Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@12:49:06 GMT

یک ستاره ورزشی روی پرده سینما

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۷۲۵۱

یک ستاره ورزشی روی پرده سینما

شاید قصه زندگی بسیاری از آدم‌های شناخته‌شده و مشهور، شنیدنی باشد اما الزاماً دراماتیک نیست؛ به بیان ساده‌تر، داشتن ظرفیت‌های نمایشی در قصه زندگی این آدم‌ها یک اتفاق ویژه است که زندگی آن فرد را برای سازندگان آثار تصویری، جذاب می‌کند.

مهم‌ترین آثار سینمایی جهان براساس زندگی واقعی افراد برجسته و تأثیرگذار ساخته شده است، چه آن‌ها که در قید حیات هستند، چه کسانی که عمرشان به تماشای فیلم زندگیشان کفاف نداد و چه افرادی که نامشان در فهرست مشاهیر تاریخ آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت فیلم‌هایی براساس زندگی‌نامه در سینمای ایران هم مورد توجه فیلم‌سازان بوده اما کمتر پیش آمده درباره شخصیت‌های معاصر و در قید حیات فیلم داستانی بسازند، معمولاً اجازه می‌دهند تا زمان بگذرد و آن افراد به حافظه تاریخی مردم بپیوندند به‌ویژه درباره شخصیت‌های سیاسی که صبر می‌کنند تا گذشت زمان، چهره شفاف‌تری از آن‌ها را نشان دهد.
شخصیت‌های ورزشی هم که معمولاً در بین مردم محبوبیت پیدا می‌کنند ظرفیت‌های بالایی برای ساخت فیلم زندگی‌نامه دارند.

یک نمونه آشنای آن، فیلم‌هایی است که درباره غلامرضا تختی ساخته شد؛ چه تصویری که علی حاتمی در اوایل دهه ۷۰ از تختی در فیلمش نشان داد و چه تصویری که بهرام توکلی در اواخر دهه ۹۰ از این پهلوان ایرانی روی پرده سینما آورد. اگرچه این فیلم‌ها تمام واقعیت را درباره او نشان نمی‌دهند اما اتفاقی خوب را رقم می‌زنند تا فیلم‌سازی درباره شخصیت‌های مهم کشورمان جریان داشته باشد. گاهی نیز پرونده‌های جنجالی درباره شخصیت‌های شناخته‌شده، دستمایه ساخت فیلم قرار می‌گیرند همچون «یادم تو را فراموش» که یادآور ماجرای تراژیک قتل همسر یک فوتبالیست است و این تشابه موجب شد صدای اعتراض ناصرمحمدخانی بلند شود.

رویای فوتبالیست شدن یک کودک محروم

زندگی‌نامه آدم‌های مشهور به‌ویژه فوتبالیست‌ها، بیشتر در گونه «مستند پرتره» آزمون شده است و کمتر کارگردانی سراغ ساخت فیلم سینمایی درباره این شخصیت‌ها رفته است، کاری که  مرتضی‌علی عباس‌میرزایی در فیلم «بیرو» برای علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی ایران انجام داده است. این فیلم داستانی که براساس زندگی علیرضا بیرانوند ساخته شده، از کودکی تا اولین قرارداد رسمی او در فوتبال، از فراز و فرودها و سختی‌های بسیار تا رودررویی‌اش با پنالتی رونالدو را به تصویر کشیده است، زندگی دراماتیک کودکی از قشر ضعیف جامعه تا رسیدنش به رویای فوتبالیست شدن.
کارگردان فیلم «بیرو» از رابطه دوستانه‌اش با علیرضا بیرانوند می‌گوید که به دلیل اعتماد دوطرفه موجب شد این فیلم ساخته شود، اگرچه در مواردی با هم اختلاف نظر داشتند اما موضوعاتی رفع‌شدنی و بسیار کم بود. به باور او این فیلم اثری کاملاً دراماتیک و سینمایی است و نمی‌توان به آن به عنوان یک مستند نگاه کرد.
کارنامه فیلم‌سازی عباس‌میرزایی اگرچه کارنامه پرباری نیست اما نشان از علاقه او به تجربه‌گرایی در سبک‌ها و ژانرهای مختلف سینمایی دارد. فیلمسازی که تلاش می‌کند خودش را در چارچوب ژانر خاصی قرار ندهد به همین دلیل فیلم قبلی او «خون خدا» در دسته فیلم‌های اجتماعی می‌گنجد و «بیرو» را می‌توان فیلمی ورزشی برشمرد که رگه‌های اجتماعی پررنگی هم دارد.

نابازیگر فیلم، برگ برنده آن

بسیاری از ما از زندگی «علیرضا بیرانوند» همین را می‌دانیم که زندگی سختی داشته تا به این جایگاه رسیده اما آنچه موجب می‌شود فیلمی درباره زندگی او ساخته شود، ورود به جزئیات زندگی‌اش است. علیرضا بیرانوند که از روستایی در لرستان به تیم ملی ایران رسیده و مدتی است که راهی لیگ بلژیک شده بچه زمین‌های خاکی بوده که حالا پا روی بهترین زمین‌های چمن جهان می‌گذارد.  
کارگردان فیلم «بیرو» هم به صورت اتفاقی با جزئیات زندگی پرفراز و نشیب این ستاره فوتبال آشنا می‌شود و پی‌اش را می‌گیرد، هرچه پیشتر می‌رود جزئیات زندگی او برایش جذاب‌تر می‌شود. نکته مهم اما همراهی بیرانوند در ساخت این فیلم است، اینکه خودش می‌خواسته تصویری از روزهای سخت کودکی و نوجوانی‌اش را روی پرده سینما ببیند و به آن گذشته سخت و خاکستری افتخار کند.
نکته قابل توجه دیگر اینکه برای ساخت «بیرو» پس از پایان فیلم‌نامه پلان به پلان، استوری‌بُرد زده شد یعنی همه چیز برای ساخت یک فیلم بیوگرافی ورزشی برای گروه درگیر کار شفاف شده بود. این شفافیت، کار را برای رسیدن به زبان مشترک میان سازنده و سوژه هموارتر می‌کند.
نقش دوران نوجوانی علیرضا بیرانوند را پسری از اهالی خرم‌آباد بازی کرده که علاوه بر تشابه فامیلی با دروازه‌بان تیم ملی، از نظر قامت و چهره هم شباهت‌های زیادی به این شخصیت دارد و عموماً چهره‌های جدید و نابازیگران در سینما، برگ برنده خوبی برای درخشش یک فیلم هستند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: درباره شخصیت علیرضا بیرانوند ساخت فیلم فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده بازگشت احتمالی علی علیپور به پرسپولیس

دوشنبه شب گذشته محمدحسین میثاقی پرسشی در خصوص بازیکنان مورد علاقه اوسمار ویرا پرسید که دوست دارد آنها را در ترکیب احتمالی فصل آینده خود داشته باشد. جالب آن که سرمربی برزیلی پرسپولیس، ضمن اسم بردن از رامین رضاییان، رضا اسدی و شهریار مغانلو که سابقه بازی در پرسپولیس دارند، نام مهدی قایدی را نیز برزبان آورد.

در همین ارتباط شنیدیم اوسمار ویرا، علاقه بسیار زیادی نیز به سبک بازی گوستاوو بلانکو مهاجم آرژانتینی پرسپولیس دارد. بلانکو که در فصل جاری یکی از ستاره‌های جواد نکونام بود، با تأیید اوسمار ویرا و آنالیزور‌های یحیی گل محمدی در لیست پرسپولیس نیز قرار داشت، اما وقتی متوجه شد، سرمربی استقلال به زبان اسپانیایی تسلط داشته و سابقه بازی در لالیگا را دارد، ترجیح داد آبی پوش شود.

در این راستا شنیدیم مدیران باشگاه پرسپولیس و رضا درویش به اوسمار ویرا پیشنهاد داده اند علی علیپور را برای فصل آینده داشته باشد که سبک بازی اش شبیه به گوستاوو بلانکوست. علی علیپور نیز مهاجمی دونده، سرزن، گلزن و جنگنده است که خیلی خوب دفاع حریف را پرس کرده و تحت فشار می‌گذارد.

علیپور که با سودای ادامه راه مهدی طارمی به لیگ پرتغال رفت، ۴ فصل نه چندان خوب را سپری کرد و حالا نه از ژیل ویسنته تیم خودش پیشنهاد دارد و تیمی دیگر در پرتغال را خواهان خود می‌بیند.

اوسمار ویرا نیز به دنبال مهاجمی با این خصوصیات است و فیلم بازی‌های آقای گل سابق ایران نیز به دستش رسیده است. رضا درویش ید طولایی در بازگرداندن بازیکنان سابق پرسپولیس دارد و این بار تصمیم گرفته است علی علیپور را بازگرداند.

مهاجمی که می‌تواند دوباره در پرسپولیس اوج بگیرد و مرد اول خط حمله قرمز‌ها شود. البته این موضوع منوط به این است که عمر مربیگری اوسمار ویرا و مدیریت رضا درویش در پرسپولیس طولانی شود!

منبع: خبر ورزشی

tags # پرسپولیس ، اوسمار ویرا سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • سرگیجه در پرسپولیس؛ ستاره تیم بازی با سپاهان را از دست داد؟
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • همایش پیاده‌روی میمند
  • ستاره‌ی پرسپولیس بازی با سپاهان را از دست می‌دهد؟
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • پشت پرده مسلمان شدن مورایس سرمربی سپاهان
  • پشت پرده بازگشت احتمالی علی علیپور به پرسپولیس
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!