Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:28:30 GMT

واکاوی«بیرو» و «مرد بازنده» مقابل دوربین رسانه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۳۳۹۵

واکاوی«بیرو» و «مرد بازنده» مقابل دوربین رسانه‌ها

به گزارش ایرنا، جشنواره فیلم فجر از صبح امروز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه به چهلمین سال خود وارد و در قد و قامت جوانی پرتجربه میزبان علاقه مندان به سینما شد. اگر اکران فیلم ها و حواشی مربوط به این فستیوال بزرگ ملی سینما را فاکتور بگیریم، یکی از مهمترین بخش های این جشنواره، نقدهای منتقدان و کارشناسان به این جشنواره است که حال و هوای متفاوتی به جشنواره می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به سه نقدی که در روز نخست جشنواره نگاشته شد، می پردازیم.

بازخورد بیرو میان اهالی سینما

فیلم سینمایی «بیرو» نخستین اثری بود که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و البته بازخوردهای مثبتی هم در میان اهالی سینما و دوستداران هنر هفتم داشت. چرا که فیلم جسورانه وارد ژانری شده که پیش از این کمتر مورد توجه فیلمسازان کشور قرار گرفته بود. بیان زندگی فوتبالیستی که هم زندگی قهرمانانه‌ای دارد و البته همچنان در عرصه فوتبال در اوج دوران خود به سر می‌برد، بدون توجه به معایب ریز و درشت فیلم، نکته مثبتی به نظر می‌رسد. زندگی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فارغ از زندگی حرفه‌ای این فوتبالیست، دارای شگفتی‌ها و عجایب فراوانی بود که پیش از ورود او به دنیای حرفه‌ای فوتبال، رقم خورده است.

نکته سنجی فیلمنامه نویس زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که نه فقط روی دوران درخشان شخصیت اصلی در فوتبال حرفه‌ای بلکه زمانی که هنوز روزهای خوب فرا نرسیده بود و اندک امیدی به موفقیت او نبود زوم می‌کند. 

چطوری کریس؟

داستان فیلم بیرو همانطور که از اسمش بر می آید به زندگی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی ایران می پردازد. فیلم همانطور که انتظار می رفت از مهار ضربه پنالتی کریستیانو رونالدو فوق ستاره فوتبال جهان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و بازی ایران و پرتغال آغاز و سپس داستان زندگی و مسیر دشوار موفقیت یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال ایران را روایت می کند.

اسم فیلم که اشاره مستقیم به لقب علیرضا بیرانوند دارد، حتی می‌تواند مخاطب را به این فکر وادارد که با یک اثر مستند مواجه خواهد شد چرا که در سینمای ایران اصولا کمتر در ژانر ورزشی آن هم پرتره یک چهره مطرح فیلمی ساخته شده است. در این سال ها فیلم «تختی» ساخته بهرام توکلی تنها نمونه ای است که زندگی یک چهره مطرح ورزش ایران را بازسازی و بازآفرینی کرده است. سینمای ایران در زمینه ساخت فیلم های بیوگرافی خیلی سینمای فعالی در سالیان نبوده است، ضمن اینکه گونه ورزشی نیز مانند بسیاری از ژانرها در سینمای ایران مهجور به حساب می آید. شاید «بیرو» حضورش در جمع فیلم های بخش مسابقه امسال را مدیون هم جسارت در رفتن به سوی بازسازی سینمایی زندگی علیرضا بیرانوند باشد.

۲ فیلم با ۲ فضای متفاوت

در نخستین روز از جشنواره دو فیلم «بیرو» و «مرد بازنده» به نمایش درآمد. این دو فیلم تجربه‌های‌ تازه‌ای برای پرداختن به ژانرهای متفاوت در سینمای ایران به حساب می‌آیند.

در سینمای ایران که آثار هنری بین دوگانه کمدی و درام اجتماعی تقسیم شده است، «بیرو» ساخته مرتضی علی‌عباس‌میرزایی یک تجربه و یک حال‌وهوای تازه به لحاظ تنوع ژانریک است. درام ورزشی راهی تازه برای تنوع دادن به بستر تنگ سینمای واقع‌گرایانه با رویکرد اجتماعی در سینمای ایران محسوب می‌شود. هر چند سال یک بار فیلم‌هایی در ژانر درام ورزشی ساخته می‌شود و «عرق سرد» و «سونامی» از نمونه‌های اخیر و موفق این گونه سینمایی به حساب می‌آیند اما این ژانر کمتر مورد علاقه فیلمسازان ایرانی قرار گرفته است.

نباید فراموش کنیم که جاذبه دنیای ورزش و شخصیت‌های ورزشی برای سینماگران وسوسه‌ای است که نمی‌توان به سادگی از آن‌ها صرف‌نظر کرد.

«بیرو» از یکسو به خاطر تنوع ژانر تازگی دارد و از طرف دیگر سوژه آن یعنی علیرضا بیراوند بسیار کنجکاوی‌برانگیز است. این تغییر فضا به کارگردان امکان داده است تا ریتم فیلم و تدوین فیلم را بر مبنای دنیای هیجان‌انگیز فوتبال دنبال کند. اگرچه این اتفاق در تمام سکانس‌های فیلم قابل پیاده‌سازی نیست اما هر جا که امکانش فراهم شد، ریتم فیلم از ریتم تند فوتبال پیروی می‌کند و حتی موسیقی متن هم سعی در القای این شتاب و هیجان دارد.

کارگردان «ماجرای نیمروز» که از جشنواره سی و چهارم هر سال یک اثر در جشنواره دارد، با تیم مشترکی که برای تولید آثارش تشکیل داده است، داستان‌های متنوعی را روی پرده نقره‌ای می‌برد. در این داستان‌ها مهدویان از بازیگران مشخصی مانند جواد عزتی و مهدی زمین‌پرداز در نقش‌های متفاوت استفاده می‌کند.

قالب های متفاوت در آثار مهدویان

مهدویان فیلم‌های مختلفی می‌سازد اما در کنار بازیگران جدیدی که به کار می‌گیرد از بازیگران قدیمی آثار قبلی استفاده می‌کند. نکته قابل توجه این است که تیم مشترک مهدویان هیچ‌گاه نقش‌های مشابه بازی نمی‌کنند و قالب‌های متفاوتی را برای هر شخصیت به نمایش می‌گذارند. گل سرسبد این تنوع بازی، بازیگر نقش اصلی «مرد بازنده» است. جواد عزتی در این فیلم شخصیت احمد خسروی مردی با بیش از پنجاه سال سن را بازی می کند. نوع شخصیت، بیان، زبان بدن، میمیک و حتی گریم عزتی، با تمامی نقش‌آفرینی‌هایی که در فیلم مهدویان داشته است و به کلی، تمامی تجربه بازیگری او فرق دارد.
البته که شاید این دومین تجربه مهدویان در ژانر پلیسی-جنایی باشد اما تفاوت‌های این اثر با سریال «زخم کاری» کاملا مشهود است. ابراهیم امینی سعی کرده در نگارش فیلمنامه، به نوعی داستانی متفاوت را روایت کند. حتی با وجود مشترکاتی که نوع فیلمبرداری «مرد بازنده» با آثار قبلی کارگردان ماجرای نیمروز دارد، اما تفاوت‌هایی در اندازه نماهای باز می‌توان دید.

به گزارش ایرنا، چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور ۲۲  فیلم در بخش «سودای سیمرغ»، ۱۰ فیلم در بخش «فیلم کوتاه» و هشت فیلم در بخش «مستند» از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده در برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره، برگزار می‌شود. فیلم‌های این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور اکران خواهد شد.

برچسب‌ها سینمای ایران جواد عزتی جشنواره فیلم فجر علیرضا بیرانوند پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینمای ایران جواد عزتی جشنواره فیلم فجر سینمای ایران جواد عزتی جشنواره فیلم فجر علیرضا بیرانوند جشنواره فیلم فجر علیرضا بیرانوند سینمای ایران مرد بازنده فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۳۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی

مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی «قهرمان ایران» در سال ۱۴۰۲ شامگاه پنجم اردیبهشت ماه با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر ورزش و جوانان و تعدادی از قهرمانان و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف ورزش در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفتگویی با سه ورزشکار برگزیده داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 امیررضا معصومی که جایزه «قهرمان فردا» را دریافت کرد گفت: از سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که این کار زیبا را انجام می‌دهد و  در این سه سال اخیر این جشنواره را پیگیری می‌کند و سال به سال تعداد شرکت کنندگان برای انتخاب برترین ورزشکار بیشتر شده است.

وی افزود: امسال پنج میلیون نفر شرکت کردند و این افزایش شرکت‌کننده در نظر سنجی نشان می‌دهد که از قدرت همدلی رسانه ملی استفاده شده است و امیدوارم در سال‌های آینده همینطور ادامه‌دار باشد.

معصومی درباره تورنمنت اخیر خود گفت: ۲۰ روز آینده برای آمادگی تیم ملی در تورنمنت گرجستان شرکت خواهم کرد.

حضور بیشتر مردم در نظرسنجی‌ها باعث خوشحالی ورزشکاران می‌شود

علی نادری سرمربی فوتبال ساحلی جایزه که «برترین مربی» ورزش در سال ۱۴۰۲ دریافت کرد و گفت: از مردم عزیزمان تشکر می‌کنم که رای دادند، امیدوارم توانسته باشیم باعث شادی دل مردم شویم.

وی عنوان کرد: زمانی که ما به موفقیت می‌رسیم مسئولیت ما بیشتر می‌شود و ما باید بیشتر تلاش کنیم و به فوتبال ساحلی توجه بیشتری داشته باشیم چراکه مردم دیگر انتظار سومی از ما ندارند و منتظر مقام دیگری هستند.

نادری درخصوص عملکرد رسانه ملی توضیح داد: زمانی که پنج میلیون نفر رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند و اتفاق بزرگی است و سال‌های آینده مردم بیشتر شرکت می‌کنند و هر چقدر مردم بیشتر حضور داشته باشند باعث انگیزه و خوشحالی ورزشکاران می‌شود.

رشته‌های دیگر هم پخش زنده داشته باشد

ناهید کیانی که جایزه «بانوی ورزش ایران» در سال ۱۴۰۲ را دریافت کرد و گفت: حس و حال خوبی دارم، دریافت جایزه در این جشنواره‌ها برای ما خیلی با ارزش است چراکه از طرف مردم انتخاب شدیم. مسئولیت من را سنگین‌تر می‌کند امیدوارم لایق این جایگاه باشم و تا پای جان برای خوشحالی مردم کشورم بجنگم.

وی افزود: همه اتفاقات این جشنواره عالی بود و در مصاحبه‌هایی که داشتم همیشه گفتم علاقمندم که رشته‌هایی که دیده نمی‌شوند به خصوص بانوان پخش زنده داشته باشند. البته رشته ما پخش زنده دارد، اما رشته‌های دیگر هم پخش زنده داشته باشد.

او گفت: با همه وجودم برای المپیک آماده می‌شوم، خداراشکر تمرینات خوبی را پشت سر می‌گذاریم تا روز المپیک بتوانم نتیجه خوبی دریافت کنم و تمام تلاشم را می‌کنم که افتخارآفرینی کنم مسابقات سختی است، اما من از پس آن برمی آیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • واکاوی بازی ذوب‌آهن و تراکتور/ بازنده سربلند
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • تعیین تکلیف حق پخش ورزش
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت