Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره استراتژی دولت سیزدهم در تقویت و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، اظهارداشت: آمریکا در طول سال‌های گذشته تلاش داشته ایران را در یک حصر قرار دهد از طرفی شرایطی را در همسایگان ایران ایجاده کرده تا ایران را از تبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه محروم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت افغانستان و عراق، مناقشات اخیر آذربایجان با  ارمنستان، همه حکایت از طرح کلان آمریکا برای محاصره اقتصادی ایران دارد.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های بالقوه ایران به عنوان هاب ترانزیتی منطقه با توجه به موقعیت ژئوپولتیک ایران، گفت: موضوع راه ابریشم زمینی و آبی و فعال کردن این مسیر خواهد توانست بخشی از حصر اقتصادی ایران و محدودیت در تبادلات تجاری را خنثی نماید. از طرفی سفر وزیر راه به عراق و بحث راه‌آهن شلمچه به بصره هم در همین راستا خواهد توانست ایران را به کشورهای منطقه مرتبط کند و ایران  را به عنوان مسیری برای ترانزیت کالا بین این کشورها و میان داری اقتصادی و تبادلات تجاری تبدیل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به ظرفیت کشورهایی مثل چین و روسیه، خاطرنشان کرد: در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها و محاصره اقتصادی و برای دور زدن این حصر، ایران توافق ۲۵ ساله با چین را در دستور کار دارد. در همین راستا سفر اخیر آقای رئیسی به روسیه هم اهمیت بسزایی دارد، چراکه در شرایط تحریم و حصر اقتصادی به کارگیری ظرفیت کشورهایی مثل چین و روسیه برای رشد و پیشرفت اقتصادی و خنثی سازی تحریم‌ها می‌باشد.

الهیان با بیان اینکه گسترش روابط با همسایگان از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: متاسفانه دولت آقای روحانی تمام ظرفیت خود را برای تعامل با کشورهای غربی و اروپایی به کار گرفت که نتیجه آن یک عدم توازن در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی بود و ظرفیت‌های کشورهای همسایه، آمریکای لاتین و آفریقا را در این دوره از دست دادیم، از طرفی ظرفیت کشورهای مهمی مثل چین و روسیه هم مغفول واقع شد. این عدم توازن نتیجه‌ای جز رکود اقتصاد کشور و عدم توجه به ظرفیت‌های بین الملل نداشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه افزود: آقای رئیسی در گزارشی که به مردم در روزهای گذشته دادند اعلام کردند که سیاست توازن در تعاملات بین المللی را در دستور کار دارند و بنا دارند از همه ظرفیت‌ها برای پیشبرد اهداف اقتصادی و احیای حقوق ملت ایران استفاده کنند. سفرهای خارجی آقای رئیسی در این مدتی که عهده دار مسئولت ریاست جمهوری شدند در هیمن راستا می‌باشد.

وی با بیان اینکه با سیاست راهبردی که آقای رئیسی در ارتباط و تعامل با همسایگان پیش گرفتند شاهد تضعیف دلار و افزایش ارزش پول ملی خواهیم بود، توضیح داد: کشورهای همسایه ظرفیت بسیار بالایی برای صادارت دارند. قاعدتا ظرفیت‌های ایران هم آنقدر می‌باشد که کالاهای ایرانی قابل رقابت با کالاهای  سایر کشورها از جمله ترکیه و برخی کشورهای اروپایی باشد. این تبادلات  هم نیاز کشورهای منطقه و هم نیاز ایران را تا حدود زیادی برطرف می‌کند و خواهد توانست منجر به  حذف دلار از تبادلات تجاری شود و همین موضوع باعث پیشرفت اقتصادی کشور و افزایش ارزش پول ملی می‌شود. ضمن اینکه تعاملات اقتصادی با کشورهای منطقه خود باعث افزایش امنیت اقتصادی و امنیت ملی خواهد شد.

الهیان با اشاره به توجه رئیس جمهور به استفاده از ظرفیت استان‌های مرزی در مسیر تقویت دیپلماسی اقتصادی و تبادلات تجاری، خاطرنشان کرد: سفرهای استانی جنبه‌ها و مزیت‌های مختلفی دارد. اشاره آیت الله رئیسی به ارتقا، توسعه و اتصال ظرفیت‌های بندری با یکدیگر و سپس با کشورهای دیگر در مسیر گسترش تجارت خارجی در سفرهای استانی گیلان و هرمزگان و تاکید بر تقویت بنادر این استان‌ها به نوعی در مسیر تبادلات تجاری کمک بسزایی خواهد داشت و این نشان دهنده توجه آقای رئیسی به استفاده از ظرفیت استان‌های مرزی در مسیر تقویت دیپلماسی اقتصادی و تبادلات تجاری در راستای افزایش تعامل با کشورهای همسایه است.

وی درباره توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین گفت: این کشورها از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند و غالبا هم بکر هستند و اتفاقا تمایل جدی به تعامل با جمهوری اسلامی دارند به جهت اینکه این کشورها هم مورد تحریم آمریکا قرار دارند و روحیات ضد استکباری در بین مردم کشورهای آمریکایی لاتین بسیار جدی است. مسئولین و مردم این کشورها تمایل زیادی برای تعامل با ایران دارند. همکاری با کشورهایی که خود از طرف آمریکا تحریم هستند باعث احساس نزدیکی و اعتماد بین این کشورها خواهد شد.

الهیان در پایان درباره بازگشت کشورهای اروپایی به بازار ایران، گفت: اینکه ایران بتواند تعاملات با کشورهای همسایه را به صورت اثر بخش تقویت کند به نوعی این نگرانی را در کشورهای اروپایی بوجود خواهد آورد که ظرفیت مهم ایران و بازار آن را را از دست خواهند داد و شرکت‌های بزرگ اروپایی از تبادل با ایران محروم شوند. در این فضای رقابتی قاعدتاً شرکت‌های اروپایی هم تمایل بیشتری برای تقویت تبادلات با ایران خواهند داشت.

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زهره الهیان سیاست بین المللی تضعیف دلار کشورهای همسایه تبادلات تجاری کشورهای منطقه آقای رئیسی ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۱۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟

فرارو- جمعه گذشته تهران میزبان دومین "اجلاس بین المللی ایران و آفریقا" بود. نشستی که با حضور مقام‌های ارشد بیش از ۳۰ کشور آفریقایی به ویژه وزرای اقتصاد برگزار شد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این قبیل نشست‌ها می‌توانند مقدمه‌ای برای وقوع تغییرات مثبت در روابط خارجی و به طور خاص دیپلماسی اقتصادی باشند.

به گزارش فرارو؛ در این راستا، یکی از نکاتی که چندین سال است از سوی کارشناسان مسائل راهبردی و تحلیلگران به عنوان نقدی به سیاست خارجی ایران مطرح شده، غافل شدن از برخی حوزه‌های جغرافیایی در عرصه سیاست خارجی و صرفا تمرکز بر برخی مناطق و کشور‌های خاص است. موضوعی که در برخی موارد در بزنگاه‌های تاریخی موجب وارد آمدن آسیب‌ها و خساراتی شده است.

با این همه، دولت سیزهم از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۴۰۰، تمرکز ویژه‌ای بر توسعه روابط با مناطق مغفول در حوزه سیاست خارجی ایران معطوف کرده است. ابراهیم رئیسی در دو نوبت در قالب تور‌هایی به کشور‌های آفریقایی سفر انجام داده و توسعه روابط با آفریقایی‌ها را یکی از محور‌های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم توصیف کرده است.

معادله‌ای که در قالب نشست بین المللی اخیر ایران و آفریقا نیز نمود‌های عینی‌تری گرفته است. با این همه، واقعیت این است که اقبال به توسعه روابط با کشور‌های آفریقایی در شرایط حاضر، به طور خاص تحت تاثیر ۳ مولفه مهم و محوری است.

۱. بازارِ رو به رشد کشور‌های آفریقایی

قاره آفریقا جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر را در خود جای داده و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که شاخص‌های اقتصادی در شمار قابل ملاحظه‌ای از کشور‌های افریقایی رو به رشد بوده و پالس هاس مثبتی را در مورد آینده این دسته از کشور‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی مخابره می‌کنند.

در حقیقت، هم جمعیت این قاره چشمگیر است و هم درآمد خانوار‌ها در آن رو به بهبود است. این دو مولفه در نوع خود کشور‌های آفریقایی را به یک بازارِ هدف بسیار مناسب برای بسیاری از کشور‌های جهان تبدیل می‌کنند. ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی خود از این قاعده مستثنی نیست. می‌تواند کالا‌های ساخت خود را که از کیفیت بین المللی برخوردارند و البته کشور‌های آفریقایی می‌توانند آن‌ها را در مقایسه با نمونه‌ای مشابه خارجی، با قیمت کمتری تهیه کنند، به آفریقا صادر کند.

موضوعی که هم برای ایران و هم ملل آفریقایی حامل نفع و سود است.

۲. کسب حمایت موثر سیاسی در عرصه بین المللی

بلوک کشور‌های آفریقایی از وزن قابل توجهی در نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی برخوردارند. آفریقا چیزی در حدود ۵۴ کشور را در خود جای داده که آن‌ها در جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و دیگر نهاد‌های بین المللی، بازیگران مهم و تاثیرگذاری هستند.

در این چهارچوب، ایران به واسطه توسعه پیوند‌های سیاسی و اقتصادی خود با بلوک کشور‌های آفریقایی می‌تواند روی کارتِ رای‌دهی آن‌ها در نهاد‌های بین المللی حساب ویژه‌ای باز کند. موضوعی که یک برگ برنده موثر  به حساب می‌آید. این مساله به ویژه در بحبوحه تشدید تنش‌ها و رقابت‌های ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک بین المللی، از ابعاد جدی تری نیز برخوردار می‌شود.

۳. توسعه نفوذ بین‌المللی ایران در قالب یک قدرت منطقه‌ای

در نهایت باید به این مساله نیز اشاره کرد که ایران در منطقه غرب آسیا یک قدرت قابل توجهِ منطقه‌ای است. این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، طرح و برنامه‌هایی برای توسعه نفوذ خود دارد. مساله‌ای که در عرصه روابط بین الملل برای هر بازیگر دیگری غیر از ایران نیز امری طبیعی محسوب می‌شود.

حال در این میان، اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و برخی ملل آفریقایی و در عین حال وجود ظرفیت‌های نرم فرهنگی نظیر حضور شیعیان در برخی کشور‌های آفریقایی و یا مهاجرت تاریخی برخی اقوام ایرانی به کشور‌های آفریقایی، بستر‌های مناسبی را نیز برای توسعه نفوذ ایران در میان کشور‌های آفریقایی ایجاد کرده اند.

بستر‌ها و ظرفیت‌هایی که تاکنون مورد بی توجهی بوده اند و حال توجه به آن ها، یکی از الزاماتی است که با توجه به افزایش وزن و قدرت منطقه‌ای و بین المللی ایران، از اهمیت بسیار زیادی برخودار می‌شوند. معادله‌ای که موجب شده تا بار دیگر قاره آفریقا مورد توجه تصمیم سازان حوزه سیاست خارجی ایران قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای آفریقایی هستیم
  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا
  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است