور دانمارک میزان بستری اومیکرون نسبت به دلتا ۶ برابر بیشتر بود، ولی میزان مرگ و میر به نسبت کم است، در سوئد هم میزان بستری مبتلایان اومیکرون نسبت به موج قبلی پنج برابر افزایش داشت، در ایتالیا چهار و نیم برابر و در آمریکا حدود یک و نیم برابر این میزان افزایشی بوده است؛ بنابراین این نگرانی وجود دارد که اگر برنامه ریزی نکنیم سرعت شیب صعودی خواهیم داشت و قله میزان بستری و مرگ و میر را در ارتفاع بالاتری تجریه کنیم.

وی افزود: بهترین تدبیر برای جلوگیری از شیوع اومیکرون، واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

حیدری ادامه داد: به طور میانگین فقط ۱۹ درصد دز سوم واکسن را در کشور دریافت کردند که بعضی استان‌ها تا ۲۵ درصد و بعضی استان‌ها حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد دز سوم واکسن را زدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره میزان اثر گذاری دز سوم واکسن درابتلا به اومیکرون گفت: دریافت دز سوم ۲۵ برابر ایمنی را بالا می‌برد و ۸۵ درصد احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته وضع رنگ بندی شهر‌ها را به صورت هفتگی اعلام می‌کردیم، ولی الان هر دو روز یکبار اعلام می‌کنیم، در ۴ بهمن فقط شهر اردکان یزد، دروضع نارنجی قرار داشت که در ۶ بهمن دروضع قرمز قرار می‌گیرد که البته شهر‌های زرد هم افزایش پیدا می‌کند و بلافاصله در ۸ بهمن رنگبندی شهر‌ها تغییر می‌کند که نشان دهنده سرعت انتشار ویروس در کشور است.

حیدری درباره وضع کشور طی هفته‌های آینده هم افزود: میزان بستری‌ها به شدت بالا می‌رود و احتمال پرشدن بیمارستان‌ها وجود دارد که در این میان گروه‌هایی که واکسن نزدند و ماسک استفاده نمی‌کنند جزو دغدغه ما می‌باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: باید تجمعات غیر ضروری و سفر‌ها کم شود تا بتوانیم با این تدبیر میزان ابتلا را کاهش دهیم، ولی آن چه که در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مدارس تصمیم گیری نهایی شد این است که با توجه به آسیب‌های شدیدی که سیستم آموزشی دیده است تاکید ستاد بر این شد که اختیار را به استان‌ها واگذار کنند که با توجه به شرایط منطقه، ستاد استانی کرونا تصمیم گیری می‌کند.

وی افزود: تفاوتی میان موج اومیکرون با موج قبلی وجود دارد، چون در موج‌های قبلی فرصت و زمان داشتیم، ولی در اومیکرون سرعت انتشار به حدی بالاست که باید تدابیر خیلی سریعتر از زمان صورت بگیرد.

حیدری با اشاره به اینکه استان‌ها باید شرایط را با جدیت رصد کنند ادامه داد: یکی از مواردی که نقاط قوت بود، ولی به ضعف تبدیل شد سامانه «ایران من» بود، چون در این سامانه سرمایه گذاری شد تا هوشمندانه تردد ها، ورود به ادارات و صدور بلیط را برنامه ریزی کنیم، ولی سلیقه‌ای اقدام شد.

وی گفت: بیشتر مواقع سیاست‌های خوبی گذاشته می‌شود و اقدامات خوبی مانند سامانه «ایران من» برنامه ریزی می‌شود، ولی در عمل در حد لازم انجام نمی‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه الان خود مراقبتی بسیار جدی است خاطر نشان کرد:​ برای مدیریت مترو و اتوبوس‌های شهری برنامه ریزی کردیم، ولی سوال اینجاست که آیا برنامه ریزی‌ها انجام می‌شود؟

وی افزود:مردم مراقبت خودشان باشند و از مکان‌های تجمعی کمتر استفاده کنند و شیوه نامه‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: اگر حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور از ماسک استفاده کنند تا ۳۵ درصد شیب صعودی موج کاهش پیدا می‌کند.

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: ساختار تصمیم گیری درباره مدیریت بیماری کرونا در ذیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تعریف شده است که این ستاد، کمیته‌های تخصصی دارد و موضوعات را به صورت تخصصی بررسی می‌کند و جمع بندی آن را به صورت هفتگی با حضور معاون اول رئیس جمهور و روسای کمیته‌های تخصصی بررسی و در نهایت آن چه که در جلسات با معاون اول رئیس جمهور به تصمیم جمعی می‌رسد در جلسات ستاد ملی با حضور رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی بررسی و تصمیماتی که به تصویب ستاد ملی می‌رسد به عنوان ابلاغیه برای همه بخش‌ها می‌باشد.

وی ادامه داد: در استان ها، ستاد مدیریت استانی داریم که در دو بخش تصمیمات را اعمال می‌کنند بخش اول تصمیماتی است که به صورت ملی اتخاذ می‌شود و آن‌ها اجرا می‌کنند بخش دوم تصمیماتی است که متناسب با تفویض اختیاری که از سوی ستاد ملی داده می‌شود آن‌ها مجری اجرا هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین جنگ یمن بودجه 1401 پیک ششم کرونا اومیکرون دهه فجر کمال حیدری وزارت بهداشت ویروس کرونا اومیکرون واکسن کرونا واکسیناسیون مذاکرات وین جنگ یمن بودجه 1401 پیک ششم کرونا اومیکرون دهه فجر معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت خاطر نشان سویه اومیکرون دز سوم واکسن برنامه ریزی میزان بستری مرگ و میر استان ها ستاد ملی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۷۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد

 دکتر طاهره افتخار می افزاید: این ویروس از تماس جنسی و یا تماس های خیلی نزدیک سرایت می کند و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر ویروس ها دارد.

وی توضیح می دهد: ویروس اچ پی وی به مواد شوینده نیز مقاومت نشان داده و در مواردی حتی پزشکان از لمس صورت خود با دست آلوده به این ویروس مبتلا شده اند. بنابراین ممکن است این ویروس از راه غیر جنسی هم انتقال یافته و برای مثال در فردی از طریق نشستن در جایی مرطوب و جایگزین شدن فردی دیگر در آن مکان نیز انتقال یابد؛ اما شایع ترین راه انتقال این ویروس از طریق مقاربت است.

دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان

این پزشک متخصص زنان و زایمان درباره سن مبتلایان به ویروس اچ پی وی می گوید: بیشترین بیماران سنین ۲۳ تا ۳۰سال هستند که در این باره تفاوتی بین جنسیت وجود ندارد بنابراین ممکن است هم دختران و هم پسران را مبتلا کند.

وی بیان می کند: دلایلی مانند مصرف سیگار یا مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی را افزایش می دهد؛ اما در افراد زیر ۳۰سال چنانچه فرد رفتار پر خطر نداشته و زندگی، ورزش و تغذیه سالم داشته باشد خود به خود ممکن است این ویروس از بین برود.

افتخار تصریح می کند: ویروس اچ پی وی مانند ویروس تبخال از بین نمی رود و برای همیشه در بدن باقی می ماند بنابراین تشخیص زودهنگام آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد.

همه ویروس ها ریسک سرطان ندارند

وی ادامه می دهد: یکی از شایع ترین علل سرطان دهانه رحم، ویروس اچ پی وی است. هر زگیل در هر جای بدن ممکن است به سبب وجود ویروس اچ پی وی به وجود آید اما همه این ویروس ها ریسک سرطان ندارند و تنها تعدادی از آن ها مانند زگیل تناسلی پر خطرند که شانس ابتلا به سرطان ها را بیشتر می کند.

این پزشک متخصص زنان می افزاید: شایع ترین سرطان های ناشی از ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد و قسمت خارجی ناحیه تناسلی است و در برخی موارد، ممکن است حلق و حنجره را نیز درگیر کند.

وی با اظهار تأسف اذعان می دارد: شیوع ویروس اچ پی وی تنها مختص جوامع غربی نیست بلکه متأسفانه بین جوانان جامعه ایران، تعداد مبتلایان به این ویروس بسیار است که یکی از علل آن، وجود رفتارهای پر خطر و کنترل نشده در جامعه است.

افتخار درباره راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می گوید: افرادی که روابط پر خطر نداشته و ارتباط شان محدود به کانون خانواده است به صورت مداوم نیاز به تست پاپ اسمیر ندارند اما کسانی که محدودیتی در رابط جنسی ندارند بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا قرار می گیرند. 

واکسن گارداسیل مطمئن تر است یا پاپیلوگارد؟

وی بر لزوم تزریق واکسن برای کودکان و جوانان تأکید می کند و ادامه می دهد: یکی از راه های ایمن سازی در برابر ویروس اچ پی وی، تزریق واکسن خارجی گارداسیل است. البته از آنجایی که این واکسن گران است و چندان اعتمادی به تاریخ مصرفش نیست، بهتر است از مشابه ایرانی آن به نام پاپیلوگارد استفاده کرد.

افتخار تصریح می کند: در واقع این واکسن ها از عملکرد و ماهیت یکسانی برخوردارند و تفاوت عمده آن ها در کشور سازنده واکسن می باشد. علاوه بر این واکسن پاپیلوگارد هم ارزان تر از گارداسیل است و هم عامل ۷۰درصد از سرطان هایی که مربوط به ویروس اچ پی وی است را پشتیبانی می کند بنابراین نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی درباره سن تزریق این واکسن در دختران و پسران می گوید: این واکسن برای هر جنسیتی می تواند از سن ۹ تا ۴۵ سالگی تزریق شود.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی به جوانان توصیه می کند: پرهیز از رفتارهای پرخطر بهترین راه مصون ماندن در برابر ویروس اچ پی وی است تا سلامتی را در تمام طول عمر خود به همراه داشته و به انواع بیماری ها از جمله زگیل تناسلی و ... مبتلا نشوند. چراکه انجام رفتارهای پر خطر علاوه بر تهدید ابتلا به این ویروس، سبب ابتلا به ایدز، هپاتیتB، هپاتیتC و بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر می شود.

افتخار درباره نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود سرطان های مربوط به زنان می گوید: چنانچه ویروس اچ پی وی وارد بدن سالم شود، سیستم ایمنی بدن به ویژه در سنین جوانی می تواند آن را تا حدود زیادی از بین ببرد. بنابراین ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

وی درباره بهترین روش های تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم تصریح می کند: بهترین روش های تشخیص این نوع بیماری استفاده از تست های غربالگری همچون آزمایش پاپ اسمیر، سونوگرافی های زنان و معاینات سالانه است چراکه این ویروس مانند ویروس تبخال در بدن می ماند و قابل رؤیت نیست. بنابراین انجام آزمایش های پی در پی و منظم در تشخیص زودرس و درمان به موقع بسیار مؤثر خواهد بود.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد