Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت درباره آخرین وضعیت اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها گفت: وزارت نفت بلافاصله پس از تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، آیین‌نامه مربوطه را پیش از موعد مقرر تقدیم هیئت وزیران در دولت گذشته کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با یادآوری فرآیند طولانی تصویب این آیین‌نامه با توجه به مکاتبات و نظرات متفاوت دستگاه‌های مختلف از جمله بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت نفت و کمیسیون اقتصاد دولت، درباره این آیین‌نامه اظهار کرد: وزارت نفت اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ اقدام به انتشار فراخوان عمومی به‌منظور انتخاب سرمایه‌گذار واجد شرایط کرد و در نهایت شهریورماه ۱۳۹۹ مجوزهای لازم برای یک میلیون ۴۶۰ هزار بشکه ظرفیت پتروپالایشگاهی جدید و طرح‌های ارتقای کمیت و کیفیت محصولات صادر شد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با تأکید بر اینکه وزارت نفت درباره عمل به قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی کار خود را به‌درستی انجام داده و هم‌اکنون زمین تمامی طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی تخصیص یافته و کارهای مهندسی آنها در حال انجام است، تصریح کرد: اجرای یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشگاهی جدید و ارتقای کیفیت و کمیت پالایشگاه‌های موجود به بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که سرمایه‌گذارها باید آن را تأمین و پالایشگاه‌ها را احداث کنند و پس از اینکه احداث کردند، از تنفس خوراک بهره‌مند شوند.

فلاحتیان با این توضیح که تنفس خوراک یعنی پس از اینکه پالایشگاه‌ها یا پتروپالایشگاه‌ها احداث شدند، وزارت نفت، خوراک نسیه به آنها می‌دهد و پول آن خوراک به‌عنوان تسهیلات صندوق توسعه ملی برای آنها محسوب می‌شود، یادآور شد: مجلس شورای اسلامی پس از تصویب قانون روی آن اصلاحیه گذاشت، بنابراین پس از این اصلاحیه لازم بود آیین‌نامه اجرایی آن هم اصلاح شود.

*تسهیلات جدید دولت  قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی

وی درباره چرایی اصلاحیه نمایندگان روی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی تبیین کرد: این اصلاحیه برای کمک به سرمایه‌گذاران انجام شد، بدین‌صورت که سرمایه‌گذاران با راه‌اندازی هر فاز بتوانند از تنفس خوراک استفاده کنند.

در آیین‌نامه قبلی هر ۳۰۰ هزار بشکه امکان استفاده از تنفس خوراک داشت، اما در آیین‌نامه قانون جدید راه‌اندازی یک فاز ۱۰۰ هزار بشکه‌ای امکان استفاده از تنفس خوراک را خواهد داشت. برای مثال، سرمایه‌گذاران در یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای با راه‌اندازی یک فاز ۱۰۰ هزار بشکه‌ای می‌توانند تنفس خوراک دریافت کنند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در این اصلاحیه همچنین پروپان و بوتان (ال‌پی‌جی) و اتان به‌عنوان خوراک‌هایی که می‌توانند از تنفس خوراک استفاده کنند، اضافه شده است و آورده سرمایه‌گذاران از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است. خوشبختانه وزارت نفت بلافاصله آیین‌نامه اصلاحیه مورد نظر را نیز تقدیم هیئت وزیران کرد و حدود یک ماه پیش در هیئت وزیران تصویب شد.

فلاحتیان با تأکید بر اینکه همه اقدام‌های وزارت نفت به‌طور کامل در محدوده زمانی و کمتر از زمانی که قانون‌گذار مشخص کرده، انجام شده است، یادآوری کرد: بحث دیگری هم که مطرح است اینکه، جدول تنفس خوراک باید ابتدا به تصویب هیئت عامل صندوق توسعه ملی و سپس هیئت امنای این صندوق به ریاست رئیس‌جمهوری برسد. چند ماهی طول کشید تا هیئت امنای صندوق توسعه ملی این طرح را تصویب کند و هم‌اکنون در مرحله تنفیذ از سوی مقام معظم رهبری است.

وی مدت‌زمان احداث پالایشگاه‌های نفت خام را پنج سال و میعانات گازی را سه‌ سال عنوان کرد و با تأکید بر اینکه هر ماه تأخیر در راه‌اندازی پالایشگاه‌ها، کاهش میزان تنفس خوراک را به همراه خواهد داشت، گفت: حجم سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه‌ها بسیار بالاست و نیاز است سرمایه‌گذاران برای تأمین آن تلاش و از سرمایه‌های مردمی و فاینانس‌های خارجی استفاده کنند. یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

*کدام شرکت‌ها قرار است پالایشگاه و پتروپالایشگاه بسازند؟

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به اینکه از مجموع یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه مجوز ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه، یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه نفت خام و ۲۴۰ هزار بشکه میعانات گازی است، اظهار کرد: در کنار مجوز ساخت برای این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها همسو با قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی آدیش جنوبی با پیشرفت ۵۰ درصدی و با دریافت وام از صندوق توسعه ملی در حال اجراست، همچنین ۱۲۰ هزار بشکه از محل  فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تأمین شده است.

فلاحتیان از سه شرکت جاوید انرژی پرتو، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و توسعه پالایشگاهی پیشگامان سیراف به‌عنوان سه سرمایه‌گذار در حوزه خوراک میعانات گازی در قالب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی نام برد و با بیان اینکه این سه پروژه میعانات گازی در سیراف اجرا خواهد شد، گفت: پنج مجوز ساخت پالایشگاه هم برای خوراک مبتنی بر نفت خام برای شرکت‌های توسعه مکران انرژی مفید وابسته به ستاد اجرایی امام، شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان متعلق به تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت پالایشگاه نفت لاوان و شرکت گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه محل احداث ۸۰۰ هزار بشکه از پالایشگاه‌ها با مجوز خوراک نفت خام در جاسک خواهد بود، اظهار کرد: عملیات اجرایی ساخت این پالایشگاه‌ها آغاز شده و پیشرفت‌های هرکدام متفاوت است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر نفت نفت معاون برنامه ریزی وزیر نفت قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات صندوق توسعه ملی سرمایه گذاران تنفس خوراک میعانات گازی پالایشگاه ها هزار بشکه ای راه اندازی یک میلیون آیین نامه وزارت نفت وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۱۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای

ایسنا/لرستان پس از گذشت ۲۷ سال از عملیات اجرایی هتل صخره‌ای خرم‌آباد، خبرهای خوبی از سرعت بخشیدن به این پروژه به گوش می‌رسد.

هتل صخره‌ای یکی از پروژه‌های خرم‌آباد است که ۲۷ سال پیش عملیات اجرایی آن توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز شد و پس از گذشت تقریبا سه دهه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

این پروژه در آغاز به عنوان طرحی بزرگ در شهر خرم‌آباد خودنمایی می‌کرد و بارقه امیدی در دل مردم این دیار برای ارتقای رونق گردشگری، مبلمان شهری و زیرساختی ایجاد کرد اما متاسفانه با گذشت تقریبا سه دهه و حضور استانداران مختلف در لرستان و حتی قرار گرفتن در لیست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان افتتاح نشد، موضوعی که نماینده ولی‌فقیه در معارفه ابوطالب شفقت استاندار جدید استان به آن نیز اشاره داشت.

روز جمعه استاندار لرستان بازدیدی از هتل صخره‌ای انجام داد و از نزدیک در جریان مشکلات این پروژه قرار گرفت و این بازدید امیدی را دوباره در دل مردم به وجود آورد که با همدلی دستگاه‌های ذیربط و سرمایه‌گذار این پروژه نهایتا به نتیجه برسد.

طرح توسعه هتل صخره‌ای بازنگری و قرار است پنج ستاره شود

در این بازدید، نعمت‌زاده، نماینده سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای خرم‌آباد، اظهار کرد: ۳۱۴۵ متر سند این هتل را داریم و بنای قدیمی آن ۱۰۷۵ متر بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ که هتل صخره‌ای را از مالک قبلی خریداری کردیم طرح توسعه آن بازنگری و تصمیم بر آن شد از سه ستاره به پنج ستاره تبدیل شود و براین اساس تعداد اتاق‌های آن از ۵۵ به بیش از ۱۰۰ اتاق برسد.

نماینده سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای خرم‌آباد با بیان اینکه در این سازه سه سالن با ظرفیت هرکدام هزار نفر دیده شده و تراکم آن بیش از ۱۵ هزار متر و زیربنای جدید آن ۲۹۰۰ متر است، اضافه کرد: در ورودی این هتل، یک پدبالگرد در نظر گرفته شده، همچنین تدارک یک تله‌کابین از محل هتل صخره‌ای تا تپه شهدای گمنام، یک دستگاه آمبولانس مدرن و یک دستگاه بالگرد دیده شده است.

نعمت‌زاده گفت: در سال ۹۵ مجددا عملیات اجرایی این هتل در خرم‌آباد آغاز و در مدت یکی دو سال ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دنبال داشت، تمام هزینه‌هایی که برای این پروژه صرف شده از آورده سرمایه‌گذار بوده و بنا داشتیم آن را به هشت طبقه برسانیم و علیرغم گرفتن مجوز با مخالفت شهردار وقت مواجه شدیم و این موضوع سبب تعطیلی پنج ساله هتل صخره‌ای شد.

وی بیان کرد: هم ‌اکنون موضوعی که مانع انجام کار ما شده راه دسترسی ۱۲ هزار متری است که دو متر از صخره را با هزینه خود سرمایه‌گذار مسطح کردیم اما از این ۱۲ هزارمتر تنها مجوز پنج هزار متر را گرفته‌ایم.

نماینده سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای خرم‌آباد بیان کرد: برای ایجاد زیرساخت‌ها نیازمند همکاری شرکت‌های آب، گاز، برق و مخابرات هستیم.

مجموعه مدیریت شهری و لرستان با سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای همراه هستند

در تشریح مشکلات هتل صخره‌ای، داریوش بارانی بیرانوند شهردار خرم‌آباد در این بازدید، گفت: ساختمان هتل صخره‌ای خرم‌آباد سه دهه است که به لحاظ روانی و اجتماعی یک فضای خیلی بدی را که زیبنده این شهر نیست، ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری و استان با سرمایه‌گذار این هتل همراه هستند و حل مشکل راه دسترسی این هتل برعهده راه و شهرسازی لرستان است، اضافه کرد: اما با این اوصاف باید فرآیند تغییر کاربری طی شود و برای تحقق این امر مصوبه شورا و عدم نیاز شهرداری ضروری است.

شهردار مرکز لرستان بیان کرد: چهار کاربری نیازمند، مصوبه شوراست که شامل فضای سبز، معبر، تاسیسات شهری و پایانه(حمل و نقل) است و هم‌اکنون مانعی برای ادامه کار این پروژه وجود ندارد و سرمایه‌گذار می‌تواند عملیات احداث و تکمیل این پروژه را آغاز کند.

بارانی بیرانوند تصریح کرد: انتظار می‌رود سرمایه‌گذار تاثیر مثبتی بر فضای سبز این پروژه داشته باشد و علاوه بر بهبود فضای سبز نسبت به نورپردازی هتل صخره‌ای اقدام کند.

پرونده پروژه هتل صخره‌ای آماده ورود به کمیسیون ماده پنج برای واگذاری و تغییر کاربری است

در ادامه این بازدید بهزاد شاکرمی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، اظهار کرد: زمینی که برای راه دسترسی هتل صخره‌ای مدنظر سرمایه‌گذار این پروژه بوده ۱۲ هزار متر است که دوهزار متر آن به سرمایه‌گذار واگذار شده و در آخرین جلسه‌ای که ۱۶بهمن ماه سال گذشته با استاندار داشتیم مقرر شد که اقدامات لازم برای واگذاری مابقی اراضی انجام شود تا اطمینان خاطری برای سرمایه‌گذار ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: پرونده این پروژه آماده ورود به کمیسیون ماده پنج برای واگذاری و تغییر کاربری است.

هیچ مانعی ادامه روند کار سرمایه‌گذار در هتل صخره‌ای وجود ندارد

 احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز بیان کرد: در مقطعی که وارد لرستان شدیم یکی از دغدغه‌های مردم تکمیل همین هتل صخره‌ای بود و در همان روزهای آغازین موضوع را رصد و پیگیر کردیم.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه سال ۷۰ بوده و قرار براین بود که سال ۷۹ به بهره‌برداری برسد اما به دلایل متعددی کار متوقف شده و این اختلاف نظری که بین سرمایه‌گذار و شهرداری وجود دارد از یک منظر حق با سرمایه‌گذار و از منظر دیگر حق با شهرداری است، بیان کرد: سرمایه‌‎گذار این پروژه بنا به گفته استانداروقت کار را شروع کرده تا براساس قول استاندار پروانه دریافت کند و از نگاه شهرداری این ساخت و ساز غیرمجاز تلقی می‌شود و این اختلاف نظر هفت ماه به طول انجامید که برطرف شود.

دالوند گفت: ماهی دو جلسه برای حل و فصل این مشکل پروژه برگزار و در نهایت این اختلاف‌نظر برطرف شد وهم‌اکنون هیچ مانعی ادامه روند کار وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بیان کرد: دغدغه سرمایه‌گذار در حال حاضر جاده دسترسی است و بناست این مشکل حل شود اما یک فرآیندی دارد که باید طی شود.

ادارات دولتی در بحث پروژه‌ها حق ندارند سلیقه‌ای تصمیم بگیرند

ابوطالب شفقت استاندار لرستان در این بازدید خرم‌آباد را شهری در پارک توصیف کرد و با بیان اینکه درست است که این شهر از فضای سبز بکر و کم‌نظیر برخوردار است اما براساس قانون باید فضای سبز در کنار کارهای عمرانی دیده شود، تاکید کرد: ادارات دولتی در بحث پروژه‌های بخش خصوصی حق ندارند سلیقه‌ای تصمیم بگیرند و باید با منطق اظهارنظر مثبت و منفی داشته باشند و بنده به عنوان استاندار این دیار اعمال سلیقه فردی را قبول ندارم

شفقت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کارها به مردم واگذار شود، تصریح کرد: مردم همین سرمایه‌گذاران هستند که باید بستر را برای حضورشان مهیا کنیم تا پای کار بیایند و سبب رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال در لرستان شوند.

استاندار لرستان گفت: البته کسی که کسب و کار ایجاد می‌کند باید به یک سری اصول اعتقادی و دینی پایبند و آن را رعایت کند؛ همچنین اصول منطق و فرهنگ منطقه‌ای را نیز مدنظر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ساختمانی ساخته می‌شود و یا کارخانه‌‎ای ایجاد می‌کنیم باید یک سری اصول از جمله حفظ فضای سبز رعایت شود و دستگاه‌های ناظر بر این قضیه در شهر که شهرداری است و در عرصه‌های طبیعی که منابع طبیعی و محیط زیست نظارت لازم را داشته باشند.

سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای خرم‌آباد کار تکمیل و احداث این پروژه را آغاز کند

شفقت با بیان اینکه سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای خرم‌آباد کار تکمیل و احداث این پروژه را آغاز کند، افزود: شهرداری، راه و شهرسازی و معاونت عمرانی نیز کارها را براساس مر قانون پیش ببرند و فرایند واگذاری زمین را در این پروژه انجام دهند.

وی شهردار را مسئول کنترل فضای بیرونی ساختمان‌ها برشمرد و با بیان اینکه نباید سلیقه‌ای در احداث ساختمان‌ها تصمیم گرفت بلکه باید شهرداری نظارت کافی داشته باشد و هارمونی لازم در ساخت و سازها رعایت شود تا مردم از معماری ساختمان‌ها لذت ببرند، بیان کرد: جمهوری اسلامی به سمت خصوصی‌سازی و تقویت مشارکت مردمی در امر سرمایه‌گذاری پیش می‌رود تا با این کار رفاه عمومی برای مردم ایجاد شود.

استاندار لرستان تصریح کرد: زیبایی شهر خرم‌آباد کم‌نظیراست و مردم این دیار باید قدردان این طبعیت خدادای با حفظ اصول دینداری باشند.

شفقت گفت: نخاله‌های ورودی شهر زیبنده این شهر زیبا نیست و باید هر چه سریعتر جمع‌آوری شوند.

در این برهه که قرار است دره خرم‌آباد ثبت جهانی شود قطعا نیازمند زیرساخت‌هایی همچون هتل صخره‌ای برای گردشگران داخلی و خارجی هستیم، چراکه با رونق گردشگری اشتغال پایدار ایجاد خواهد و امید می‌رود با حمایت استاندار جدید لرستان و دستگاه‌های ذیربط این پروژه به مرحله افتتاح و بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای